| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
21-09-2006, 09:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 142
Medlem nr: 2 667

|
CITAT (stina @ 21-09-2006, 08:35) CITAT Nej, men eventuellt ska vi springa midnatsloppet ett gäng här från jobbet nästa år. :rolleyes:
Tänker du springa? Ja, jag håller på att ladda - från skratch, skulle man kunna säga. Behöver "se målet" och det hade varit kul att hitta någon med samma taskiga utgångsläge Midnattsloppet verkar trevligt - och roligt att man kan springa tillsammans (om man lever ihop man/kvinna). Vi har ett 1 mils-stadslopp här i stan som heter "Springtime". Fråga 2. Jobbar du/någon här med pulsklocka?
--------------------
CITAT * Gardening - Nature's Prozac *
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 09:50
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Maria i Helsingborg @ 21-09-2006, 11:44) Fråga 2. Jobbar du/någon här med pulsklocka? Nej, men jag är sugen.... Har pratat med en tjej som kan puslklockor och dom som är något att ha enligt henne kostar ca 1500:-. Tycker det är lite mycket eftersom löpningen för mej bara är en del av min träning... Men vi får se, kanske jag skaffar en.
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 11:10
|

Medlem

|
Jo, de är inte billiga precis  Klockan, jag vill ha, kostar enl. tillverkaren 1495:- , men enl. en tidning jag har dyga 1000-lappen. Visst är "hon" snygg  Usch, är det bara jag som är prylgalen (mellan varven) här???
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 11:13
|

Medlem

|
Absolut inte bara du! Fast jag har ett groteskt ha-begär vad gäller träningskläder!  Har så många så jag kan faktiskt inte säga hur många linnen och brallor jag har. Det ligger i travar och drivor hemma. Kan bara inte låta bli att köpa så fort jag ser något snyggt! Den var kanonsnygg!!! Jag är lite tveksam till hur det känns att ha bandet runt bröstkorgen, har du provat? Adidas säljer nån pulsmätare där man har en sensor i skon också så kan man föra över allting till datorn och se i detalj hur träningen gått på korsen och tvärsen....
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 11:36
|

Medlem

|
Skönt att höra! Nej, jag har ju inte det, provat, men jag antar att det är både elastiskt och bekvämt, så att man inte tänker på det. En sport-bh sitter ju också tight, så det blir väl ngt motsvarande tänker jag. Man kan föra över data från denna klockan till datorn, också. Polar erbjuder en web-tjänst för träningen. Kurvor och statistik. Råd och tips. Det finns fotcensor att köpa till om man vill ha. (har precis kollat upp priset. Feltryck i tidningen. 1495:- ska det vara)
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
21-09-2006, 11:41
|

Medlem

|
Jag har en massa mer "habegär" också som inte har direkt med träningen att göra!  Så var lugn du - vi är många som sitter i samma båt! Du måste berätta direkt om du skaffat en sådan och tala om vad du tycker! Det blev ingen träning alls för mej idag, sitter och väntar på en leverans av en nydesignad webbsida och kan inte lämna kontoret. Får ge järnet imorgon på styrketräningen istället!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 08:34
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Ingen tråning igår pga jobb, och ingen träning på söndag eller tisdag. Det kommer att dröja nu känns det som. Trist men ibland kommer livet emellan.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 09:01
|

Medlem

|
Ja usch, så är det ibland... Jag satt och skrev texter som en galning igår som sagt och missade både stepen och poweryogan - en av veckans höjdpunkter.  Fick istället ont i ryggen av allt hackande på datorn. Det värker i musklerna mellan skulderbladen - tur att jag ska till massören på måndag. Jag ska be om en rejäl omgång av ryggen! Idag kommer jag i alla fall iväg på styrketräning om inget händer... Ska ta det lite lugnt med ryggen, men jag tror inte det är någon fara, bara lite muskeltrötthet pga det statiska sittandet. Säkert bara nyttigt att träna lite lagom.
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 11:20
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
häromdagen cyklade jag min nya runda igen. hade ställt om cykledatorn. den visademer rimliga hastigheter den här gången o fick ihop ca 9.5 kilometer. det tog 40 minuter. kan det stämma?? jag cyklade snabbare än "söndagscykling" men inte supersnabbt heller...
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 11:29
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
CITAT (anna_rispan @ 22-09-2006, 12:20) häromdagen cyklade jag min nya runda igen. hade ställt om cykledatorn. den visademer rimliga hastigheter den här gången o fick ihop ca 9.5 kilometer. det tog 40 minuter. kan det stämma?? jag cyklade snabbare än "söndagscykling" men inte supersnabbt heller... Det låter mycket med 40 minuter för 9,5 km. Din snitthastighet skulle ha varit måttliga ca. 15 km i timmen och då är man ute och "söndagscyklar". På landsväg brukar jag cykla en mil på ca. 25 minuter och då tar jag inte i för kung och fosterland men "söndagscyklar" inte heller. Kan du inte köra en sträcka med bilen och sätta på trippmätaren och sen cykla motsvarande sträcka och kolla så att det stämmer? Du ska ju mata in cykelns hjulstorlek i cykeldatorn. Kanske har du fått fel värden?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 12:18
|

Medlem

|
Styrketräningen gick kanon idag. Eftersom jag inte kom från skrivbordet alls i går så tog jag mej en rejäl och lång styrketräning.  Körde riktigt mycket och hårt överkropp och magen fick sig en rejäl resa! Körde lite, lite ben. Tyvärr funkade det inte att köra baksida ben, för jag fick ont i mitt vänstra knäveck - som jag haft ett bra tag. Kiropraktorn trodde att det hängde ihop med mitt sneda bäcken, men det verkar det inte göra. Nåväl, allt annat går bra så jag bryr mej inte så mycket, det släpper väl så småningom... Jag fick också en väldigt, väldigt snäll kommentar på gymmet som gjorde mej grymt glad (och lite generad)! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 12:26
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 22-09-2006, 13:18) Jag fick också en väldigt, väldigt snäll kommentar på gymmet som gjorde mej grymt glad (och lite generad)! /Stina Grattis! Det var säkert välförtjänt! Visst blir man glad av komplimanger!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 12:34
|
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 7 750

|
Får man försöka tränga sig in här, trots att ni hållit igång tråden så länge?
För tre veckor sen så började jag med Pilates och Yoga, mest på grund av att jag ofta glömmer bort att andas när jag gör saker. Håller andan o så kommer jag på mig, andas in och glömmer det igen.....Blir ju lätt spänd då minst sagt.
Nu fungerar det mycket bättre dan efter ett pass men sen är det samma sak igen. Hur länge kan det dröja till jag ändrat mitt sätt att andas mer grundläggande tro?
Om ett par veckor tänkte jag haka på med styrketräning nu när jag ändå springer på gymmet titt som tätt. Ska bli intressant vad maskinerna där kan göra för en gammal otränad kärring? Är det möjligt att ändra sin kropp från 50 årsåldern eller kan man bara behålla det man har nu(vilket inte är mycket, hu).
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 12:37
|

Medlem

|
Klart du är välkommen Ofelia!
Jag kan inte svara på andningsfrågorna men det där med att förändra kroppen tror jag är möjligt hur gammal man än är. Och även om det "bara" skulle gå att bibehålla det man har så är det ju bra mycket bättre än att låta det man har "förfalla" så att säga.
Lycka till!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 12:48
|

Medlem

|
Hej Ofelia och välkommen i gänget! Klart som korvspad att du kan förändra din kropp - det är aldrig försent! Jag kan tyvärr inte heller hjälpa dej med andningsfrågan. Hälsar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 17:51
|

Medlem

|
Hej igen! Måste skriva och rapportera om något gott och nyttigt som jag provade idag: Quinoa. Dom hade provsmakning på Hemköp och jag tvärstannade för det kändes bekant på något vis. Kom på att jag hört om det på programmet "Du är vad du äter". Quinoa är tydligen någon sorts sydamerikanskt gräsfrö som man äter istället för pasta/ris/potatis. Väldans nyttigt. Per 100g: 21,4 g protein 62,5 g kolhydrater 1,2 g fett, varav mättat 0,2 g Mycket fiber och mineraler. Det smakade helt OK, ska testa att göra en rätt som står på baksidan av paketet på söndag tänkte jag. Det höga proteininnehållet ska göra att man blir väldans mätt. Det går åt 1 dl quinoa till en rätt för 4 personer så det är visst rysligt drygt också. Hälsningar Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 18:09
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
CITAT (Rossi @ 22-09-2006, 12:29) CITAT (anna_rispan @ 22-09-2006, 12:20) häromdagen cyklade jag min nya runda igen. hade ställt om cykledatorn. den visademer rimliga hastigheter den här gången o fick ihop ca 9.5 kilometer. det tog 40 minuter. kan det stämma?? jag cyklade snabbare än "söndagscykling" men inte supersnabbt heller... Det låter mycket med 40 minuter för 9,5 km. Din snitthastighet skulle ha varit måttliga ca. 15 km i timmen och då är man ute och "söndagscyklar". På landsväg brukar jag cykla en mil på ca. 25 minuter och då tar jag inte i för kung och fosterland men "söndagscyklar" inte heller. Kan du inte köra en sträcka med bilen och sätta på trippmätaren och sen cykla motsvarande sträcka och kolla så att det stämmer? Du ska ju mata in cykelns hjulstorlek i cykeldatorn. Kanske har du fått fel värden? nu kom jag på en sak som gör at tiden inte stämmer. klockan tickar även när man stannar! så klockan visade ju tiden jag varit ute, inte tiden jag cyklat. hur ska jag komma ihåg o stoppa klockan när jag stannar! nå väl. jag såg ju ibland på hastigehten o den låg ju runt 20 km/h ibland. jag kanske inte trampade på så himla snabbt heller då. men jag såg ett jättefint rådjur!
|
|
|
|
|
|
|
|
22-09-2006, 20:01
|

Medlem

|
Hej Också Ofelia...... beträffande andning och yoga kan jag svara dig såhär; Yoga och andning är väldigt intimt sammanlänkade och det finns grunder för hur och när man andas i de olika asanas (ställningarna). Om man börjar med få asanas - varför inte den "lilla" solhälsningen - och bygger på efter hand så kommer du att öppna upp och få ett bättre flöde på köpet
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
24-09-2006, 13:38
|
Medlem
Antal inlägg: 80
Medlem nr: 7 750

|
CITAT (Maria i Helsingborg @ 22-09-2006, 21:01) Hej Också Ofelia...... beträffande andning och yoga kan jag svara dig såhär; Yoga och andning är väldigt intimt sammanlänkade och det finns grunder för hur och när man andas i de olika asanas (ställningarna). Om man börjar med få asanas - varför inte den "lilla" solhälsningen - och bygger på efter hand så kommer du att öppna upp och få ett bättre flöde på köpet  Tack för ditt svar! Jag går dock på Power Yoga och känner inte igen det du beskriver. Kanske ska ta och prova ett riktigt Yoga pass också. Är det mer andningsövningar eller hur fungerar det? Det sköna med Power Yogan är att man får så fin stretching på köpet, känner mig mjuk i hela kroppen efteråt. För övrigt har jag ätit enligt Atikins/Gi ett tag och gått ner ca 10 kg och samtidigt kört Yogan och Pilatesen. Det lustiga är att sömnen har blivit fantastisk efter 4 års grava sömnproblem så sover jag gott hela nätterna. Börjar fundera på om det är överskott på kolhydrater som gett mig sömnbrist? Har någon här testat Gi/Atkins? Vad har ni för erfarenheter?
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|