Medlem
Antal inlägg: 3 767
Medlem nr: 5 714
Det var väl sådana jag fick av dig?
Mina står i kylskåpet sedan 6/1, ska jag ta fram dom?
/Anki V
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 21 879
Medlem nr: 559
Nää du då blommar de väl i februari hos dej i lol.. kyl dem du -detta är ett experiment .. jag vill se om all gror samtidigt och bara nån enstaka har vaknat än .. Jag VET att de gror bra efter 4v i kylen detta betyder i alla fall att du har fått levande frö av mej -alltid nåt
Medlem
Tack, jag blev riktigt orolig.
Jag måste åka på en konferens några dagar i början på februari och då vill jag inte ha "smått" att oroa mig över. /Anki
--------------------
Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus Zon 4-5 Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;) "Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton
Medlem
Antal inlägg: 4 431
Medlem nr: 72
Jag har frösått Mertensia pterocarpa och M.primuloides idag och dom gror utan problem i värme, det brukar gro på ca. 1v. Men idag såg jag att en sorts Liatris har grott, även Plectranthus har visat sig för några dar sedan. Kul då det börjar hända något i krukorna som man har inne / Helen
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2006, 18:21)
Gror det hos er ?
Jo, tack!
Den 8/1 kunde jag inte hålla mig utan sådde lite Purpurklätt, vit och rosa. Framför allt den vita har kommit upp ca. 2 cm. Nu har jag ju inte fått riktig klart med mina hyllor och lysrör ännu så sådden har fått "bo" i köket under lysrörsrampen.
Men jag tycker att dom vuxit lite för fort! Stjälkarna ser lite smala och taniga ut! Var det kanske för tidigt att börja med denna sort?
Medlem
Antal inlägg: 1 453
Medlem nr: 3 938
CITAT (kerstin z5-6 @ 18-01-2006, 18:21)
Gror det hos er ?
jodå! här har det grott: pelargonium grossularoides pelargonium crassicaule salvia patens 'blue angel' hibiscus radiatus passiflora mollissima bixa orellana callistemon pallidus callistemon citrinus datura pelargonium 'mr. sparky F2' hemerocallis mix från holland gerbera jamesonii-hybrid chili, 10 sorter cobaea scandens och mer är på gång!
Medlem
Antal inlägg: 9 435
Medlem nr: 3 363
Hos mig växer penseé plantorna så sakteliga under lysrör det kommer att bli riktiga "tjockisar" tror jag Sedan har fuchia och petunierna börjat gro, och även så är "rev fria" jordgubbar på gång
--------------------
Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album..... Penseé album
Medlem
Antal inlägg: 4 173
Medlem nr: 2 369
Jag blir så himla sugen på att så allt jag har när jag läser era inlägg, men jisses det är bara januari än! Var ska man ha allt när de vuxit ur sig såkrukorna?? Det slutar väl med att plantorna bor inne i huset, där tempen är sänkt till 15 grader, och vi mänskor trängs ute i boden, sovandes stående bland krukor och krattor....Hm, kanske är det inte nån dum idé?? Fast det förslaget faller nog inte i god jord...
Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397
Tycker du verkar ha kinkiga medmänniskor, klart man ska sova ute i den friska luften, det finns bra sovsäckar o kläder nu för tiden. Ut med folket bara, klart dom små pytteliven ska sova inomhus (sådderna alltså)
Medlem
Antal inlägg: 2 524
Medlem nr: 5 050
Man kan faktiskt vänja en familj med nästan vad som helst. Här sitter dottern och chattar i fingervantar och helly-hansen för datorn står i samma rum som frösådderna. Så visst går det, men det kostar kanske en del
Medlem
Här i Sundsvall får jag nog snarare öka värmen när frösådderna ska gro.
17-18 grader har jag som mest under vintern (frivilligt). Centralvärme är ett otyg både när det gäller människor och växter. På mig sväller slemhinnorna med andnöd som följd och växterna mår också dåligt i ljusbristen. Hjärtevännen har utrustats med fleeströja och fårskinnstoffor.
Phalehopsisarna får en naturlig kylperiod
/Anki
--------------------