|
|
  |
Träning, Pepping, tips och råd |
|
|
|
17-01-2006, 16:40
|

Medlem
Antal inlägg: 5 855
Medlem nr: 3 584

|
Då startar jag en tråd för alla som känner för att komma i form och hålla formen.
Här kan vi peppa varandra, ge tips och råd etc.
Hänger ni på?
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:46
|

Medlem

|
Ja, nu finns det ingen återvändo! Nu kommer vi att pressa varandra till stordåd! Jag ska tänka på er när jag tränar ikväll! Jag måste kolla vilka vikter jag har på flies-maskinen. Jag påstod ju att jag hade 25 kg men det återstår att se! Jag rapporterar senare!
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:53
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Tjohopp! Kopierar över det jag skrev nyss i den förra tråden: En sak jag har funderat på när man tränar och inte har lyckats få i sig tillräckligt med näring innan...är det musklerna som börjar brytas ner direkt då eller tas det energi från fettet? I så fall måste det ju vara bra att ha en liten fettdepå att ta av.
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 6 103
Medlem nr: 26

|
Igår var jag och tränade Aerobics 2. Det är en väldigt dansinspirerad klass med mycket snurrar och hopp. När vi snurrade blev jag så himla yr!! Jag brukar inte bli det utan trodde det var mina nya sulor som gav mig dålig kontakt med golvet så jag slet ut dom. Det hjälpte inte!!! Nu undrar jag om jag inte hade lågt blodsocker och att det var därför jag var yr....
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket "mer" jag ska äta när jag tränar. Eftersom jag varit överviktig är jag livrädd för att gå upp i fettvikt igen och är alltså lite skraj för att öka matintaget. Någon som har någon kommentar ang detta????
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:56
|

Medlem

|
Ja du, Magdis, det där är jättekomplicerat. Om du inte har läst Fredrik Pauluns böcker så kan jag varmt rekommendera dem. Han beskriver väldigt ingående, men ändå lättförståeligt, alla de här procedurerna med fettförbränning, gå upp i vikt, gå ner i vikt, fettcellernas villighet att släppa ifrån sig fett etc. etc. etc.
För några år sedan prenumerade jag på en bodybuilding-tidning och där stod också beskrivet hur mycket som helst. Men teorierna är så himla olika.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:57
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-01-2006, 16:53) Tjohopp! Kopierar över det jag skrev nyss i den förra tråden: En sak jag har funderat på när man tränar och inte har lyckats få i sig tillräckligt med näring innan...är det musklerna som börjar brytas ner direkt då eller tas det energi från fettet? I så fall måste det ju vara bra att ha en liten fettdepå att ta av. Se min tråd över - det berör ju varandra. Vad är alltså "tillräckligt med näring" måntro???
|
|
|
|
|
17-01-2006, 16:58
|

Medlem

|
CITAT (stina @ 17-01-2006, 16:56) Igår var jag och tränade Aerobics 2. Det är en väldigt dansinspirerad klass med mycket snurrar och hopp. När vi snurrade blev jag så himla yr!! Jag brukar inte bli det utan trodde det var mina nya sulor som gav mig dålig kontakt med golvet så jag slet ut dom. Det hjälpte inte!!! Nu undrar jag om jag inte hade lågt blodsocker och att det var därför jag var yr....
Jag tycker det är svårt att veta hur mycket "mer" jag ska äta när jag tränar. Eftersom jag varit överviktig är jag livrädd för att gå upp i fettvikt igen och är alltså lite skraj för att öka matintaget. Någon som har någon kommentar ang detta???? Drack du tillräckligt? Annars brukar yrsel inte bero på något farligt i de allra flesta fall. Det där med mat och träning brukar vara så att det krävs ganska mycket mer träning än vad man tror för att förbränna minsta lilla. Det finns tester på I Forms hemsida där man kan beräkna hur mycket man måste motionera i olika former för att göra av med det man ätit. Det är häpnadsväckande hur mycket du måste träna alltså för att göra av med det där lilla goda.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 17:00
|

Medlem

|
Ja, eftersom jag ligger helt stilla i vikt borde jag väl få i mig det jag behöver?? Det kan ju som du skriver vara så att jag druckit för lite - jag är lite dålig på det ibland.... Och om man har för lite energi måste man ju märka det på att orken tryter!
|
|
|
|
|
17-01-2006, 17:03
|

Medlem

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-01-2006, 16:53) Tjohopp! Kopierar över det jag skrev nyss i den förra tråden: En sak jag har funderat på när man tränar och inte har lyckats få i sig tillräckligt med näring innan...är det musklerna som börjar brytas ner direkt då eller tas det energi från fettet? I så fall måste det ju vara bra att ha en liten fettdepå att ta av. Ett svar till på din fråga Magdis: Paulun påstår att det egentligen är bäst att träna på morgonen på fastande mage eftersom fettet förbränns direkt då. (Han förklarar det mycket mer ingående än vad jag skrev nu förstås.) Även om man har ätit lite så finns det ju näring i kroppen på de allra flesta av oss - om man inte är sjukligt mager - så vi har nog fettdepåer även om vi känner oss smala. Tyvärr kan inte jag träna på fastande mage på morgonen. Äter inte jag frukost så får jag huvudvärk som inte försvinner på hela dagen.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 17:31
|
Medlem

|
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 17:03) Ett svar till på din fråga Magdis: Paulun påstår att det egentligen är bäst att träna på morgonen på fastande mage eftersom fettet förbränns direkt då. (Han förklarar det mycket mer ingående än vad jag skrev nu förstås.)
Även om man har ätit lite så finns det ju näring i kroppen på de allra flesta av oss - om man inte är sjukligt mager - så vi har nog fettdepåer även om vi känner oss smala.
Tyvärr kan inte jag träna på fastande mage på morgonen. Äter inte jag frukost så får jag huvudvärk som inte försvinner på hela dagen. Det kan inte jag heller, absolut inte! Och även om jag ätit massor före passet så blir jag vrålhungrig medan jag tränar. I nån av Pauluns bok så står det beskrivet hur man ska äta för att öka i muskelmassa men jag tycker det är krångligt. Snabba och medelsnabba kolhydrater..och så har jag ju glutenfri kost som har högre GI också. Kan inte använda fullkorn. Bara inte den enda energin man har sitter i musklerna så...då bryter man ju ner dem medan man försöker bygga upp dem. Jag tycker den svåraste biten med träningen är att äta tillräckligt. Jag sa det till min PT och han sa att det tycker han också. Han har ungefär samma kroppstyp som jag, liten och smal.
|
|
|
|
|
17-01-2006, 19:41
|

Medlem

|
Oj, oj då är nog jag en ät-katastrof!!! Jag kan inte äta någonting alls på morgonen, ja jag har svårt att äta annat än nåt lite under hela dagen faktiskt. Däremot på kvällen - då är jag hungrig!!! Törs knappt berätta hur jag äter, för då dör ni väl: Hemma på morgonen: En kopp kaffe På fm på jobbet: En drickyoghurt och en banan Tränar på lunchen Efter träningen: Keso och en banan eller fruktsallad med yoghurt + en smoothie På em: En banan Men när jag kommer hem äter jag lagad middag. Sen brukar jag bli hungrig senare på kvällen och då äter jag gärna en macka och ett glas mjölk. Jag har verkligen försökt äta mer på dagen, men det går inte. På fm får jag bara ont i magen om jag äter mer och efter träningen kan jag inte äta mycket heller utan att få ont i magen eller bli vråltrött.... Blir jag betraktad som galning nu? /Stina
|
|
|
|
|
17-01-2006, 19:55
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:46) Ja, nu finns det ingen återvändo! Nu kommer vi att pressa varandra till stordåd! Ja, men man ska inte underskatta uppfriskande promenader. Fast visst är det häftigt att upptäcka att veckotidningarnas: "Ny kropp på 12 veckor" är sant!! hälsar en med många fina muskler
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
17-01-2006, 20:02
|
Medlem

|
CITAT (Hannele @ 17-01-2006, 19:55) CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:46) Ja, nu finns det ingen återvändo! Nu kommer vi att pressa varandra till stordåd! Ja, men man ska inte underskatta uppfriskande promenader. Fast visst är det häftigt att upptäcka att veckotidningarnas: "Ny kropp på 12 veckor" är sant!! hälsar en med många fina muskler Ja all slags motion är värdefull. Själv tycker jag dock att vardagsmotionen är ganska trist just nu. Jag får även ut mycket av den sociala biten av att gå på gym och träffa människor. Javisst fick vi väl äran att skymta din armmuskel i somras va? Den gick inte av för hackor vill jag minnas!
|
|
|
|
|
17-01-2006, 20:07
|
Medlem

|
CITAT (stina @ 17-01-2006, 19:41) Oj, oj då är nog jag en ät-katastrof!!! Jag kan inte äta någonting alls på morgonen, ja jag har svårt att äta annat än nåt lite under hela dagen faktiskt. Oj, hur klarar du det? Jag skulle svimma! Jag kan inte heller äta nåt direkt på morgonen utan dricker bara kaffe men sen efter en stund äter jag en rejäl portion havregrynsgröt med mjölk och lingonsylt och åker till gymet. När jag är där är jag redan hungrig igen så jag brukar ha med mig en banan.  Under träningen dricker jag vatten med lite lime och druvsocker i för att inte svimma av näringsbrist!  Direkt efter träningen tar jag en viktökningsdrink och efter ett tag äter jag lagad mat till lunch. Det låter ju jobbigt att inte kunna äta utan att få ont i magen.  Men går det bra att träna ändå så kanske det inte är nån fara då.
|
|
|
|
|
17-01-2006, 20:09
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 17-01-2006, 20:07) Det låter ju jobbigt att inte kunna äta utan att få ont i magen. Men går det bra att träna ändå så kanske det inte är nån fara då. Det är ingen nytta med att träna utan att äta, alla muskler försvinner... utan bränsle.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
17-01-2006, 20:10
|

Medlem

|
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:46) Jag måste kolla vilka vikter jag har på flies-maskinen. Jag påstod ju att jag hade 25 kg men det återstår att se! Jag rapporterar senare!  Jag är nyss hemkommen från träningen och kan meddela att på pec flies har jag 22,8 kg.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 20:11
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 17-01-2006, 19:55) CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:46) Ja, nu finns det ingen återvändo! Nu kommer vi att pressa varandra till stordåd! Ja, men man ska inte underskatta uppfriskande promenader. Men vem är det som underskattar det? Promenader tycker jag också räknas som träning.
--------------------
Skåne zon 1
|
|
|
|
|
17-01-2006, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 3 471
Medlem nr: 6 573

|
CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 20:10) CITAT (Rossi @ 17-01-2006, 16:46) Jag måste kolla vilka vikter jag har på flies-maskinen. Jag påstod ju att jag hade 25 kg men det återstår att se! Jag rapporterar senare! :) Jag är nyss hemkommen från träningen och kan meddela att på pec flies har jag 22,8 kg. Ganska starka bröstmuskler alltså=) Kule med en ny tråd vi stal ju den andra rätt fräckt
--------------------
|
|
|
|
|
17-01-2006, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Jag hänger också på här  Kom precis hem från ett ju-jutsupass, och gudarna ska veta att jag är trött i benen nu. Idag blev det dubbla pass, men imorgon är det å andra sidan vilodag. Det ska bli skönt, för på torsdag är det dags igen  Det blir lite jobbigt på tisdagarna för då har jag redan kört ju-jutsu på söndagen och styrketräning på måndagen, så det gäller att äta ordentligt. Man kan inte köra bil utan soppa, och man kan inte träna utan att äta. Så för min del blir det mycket rågbröd (kusar), fullkornspasta, råris och allt med proteiner i. Får jag inte banan och vatten efter träningen - direkt - så känns det som om jag svälter ihjäl... Fast jag äter aldrig på morgonen  Då kräks jag känns det som. Jag blir sällan hungrig före 11 även om jag stiger upp klockan 6. Vana och ohejdad lathet tror jag det är.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|