Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Eventuellt "växthusprojekt"?, Råd, tips och idéer tas tacksamt emot!
          Lotta Zon III
          Inlägg 02-02-2006, 09:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 42
          Medlem nr: 1 396

Eftersom jag inte har en riktigt optimal plats för ett växthus, har jag börjat snegla på min husgavel. Vad jag ser för mig är att längs den bygga ett "skåpväxthus". Tänk er att det byggs längs gaveln, upphöjt från marken och med inte så djupa hyllor. Som dörrar/yttervägg/framsida hoppas jag finna snygga gamla spröjsade fönster. Alltså kommer man inte att kunna gå in i växthuset, utan man öppnar fönstren och rotar runt bland plantorna. Eftersom det lätt blir för varmt (tror jag) ser jag för mig att "taket" skall ha öppningsautomatik. För att skydda boningshuset behövs nog en baksida...Sidorna blir inte bredare än hyllorna, som i sin tur inte är djupare än att man når längst in. Man skulle oxå kunna tänka sig att installera lysrör över hyllorna.

Jag har sett likande tankar uttryckta i prefabricerade (fula och små) plastväxthus.

Har någon gjort något liknande och/eller har lite idéer/synpunkter kring ovasående?

Bästa hälsningar /Lotta

Citera
          Lena i Torslanda
          Inlägg 02-02-2006, 11:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 123
          Medlem nr: 250

Det är en bra lösning om man inte har en bra annan placering. Men att de färdiga skulle vara små och fula måste jag protestera mot. Det finns en hel del som tillverkar färdiga sådana. Här är tex Willabs.

väggväxthus

--------------------
          Lena

Citera
          Lotta Zon III
          Inlägg 02-02-2006, 14:40
          Länk hit: #3

Medlem

Nej, det håller jag med om, men det är ALLDELES för stort. Det finns verkligen inte myckat plats ..................Och en helt annan lösning än den jag försökte beskriva. Tänk dig ett överdimensionerat bokskåp. Hyllor och glasdörrar. Djup 60-80 centimeter.

(Finns "plastgarderober" att köpa som har samma idé, men jag tänkte försöka göra något lite större (på bredden och höjden då!) och snyggare....)

Men tack ändå..........Willabs växthus påminde mig om en annan dröm...........ett uterum! (Som faktiskt får plats, men på annat ställe ...........ruskigt dyrt....)

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 02-02-2006, 15:01
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

mer från willab

ännu mer

Dessa är lite mindre... smile.gif

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          Lotta Zon III
          Inlägg 02-02-2006, 15:25
          Länk hit: #5

Medlem

Tack, jag skall mäta och fundera lite till.

En av anledningarna till att bygga själv är att jag har en förhoppning om att hitta vackra höga gamla spröjsade fönster (jag vet, nästan hopplöst!)

Sedan begick jag ju misstaget att titta på dina bilder "hur man förvandlar ruckel till växthus" ............du är bara att gratulera! Vi andra får förbanna vår ohändighet och brist på ruckel.............

Citera
          Sten Ch
          Inlägg 14-02-2006, 23:13
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 7 081

Varför inte försöka skaffa färdigfrästa profiler i lärk eller douglasfur (Oregon pine) och bygga precis som du själv vill. Då slipper du aluminiumprofiler, som inte är särskilt roliga, åtminstone inte i en äldre miljö. Växthusbyggaren Alvar Rosdahl utanför Eslöv kan säkert fräsa till så många meter du anser dig behöva, snickra till en dörr enligt dina önskemål och skicka rasket upp till dig. Sedan är det bara att snickra. Glasen Alvar använder är 70 cm yrkesglas och sådana kan du säkert få köpa av en yrkesodlare.

Citera
          Lotta Zon III
          Inlägg 15-02-2006, 08:10
          Länk hit: #7

Medlem

Stort tack. Jag skall ta en kontakt med Alvar och se om jag kan få hjälp med att utveckla mina tankar!

Citera
          Sten Ch
          Inlägg 21-02-2006, 00:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 7 081

Du når Alvar på 0413 126 88 eller 070-6500179. En hedersman av den gamla sorten!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 14:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon