Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Birma utan stamtavla
          LadyG
          Inlägg 25-01-2006, 19:33
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (pejori @ 25-01-2006, 19:25)
          CITAT (LadyG @ 25-01-2006, 19:23)
          Vilken frän ton alla använder  :blink:

Om ni går på såhär länge till blir ni väl osams på riktigt och det vill iaf inte jag.  :(

Kan ni inte släppa det här och sova på saken? Låta adrenalinet sjunka undan lite?

*duckar* Fast nu får väl jag en släng av slevarna också  :blink:

tycker väl inte att alla gör det, men jag förstår vad du menar smile.gif sad.gif

Sorry, du hann posta innan jag plitat klart smile.gif

Du är för snabb smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          LadyG
          Inlägg 25-01-2006, 19:34
          Länk hit: #62

Medlem

CITAT (pejori @ 25-01-2006, 19:32)
          tror det heter spade här laugh.gif smile.gif wub.gif

Det vore mest logiskt smile.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 25-01-2006, 19:42
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

Det är ett väldigt 'kattrakande' i forumet - tyvärr får Odla.nu lite dåligt rykte som tjafsforum. Gör inte forumansvariga den otjänsten!

Även blandraskatten är accepterad och representerad på kattutställningar så lägg ner diskussionen

Huskatter = katter som inte är rasrena

/Gunvor
          som har både raskatt och huskatt

--------------------
          user posted image

Citera
          Reserv
          Inlägg 25-01-2006, 19:46
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Tack Gunvor, den ligger bland favoriterna nu wub.gif

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 25-01-2006, 22:17
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(
          För mej som har haft och har bägge delar känns diskussionen konstig och trist.
          Mina husdjur har själ och personlighet -med eller utan stamtavla .

Jag skulle gärna köpa en birma med stamtalva, eller en Main coon som är min favvokattras, och jag älskar mina europeiska korthår - det är väl så "bondkatter" heter .. så jag är nog för korkad, och alldeles för oinsatt - för att fatta vad ni bråkar om ....

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          pejori
          Inlägg 25-01-2006, 22:21
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

ja det är tråkigt när det blir så. sad.gif
          alla känner sig trampade på och blir missförstådda, när det i slutändan ändå handlar om våra älsklingars väl och ve.
          skulle också gärna ha en birma eller en colourpoint, men priset avskräcker mig än så länge. wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Magdis
          Inlägg 25-01-2006, 22:50
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
          Jag skulle gärna köpa en birma med stamtalva, eller en Main coon som är min favvokattras,  och jag älskar mina europeiska korthår - det är väl så "bondkatter" heter  .. så jag är nog för korkad, och alldeles för oinsatt - för att fatta vad ni bråkar om ....

Du är inte ensam Kerstin, jag fattar inte heller. sad.gif Folk får väl ha vilka katter de vill, fattar inte vad det är att bråka om. Det finns inget roligt i detta egentligen men jag kommer bara att tänka på den där historien om mannen som fick två slipsar av sin svärmor och bar den ena på sin födelsedagsfest och svärisen surt utbrister: jaså den andra dög inte!? Som sagt, ni får ursäkta att jag associerar till roliga historier just nu men jag kan inte hjälpa det. rolleyes.gif

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 26-01-2006, 02:51
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

Läser i tråden och blir bara så sad.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 26-01-2006, 08:20
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?

Tar inte parti för någon i ursprungsfrågan i den här eller de andra trådarna. Lite av "leken" Två slår den tredje...

Men blev väldigt nyfiken på det Kerstin skriver, för jag har inget minne av nån stängning. Det kanske var på gamla forumet? Kanske till och med före kraschen där? unsure.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 26-01-2006, 10:31
          Länk hit: #70

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 19:07)
          Min drömkatt.......
          Brittisk korthår. wub.gif

För din skull har jag lagt upp ett nytt album med några bilder av min systers katter. Hon föder upp Brittiskt kort hår smile.gif Kolla i Albumet Katter

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 26-01-2006, 10:40
          Länk hit: #71

Medlem

CITAT (Hamilton @ 26-01-2006, 10:31)
          CITAT (forget-me-not @ 24-01-2006, 19:07)
          Min drömkatt.......
          Brittisk korthår.  :wub:

För din skull har jag lagt upp ett nytt album med några bilder av min systers katter. Hon föder upp Brittiskt kort hår smile.gif Kolla i Albumet Katter

wub.gif

Citera
          Lavine
          Inlägg 26-01-2006, 16:48
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 6 997

Jag fattar inte varför det är Fenjas fel att det finns hemlösa katter. Det måste väl rimligtvis vara de som slänger ut katternas fel! De som inte kastrerar katterna så de råkar få ungar utan att man har nån som helst plan på vad man ska göra med dem och så vidare. Det är inte Fenja som gör så, såvitt jag förstår.

När vi skulle skaffa katt LETADE jag aktivt efter nån som Fenja, utan att hitta någon. Jag ville ha en huskatt, för jag tycker mycket mer om dem än om renrasiga (bara renrasig tycker jag är ett läskigt ord som ger mig otrevliga associationer) men samtidigt ville jag veta något om kattens bakgrund (lite grann beroende på att vår ena katt (också med okänd bakgrund) i alla fall tidigare var rätt aggresiv ibland och det trodde veterinärer m fl berodde på hans pappa!). Vad är det för fel med det?

/Lavine

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 26-01-2006, 18:24
          Länk hit: #73

Medlem

CITAT (Lavine @ 26-01-2006, 16:48)
          Jag fattar inte varför det är Fenjas fel att det finns hemlösa katter. Det måste väl rimligtvis vara de som slänger ut katternas fel! De som inte kastrerar katterna så de råkar få ungar utan att man har nån som helst plan på vad man ska göra med dem och så vidare. Det är inte Fenja som gör så, såvitt jag förstår.

När vi skulle skaffa katt LETADE jag aktivt efter nån som Fenja, utan att hitta någon. Jag ville ha en huskatt, för jag tycker mycket mer om dem än om renrasiga (bara renrasig tycker jag är ett läskigt ord som ger mig otrevliga associationer) men samtidigt ville jag veta något om kattens bakgrund (lite grann beroende på att vår ena katt (också med okänd bakgrund) i alla fall tidigare var rätt aggresiv ibland och det trodde veterinärer m fl berodde på hans pappa!). Vad är det för fel med det?

/Lavine

Välkommen hit får jag väl säga. Ser att du är ny här. För det är du va? unsure.gif

Citera
          Nutten
          Inlägg 26-01-2006, 19:11
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Hrmm, vet knappt om jag vågar ge mig in i diskussionen, det var rätt dåliga ordval som förekom här i tråden... unsure.gif

Först till det ursprungliga inlägget i den här tråden - biten om stamtavla. Jag hade aldrig köpt en birma där jag INTE fått med en stamtavla när en sådan faktiskt fanns. Stamtavlan är ett bevis på att katten är vad uppfödaren säger att den är, ett bevis som gäller i alla sammanhang. Utan stamtavla kan du aldrig bevisa, rent tekniskt, att det är en renrasig katt, oavsett vad du faktiskt vet. Dessutom, i stamtavlan så står ju släktträdet med vilka färger och namn katterna har. Lätt att kolla upp hur det har gått för katterna osv.
          Att uppfödaren sedan inte ville att birman skulle gå i renrasig avel, är inget som helst skäl att hålla på stamtavlan. Kan man inte acceptera avel på katten så får man väl lämna ifrån sig den kastrerad då! Eller lägga in avelsförbud i stamtavlan, men då ska det till allvarliga saker som sjukdomar mm för att det ska gå att belägga med avelsförbud. Saker som verkligen inte får föras vidare. Annars får man skita högaktningsfullt i om nya ägaren avlar på katten eller ej.

Vad gäller rasrena katter, husisar och hemlösa...det har sagts tidigare, men folk tenderar glömma att alla är lika mycket värda. Folk tycker inte mer om en raskatt för att det ÄR en raskatt. Sluta lägg in en massa dåliga paralleller till rasism och annat, det är så fel! Skillnaden mellan raskatter och de klassiska huskatterna, är att när du köper raskatt så vet du mer vad du får gällande temparement, utseende, sjukdomsbild och i de allra flesta fall (finns som vanligt undantag) en katt som har fått en trygg och bra uppväxt och inte lämnat sin mor för tidigt. Det går tyvärr inte att säga i många fall när det gäller huskatter.

Att säga att det är fel att lägga en massa pengar på en katt som har en dokumenterad bakgrund, det är fel. Dessutom, de rasrena katterna finns för att det ska finnas en katt till varje typ av människa. Inte går väl en allergiker och skaffar sig en skogis eller en husis när det enda de tål är sphynxar och rexkatter?

Huskattavel, om den bedrivs seriöst (inga oplanerade parningar, har åtminstone viss koll på sjukdomsbilden, är beredd att lägga massa pengar på ex akut kejsarsnitt, vaccinerar och avmaskar katterna, ger bra mat, hittar seriösa hem etc) tycker jag är okej. Det FINNS en marknad för det, så varför ska alla som vill ha huskatt tvingas ta de på katthemmen etc? Att skaffa katt från katthem ska inte vara ett tvång, utan något man gör för att man vill. Finns massor av underbara katter på katthemmen. smile.gif

Det som ställer till det för kattens status, är alla dessa som tar kull på sin katt "för hon är så söt" (hallå, vilken katt är INTE söt?), eller pga okunskap (ex "måste få en kull innan kastrering", eller för att en del folk inte bryr sig om vad deras katter gör. Så finns de som inte har tänkt igenom vad det innebär att leva med en katt - där får vi alla dessa slit och slängmissarna...de stackarna som köpts för att barnet har tjatat...eller de katter som fått leva som ensamkatt (utan att vara ensamkatt), börjat protestera och husse/matte tröttnar. Finns många fler exempel...

Tror jag har fått fram andemeningen med mitt inlägg och därför sätter jag punkt här (plus att jag håller på och lagar mat tongue.gif ).

Kan tillägga att jag är ägare till en husis, en bengal och så är jag stödhem åt en kisse.

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-01-2006, 22:58
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Varför ska ni gräla om raskatter o huskatter?
          Huskatter är lika mycket värda som förnäma "raskatter"!
          Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!
          Och ni som bara har katter för att ställa ut dem, torftigt!

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-01-2006, 23:00
          Länk hit: #76

Medlem

Om bara Ingemar kunde stänga den här tråden!!!

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-01-2006, 23:01
          Länk hit: #77

Medlem

Varför det?

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-01-2006, 23:02
          Länk hit: #78

Medlem

Vi behöver inte fler gräl om katter. Som någon sa, sist stängdes hela Odla pga en infekterad katt-tråd.

--------------------

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-01-2006, 23:04
          Länk hit: #79

Medlem

När--det har jag missat!

Citera
          LadyG
          Inlägg 27-01-2006, 23:08
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (Berith @ 26-01-2006, 08:20)

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?

Jag hoppas på att Kerstin tittar in och berättar det, jag är också nyfiken tongue.gif

Inte för att jag varit här så länge att jag skulle kunna minnas det, men någon borde ju varit med länge nog för att ha minne av det tycker jag.

--------------------

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-06-2026, 16:01

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon