| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
09-09-2006, 12:22
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Antingen sätter jag mig på cykeln och trampar en stund, eller så plockar jag fram hantlarna och bråkar med dem, jag har inte lyckats bestämma mig än  Trappan är suverän benträning, i synnerhet när du bär tungt i famnen  Men det är ju så lätt att glömma vardagsmotionen, tycker jag. allt som oftast glömmer jag mig och tar rulltrappan/hissen istället för att använda de ben jag har och jag är dålig på det där med extra promenader. Det finns rum för förbättring helt klart
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 12:26
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
ja visst gör det. i går kväll så tog jag och min sambo en promenad till butiken i vår del av staden för att panta flaskor o köpa en påse bröd. det känns ovant att gå och handla. oftast så tar vi ju bilen till en affär som ligger längre bort och veckohandlar.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 12:35
|

Medlem

|
Det var ett bra initiativ, då hinner man ju småprata lite också. Det småpratas för lite i de svenska hemmen tycker jag  Maken och jag var svåra på promenader tidigare, men det har inte blivit av på sistone. Vet inte riktigt varför. För lite tid kan tänkas. Jag kom på en sak till förresten: En fördel med att gå till affären är att det blir billigare: man slösar inte bensin och man handlar mindre eftersom man ska orka bära hem allt
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 12:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Hej på er! Vad duktiga ni är som tänker på vardagsmotionen. Själv är jag en notorisk hiss-åkare tex. Hatar att gå i trappor, det mördar mig av tristess. Jag var inne i Adidasaffären och hittade ett par nya löparbrallor och två toppar!  Fick 25% rabatt, duschcremer, nyckelremmar och en vattenflaska av min kompis! Så nu ska man springa omkring och göra rejäl reklam för Adidas i fortsättningen. Himla snygg affär är det i alla fall. Och fettmängden var bra, 23% så inte fick jag bli arg heller.... Lika bra det kanske, känner mej onekligen snorig och klen idag. Och snart ska vi iväg på kräftskiva, får väl ta mej ett par små glas med joddlarolja till kräftorna så att jag blir människa igen.  Jag lär väl få kasta om planerna för träningen nästa vecka om det inte skulle ske något under så att jag känner mej helt ok på måndag. Annars är det kanske inte så lämpligt med långlöpningen då...
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 13:01
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 13:35) Det var ett bra initiativ, då hinner man ju småprata lite också. Det småpratas för lite i de svenska hemmen tycker jag  Maken och jag var svåra på promenader tidigare, men det har inte blivit av på sistone. Vet inte riktigt varför. För lite tid kan tänkas. Jag kom på en sak till förresten: En fördel med att gå till affären är att det blir billigare: man slösar inte bensin och man handlar mindre eftersom man ska orka bära hem allt  Ja det var väldigt trevlig med småpratet som blev under promenaden. Annorlunda mot det som blir över maten tex. Ja visst blir det billigare...  Inte orkar man släpa hem en extra godispåse eller så när man ska bära allt.
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 13:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (stina @ 09-09-2006, 13:50) Hej på er! Vad duktiga ni är som tänker på vardagsmotionen. Själv är jag en notorisk hiss-åkare tex. Hatar att gå i trappor, det mördar mig av tristess.  Jag tar alltid tillfället i akt och småspringer/går fort uppför alla traoppor=)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 18:21
|

Medlem

|
CITAT (anna_rispan @ 09-09-2006, 15:01) CITAT (LadyG @ 09-09-2006, 13:35) Det var ett bra initiativ, då hinner man ju småprata lite också. Det småpratas för lite i de svenska hemmen tycker jag  Maken och jag var svåra på promenader tidigare, men det har inte blivit av på sistone. Vet inte riktigt varför. För lite tid kan tänkas. Jag kom på en sak till förresten: En fördel med att gå till affären är att det blir billigare: man slösar inte bensin och man handlar mindre eftersom man ska orka bära hem allt  Ja det var väldigt trevlig med småpratet som blev under promenaden. Annorlunda mot det som blir över maten tex. Ja visst blir det billigare...  Inte orkar man släpa hem en extra godispåse eller så när man ska bära allt.  Plus att du faktiskt bränner en massa kcal under promenaden också, fast har man trevligt tänker man inte på det på samma sätt. Undrar varför småpratet bli annorlunda när man promenerar än vid matbordet (har också märkt det)? Det kan ju knappast ha med maten att göra
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 19:26
|

Medlem

|
jag gjorde några rygglyft förut. har suttit o läst så mycket så det känns som om ryggraden blir alldeles krokig. o det där med småprat....bra fråga....
|
|
|
|
|
|
|
|
09-09-2006, 23:46
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har kört lite axelträning för mig själv här hemma ikväll!  Det kändes jättebra. Jag gjorde tre olika axelövningar med hantlarna (2-kilos) och sen med gummibanden som sitter fästade i trappräcket (armbågen i 45 graders vinkel, övning som stärker de små musklerna i axlarna) Det kanske heter nåt särskilt men vad vet jag inte! Jättekul att komma igång lite iallafall.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 00:27
|

Medlem

|
Ta det lugnt med dina axlar bara, så du inte överanstränger dem (du hade ont i dem tidigare väl?), annars är det bara bra att du kommit igång igen  Axlarna och bröstryggen är bara bra att träna upp, för hållningen om inte annat, fast det där med hållning kanske är lite svårt för dig f n  (Nu kanske jag cyklar, men jag har för mig att ryggträning är extra viktigt för gravida eftersom bäbis och allt tynger ner ryggen i en underlig vinkel.)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 15:12
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 10-09-2006, 15:27) Host, host, snörvel, snörvel. Inser fakta - ingen träning imorgon....  Aww, din stackare, sköt om dig nu så det inte blir värre. Inten är hjälpt av att du stressar när du är dålig. Själv kommer jag precis från ett av de roligaste jutsu-passen på mycket länge. Nytt personbästa på antal siups 2*50! Sen gjorde vi armhävningar också 5*10 och benböj 1*50. Det var fysdelen av passet, fast vi körde en hel del tekniker och lite slag och sparkträning också. Jag är så genomnöjd att jag inte ens känner mig trött! Eufori tror jag det kallas
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 15:16
|

Medlem

|
Grattis LadyG!  Strongt jobbat!!! Eufori är ett underbart tillstånd! Själv känner jag mig som sagt som en säck potatis. Iofs tycker jag att jag mår LITE bättre idag än igår så det är nog en snäll "bonnsnuva" som kommer att gå över hyfsat snabbt. Inser dock att jag inte kan träna eftersom huvudet känns som om det var fyllt av bomull. Dessutom håller jag på och få hosta!  Fast hosta i sig tror jag inte än något hinder för att träna (om man mår bra för övrigt alltså) för den kan ju om man har otur hålla i sig i veckor... Eller vad säger du LadyG - nog borde det vara OK att gå och träna så snart jag känner mej pigg även om hostan skulle vara kvar?
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 15:20
|

Medlem

|
Hosta behöver nödvändigtvis inte betyda inflammation i kroppen, så det känner du nog bäst själv hur du vill göra. Rethosta kan ju vara fasligt irriterande (ofta beror det på torr luft eller dålig inomhusmiljö och inte inflammation) och ta energi från träningen, men annars ska det gå bra. Det är om man har rinnande snuva, feber, musklevärk eller andra förkylningssymptom som man inte får träna, har det sagts mig. Bästa barometern på det är nog man själv
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 15:22
|

Medlem

|
Det låter bra, för dom symtomen brukar ju släppa på ett par dagar om det är vanlig förkylning. Läste förresten i DN idag att man via sin vilopuls kan kolla om det är OK att träna, dvs kolla om viruset i kroppen gett med sig. Om man har ett aktivt virus i kroppen så är vilopulsen 15-20 slag över normalt och då ska man absolut inte träna. Min vilopuls var när jag kollade 90!  så det verkar stämma i alla fall.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 15:40
|

Medlem

|
Jo men det har jag också hört, minns inte var dock. Vilopulsen är högre om kroppen bekämpar en infektion, men vilopulsen ska man ju ta liggande innan man stigit upp på morgonen. Hur lätt är det tat komma ihåg? Dessutom har man högre puls om man vaknar och är kissnödig (kroppen blir lite stressad av det)  Har du testat de där fiskbiffarna förresten? (appropå bra träningmat, de är rika på protein och innehåller ingakolhydrater)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 17:46
|

Medlem

|
Nääää, vilka fiskbiffar då? Nyfiken!!! Har du testat? Jag har ju aldrig tagit den riktiga vilopulsen, men om man vet vad man har för puls annars så då kan man ju jämföra mot det värdet istället. Det är ju så markant skillnad om man har en infektion så det går ju inte att missa. Attans, jag som nästan alltid är kissnödig på morgonen!  Ska i alla fall skaka fram en klocka och lägga bredvid sängen och se om jag kommer ihåg imorgon bitti. Jag använder inte klocka så jag får rota i lådorna.
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 18:05
|

Medlem

|
Laxbiff med dill och citron från Abba, hade hoppats på ett omdöme om dem för de verkar hur nyttiga som helst om man bara läser på förpackningen. Har inte hunnit testa dem än, men de har lågt energivärde men mycket näring och det gillar jag  Glöm inte att det ska vara en med sekundvisare, så kan du mäta under 20 sekunder och multiplicera med 3. Funkar lika bra som att föröska räkna under hela 60 sekunder
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
10-09-2006, 18:08
|

Medlem

|
Jaha, nej jag har inte testat. Den som först hinner prova får rapportera om hur det var! Känner mej piggare och piggare!  Har slappat rejält idag, enda ansträngningen var en promenad ner till Hemköp + lite visp med dammsugaren. Annars har jag bara slöat - det betalar sig nog! Sekundvisare var det....
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|