Sedan vi köpte gården har vi haft ett fult hygge som lämnades av förra ägaren. Vi ansökte om att hålla marken öppen eftersom vi inte hade råd med markberedning och nyplantering. Det har väl gått sådär. Men NU äntligen har jag funnit på råd hur man ska kunna markbereda för att hålla marken öppen och låta den bli äng igen (för det var den vid förra sekelskiftet). Grisar
Efter mycket om och men har jag hittat en grisägare som inte bara är villig att låna ut en skock grisar utan också hjälper till att fixa rymningssäkert staket osv. Enligt ägaren ska dessa grisar, på bara ett knappt halvår, kunna förvandla mina 2 hektar hygge till ett riktigt månlandskap. Inte en hallonbuske eller ett litet sly ska stå kvar och inte nog med att de är självgående jordfräsar - de gödslar också! Jag hoppas att de lever upp till mina höga förväntningar.
Sen tänkte jag så igen hygget för hand. Kanske hyra en mindre 4-hjuling med harv för att mylla ner gräsfröna.
Men hur gör man när man sår sent på hösten? Eller ska jag vänta till följande vår? I september/oktober behöver grisarna åka "hem". Kan man så vallgräs så sent på året? För annars måste jag väl vänta till juni året därpå och då borde det finnas risk att ogräset sätter fart?
Och så vill jag helst ha blommor på ängen. Vildblommor som kornvallmo, blåklint, prästkrage och blåklockor. Hästar (och eventuellt får eller kor) ska gå på ängen när den är klar. Kan man så i blomsterfrön sent på året?
Hur gör jag?