Min väninna åker ibland bort på trädgårdsresor i asien och tar då med små frön, baljor och nötter åt mig. För två år sedan fick jag frön från en hemlig kejserlig trädgård i Japan, men då var det bara en sorts frön som tog sig då jag tror att nötterna var för färska? De möglade trots att de inte stod blött i krukan. De frön som tog sig växte desto bättre och gav mig en ordentlig fröskörd. I senhöstas fick jag frön från Kina. Nån trädgård som tillhör världskulturarvet??? Tjusigt i alla fall. Jag har fått en halvstor nöt, fyra större frön som är lite rödaktiga och två baljor med småfrön. Har låtit dem ligga torrt sedan jag fick dem. Nu ska de planteras! De hårda fröna och nöten har legat några dagar i ljummet vatten, men ska jag ge dem en kylperiod i kylskåpet också? Hur kallt kan det tänkas vara i Kina? Som i grönsakslådan? Eller ska jag strunta i det och ställa dem i fönsterväxthuset direkt? Och baljorna - gjorde jag fel som torkade dem? Funderar i efterhand på att de kanske skulle vara färska vid sådden? Jag har absolut ingen aning om vad det är för frön, men det är ju en del av spänningen!
|