| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
10-10-2006, 21:45
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Det kan vara så att den aeroba processen i kroppen tar lite längre tid för dig att komma igång.
Vad kör du för uppvärmning?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 07:00
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Stina, du har precis beskrivit lite av mitt problem. 10 km är egentligen för "kort" om du förstår vad jag menar.
Jag behöver gå ut lugnt för att sedan öka på efter 2-3 km men det var svårt i söndags.
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Jag gör precis som Krellus - går först (fast i rask takt) några minuter och joggar sedan ett par km innan jag kan gasa på. Den uppvärmningen "snor" ju rätt mycket tid om man vill göra en bra tid på en mil. Om jag kollar tiden efter 5 km och efter 10 km så springer jag sista halvmilen MYCKET snabbare pga segstarten. Men om man springer ett lopp kan man väl springa en runda innan (om man inte måste stå i en startfålla och vänta för då funkar ju inte det....) Idag ska jag springa 5 km och sedan köra 30 min core-träning. Ska bli kul, förutom att jag fått lite ont i min axel igen. Jag blir så himla sur - kanske ska jag börja virka istället?
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 09:17
|

Medlem

|
Nej då, inte alls. Du ska inte virka Stina. Låt kiropraktorn kika på det istället?
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 09:24
|

Medlem

|
Tack LadyG!  Känner mej bara lite moloken. 3:e gången jag får en skada på 1 år.... Idag ska jag ju bla köra core och även om man inte tränar axlarna så belastas dom en hel del när man kör rygglyft och står i plankan. Tänkte känna hur det funkar. Funkar det hyfsat så tar jag det lite lugnt några dagar med axelträning och avvaktar. Gör det skitont så bokar jag en tid. Det är en så himla lurig smärta, för jag känner ingenting, sen ingenting men så plötsligt när jag lyfter armen i en viss vinkel så håller jag på att krevera av smärta!  Det är så att det svartnar för ögonen faktiskt. Tur i alla fall att det inte molvärker, fast på sitt sätt vore det bättre, för då skulle jag inte glömma bort vilka rörelser jag ska akta mej för. Det har nog blivit lite mycket axelträning i min iver med dom nya maskinerna som är så himla kuliga.  Om jag bromsar nu innan det blir riktigt illa så kanske det fixar sig. Lite gladare nu! Återkommer med rapport efter träningen. /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 12:44
|

Medlem

|
Träningen gick faktiskt riktigt bra. Nästan smärtfritt. Det var bara när vi låg på mage och "simmade" med armarna som jag kände att det inte var någon bra rörelse för mej att göra. Så det lät jag bli. Det gick tom bra att stå i plankan!  Kanske, kanske, att det inte blir så illa! *visslar nöjt* /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 12:50
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (stina @ 11-10-2006, 13:44) Träningen gick faktiskt riktigt bra. Nästan smärtfritt. Det var bara när vi låg på mage och "simmade" med armarna som jag kände att det inte var någon bra rörelse för mej att göra. Så det lät jag bli. Det gick tom bra att stå i plankan!  Kanske, kanske, att det inte blir så illa! *visslar nöjt* /Stina Var rädd om dig bara, så du inte krackelerar!
|
|
|
|
|
|
|
|
11-10-2006, 13:06
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (stina @ 11-10-2006, 14:03) Jag lovar!  ...säger hon och håller fingrarna i kors bakom ryggen!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 13:03
|

Medlem

|
I tisdags fick jag leda träningen, både för barn och vuxna. Det var hur kul som helst, juniorerna är ju vana vid att jag leder träningen men det var intressant att leda vuxenträningen. I vanliga fall tränar jag ju med gänget  Ett enkelt, balanserat pass med inslag av både teknik och fys så att alla skulle få göra något de tyckte var kul. Jag tror jag hittade balansen iaf, det kändes så. Dessutom hann vi med stretchning och töjning, vilket var bra. Det brukar prioriteras bort annars, och det är synd. Det är viktigt, i synnerhet när man sitter på jobbet hela dagarna, då vill kroppen gärna få sträcka ut ordentligt
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 13:17
|

Medlem

|
Kul LadyG!  Det låter som om du är en bra tränare som försöker se till att alla får en bit av det dom gillar bäst! Att ni fick tid över till stretch förstår jag när det var du som bestämde. Tänker ofta på dej när jag gör mina stretchövningar. Idag har jag varit på poweryoga. Missade step-upen innan för vi hade en otroligt intressant föreläsning om utmattningssyndrom. Många aha-upplevelser vill jag lova. Jag fick i alla fall bekräftelse på att jag prioriterar tiden utanför jobbet rätt. Fysisk träning är A och O för att motverka utbrändhet. Att sova naturligtvis och att ha tid för sig själv. + massage!  Allt jag gillar var alltså kanon.  I föreläsningen ingick också en rent fysikalisk beskrivning om vad som händer när man hamnar i utmattningssyndrom och det var spännande. Poweryogan var super som vanligt. Det ser säkert långsamt och lätt ut, men gud så jobbigt att stå i dom olika positionerna. Det krävs massor av styrka och balans för att greja dom svåraste ställningarna utan att svaja omkring eller tappa balansen helt. Det häftiga är att man bara fokuserar på sig själv - sin egen kropp och framför allt sin andning (som ju annars går av sig själv). Jag är inåtvänd länge efter passet. Förärade mig med en egen yogamatta idag för mattorna som används på dom andra passen är för tjocka och att köra på bara golvet tycker jag är för hårt. (Axeln kändes OK!  ) /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 13:26
|

Medlem

|
Skönt att din axel inte bråkade idag, poweryoga som är så ansträngande annars! Det låter som du är fast i yogan nu, köpt matta och allt?  När folk väl tar sig tid för träning så vill jag ju som tränare att de ska uppleva att de får valuta för pengarna och att de har kul, så att de kommer tillbaka. Att de lär sig slåss och så är bara en bisak i sammanhanget, välmåendet och att det är roligt har högre prioritet när jag är boss på mattan
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 13:47
|

Medlem

|
Ja poweryogan vill jag absolut ha som komplement till min övriga träning!  Fast jag skulle inte kunna hålla på med det bara - eller ens övervägande tid av träningen - det är alldeles för långsamt för det. Men det är å andra sidan just den otroliga kontrasten mellan min övriga träning och yogan som är häftig. Tiden till eftertanke, den totala medvetenheten riktad mot den engna kroppen osv. Tränare med din filosofi skulle det finnas fler av! Jag har kommit i kontakt med många genom åren och kvaliteten är högst varierande. Just nu är faktiskt alla tränare jag kör för på Saga Motion kanonbra på sin sak, men ibland har man ju stött på riktiga tråkmånsar. Sådana som bara kör sitt race och som skiter högaktningsfullt i om vi som tränar, alltså kunderna, hänger med eller inte. Sen finns det blyg-varianten, som ser livrädda och osäkra ut och då blir det så himla plågsamt. Man tycker så synd om tränaren så att man glömmer bort att njuta av sin egen träning!
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 14:14
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
Visst är det viktigt med bra tränare!
PÅ judon hade vi två olika, en som var trevlig, mysig och som gärna lät sej kastas av oss blåbär. Den andre lät sej aldrig kastas, utan verkade gilla att få ner alla andra på mattan hela tiden. Sällan uppmuntran, mest tävling =(
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 14:43
|

Medlem

|
Så glad jag blir när ni säger så, det värmer gott att höra. Vi har nämligen en jättestor och fin barngrupp, väldigt få som börjar hos oss slutar och sakta men säkert får vi fler och fler tjejer också (vilket är det svåraste av allt, att lyckas få tjejer att vilja träna kampsport)! Farbror Blå, din judotränare som gärna lät sig kastas måste ha haft väldigt mycket självförtroende, låter det som. Om man har gott självförtroende och är duktig kan vem som helst kasta utan att det är någon fara, för den som blir kastad kan alltid landa även om den som kastar inte kan kasta. Sådana tränare är oftast väldigt trevliga också. Stina, jag tror att yogan fungerar utmärkt som kontrast till resten av din träning, som en katalysator nästan. Det är verkligen kul att du hittat något som du känner är kul att göra och det är jätteskoj att du hittat rätt i styrketräningen också. Precis som om två pusslebitar föll på plats samtidigt, låter det som.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 15:29
|

Medlem

|
LadyG, er barngrupp tyder ju definitivt på att du fungerar kanon som tränare!  Var stolt och låt det värma! Alla olika typer av träning ger olika sorters tillfredsställelse för mej. - Löpningen ger endorfiner och tid till eftertanke - Styrketräningen ger en känsla av power, är kul och utmanande - Step-upen ger endorfiner och en utmaning betr att "hänga med" i koreografin - Coren är utmanande - Poweryogan ger en stund till eftertanke och en känsla av power Detta är alltså bara min psykiska tillfredsställelse ....
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 16:38
|

Medlem

|
Psykisk tillfredställelse är minst lika viktigt som fysisk  Det spelar ju ingen roll om man är i fysiskt god form om psyket är ett vrak och man är olycklig (och vice versa). Det krävs en hel del engagemang för att orka träna så mycket som du gör, men du har ju hittat balansen i träningen så det verkar tuffa på riktigt bra
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
12-10-2006, 18:34
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 12-10-2006, 18:38) Psykisk tillfredställelse är minst lika viktigt som fysisk  Det spelar ju ingen roll om man är i fysiskt god form om psyket är ett vrak och man är olycklig (och vice versa). Det krävs en hel del engagemang för att orka träna så mycket som du gör, men du har ju hittat balansen i träningen så det verkar tuffa på riktigt bra  Ja utan lyckokänslan vid träning går det nog inte att hålla på. Det håller i alla fall inte i längden. För mej har det blivit ett självklart inslag i vardagen - jag är beroende mao...  Men i samma stund som det känns som en belastning/för mycket så drar jag ner - det går inte att tvinga sig till träning annat än en kort period! Du är väl inte så dålig med träning du heller LadyG!
|
|
|
|
|
|
|
|
13-10-2006, 07:41
|

Medlem
Antal inlägg: 1 072
Medlem nr: 3 347

|
Bara så ni vet så är jag inne och njuter av era inlägg men jag "hinner" inte skriva lika mycket just nu. TRÄNA på kompisar!
--------------------
Zon III till vardags men Zon IV i övrigt...
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|