Hej! Jag har ledsnat på mina papperskrukor och undrar nu vad ni som odlar perenner mycket rekommenderar: plastpåsekrukor - Kerstin z5-6, vitsen med dem är väl att de går att pressa ihop så de tar mindre plats va? Det är vad jag tänker mig i alla fall, och därmed klart intressanta. Alternativt odlingsbrätten, sådana man kan köpa på tex Lindbloms frö. Dem kan man ju ställa i lagerhyllan och det gör inget att de skjuter utanför de smala hyllplanen. Också smart. Det vore bra om ni kunde berätta om era erfarenheter!
Och så undrar jag om någon odlar luktärter i pluggbrätt (ett gråvitt, med plasthuv och uttryckningsplatta, som det stod om här i forumet tidigare). Eller om någon kan rekommendera Rootrainers, de är dyra men jag vill ha så OTROLIGT mycket luktärter... Har inget växthus klart än och kommer nog inte att hinna få det klart så jag kan så luktärter där i stora krukor som jag brukar.
Och slutligen: jag har ca 10° varmt i mitt odlingsrum med lysrör. Vad har ni andra, lite varmare va? HUR mycket varmare? Mina pelargoner är fantastiskt fina och gröna men perennsådderna står verkligen stilla. Fast det kanske inte gör något, rangliga blir de ju inte i alla fall.
Är det någon mer än jag som börjar bli galen på vintern, och då bor jag ändå i zon tre... Vågar knappt tänka på hur ni i mer nordliga delar har det med snötäcket långt fram på våren. Gud vad jag längtar till Älvsjömässan!
Maria utanför Enköping
|