| |
|
  |
Birma utan stamtavla |
|
|
|
|
25-01-2006, 15:20
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Jag är ledsen Reserv om du inte fattar det ännu så är jag inte människa att förklara det så att du förstår. Kanske är "män" med två pungar lite mindre perceptiva än andra....  funderar Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 15:27
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 15:20) Jag är ledsen Reserv om du inte fattar det ännu så är jag inte människa att förklara det så att du förstår. Kanske är "män" med två pungar lite mindre perceptiva än andra....  funderar Fenja Okay, ska det till att va´så förbaskat otrevlig för att man ställer en enkel fråga.  Jag skiter högaktningsfullt i att du inte avlar på katterna förrän du har minst tre beställda kattungar, det finns juh ändå så många hemlösa katter som kunde fått ett nytt hem istället för dina nyavlade. Och än har jag inte märkt av att nån sagt att du är dum i huvet som avlar på huskatter, men du läser väl in det du vill i raderna här. Men du anser mig va´dumare än andra, antyder att jag inte skulle va´man nog, och det har du gjort vid ett flertal tillfällen. Fy fan rent ut sagt för bittra kärringdjävlar!!  Om nån sen har kallat dig nåt via pm så inte fasen gör det oss andra till tankeläsare, och har nån nu gjort det så har jag full förståelse för den personen.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 15:50
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 16:20
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
CITAT (Fenja @ 24-01-2006, 17:51) Jag förstår inte varför man köper två raskatter för 12 000 kr när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? När jag skaffade katt var det viktigt för mig att kunna ge den ett så bra hem som möjligt som den skulle kunna trivas i. Det vill ju alla vi som gillar djur. Eftersom jag bor i en etta utan utemöjligheter var det en förutsättning att skaffa en katt som klarade av detta. Därför valde jag att överta en lite äldre perser som varit innekatt i hela sitt liv och eftersom de har rykte om att vara väldigt lugna katter. Det kanske hade fungerat lika bra med en huskatt, men man kan ju inte vara lika säker och jag ville vara så säker som jag bara kunde vara på att det skulle fungera. Faktum är att man vet lite vad man får om man väljer en raskatt. Varje människa måste ju få välja själv. Om min levnadssituation sett annorlunda ut så hade jag förmodligen skaffat en hemlösing. Jag övervägde det men ville inte chansa. Kanske nästa gång?
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 16:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag är inte kunnig i kattfrågor, men utifrån det lilla jag vet och framförallt ser av katter som springer vind för våg och ställer till irretationer och elände för folk i dess omgivning, funderar jag på om det inte är bättre att "satsa på" lite finare raser för att helt enkelt bevara dom. Aldrig någonsin har jag fått ovälkommet besök av en raskatt, inte heller har någon sådan skitit i mina blomrabatter eller barnens sandlåda. Nej av irretationsmoment vad gäller katter så är det enbart huskatter som står för det. Det är också den "rasen" som införskaffas av barnfamiljer till tjatande barn, och som sen får springa vind för våg när familjerna inte orkar med dom längre. Det är också enbart s.k. huskatter som jag sett överkörda efter E4.
Att avla på huskatt ter sig för mig lika vansinnigt som att avla på husmöss, det kryllar av dom redan. Nej satsa på finare raser och ta hand om katterna!
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:01
|

Medlem
Antal inlägg: 307
Medlem nr: 4 025

|
Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.
Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen...
--------------------
Bohuslänsk orkidenörd!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:06
|
Medlem

|
CITAT (ifibi @ 25-01-2006, 18:01) Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.
Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen... Näe, tycker i och för sig inte jag heller. Men att ifrågasätta varför vi andra "slänger" ut så mycket pengar på våra raskatter istället för att köpa en katthemskatt och donera resten av pengarna dit, då kan man fundera på varför man avlar på huskatter (istället för att låta köparna ta sina katter från katthemmen) Det va´själva dubbelmoralen jag opponerade mig emot, inte själva avlandet i sig, det finns många vackra huskatter också.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:36
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:06) CITAT (ifibi @ 25-01-2006, 18:01) Jag tycker inte alls att det är konstigt att man vill avla på sin huskatt. Alla katter är ju vackra djur! Avel på huskatter kan ju vara precis lika seriös som avel på raskatter. Det handlar ju om att få fram bra och friska exemplar.
Vill också poängtera att det även finns raskatter på katthemmen... Näe, tycker i och för sig inte jag heller. Men att ifrågasätta varför vi andra "slänger" ut så mycket pengar på våra raskatter istället för att köpa en katthemskatt och donera resten av pengarna dit, då kan man fundera på varför man avlar på huskatter (istället för att låta köparna ta sina katter från katthemmen) Det va´själva dubbelmoralen jag opponerade mig emot, inte själva avlandet i sig, det finns många vackra huskatter också. Tack Ifibi! Vilken fin katt du har, underbar röd färg, en perserdam gissar jag? Reserv, om du läser hela tråden så kommer du att se att jag redan förklarat detta, men jag tar det igen nu när jag förstår vad du är arg på: Jag har lagt ut bilder på min kattungar, INGEN (utom de som är mina vänner) på Odla VET något om hur jag bedriver min avel, seröst eller inte... DÅ pm:ar Scrollan mig och i frågasätter: Hur kan du avla på huskatter när det finns så många hemlösa katter på katthemmen? Det är inte första gången det händer och jag tycker att det är lika oförskämt som när jag ställde samma fråga till Scrollan här på forumet för att försöka visa hur korkad frågan är. Inte för att jag tycker det jag skrev. Utan bara för att visa, ok? OM man undrar över varför jag avlar som jag gör är det väl lämpligt att fråga om det och inte påstå att jag med min avel bidrar till ökningen av katter på katthemmen, för mina katter är inte där lika lite de flesta raskatter. Men som Ifibi påpekar så finns det även raskatter på katthemmen... Problemet med huskattena är inte vi få som bedriver en seriös avel utan det stora antalet misskötta hemlösa katter. Katter som ränner runt och förökar sig utan kontroll. Det pågår ett seröst arbete för att höja kattstatusen och på sikt försöka komma ifrån detta med att bondkatter är rena skiten och skänks bort. Inget av detta blir bättre för att man kastar sig över mig som faktiskt tar lika stort ansvar för mina kattungar som vilken rasuppfödare som helst. Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:48
|
Medlem

|
Okay, då fattar jag, fast jag är både man och helt urblåst  enligt somliga,hrmm.  Vad jag då fortfarande inte fattar (förmodligen för att jag är man) är hur du bara tar för givet att alla andra "rassnobbar" skulle va´tankeläsare, hade det inte vart bättre att ni två fortsatt erat snack via pm? Som det är nu så är jag mest bara förbannad för att du drar in rasistparaleller och ifrågasätter sånt som du tycker är en självklarhet att alla borde fatta att du diskuterat via pm med nån annan  Sen undrar jag hur faen kan man bara ifrågasätta varför nån skaffar sig en raskatt, speciellt när frågan ställs till Scrollan, saknar du helt hjärta med tanke på vad hon gått igenom med Elliot? Shame on you!
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:53
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
Nu får du ge dig, Fenja! Jag har aldrig ifrågasatt din kattavel - jag frågade av ren nyfikenhet hur det kommer sig att du avlar på huskatter. Jag vet att det inte är tillåtet att lägga ut pm, men tydligen är det helt i sin ordning att citera ifrån pm, utifrån sin tolkning. Som jag sagt tidigare, om du nu anser att jag varit oförskämd i pm till dig, så tycker jag verkligen att du ska vidarebefodra dem till forumsansvarig så att han kan stänga av mig, istället för att hålla på och insuera en massa skit. Därmed är det streck i pm-debatten.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:53
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:48) Okay, då fattar jag, fast jag är både man och helt urblåst  enligt somliga,hrmm.  Vad jag då fortfarande inte fattar (förmodligen för att jag är man) är hur du bara tar för givet att alla andra "rassnobbar" skulle va´tankeläsare, hade det inte vart bättre att ni två fortsatt erat snack via pm? Som det är nu så är jag mest bara förbannad för att du drar in rasistparaleller och ifrågasätter sånt som du tycker är en självklarhet att alla borde fatta att du diskuterat via pm med nån annan  Sen undrar jag hur faen kan man bara ifrågasätta varför nån skaffar sig en raskatt, speciellt när frågan ställs till Scrollan, saknar du helt hjärta med tanke på vad hon gått igenom med Elliot? Shame on you!  Återigen Reserv har jag ingenstans sagt att alla som har eller föder upp raskatter är rassnobbar, jag har till och med poängterat att jag inte tycker så. Däremot tycker jag att Scrollans agerande i den här frågan är svårt att uppfatta på något annat sätt. Att man har haft det svårt på något sätt ger en inte automatiskt rätt att ge sig på andra hur som helst innan man tagit reda på fakta. Men det är en riktigt tråkig historia med Elliot. Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:54
|
Medlem

|
Scrollan, det är nog inte otillåtet att lägga ut sina egna skrivna pm, bara svaren man fått, eller om nån skickat nåt.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 18:59
|
Medlem

|
Du får ursäkta mig Fenja, men hela ditt agerande har fått mig på helt andra tankar om såna som medvetet avlar på bonnkatter, som du så fint själv nämnde, det finns juh så många katthemskatter som skulle behöva ett hem. Även om inte dina småkatter hamnar på nåt hem så har dom istället berövat nån behövande katthemskatt ett nytt hem, det är väl nästan lika illa det? jag hade aldrig ens tänkt tanken åt det här hållet, men jag får tacka dig Fenja för att du öppnat ögonen på mig. Du förstår, jag ser bra, trots att jag är man.
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:11
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 25-01-2006, 18:59) Du får ursäkta mig Fenja, men hela ditt agerande har fått mig på helt andra tankar om såna som medvetet avlar på bonnkatter, som du så fint själv nämnde, det finns juh så många katthemskatter som skulle behöva ett hem. Även om inte dina småkatter hamnar på nåt hem så har dom istället berövat nån behövande katthemskatt ett nytt hem, det är väl nästan lika illa det? jag hade aldrig ens tänkt tanken åt det här hållet, men jag får tacka dig Fenja för att du öppnat ögonen på mig. Du förstår, jag ser bra, trots att jag är man.  Exakt VAD är det som gör dig så säker på att de som köper mina och andras bondkatter skulle välja en katthemskatt om de inte köpte våra?Det finns dagligen annonser i lokalpressen om bonkatter som skänks bort... De kanske precis som de som köper raskatter vill veta lite om kattens bakgrund, föräldrar, farföräldrar, temperament o s v. Varför har inte du och Scrollan till exempel tagit hand om de raskatter som sitter på katthemmen? Mvh Fenja
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:16
|
Medlem

|
CITAT (Fenja @ 25-01-2006, 19:11) Varför har inte du och Scrollan till exempel tagit hand om de raskatter som sitter på katthemmen? Mvh Fenja Kan bara svara för mig själv, för att jag inte har utgett mig för att va´nåt mer än jag är. Jag sitter inte och rackar ner på dom som skaffar raskatter, jag sitter inte och höjer katthemskatterna till skyarna......samtidigt som jag avlar på bonnkatter. Jag har två skogisar, och inte för att det angår dig, men vi har en skogiskille på G från katthemmet. Städa framför din egen dörr innan du kastar skit på andra
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:22
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
HM..ska väl inte ge mej in i den här diskusionen men... om jag möter en schäferuppfödare, så frågar jag inte henne automatiskt "varför avlar du på schäfer. det finns så många redan som far illa" den frågan får jag varje dag, för att jag avlar på blandraser. JAG avlar för att jag vill tillvarata MIN hunds/katts egenskaper, på samma sätt som en raskattsuppfödareeller en pudeluppfödare. INGEN ifrågasätter dina motiv när det gäller en renrasig katt eller hund, men är det en blandras, så tas det förgivet att du är oseriös och "bara vill tjäna pengar" denna frågan var uppe för något år sedan och då sa en odlait nåt som jag tycker stämmer rätt bra. "varför skaffa barn, när det finns så många i världen som behöver ett nytt hem" jag är INTE för eller emot rasdjur, men det ena behöver inte utesluta det andra. jag gillar min bondkatt lika bra som min skogis, och jag gillar mina blandraser lika mycket som jag skulle gilla dom om dom var renrasiga, JAG gillar djuret, inte stamtavlan. OM jag skulle skaffa en ny katt, blev det INTE en katthemskatt. flera av våra katthem placerar inte sina katter om det finns andra djur. sen vill jag veta vad mitt djur har för ursprung, det är DEN garantin du "köper" med stamtavlan.  skitsmailisar som inte vill fungera
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:23
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
Vilken frän ton alla använder Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag. Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite? *duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:25
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23) Vilken frän ton alla använder Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag. Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite? *duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också  tycker väl inte att alla gör det, men jag förstår vad du menar
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:28
|
Medlem

|
CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23) *duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också  Nädu, då får du allt söka dig till receptavdelningen
|
|
|
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:32
|
Medlem

|
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|