|
Kaniner i bur |
|
|
|
25-01-2006, 16:42
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag får ont i magen när yngsta dottern kommer hem och berättar om kompisens kanin. Ensam bor den ute på gräsmattan i en bur av trekantsmodell, utan skydd för snö och vind. Mat får den på lördagar, vatten inte alls på vintern för då "behöver den inte det" Ingen halm att ligga på och ytterst lite hö att mumsa på. Inga morötter eller äpplen för dom fryser ju ändå bara. Har bara marken att göra sina behov på. Den har 90 x 40 cm att röra sig på.
Den bits när man öppnar buren, kanske inte så underligt.
Jag tittar på vår lilla skrutta som, som vanligt när jag sitter vid datorn lägger sig mellan mina fötter på mattan. Som har 85 kvm att röra sig på ca 16 timmar per dygn. Som får ny halm i buren var 3:e dag, hö och havre varje dag. Persilja och morötter varannan. Millan som har en flock på 4 människor som bryr sig om sin "baby" och som hon sitter hos i soffan i ett varmt hus varje kväll och blir kliad mellan öronen. Som är med vid datorn och läxläsning.
Hon bits inte, men slickar på bar hud så fort hon kommer åt. Så tillgiven och god.
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2006, 16:48
|
Medlem
Antal inlägg: 822
Medlem nr: 6 783

|
Det är ju djurplågeri att ha ett djur så. De måste ju ha vatten, mat och värme. Har 2 kaniner i utebur som är stor, en isolerad del, en del med tag och skynke för ingången och en stor utebur ca 1 m över marken nu på vintern. På sommaren är de växelvis i den och i en markbur. Vattnet fryser=själklart därför måste man ju ge de nytt vatten varje dag. SAmma sak med grönsaker. Hö=självklart
--------------------
Hälsningar Klematis
|
|
|
|
|
25-01-2006, 16:59
|

Medlem
Antal inlägg: 895
Medlem nr: 2 492

|
 Blir alltid lika ledsen när jag får höra om vanvård av djur. Och det är inte barnens fel, det är föräldrarnas. Hur kan man ha sådan syn på djur?? Tror de inte att de har känslor? Hur kan de sova om nätterna? De borde få prova på kaninens liv.
|
|
|
|
|
25-01-2006, 17:13
|

Medlem
Antal inlägg: 11 272
Medlem nr: 2 892

|
Det kanske vore effektivare för kaninen om du ringer till kommunens djurskydd och anmäler missförhållandena... Mvh Fenja
--------------------
"För länge sen dyrkade Egyptierna katten som en gud. Det har katten aldrig glömt."
|
|
|
|
|
25-01-2006, 17:39
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
Ring och anmäl, det ska man alltid göra när såna missförhållanden råder, stackars lilla kanin, bästa vore väl att försöka hitta ett nytt hem åt den
|
|
|
|
|
25-01-2006, 17:43
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
DjurskyddsmyndighetenVet ni om att det finns ett nytt statligt verk som skall förbättra djurskyddet!
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:15
|
Medlem
Antal inlägg: 1 439
Medlem nr: 19

|
Fy vilka hemska människor. Jag skulle absolut anmäla till djurskyddet! Dom kan kontakta djurägaren.
/Gunvor medlem i Djurens Rätt och fd. kaninmatte
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:25
|
Medlem

|
Nej jag tänker inte anmäla! Det är min dotters enda riktiga kompis, efter år av mobbing från andra "kompisar" som tycker hon är konstig för att hon dansar. Vad vi kan göra det är ju att "visa" henne hur vi gör, och prata om vad vi tycker är viktigt för Millan, förhoppningsvis går det in något.
Vi har den här flickan hos oss nästan jämt, sover här nästan varje helg. Föräldrarna har inte varit här eller pratat med oss en enda gång. Dom bryr sig inte i varken djur eller barn verkar det som. Skulle min dotter tillbringa så mycket tid hos någon annan familj skulle jag väl gå dit och presentera mig åtminstonde.
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:28
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
CITAT (netaave @ 25-01-2006, 19:25) Skulle min dotter tillbringa så mycket tid hos någon annan familj skulle jag väl gå dit och presentera mig åtminstonde. varför gör du inte tvärt om? gå dit och presentera dej "hej det är jag som är ...mamma och som eran dotter är hos så mycket" det kanske inte är något dom tänkt på att man kan göra
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:42
|
Medlem

|
CITAT (pejori @ 25-01-2006, 19:28) CITAT (netaave @ 25-01-2006, 19:25) Skulle min dotter tillbringa så mycket tid hos någon annan familj skulle jag väl gå dit och presentera mig åtminstonde.
varför gör du inte tvärt om? gå dit och presentera dej "hej det är jag som är ...mamma och som eran dotter är hos så mycket" det kanske inte är något dom tänkt på att man kan göra Min man gjorde det en gång i affären när pappan och dottern var där. Han tittade på min man som han varit något ufo och sade bara "jaha"
--------------------
|
|
|
|
|
25-01-2006, 19:53
|
Medlem
Antal inlägg: 19 528
Medlem nr: 2 682

|
jaja...då har ni ju försökt ialla fall. du kan anmäla anonymt om du inte vill att tösen din far illa.
--------------------
Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare. Bor i zon 2
|
|
|
|
|
25-01-2006, 22:25
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Blir både arg och ledsen  Snälla, anmäl anonymt  Vilket liv den lilla kaninen lever, om den ens lever i kylan........ Tror det är många kaniner som lever såhär, de har inte samma status som hundar, katter och andra sällskapsdjur. De är liksom andra klassens djur som handlas för en billig penning för att ungarna tjatar.... och när nyhetens behag är borta så glöms kaninen bort och de förpassas ut till en mer eller mindre bortglömd tillvaro .....
|
|
|
|
|
25-01-2006, 22:39
|
Medlem
Antal inlägg: 14 005
Medlem nr: 429

|
CITAT (netaave @ 25-01-2006, 19:25) Nej jag tänker inte anmäla! Det är min dotters enda riktiga kompis, efter år av mobbing från andra "kompisar" som tycker hon är konstig för att hon dansar. Vad vi kan göra det är ju att "visa" henne hur vi gör, och prata om vad vi tycker är viktigt för Millan, förhoppningsvis går det in något.
Vi har den här flickan hos oss nästan jämt, sover här nästan varje helg. Föräldrarna har inte varit här eller pratat med oss en enda gång. Dom bryr sig inte i varken djur eller barn verkar det som. Skulle min dotter tillbringa så mycket tid hos någon annan familj skulle jag väl gå dit och presentera mig åtminstonde. Förstår och håller med dig till 200%
|
|
|
|
|
25-01-2006, 23:25
|

Medlem
Antal inlägg: 17
Medlem nr: 6 868

|
Förstår din "magkänsla". En svår situation., men förmodligen lider även din dotter över att kompisens kanin far illa. Kan inte en lösning vara att ni försöker övertyga flickans föräldrar om att få ta hem kaninen till er tomt så att de kan leka tillsammans med sina kaniner? Att kaninen bits och är rädd fattar nog inte dom... Väl hemma hos er kan du själv ge den mat och vatten. Min erfarenhet är att de som inte sköter sina djur oftast vill bli av med dem. Den här kaninen kommer att dö en plågsam död av svält och kolik om den inte får hjälp. Lycka Till!
--------------------
[SIZE=14][COLOR=purple]"Gräv där du står"
|
|
|
|
|
26-01-2006, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 95
Medlem nr: 4 520

|
Vilken jäkla familj! Berätta för dom att kaninen måste ha vindskydd, mat, vatten och hö. Prata med deras dotter och berätta för henne om kaninens skötsel.
|
|
|
|
|
30-01-2006, 07:33
|

Medlem
Antal inlägg: 6 105
Medlem nr: 3 398

|
Förstår ditt dilemma, netaave. Det verkar som om ett barn och en kanin far illa. Då får man ju liksom "börja" med att prioritera barnet.
Hajjen, din metod "låter sig sägas" - men ger ytterst sällan något bra resultat. Det är helt enkelt fel metod, den funkar inte. (till annat än att avreagera sina egna känslor, medan situationen i sig förvärras för alla parter)
Netaave, du kan anmäla anonymt, det räcker med ett telefonsamtal. Du kan tala om vem du är till den du pratar med på kommunen (miljökontoret) och säga att du vill vara anonym.
Du kan också ta upp hela dilemmat!!! Vilket jag tycker är ännu bättre. Och fråga vad man kan göra. Då får du någon att prata med om det hela.
Att ta hem kaninen till er, och samtidigt lära barnet "sköta en kanin" på egen hand - genom att visa förstås (föregå med exempel), inte anklaga, men det vet du ju redan. Ansvaret går inte att sätta på barnet, när föräldrar är svåra.
Lycka till, och hoppas det ordnar sig.
--------------------
Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog
|
|
|
|
|
30-01-2006, 08:34
|
Medlem

|
Tror inte dom släpper ifrån sig kaninen tyvärr, verkar vara mycker prestige i den familjen. "Talat om" har dottern (min) redan gjort. Jag har mailat kommunen så vi får se vad som händer.
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2006, 09:09
|
Medlem
Antal inlägg: 788
Medlem nr: 2 733

|
BRA GJORT! Anmälan verkar vara ett måste i det här fallet. Hoppas det står dem mycket dyrt!!! Kaninen måste helt klart omhändertas.
Berätta hur det går!
Begriper mig inte på hur man kan reagera med ett "jaha" i ett sådant fall. Vad är man gjord av då? Sten?
Kakaduan
|
|
|
|
|
30-01-2006, 10:05
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 1 945

|
Förstår att det är en fruktansvärt komplex och svår situation, men men FÅR INTE offra kaninen för människornas skull!
Hoppas verkligen kaninen får hjälp! Funkar inget annat får man väl helt enkelt hämta kaninen och ta den därifrån...
--------------------
Den som räddar ett liv räddar en hel värld!
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|