| |
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
|
17-10-2006, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Det var en annorlunda ställning, blir det inte svårt att andas?
Det blev en intressant tyräningskväll, det var mycket kondisövningar följt av lite tekniker, och därefter fysövningar under ledning av en av veteraninstruktörerna (en "elak" man som älskar att se oss pinas) .
Fast skam den som ger sig, rygglyft, situps och benlyft till trots kastade jag mig över den romerska stolen idag med efter ordinarie träning och gjorde fler situps med mig kära 5Kg-vikt på bröstet (den ska väl vara nästan under hakan, tror jag, för att bli så tung som möjligt). Helvitte så tungt det var men jag lyckades!!!
Men magen får så gärna värka av träningsvärk, det känns som om den utvecklas i språng helt plötsligt! Vet inte vad jag gör rätt, men det känns underbart!
Funderar på om det kan ha med ryggträningen att göra, att magen får mer support av ryggmusklerna nu när jag slutat köra axelträning i tron att det var ryggövningar. I så fall skulle framgångarna bero på starkare rygg snarare än starkare mage.
Jag har dock syndat å det grövsta på sistone, inte en enda gång har jag varit uppe och cyklat. Inte ett enda kondispass utöver den kondis vi tränar på ju-jutsun... Skärpning anbefalles.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 07:32
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
CITAT (Maria i Helsingborg @ 17-10-2006, 21:54) Maria illustrerar  I morgon hämtar jag min pulsklocka *längtar*  Det är inte svårt att andas - jätteskönt! Kul med pulsklockan, du måste rapportera!!!! /Stina
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 07:38
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 17-10-2006, 23:57) Det var en annorlunda ställning, blir det inte svårt att andas?
Det blev en intressant tyräningskväll, det var mycket kondisövningar följt av lite tekniker, och därefter fysövningar under ledning av en av veteraninstruktörerna (en "elak" man som älskar att se oss pinas) .
Fast skam den som ger sig, rygglyft, situps och benlyft till trots kastade jag mig över den romerska stolen idag med efter ordinarie träning och gjorde fler situps med mig kära 5Kg-vikt på bröstet (den ska väl vara nästan under hakan, tror jag, för att bli så tung som möjligt). Helvitte så tungt det var men jag lyckades!!!
Men magen får så gärna värka av träningsvärk, det känns som om den utvecklas i språng helt plötsligt! Vet inte vad jag gör rätt, men det känns underbart!
Funderar på om det kan ha med ryggträningen att göra, att magen får mer support av ryggmusklerna nu när jag slutat köra axelträning i tron att det var ryggövningar. I så fall skulle framgångarna bero på starkare rygg snarare än starkare mage.
Jag har dock syndat å det grövsta på sistone, inte en enda gång har jag varit uppe och cyklat. Inte ett enda kondispass utöver den kondis vi tränar på ju-jutsun... Skärpning anbefalles. Härligt LadyG - heja, heja!!!!  Om det känns underbart gör du säkert rätt! Det är väl som du skrivit tidigare jätteviktigt med balans på sidorna av kroppen. Lika mycket ryggträning som magträning osv... Vad var det för axelträning du slutat med undrar en nyfiken????? Idag ska jag vila - hör och häpna! Det blir alltså "bara" 3 träningsdagar den här veckan. Jag sprang ju en mil igår och imorgon blir det dubbelpass: step-up och poweryoga. På fredag ska jag styrketräna. Har en massa möten idag som gör att jag bara precis hade hunnit rusa iväg och träna en stund på lunchen (ingen matpaus alltså - det hade blivit en banan och en Gainomax på Hornsgatan i galopp!) och jag tog mej i kragen och ruskade om mej själv och sa: Nej, nej, där går gränsen! Först tänkte jag ta med träningskläderna ändå - ifall.... men så var det knas med servern nu på morgonen så jag fick kasta mej iväg och då beslutade jag mig för att inte packa någon träningsväska. Duktigt va!
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
"måste varit sjuk på jympan" vad är plankan?
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 08:51
|

Medlem
Antal inlägg: 1 884
Medlem nr: 7 335

|
CITAT (stina @ 18-10-2006, 10:49) Det här är plankan:  då hade jag inte varit sjuk... känner igen den ialla fall tack
--------------------
If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 10:03
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Farbror Blå @ 18-10-2006, 10:02) Värst vad alla sliter med sina magar, vill alla ha magrutor nu? Tja, för min del är det ju ganska kört just nu iallafall!  Jag sliter och släpar runt på magen hela dagarna och inte får jag några rutor för det...det känns som att jag har ett resårband runt höfterna men det är bara magen som är så spänd att den nöter på höftbenen.
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 12:17
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 18-10-2006, 09:38) Det är väl som du skrivit tidigare jätteviktigt med balans på sidorna av kroppen. Lika mycket ryggträning som magträning osv... Vad var det för axelträning du slutat med undrar en nyfiken????? Idag ska jag vila - hör och häpna! Det blir alltså "bara" 3 träningsdagar den här veckan. Jag sprang ju en mil igår och imorgon blir det dubbelpass: step-up och poweryoga. På fredag ska jag styrketräna. Har en massa möten idag som gör att jag bara precis hade hunnit rusa iväg och träna en stund på lunchen (ingen matpaus alltså - det hade blivit en banan och en Gainomax på Hornsgatan i galopp!) och jag tog mej i kragen och ruskade om mej själv och sa: Nej, nej, där går gränsen! Först tänkte jag ta med träningskläderna ändå - ifall.... men så var det knas med servern nu på morgonen så jag fick kasta mej iväg och då beslutade jag mig för att inte packa någon träningsväska. Duktigt va!  Militärpressen har jag bytt ut mot bänkpress och så har jag lagt till skivstångsrodd som ny övning. Den där övningen där man håller en hantel rakt ut från kroppen har jag skipat helt, den är inte kul ändå. Hantelrodd har fått stiga in där istället. Funderar på att köpa gummiband, så att jag kan komplettera med latsdrag så blir det komplett. Mycket duktigt av dig att ta hand om dig, det kommer fler träningstillfällen och tränar man på fastande mage bränner man muskler i brist på energi. Dessutom blev servern lite sällskapssjuk, så deet var ju tur att du fanns tillhands
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 12:19
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 18-10-2006, 12:03) CITAT (Farbror Blå @ 18-10-2006, 10:02) Värst vad alla sliter med sina magar, vill alla ha magrutor nu? :rolleyes: Tja, för min del är det ju ganska kört just nu iallafall!  Jag sliter och släpar runt på magen hela dagarna och inte får jag några rutor för det...det känns som att jag har ett resårband runt höfterna men det är bara magen som är så spänd att den nöter på höftbenen.  Du kan ju glädja dig åt att du hade god form från början så du lär ha lättare för att komma i form efter förlossningen. Muskelminnet kommer nog att vara dig till hjälp där tror jag
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 13:17
|

Medlem

|
CITAT (LadyG @ 18-10-2006, 14:17) Militärpressen har jag bytt ut mot bänkpress och så har jag lagt till skivstångsrodd som ny övning. Den där övningen där man håller en hantel rakt ut från kroppen har jag skipat helt, den är inte kul ändå. Hantelrodd har fått stiga in där istället. Funderar på att köpa gummiband, så att jag kan komplettera med latsdrag så blir det komplett. Mycket duktigt av dig att ta hand om dig, det kommer fler träningstillfällen och tränar man på fastande mage bränner man muskler i brist på energi. Dessutom blev servern lite sällskapssjuk, så deet var ju tur att du fanns tillhands  Bänkpress kör jag också - det gillar jag skarpt. Man blir så "skönt trött" av det tycker jag!  Roddmaskin är en annan av mina favvisar + den när man sitter ner och drar ner en stång mot hakan. Gummiband är en himla fiffig grej som man kan göra mycket bra med. Jag brukar ibland träna utåtrotation med gummibandet. Alltså hålla gummibandet kort framför mej med armarna i 90 grader. Små, små rörelser utåt åt sidorna med armarna. Ska tydligen vara väldigt bra för musklerna som håller axlarna bakåt (om ni förstår vad jag menar  ) Himlans vad svårt det är att beskriva en rörelse i ord....
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 13:24
|

Medlem

|
Jag förstår vad du menar, och det är en av anledningarna till varför jag funderar på gummiband. Man kan köra en stund med dem hemma, när andan faller på s a s eller använda dem som komplement till styrketräningen på mer permanent basis  Utåtrotationen är jätteviktig för hållningen, en snygg hållning börjar i axlarna
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
18-10-2006, 18:24
|

Medlem

|
Ja och tydligen är vi kvinnor experter på att dra fram axlarna och kuta med ryggen. Om man har hantlar hemma kan man använda gummibandet för att öka på tyngden på hantlarna. Bara att ställa sig på gummibandet när man tränar biceps. Eller hålla i gummibandet med ena handen bakom ryggen med armen placerad vid ryggslutet och andra änden i andra handen där man håller hanteln. Och så kör man triceps så det ryker!
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2006, 14:24
|

Medlem

|
Idag har jag varit på 2 timmars träning på lunchen. Först en timme step-up som var otroligt jobbigt och kuligt. Sedan en timme poweryoga. Också det vråljobbigt fast på ett annat sätt. Statisk träning i positioner som ger vansinnig mjölksyra!  Så nu är man minst sagt mör i kroppen!!! Bokade in min månadsmassage till måndagen den 30/10. Längtar......
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2006, 14:59
|

Medlem

|
Bra jobbat! 2 timmar, det måste kännas nu  Det låter som en rejäl proteindrink vore på sin plats, efter så mycket muskelarbete, eller en helstekt kulting eller nått  Jag hungrig..? näää  Träningsvärken i magen gav sig inte bara för att jag gjorde fler situps förresten, trodde jag skulle kunna skrämma ivög den med mer situps men det förlängde nog bara plågan ... Ska nog skaffa gummiband trots allt, de övningarna du beskrev innan låter jättenyttiga.
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2006, 15:07
|

Medlem

|
Jag drog i mej en proteindrink direkt efter träningen. Tyvärr hann jag inte äta ordentlig lunch - det blev bara en keso och en banan vid skrivbordet. Fick kasta mej in på ett möte sen. Så nu ska här snart ätas vill jag lova! Jasså du har ingen lättskrämd träningsvärk!  Det brukar inte jag heller ha om det kan vara någon tröst. Brukar kännas bättre precis medan man håller på - men sen kommer det tillbaka om möjligt etter värre.  Fast det är ju bara ett bevis på du vet vad.... Ja köp du ett gummiband, låter väl klokt. Jag har så dålig hemträningsdisciplin..... Var mina övningsbeskrivningar begripliga???? Det trodde faktiskt inte jag när jag läste efteråt.  Det braiga med gummiband är ju att man kan öka allt motstånd efter lust och dagsform. Vid närmare eftertanke har vi två gummiband ihopkopplade när vi tränar biceps och alltså står på gummibandet (om man inte får tag i ett längre). Hälsar Stina med "muskeldirr"
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2006, 15:51
|

Medlem

|
Har bara fått i mig lite keso med fetaost och mineralvatten till lunch, så jag är rejält svång nu (det är därför jag är så fixerad vid mat)  Ska göra fullkornspasta med köttfärssås så småningom, maken måste bara komma hem först, annars får han väl inget den stackarn  Beskrivningarna fungerade alldeles umärkt, om man vet vilken muskel du är ute efter blir det iofs lättare att lista ut men det var inget fel på de beskrivningarna tycker jag. Eller så missuppfattade jag fullständigt  Det där med träningsdisciplin hemma vet jag inte om jag har, det är nog mer frågan om att det är bekvämare att hållas hemma än att behöva åka nånstans
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
19-10-2006, 16:02
|

Medlem

|
Tack för idén med kvällsmaten. Satt just och grunnade på vad i håken jag ska laga för mat. Ju hungrigare jag är desto svårare har jag att komma på något - det blir liksom något hysteriskt över hela processen. Men du sa det förlösande: Fullkornspasta och köttfärssås!  Nu ska jag stänga ner datorn och bege mig mot Sumpan och Hemköp (Konsums köttfärs är oätlig tycker jag)! Vi höres!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2006, 12:18
|

Medlem

|
Har varit iväg på styrketräning nu på lunchen. Det var jättelugnt i gymmet, vi var 4 stycken där. Bla min tränare som var ungefär lika degig i kroppen idag som jag är (hon ledde step-up-passet igår och var med på poweryogan tillsammans med mej) så det blev väl sådär 40% dösnack och 60% träning.  Ineffektivt men rätt så skönt om jag ska vara ärlig.... Å nu e de strax helg!
|
|
|
|
|
|
|
|
20-10-2006, 12:23
|

Medlem

|
Håller med dig, Hemköps köttfärs är mycket fräschare. Vi ska iväg och klättra idag, tror jag. Det lät så på maken, hur som helst ska vi handla så ut i höstrusket måste jag vare sig jag vill eller inte  Skönt att det är helg snart
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|