Hej allihopa.
Nytt hus och ny tomt men aldrig blir man visst riktigt nöjd.
Jag har fått smak på det där med att gräva (i jorden, inte i snön) så min tomt känns redan liten (efter 2 månader i nya huset) och jag funderar på att utöka mina "domäner" litegrand.
Grannen en bit bort har en "ogräsodling" på ett par hektar som gränsar till min tomt och eftersom marken bara står och växer igen så känns det rimligt att han kan tänka sig att arrendera ut en del av denna mark till mig. Det är sveriges bördigaste jord (skryt skryt), härlig svart lucker mylla som man utan ansträngning gräver två spadtag djupt i, bara man kommer igenom ogrästorven, full av daggmask och liv, så det vore ju en stor synd att låta det växa igen ännu mer.
Vad har ni för erfarenheter av att arrendera mark ? Hur brukar ett sånt avtal se ut ? Vad är rimligt att betala ? Hur länge brukar arrendet löpa på ?
Jag är intresserad av en (i sammanhanget) "liten plätt", i storleksordningen 1000-2000m2.
Det är möjligt att jag skulle kunna få lov att "låna" en plätt om jag frågar men det är bra att ha det på papper om man vill bygga ett växthus, hönshus, plantera vinstockar, bärbuskar eller nåt annat lite mer långsiktigt.
Ja, alla erfarenheter och tips är välkommna så jag har lite på fötterna och en hum om vad jag snackar om innan jag går och talar med "gubben".
/Anders
--------------------
Hannasgården utanför Hammenhög, i Hjärtat av Österlen. Café - Gårdsbutik - Plantskola - Trädgård Hannasgarden.se
|