|
|
  |
Blometik, Att behandla växterna rätt.... |
|
|
|
27-01-2006, 18:18
|

Medlem
Antal inlägg: 1 440
Medlem nr: 3 110

|
Man kan lägga en lite religiös vinkel på det hela om man vill retas lite... Allt kött är hö, Och blomstren dö, Och tiden allt fördriver; psalm 476 En vänlig grönskas rika dräkt. Finns det nån som kan förklara den texten för mig..vad den står för???
--------------------
”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.” citat från "farmor Levengood"
|
|
|
|
|
27-01-2006, 18:25
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (lenasch @ 27-01-2006, 18:18) Man kan lägga en lite religiös vinkel på det hela om man vill retas lite... Allt kött är hö, Och blomstren dö, Och tiden allt fördriver; psalm 476 En vänlig grönskas rika dräkt. Finns det nån som kan förklara den texten för mig..vad den står för???  Man måste läsa hela stycker för att det ska bli begripligt: Vers 3: Men du, o Gud, som gör vår jord så skön i sommarns stunder, giv att jag aktar främst ditt ord och dina nådesunder. Allt kött är hö och blomstren dö och tiden allt fördriver, blott Herrens ord förbliver. Vers 4: Allt kött är hö. Allt flyktar här och snart förvissna gräsen. Hos dig allena, Herre, är ett oförgängligt väsen. Min ande giv det nya liv som aldrig skall förblomma, fast äng och fält stå tomma. Det betyder ungefär att allt förgås, bara Herrens ord består.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
27-01-2006, 18:29
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
"Jag är vegetarian, jag äter förädlad gräs" (= ko).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
27-01-2006, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
Sorry VeganVarg, lite O/T
Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött..
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
27-01-2006, 18:53
|

Medlem

|
Skämta får man väl, eller är det så känsligt? Om någon vill skämta om att jag äter kött får de gärna göra det, jag är trygg med den jag är och har gjort mina val redan. Jag tål lite skämt och skämtar gärna tillbaka, men jag kan sluta. Men... (kan inte riktigt låta bli) det finns så många roliga saker som sagts om köttätande och vegerarianism t ex "Jag är inte vegeterian för att jag älskar djur. Jag är vegeterian för att jag hatar växter." eller "Jag äter inte kött för att det är gott, jag äter kött för att jag hatar djur."
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
27-01-2006, 19:24
|

Medlem
Antal inlägg: 4 062
Medlem nr: 3 478

|
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 18:53) Skämta får man väl, eller är det så känsligt? :blink: Om någon vill skämta om att jag äter kött får de gärna göra det, jag är trygg med den jag är och har gjort mina val redan. Jag tål lite skämt och skämtar gärna tillbaka, men jag kan sluta. :unsure: Men... (kan inte riktigt låta bli) det finns så många roliga saker som sagts om köttätande och vegerarianism t ex "Jag är inte vegeterian för att jag älskar djur. Jag är vegeterian för att jag hatar växter." eller "Jag äter inte kött för att det är gott, jag äter kött för att jag hatar djur." :)  Skämta på bara. Fast väldigt ofta kan man få känslan av att det inte alltid bara är skämt..
--------------------
Jag har mina principer. Och när dom inte passar så har jag andra. Groucho Marx
|
|
|
|
|
27-01-2006, 21:48
|

Medlem

|
Tja när vi ändå är inne på ämnet mat kan man ju alltid fråga sig... Går detta att äta, tro?  VOMERINGSTESTET Allt som får dig att vomera är förstört (med undantaget av rester från vad du lagade till i går kväll i fyllan och villan — det ska helt enkelt smaka så). ÄGG Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats. MEJERIPRODUKTER Mjölk är förstörd då den börjar se ut som yoghurt. Yoghurt är förstörd då den börjar se ut som keso. Keso är förstörd då den börjar se ut som vanlig ost. Vanlig ost är inget annat är förstörd mjölk ändå, och den kan inte bli mer förstörd än vad den är. FRUSEN MAT Frusen mat som har blivit en del utav frysen och den decimetertjocka isvägg som finns i den är, eller kommer inom en snar framtid, att vara förstörd. Om inte så kommer den att förstöras då du hackar loss den från isväggen med valfri kökskniv. KÖTT Om det samlar sig herrelösa djur utanför din lägenhet från en radie av tre kvarter var gång du öppnar kylen är köttet med största sannolikhet förstört. SALLAD Sallad är förstörd då du behöver en högtryckstvätt för att få loss den från grönsaksfacket i kylen. KONSERVER Samtliga konserver som har intagit formen eller storleken av en fotboll bör du göra dig av med. Försiktigt. Oerhört försiktigt. MORÖTTER En morot som du kan knyta ett dubbelt halvslag med är inte färsk och bör slängas. VIN Det bör inte smaka som salladsdressing. CHIPSDIP Dippen har blivit förstörd om du kan ta upp den från sin burk och studsa den mot golvet. ALLMÄNT Den mesta maten kan hållas färsk längre än genomsnittslivet på en hamster. Ha en levande hamster i kylen för att mäta detta. (Saxat från en textfil på datorn, men när jag kopierade ner texten vet jag inte eller från vem, men den personen ska ha tack iaf)
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2006, 21:52
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 21:48) ÄGG Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats. I Vietnam äter man sånt... nykläckta ur skalet. Kanske i andra lånder också?
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
27-01-2006, 21:55
|

Medlem

|
CITAT (Hannele @ 27-01-2006, 21:52) CITAT (LadyG @ 27-01-2006, 21:48) ÄGG Då något börjar hacka sig ut från ägget, har äggets bäst före datum antagligen passerats. I Vietnam äter man sånt... nykläckta ur skalet. Kanske i andra lånder också? Ush, tyvärr tror jag inte att du skojar heller
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2006, 22:42
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Tråden har väl spårat ut liiite  Fast intressant ändå ... Har all respekt för vegetarianer.... Var själv det i ett år, efter det att jag sett bilder på grisar i slaktfållan Har nu återgått till köttätandet ... fast egentligen, kluven
|
|
|
|
|
27-01-2006, 23:14
|

Medlem

|
Tja, grönsaker ÄR nyttigt så det är väl upp till var och en hur man vill göra.
Såg en dekal på en bil en gång: "Vegetarian (subst. ) Fornnordiskt ord för dålig jägare."
--------------------
|
|
|
|
|
27-01-2006, 23:26
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
Jag har stor respekt för vegetarianer, skulle aldrig falla mig in att ifrågasätta någons val. Men det är ändå kul att skämta lite, speciellt eftersom vegetarianer ofta gör det till nåt så allvarligt och många gör ju hårda attacker mot köttätare också. Inte alla men många. Det där skämtet kom väl till som en motvikt till det "jag är inte vegetarian för att jag älskar djur utan för att jag hatar växter!" Jag hatar inte djur bara för att jag äter kött. Jag är ingen militant köttätare.  Men de som äter grönsaker får väldigt gärna fortsätta med det, det stör väl ingen annan!
|
|
|
|
|
28-01-2006, 13:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (Gurkan @ 27-01-2006, 14:06) Tesa, du som är där i verkligheten (till skillnad från oss skrivbordsnissar), odlar ni allt foder åt era djur ? Är det mjölk eller köttdjur ? Hur mycket areal går åt per ko ? Näe...vi köper kraftfoder och även lite spannmål..men allt grovfoder...dvs enslilage och hö odlar vi själva och säljer även en del ibland.. Men vi har mjölkkor då..hade vi haft köttdjur så hade vi nog kunnat föda upp dem på bara egenodlat gräs och spannmål.. Jag vet faktiskt inte riktigt hur mycket areal som går år per ko men som sagt vi hade kunnat försörja köttdjur helt på det vi har och det är nog ca en halv ha per djur...
--------------------
|
|
|
|
|
29-01-2006, 16:56
|

Medlem
Antal inlägg: 297
Medlem nr: 1 945

|
CITAT (cic @ 27-01-2006, 18:36) Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött.. Jag har oxå funderat massor på det... Jag tror att det ofta handlar om att man innerst inne känner att veggisarna har rätt.. Så om man kan förlöjliga och förminska dem tillräckligt mycket måste man ju inte ta deras budskap på allvar...
--------------------
Den som räddar ett liv räddar en hel värld!
|
|
|
|
|
29-01-2006, 17:21
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Veganvarg @ 29-01-2006, 16:56) CITAT (cic @ 27-01-2006, 18:36) Jag funderar allt som ofta på varför det alltid är legitimt att ifrågasätta de som inte förljer alla normer..? När vi veganer/vegetarian ifrågasätter köttätare får man alltid en massa påhopp.. Men det är helt okej att förlöjliga oss som väljer att inte äta kött..
Jag har oxå funderat massor på det... Jag tror att det ofta handlar om att man innerst inne känner att veggisarna har rätt.. Så om man kan förlöjliga och förminska dem tillräckligt mycket måste man ju inte ta deras budskap på allvar...  Blir du mycket ledsen om jag påstår att det är du och dina kompisar som har fel? Människan är en allätare, vi är varken anpassade till en ren köttdiet eller en ren grönsaksdiet. Det är dock mycket lättare att överleva på kött, bara man får dom viktigaste vitaminerna på något sätt. Eskimåerna klarar sig på nästan bara kött eller ev på bara kött. För att en vegan skall klara sig måste h*n vräka i sig mängder med ärtväxter för att få tillräckligt med protein, jag klarar mig med lite kött. Observera dock att ärtväxterna är på olika sätt förädlade och ofta importerade. Utan importen och lagringen skulle inte veganen bli långlivad här uppe i norden. En jägare eller boskapsskötare skulle dock utan problem klara sig året runt som samerna gjort i århundranden.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
30-01-2006, 09:53
|

Medlem

|
Gossen Ruda:
Du tar enbart upp vegankostens inverkan på människan. Men för mig är det av underordnad betydelse.
Det jag anser vara viktigt är de varelser som vi frihetsberövar, dödar och skär i bitar för att kunna stoppa i oss dem.
Det kanske är lättare att överleva som omnivor, men våld och dödande är inte rätt!
--------------------
|
|
|
|
|
30-01-2006, 10:19
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Ända sen livet kom till jorden har det varit en kamp mellan att äta, ätas eller att undvika bli uppäten. Det är denna kamp som driver utvecklingen framåt, det är bl.a. därför vi människor existerar. Varför ändra ett vinnande koncept?
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
30-01-2006, 11:33
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Veganvarg @ 27-01-2006, 09:51) -------men för mig känns det viktigt att veta att min kropp inte närs av dödande.
Jag slipper, upplever jag det som, de dödade individernas själar i mig... Sånt här undrar jag över, och vill gärna förstå  men.... Om jag förstår rätt så är du orolig för att växterna inte ska klara livhanken hos dej i bunkern - och sen pratar du om att det är viktigt för dej att din kropp inte närs av dödande. Alla grönsaker du äter då? Finns det inte liv i dom? Jag menar... från början alltså? Som sagt.... jag vill gärna förstå resonemanget.  ------------- tar med det här citatet också... CITAT (Veganvarg @ 30-01-2006, 09:53) Det jag anser vara viktigt är de varelser som vi frihetsberövar, dödar och skär i bitar för att kunna stoppa i oss dem.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
31-01-2006, 10:50
|

Medlem

|
Berith:
När det gäller växter anser jag att det är befogat att "döda" dem för att överleva, men inte att medvetet ta livet ifrån dem för nöjes skull.
Som veggis konsumerar jag bara 1/10 så mycket vegetabilier som en köttätare gör.
--------------------
|
|
|
|
|
31-01-2006, 12:06
|

Medlem
Antal inlägg: 598
Medlem nr: 3 031

|
CITAT (Betty @ 27-01-2006, 14:06) CITAT (AndreasBlomquist @ 26-01-2006, 20:22) Påminner mig lite om reklamfilmen nedan... Klicka här för filmen Den filmen gillade jag skarpt!!!  Underbar!!! That is because you are crazy... Hihihi
--------------------
Jejja, zon 6
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|