Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Birma utan stamtavla
          Susanne i Linköp...
          Inlägg 27-01-2006, 23:48
          Länk hit: #81

Medlem
          Antal inlägg: 1 048
          Medlem nr: 61

Ett inlägg trots det heta klimatet...

Efter att ha läst era inlägg anar jag dessa två skäl till att avla på huskatter, om det sen är rätt eller fel att göra det får någon annan avgöra:

1) Man har en (helst två!) väldigt trevlig(a) katt(er) vars gener man tycker det vore värt att föra vidare
          2) Efterfrågan på kattungar är större än tillgången

Eftersom det finns katthem med massor av katter verkar 2) vara otänkbart, men tänk på att det finns folk som inte vet var de ska leta efter en katt. Det kan ju vara så att de absolut vill ha en kattunge och ingen vuxen katt. Kanske hade katthemmet inga ungar när de var där och tittade (om de ens hittade dit) och så "beställer" de en av Fenja istället.

Jämför med situationen att Nisse vill ha tag i en viss sorts gammaldags barnstol, Kalle i andra änden av stan har en sådan men har ingen nytta av den utan slänger den. Istället köper Kalle IKEAs billigaste stol och nöjer sig med den. Hade de känt till varann hade de båda tjänat på det. Tradera, killar! Blocket!

Ja, nu tyckte jag att jag var filosofisk, men jag kanske bara gör ont värre. *hukar mig inför den annalkande stormen*

--------------------
          Alla morgondagens blommor gömmer sig i de frön som sås idag.
          Kinesiskt ordspråk

Citera
          zaaritha
          Inlägg 27-01-2006, 23:52
          Länk hit: #82

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Jag ska då inte "storma"!
          Men jag accepterar renras o huskatt! rolleyes.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 28-01-2006, 09:42
          Länk hit: #83

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 23:08)
          CITAT (Berith @ 26-01-2006, 08:20)
          CITAT (kerstin z5-6 @ 25-01-2006, 22:17)
          En gång stängdes odla helt pga av en infekterad katt tråd:(

Oj, det har jag missat! ohmy.gif unsure.gif Kerstin, när var det?

Jag hoppas på att Kerstin tittar in och berättar det, jag är också nyfiken tongue.gif

Inte för att jag varit här så länge att jag skulle kunna minnas det, men någon borde ju varit med länge nog för att ha minne av det tycker jag.

Jaa jag är fortfarande nyfiken. unsure.gif Och jag har varit med länge, fast det har ju egentligen inte nån betydelse hur länge man varit med.

CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 23:04)
          När--det har jag missat!

Skönt zaaritha, att höra att vi åtminstone är två som undrar. biggrin.gif Fast Kerstin kanske kommer ihåg fel... kan ju ha varit nåt annat forum som stängde ner.

Kerstin! Stilla vår nyfikenhet! När hände det här? biggrin.gif rolleyes.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-01-2006, 12:13
          Länk hit: #84

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 22:58)
          Huskatter är lika mycket värda som förnäma "raskatter"!
          Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!
          Och ni som bara har katter för att ställa ut dem, torftigt!

Jag har läst hela tråden och hittar inte något skrivet om att någon tycker att huskatter skulle vara mindre värda än raskatter wink.gif annat än de som har huskatter insinuerar att vi som har raskatt tycker så wink.gif

Jag har ju raskatt som ni känner till och ni borde oxså veta att jag tycker att alla katter är lika värda, förutom priset men det kan man ju inte göra nåt åt wink.gif

Och vilket underlag finns på påståendet att huskatter är klokare än raskatter wink.gif tror nog att det finns dumma okloka katter ialla raser.

och slutligen tror jag inte att någon har katter bara för att ställa ut dem wink.gif
          sedan kan det ju vara så att vissa springer på utställningar med sina kissar
          ofta men det tror och hoppas jag de gör för att de älskar sina katter och vill visa för andra hur underbar deras katt är och för att få bekäftelse på det. Sedan kan det ju givetvis spåra ur men det är nog inte så vanligt.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          AnitaO
          Inlägg 28-01-2006, 12:28
          Länk hit: #85

Medlem
          Antal inlägg: 7 640
          Medlem nr: 6 109

CITAT (zaaritha @ 27-01-2006, 22:58)
          Om inte annat så är sk huskatter oftast friskare o klokare än raskatter!

Så underbart när någon slänger ur sig nåt sånt blink.gif
          Snälla Zaaritha kan du inte visa var det finns belägg för ett sånt påstående.
          Jag sätter en hundring på att du inte klarar det.

Möjligtvis är det så att det inte förs någon statistik när det gäller huskatter, eftersom ingen har intresse av att göra det.
          När det gäller raskatter så finns oftast en rasklubb som har intresse av att bekämpa sjukdommar och liknande.

--------------------
          user posted image

They say that memories are Golden. Well maybe that is true.
          But I never wanted memories, I only wanted You!

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-01-2006, 12:34
          Länk hit: #86

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Min syster som föder upp raskatter har det lite av ett "levnads sätt". Hon åker runt på utställningar o träffar likasinnade. Hon är med i kattklubb där de hittar på alla möjliga aktiviteter. Hon har så mycket vänner genom det här med kattuppfödningen/utställning. För ärligt talat så har hon nog inte så mycket utbyte av att disskutera katter med mig, som mest har dem för sällskap och som "musfångare". Vi som inte är kattintresserade på "det" sättet har nog svårt att förstå "att de orkar hålla på". Men min syster och hennes gelikar verkligen ÄLSKAR det.

Kanske man kan jämföra med OSS?! ohmy.gif
          Vilka av oss har inte mött oförstående människor som inte tycker att det är så "märkvärdigt/intressant" med växter. För de kan en Pelargon o Citrus vara desamma. De köper det som de tycker är snyggt, sköter om det tills det dör och iväg och köpa nytt. Inte bryr de sig om "hur de ska skötas".
          Det är många som inte kan förstå att jag "orkar" driva upp så mycket plant och sedan även måsta ta hand om växterna på vintern, med belysning och allt vad det innebär. Det finns även de som frågat andra -Vad är det för mystisk belysning som Hamilton har i sitt uterum? blink.gif -Det lyser ju så starkt.....VAD gör hon om hon är där inne?

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          kristerh
          Inlägg 28-01-2006, 12:55
          Länk hit: #87

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Du är klok du hamilton, fast du är politiker wink.gif laugh.gif
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-01-2006, 13:49
          Länk hit: #88

Medlem

CITAT (kristerh @ 28-01-2006, 12:55)
          Du är klok du hamilton, fast du är politiker wink.gif  :lol:
          krister

rolleyes.gif Passa dig du kristerh.......................
          (vem vet vi kanska träffs snart..........)

--------------------
          Penseé album

Citera
          Gillan
          Inlägg 28-01-2006, 16:12
          Länk hit: #89

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Bara såååå perfekt talat Hamilton. Det är ju precis så det är laugh.gif

Sen ifråga om ifall "raskatter" skulle vara klokare än hus-
          katter. Ja, det vete hundan?

Våran Fantast, är ju en Main Coon. Och han är då rakt inte
          vare sig smart eller klok. Han är i våra ögon "den dummaste
          katt som vi nånsin haft. Ändå har han en stamtavla som slår
          det mesta. Hans kattpappa var tom Europachampion. Vi
          älskar honom och skrattar gott åt honom när han sitter
          på "musjakt" tex. Vi vet ju att han nästan aldrig lyckas.

Vi har honom inte till utställning utan "bara" som den gosekatt
          han är. Vi har även haft en "skogis" som vi heller inte hade
          till utställning. Det ligger helt enkelt inte för oss.

Vi satsar all vår energi på trädgården och huset. Precis som
          du sa, Hamilton.

/Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Tufsan
          Inlägg 28-01-2006, 21:06
          Länk hit: #90

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 6 796

Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.
          Jag betalar gärna för mina djur med varför så mycket? wink.gif

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 28-01-2006, 21:22
          Länk hit: #91

Medlem

CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:06)
          ...Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif .......

Det kan jag inte ge ett riktigt svar på..........
          Men då kan man ju även fråga sig varför Hundvalpar kostar så mycket?.......

--------------------
          Penseé album

Citera
          Tufsan
          Inlägg 28-01-2006, 21:32
          Länk hit: #92

Medlem

Absolut! Det har jag nämligen också undrat.
          Nu är det ju som det är och jag kommer någon gång att betala mycket pengar för att få förmånen att få ha en Main Coon precis som jag betalade vad det kostade för min kille Loke (Weimaraner).

Saken är den att jag älskar ju Tova och Knut lika mycket som jag älskar Loke trots att de inte kostade en massa pengar smile.gif
          Jag tycker det bara är synd att de är så dyra att inte fler kan välja en "skräddarsydd" katt för sina behov sad.gif

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-01-2006, 21:35
          Länk hit: #93

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Grannen min betalade 10.000kr för sin Bichon Frisévalp i somras. wub.gif

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-01-2006, 22:09
          Länk hit: #94

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

Hej på Er!

Jag tänkte bara ställa en liten fråga till er som håller på med raskatter. Varför kostar raskatter så himla mycket? sad.gif

Jag läste på länken om huskatterna tidigare och där stod det att en katt bör kosta minst 500:- pga kostnader för mat, veterinär etc. Men finns det fler kostnader för raskatterna?

Själv har jag två underbara huskatter som jag har tagit hand om i färdigvuxen ålder, Knut var sex år och Tova 1,5 när de kom till oss. Jag älskar stora katter och min dröm är att någon gång ha en Main Coon wub.gif wub.gif wub.gif men de är ju så dyra.

Åh, vad fin hund du har!! wub.gif wub.gif wub.gif Weimaraner... berätta lite om den! Det är nog bland det vackraste jag sett och då föredrar jag egentligen schäfrar laugh.gif
          Fina katter också, jag gillar Tovas teckning, min Tova är en röd liten dam.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          zaaritha
          Inlägg 28-01-2006, 22:15
          Länk hit: #95

Medlem
          Antal inlägg: 9 608
          Medlem nr: 2 237

Weimaraner är en underbart vacker hundras!
          Önskade mej en för ca 10 år se´n--men avråddes av s.k. experter--rasen skulle helst användas till jakt; ansåg dessa?

Citera
          pejori
          Inlägg 28-01-2006, 22:27
          Länk hit: #96

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

Hej på Er!

ja det finns det. smile.gif
          du betalar för en massa annat också.
          det är inte gratis att para en raskatt, om du inte äger en hane. smile.gif
          det är jättesvårt att hålla en okastrerad hane, och det är dyrt att para med rätt katt. smile.gif (engångsavgift plus pris för varje levande född kattunge)
          dessutom tillkommer kostnader för resor till utställningar, utställningsavgifter på föräldrar, registreringsavgifter, m.m. wub.gif wub.gif
          ALLA kostnader som en uppfödare har för föräldrarna och deras meritering får köparen betala wub.gif wub.gif

ni som håller på, rätta mej om jag har fel smile.gif smile.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Tufsan
          Inlägg 28-01-2006, 23:27
          Länk hit: #97

Medlem

[Åh, vad fin hund du har!! Weimaraner... berätta lite om den! Det är nog bland det vackraste jag sett och då föredrar jag egentligen schäfrar
          Fina katter också, jag gillar Tovas teckning, min Tova är en röd liten dam.
          Mvh
          Fenja ]

Kul att du gillar min kille! Loke är ca. 8 månader och helt underbar. Att det blev just en Weimaraner var faktiskt en ren slump. Jag har länge velat ha hund men hade nog tänkt mig en liten hund typ Parson Russel eller Border terrier. Min man däremot ville ha en stor hund och jag var bara glad att han kunde tänka sig en hund alls tongue.gif
          Vi fick veta att en jobbarkompis till min man hade en valp av sju kvar men vi visste inget om rasen, så vi läste på. Sedan såg vi en bild på Loke och vi var sålda wub.gif

Weimaraner är väldigt mångsidiga. De är utmärkta jakthundar (vi jagar inte), draghundar och någon sa att de är tredjen mest populära agility rasen i England (vet inte om det är sant).
          Jag är ingen hundexpert men om man aktiverar sig med sin hund ,vad det än är, så tror jag att man kan ha de flesta raser.
          Vi har gått valpkurs med Loke och skall fortsätta gå kurser och även träna agility när han är gammal nog.
          Har tre barn, 6, 11 och 13 år, två katter och två kaniner och Loke passar oss utmärkt!

Tova kom till oss när hon var 1,5 år efter att ha varit innekatt. Hon var jätte skygg och mager. Nu är hon 3 år och en helt annan katt! Hon är ute och fångar möss och gillar att bli kelad med. Visst är hon fin?

Citera
          Fenja
          Inlägg 28-01-2006, 23:50
          Länk hit: #98

Medlem
          Antal inlägg: 11 272
          Medlem nr: 2 892

CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 23:27)
          Kul att du gillar min kille! Loke är ca. 8 månader och helt underbar. Att det blev just en Weimaraner var faktiskt en ren slump. Jag har länge velat ha hund men hade nog tänkt mig en liten hund typ Parson Russel eller Border terrier. Min man däremot ville ha en stor hund och jag var bara glad att han kunde tänka sig en hund alls tongue.gif
          Vi fick veta att en jobbarkompis till min man hade en valp av sju kvar men vi visste inget om rasen, så vi läste på. Sedan såg vi en bild på Loke och vi var sålda wub.gif

Weimaraner är väldigt mångsidiga. De är utmärkta jakthundar (vi jagar inte), draghundar och någon sa att de är tredjen mest populära agility rasen i England (vet inte om det är sant).
          Jag är ingen hundexpert men om man aktiverar sig med sin hund ,vad det än är, så tror jag att man kan ha de flesta raser.
          Vi har gått valpkurs med Loke och skall fortsätta gå kurser och även träna agility när han är gammal nog.
          Har tre barn, 6, 11 och 13 år, två katter och två kaniner och Loke passar oss utmärkt!

Tova kom till oss när hon var 1,5 år efter att ha varit innekatt. Hon var jätte skygg och mager. Nu är hon 3 år och en helt annan katt! Hon är ute och fångar möss och gillar att bli kelad med. Visst är hon fin?

Han är verkligen underbart fin! Du har rätt i att man förebygger många problem med att aktivera sin hund rätt. Låter spännande med agilityn, du får hålla oss uppdaterade! Jag har mest hållit på med schäfrar och ren bruks som lydnad, spår, skydds och så. Nu har vi en pyrenéerhane som vi tog hand om när han var strax under ett år och ganska misshandlad och olycklig. Det är inte min typ av hund, men han är hur go som helst och vänligheten personifierad!
          Jag har en son som är 18, nio vuxna katter och en kull på fem treveckorsbäbbar. Alla är bondkatter och de långhåriga av perser/norskkogkattblandning. Ett par av dem är sådana jag tagit hand om som du med din Tova. Rädda, magra, misskötta katter och det är en stor glädje att se dem idag. Du kan se allihop i mina album. Det har funnits några andra hundar här med och kaniner, men de är omplacerade i bra hem nu.
          Trevligt att ha dig här! Ta gärna mera bilder på djuren och trädgård i vår och visa. Din Tova är kanonfin! wub.gif wub.gif Hankatten ser ut som en riktigt huskatt ska göra, jag är förtjust i tabby.
          Mvh
          Fenja

--------------------
          "För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud.
          Det har katten aldrig glömt."

Citera
          Nutten
          Inlägg 29-01-2006, 18:40
          Länk hit: #99

Medlem
          Antal inlägg: 849
          Medlem nr: 1 090

Hej på Er!

Till er som undrar varför raskatt kostar, titta här:
          Kullkostnad

Efter att ha läst det borde ni förstå att det kostar att avla! Å alla de som tar 500 kr för en huskatt kan inte annat än gå back om de är 100% seriösa. Bara grundvaccinationen (2 vaccinationer med 3 veckors mellanrum) går ju loss på närmre 500 kr....Summa summarum så borde även huskatter kosta. Att de inte gör det hänger på kattens låga status.

Till vem det nu var som påstod att huskatter skulle vara klokare än raskatter: tänk igen! En katt blir varken mer eller mindre intelligent för att den har en stamtavla.

Inte heller har folk raskatter för att ställa ut dem - en katt är en högt värderad familjemedlem, det är grundsyftet med katten (åtminstone för oss kattägda). För mig är en utställning ett sätt att träffa likasinnade och att få beundra en massa vackra och personliga katter. Jag har hittills inte ställt ut någon katt själv, men det gör det inte mindre roligt att gå på kattutställning. Sedan kan jag tillägga att det går att ställa ut huskatter med! Något folk lätt glömmer bort...

--------------------
          Hortikulturella hälsningar,
          Elisabeth

Citera
          Inga från Närke
          Inlägg 29-01-2006, 20:55
          Länk hit: #100

Medlem
          Antal inlägg: 3 807
          Medlem nr: 29

CITAT (Tufsan @ 28-01-2006, 21:32)
          Nu är det ju som det är och jag kommer någon gång att betala mycket pengar för att få förmånen att få ha en Main Coon

Här en länk till dig:

http://www.basar.nu/?type=NORMAL&cat=19&id=340559

--------------------
          skriver Inga från Närke i zon 3-4

Citera

6 sidor V  « < 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2026, 19:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon