| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
11-09-2006, 12:59
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Och igår hade jag först tävling (bowling) på förmiddagen och sen spelade vi golf i underbar sommarvärme på eftermiddagen. Ikväll ska vi spela golf igen och förmodligen även imorgon. Visserligen är det väl gymmets tur men det gäller att ta tillvara de sista sommardagarna också!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 13:02
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Rossi @ 11-09-2006, 14:59) Och igår hade jag först tävling (bowling) på förmiddagen och sen spelade vi golf i underbar sommarvärme på eftermiddagen. Ikväll ska vi spela golf igen och förmodligen även imorgon. Visserligen är det väl gymmets tur men det gäller att ta tillvara de sista sommardagarna också!  Passa på sä länge det går, gymmet ligger kvar när snön faller också
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 370
Medlem nr: 6 293

|
Hej! Nu har jag varit på medelpass på Friskis också! Jätteskoj! Så det blev iaf träning 2 ggr på en vecka första veckan, det är rätt ok tycker jag. Känner mig motiverad och det känns kul att tänka på träningen, inte som ett måste utan som nåt skoj alltså. Men! Jag har en tand som måste bort. Käkkirurgen ringde idag "Då ska vi boka tid, kan du på torsdag kl 19:30?" Gah! Inte nog med att jag har både tandläkarskräck OCH läkarskräck (detta kombinerar ju sas de båda..) jag antar att jag inte kan träna på några dagar efteråt? Jag kommer ju ha ett par stygn i munnen samt vara lite mör.  Men, jag ska inte måla f*n på väggen innan, jag kanske kan träna redan dagen efter..!  Nu ska jag ut på lite vardagsmotion med barnvagnen! /suddis.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 13:04
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 14:54) Måste ju få berätta om cykelpasset jag genomförde idag förresten. Det blev lunchträning istället för morgon, men det gör ju det samma  Första framsteget på ett tag, kändes underbart: Kunde öka motståndet på cykeln till 7 av 8 och satte ändå nytt PB på milen: 30.57 Milen under 30 minuter ligger inte långt borta känns det som, jag sölade lite i början eftersom jag inte direkt trodde på att jag skulle orka ett 30-tempo hela vägen. Det var först när jag passerade 6km som jag fattade att benen skulle orka. Men nu vet jag det till nästa gång, då får vi hoppas att 30-minutersgränsen spräcks Det är verkligen skönt med konditionsträning när man hittar rytmen  Grattis! Heja du!!!  Verkligen starkt jobbat!!! Ja, konditionsträning när det "flyter" är "ett hallelulja moment"
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 13:08
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 14:02) CITAT (Rossi @ 11-09-2006, 14:59) Och igår hade jag först tävling (bowling) på förmiddagen och sen spelade vi golf i underbar sommarvärme på eftermiddagen.
Ikväll ska vi spela golf igen och förmodligen även imorgon. Visserligen är det väl gymmets tur men det gäller att ta tillvara de sista sommardagarna också! :) Passa på sä länge det går, gymmet ligger kvar när snön faller också  Ja, det är så jag tänker också. Hur det än är så styrketränar jag inte för styrketräningens egen skull utan för att stärka kroppen så att den ska orka med att göra det jag tycker så mycket om, d.v.s. att bowla och spela golf. (Ja, och så givetvis också för att jag ska orka med skrivbordsarbete, mushantering etc. ......)
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 13:32
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 11-09-2006, 15:08) Ja, det är så jag tänker också. Hur det än är så styrketränar jag inte för styrketräningens egen skull utan för att stärka kroppen så att den ska orka med att göra det jag tycker så mycket om, d.v.s. att bowla och spela golf. (Ja, och så givetvis också för att jag ska orka med skrivbordsarbete, mushantering etc. ......) Glöm inte att golf och bowling också är träning  För lite trött blir man väl av att hålla på? CITAT (stina @ 11-09-2006, 15:04) Grattis! Heja du!!!  Verkligen starkt jobbat!!! Ja, konditionsträning när det "flyter" är "ett hallelulja moment"  Tack, det var verkligen uppmuntrande att det gick så bra idag trots att jag lagt om kosten så radikalt som jag gjort. CITAT (suddis @ 11-09-2006, 15:04) Hej! Nu har jag varit på medelpass på Friskis också! Jätteskoj! Så det blev iaf träning 2 ggr på en vecka första veckan, det är rätt ok tycker jag. Känner mig motiverad och det känns kul att tänka på träningen, inte som ett måste utan som nåt skoj alltså. Men! Jag har en tand som måste bort. Käkkirurgen ringde idag "Då ska vi boka tid, kan du på torsdag kl 19:30?" Gah! Inte nog med att jag har både tandläkarskräck OCH läkarskräck (detta kombinerar ju sas de båda..) jag antar att jag inte kan träna på några dagar efteråt? Jag kommer ju ha ett par stygn i munnen samt vara lite mör.  Men, jag ska inte måla f*n på väggen innan, jag kanske kan träna redan dagen efter..!  Nu ska jag ut på lite vardagsmotion med barnvagnen! /suddis. Det kommer att gå fint Suddis, om de söver dig är du kanske inte människa på ett par dagar, narkos sätter sina spår, men om du är vaken undertiden kommer du att vara ganska pigg redan samma dag. När min visdomstand rök tränade jag efter ett par dagar, men då var narkosen tvungen att gå ur kroppen först. Stygnet och det kände jag inte av alls, fast det beror kanske på vilken smärttröskel man har också. Gör det mycket ont är det bättre att ta en värktablett och vila. Att de måste söva mig för något sådant beror på att ingen tandläkare får peta i min mun så länge jag är vaken, det säger jag bara. Så du är inte ensam om att känna så. Jag håller tummarna för att det går bra för dig på torsdag!
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 14:02
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 14:32) CITAT (Rossi @ 11-09-2006, 15:08) Ja, det är så jag tänker också. Hur det än är så styrketränar jag inte för styrketräningens egen skull utan för att stärka kroppen så att den ska orka med att göra det jag tycker så mycket om, d.v.s. att bowla och spela golf. (Ja, och så givetvis också för att jag ska orka med skrivbordsarbete, mushantering etc. ......) Glöm inte att golf och bowling också är träning  För lite trött blir man väl av att hålla på? Ja, visst är det så. Golf har jag inte hållit på med så länge men när det gäller bowling så är det så att när man gör som man ska så är det en helt annan sak än när man är ute med kompisarna, tar en öl och svingar klotet på fredagkvällen .... Jag var helt genomsvettig efter matchen igår. Man använder hela kroppen som stöd och kraft när man bowlar rätt. Tänk därtill att mitt klot väger 14 pund. Det innebär att jag svingar iväg ca. 500 kilo på varje träning och match.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 14:35
|

Medlem

|
Blir du inte väldigt olika stark i höger- och vänstersidan av bowlingen?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 15:34
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (stina @ 11-09-2006, 15:35) Blir du inte väldigt olika stark i höger- och vänstersidan av bowlingen? Mm instämmer! Måste du träna den andra sidan mer på styrketräningen sen, eller riskerar man inte att bli sned i ryggen?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 17:30
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (LadyG @ 10-09-2006, 01:27) Ta det lugnt med dina axlar bara, så du inte överanstränger dem (du hade ont i dem tidigare väl?), annars är det bara bra att du kommit igång igen  Jag försöker ta det lugnt. De blev dock lite överansträngda igår när jag först planterade alla mina vårlökar och sen plockade av alla äpplen, krusbär och vinbär och sedan rensade dem.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 18:07
|

Medlem

|
Ja var försiktig med axlarna Magdis. Det är ett elände att ha ont i dom, jag vet!  Jag hade ju problem i ett par år, men hade turen att kiropraktorn kunde fixa min axel - att det var något som kunde åtgärdas! Nu har jag spring i benen vill jag lova. Mina ben fattar tydligen inte varför jag inte sprang idag.  Så nu står träningsväskan packad i hallen inför morgondagens springning, nya löparbrallorna ska invigas!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 18:54
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 13:43) CITAT (Björken @ 11-09-2006, 14:28) Inte har jag lyckats övertala någon ännu helt och fullt i varje fall, men jag struntar fullständigt i det och åker själv två gånger i veckan. Det går bra och har insett att särskilt benen hade jag bra styrka i, mer än vad jag trodde, men det är klart jag har ju ett jobb där jag går hela dagarna. Sedan har jag hund och det blir ju några kilometer varje dag som jag tillryggalägger för att ge henne motion. Det jag bara har lite svårt att förstå är att folk inte nyttjar vardagsmotionen den är ju så att säga gratis och inte skulle jag kunna tänka mig att ställa mig på ett löpband och springa när det är så mycket skönare att springa ute. Nu har jag höfter som inte längre riktigt vill som jag vill så löpningen får stå åt sidan utan det blir stavgång istället och det går jag minst 5 km de dagar jag inte styrketränar.
Tycker absolut att du ska pröva laxbiffarna, de mättar bra också. Men det är ju jättebra! Visst blir man glad när man gör framsteg eller upptäcker att man var bättre på något än man trodde? Är inte stavgång väldigt jobbigt för armarna och axlarna om man är ovan? Ja visst är det skönt att upptäcka att kroppen kanske inte är riktigt så vissen som man gått och inbillat sig. Njo, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om det där med stavgång och armar/axlar, jag har aldrig haft något problem med någotdera av stavgången, trots att jag har sådana jobb där axlar oftast är utslitna mer eller mindre. Det är i vilket fall bra för dem som har problem med ryggen. Stina, visst är det tur att vi är olika, men tänk att knyta på sig skorna och ge sig ut och springa en tidig morgon med daggen glittrande i gräset och fåglarna kvittrande istället för "dunkadunkamusik" i öronen.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 19:13
|

Medlem

|
CITAT (Björken @ 11-09-2006, 20:54) Stina, visst är det tur att vi är olika, men tänk att knyta på sig skorna och ge sig ut och springa en tidig morgon med daggen glittrande i gräset och fåglarna kvittrande istället för "dunkadunkamusik" i öronen.  Ja det är underbart!  Jag springer gärna ute på landet om somrarna. Men där jag bor hörs inte mycket till fågelkvitter... Bodde jag inte i Stockholm skulle säkert mina träningsvanor vara annorlunda. Och springa i dom skogsområden som finns i närheten törs jag inte tyvärr.  Så därför har jag bestämt mig för att jag gillar löpbandet!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 19:47
|
Medlem
Antal inlägg: 1 135
Medlem nr: 5 335

|
Stina, jag förstår ert dilemma i Stockholm, här nere i mörkaste Småland så har vi inte de problemen, det man kan stöta på under en runda är i värsta fall en älg eller ett flock vildsvin och de är inte så illasinnade som många av våra tvåbenta varelser.
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 19:58
|

Medlem

|
Körde lite styrketräning ikväll och det gick ganska bra. Jag är nöjd med att ha lyckats hissa omkring stången med tanke på att den väger 20Kg. Cyklade som uppvärmning. Drag till hakan med skivstången: 2*5 (ont som *** i handlederna?) Militärpress: 2*10 Stångrodd: 4*10 Bicepscurl: 2*4 Hantellyft (åt sidan): 2*10 (3Kg) (larvigt lätt, blev uttråkad) Gav mig på marklyft men det kändes för mycket i benen, de orkade inte riktigt med det idag. Annars är 20Kg inte så tungt. Avslutade med 2*10 ryggresningar och 2*10 (riktiga) armhävningar. Är inte slutkörd, men lite lagom genomkörd s a s
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 20:02
|

Medlem

|
Heja LadyG!  Härligt jobbat! Stångrodd gillar jag. Nåt jag gillar mer är frivändningar - brukar du köra det någon gång?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-09-2006, 20:20
|

Medlem

|
Hm... nej den har jag ju glömt! Jisses, det är ju en jättebra övning om det är denna du menar?
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2006, 07:30
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 11-09-2006, 22:20) Hm... nej den har jag ju glömt! Jisses, det är ju en jättebra övning om det är denna du menar?  Ja precis!  Himla kul - och himla bra!  Jag brukar lägga in en rodd emellan varje frivändning så blir det bra flyt i rörelserna. Det lärde jag mig på body-pumpen.
|
|
|
|
|
|
|
|
12-09-2006, 08:00
|

Medlem

|
Men det är ju en jättebra blandning  Ska tänka på det till nästa gång, det blir ju jättebra för axlar och rygg. Tyvärr är inte nästa gång förrän nästa måndag, hinner inte styrketräna oftare än så.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|