Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Den nya damen - Min nya kärlek, *Orm*
          Jonte_rm
          Inlägg 08-02-2006, 18:52
          Länk hit: #41

Medlem
          Antal inlägg: 268
          Medlem nr: 6 744

Någon snok är det inte, det är en sak som är säker...

mvh // johannes

Citera
          stennie
          Inlägg 08-02-2006, 20:58
          Länk hit: #42

Medlem
          Antal inlägg: 2 325
          Medlem nr: 1 786

Hmmm..en grön Mamba ??? snygg var den! smile.gif

--------------------
          Mvh, Stennie!

Pågår!

Citera
          Reserv
          Inlägg 08-02-2006, 21:17
          Länk hit: #43

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Okay, då säger jag som så, är det en grön mamba så är det en snok, den tillhör kategorin giftsnokar. Bara lite onödig info rolleyes.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 08-02-2006, 21:52
          Länk hit: #44

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

CITAT (Reserv @ 08-02-2006, 21:17)
          Okay, då säger jag som så, är det en grön mamba så är det en snok, den tillhör kategorin giftsnokar. Bara lite onödig info rolleyes.gif

Ingen info är onödig. Även om det hamnar i facket för värdelöst vetande. rolleyes.gif

Beträffande att varna för djurbilder där risk finns för fobiattacker så tillhör det normalt hyfs här på forumet. Vi har haft uppe det tidigare. Det räcker att skriva vad det innehåller. Riskerna finns väl mest med ormar och spindlar men även insekter. Inga kryptiska rubriker som lockar till titt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Klematis
          Inlägg 08-02-2006, 22:56
          Länk hit: #45

Medlem
          Antal inlägg: 822
          Medlem nr: 6 783

Helt säkert en väldigt dum fråga men är det ett husdjur?

--------------------
          Hälsningar Klematis

Citera
          little.lunatic
          Inlägg 08-02-2006, 23:20
          Länk hit: #46

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 5 535

Hallå allihopa.

Det är jag som startade denna tråden och det verkar som om vissa medlemmar antyder att jag har någon sorts plikt att försvara mig här. Det kommer vi till...

Först och främst vill jag berätta att ormen är en Palmhuggorm (Trimeresurus Albolabris), inhemsk till sydostasien. När inlägget skrevs var jag helt uppfylld av nyhetens behag då jag är en totalt frälst ormälskare. Jag har älskat ormar hela mitt liv och är speciellt intresserad av näsgropsviperor av detta slag. Naturligtvis vill jag då dela med mig av de bra bilderna jag tagit, precis på samma sätt som andra lika ymnigt delar med sig av andra djurbilder. Till dig/de som bad om fler bilder kan jag glatt informera att jag tänkte lägga upp en hel del nya i mitt album inom kort, jag gör då ett inlägg med en länk i denna tråd också.

Ett speciellt tack till Jonte_rm som är en av få som behåller verklighetsförankringen i denna tråd. Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida. En fobi är en extremt subjektiv känsla, hur än irrationell, och jag kan inte (och tänker inte) stå till svars för människors mentala kortkommanden, även om jag har förståelse för dem. Jag är relativt väl insatt i fobier och rädslor (är man herpetologiskt intresserad blir man det efter en tid då man ständigt hör klagosånger). Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.

Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor. Detta är något som majoriteten av människor i Sverige ser som självklart negativt i andra sammanhang, men när det gäller reptiler förefaller det vara okej att smutskasta intresserade i alla de möjliga sammanhang (Därmed inte sagt att detta är vad som gjorts i denna tråden). Jag har varken något att be om ursäkt för eller ens en skyldighet att utfästa varningar av någon sort när jag skapar en tråd. Jag vill bara poängtera detta extra noga så att ingen får en skev uppfattning om det. Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.

En annan sak jag vill uppmärksamma att det är viktigt att ingen uppfattar detta inlägg felaktigt i den meningen att jag skulle angripa någon på något sätt. Jag vill snarare justera tråden i rätt riktning igen då den avvikit från ämnet och vad som var avsett från början. Jag startar dock gärna en annan tråd där vi kan diskutera fobier, men det känns inte som om det är riktigt rätt forum för det, så detta lämnar jag dithän än så länge. I motsats till vad kanske en del tror så uppskattar jag alla synpunkter då jag håller yttrandefriheten varmt om hjärtat och vill inte avskräcka någon att fortsätta skriva i denna ormtråd.

Då hoppas jag att en del ärenden har klarnat för de flesta, och om något annat skulle vara oklart eller du har personliga synpunkter på mig (eller mina djur) så skicka gärna ett PM. Jag är inne på odla ganska ofta så ett svar bör inte dröja allt för länge. smile.gif

--------------------
          If the grass is greener on the other side, water your own lawn.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2006, 08:55
          Länk hit: #47

Medlem

Ett märkligt inlägg. Du vet om att människor kan ha ormfobi men anser inte att det är ditt problem, du skrämmer dom gärna. Det luktar egoism. Samma med att du sveper bort andra människors invändningar mot din hobby som okunskap och fördomar. Man kan knappast lägga in den fullt befogade rädsla många upplever när livsfarliga reptiler rymmer i den kategorin. Sen finns det invändningar mot att hålla djur inlåsta i små utrymmen. Hur stort ett terrarium än kan vara är det mindre än friheten. Fast jag misstänker att vad man än säger kommer du att bara vifta bort alla invändningar.

--------------------

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 09-02-2006, 09:09
          Länk hit: #48

Medlem

Visst är det bättre att låta djuren vara i naturen, självklart, jag är helt på din sida..

Men hästarna då ?

Men akvariefiskarna då ?

Men insekterna då ?

Men fåglarna då ?

När folk kritiserar reptilhobbyn så består det faktiskt ofta i okunskap.. Rädsla består ofta i okunskap även det.. Själv är jag rädd för spindlar..Jag har ingen fobi men tycker inte dom är mysiga direkt... Men desto mer jag lär mig om dom och ser dom i verkligheten desto mer accepterar jag dom..

När folk kritiserar min hobby och säger saker i stil med "Vad är det för kul med en sån där sak som inte rör sig o som man inte kan kela med" då brukar jag säga "Fråga en akvarist"...

Reserv... När du kollar på olika arter så kolla inte på ögonen så mycket..Mer på kropps och huvudformen... En snok har ofta långsmal kropp medans huggormar mer har en kort-tjock kropp...

Om du söker på Dendroaspis angusticeps så får du upp grön mamba och om du söker på Trimeresurus albolabris så får du upp en palmhuggorm.. Jämför bilderna så ser du själv....Tycker det är roligt att du verkar vara intresserad av dessa kräldjur smile.gif

mvh // Johannes

Citera
          pejori
          Inlägg 09-02-2006, 09:35
          Länk hit: #49

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

du glömde svara på om det är en mus eller råtta hon har ätit. biggrin.gif
          men av storleken på ormen att dömma, är det nog en mus. smile.gif
          hoppas du länkar fler bilder little junatic, dom är så fina dom små liven
          lycka till med henne wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2006, 10:12
          Länk hit: #50

Medlem

Det är en viss skillnad med olika djur och husdjur. Hästen är både ett nyttodjur och keldjur. För en del. Men ingen skaffar sig en häst för att låsa in den i trång spilta för att titta på och mata då och då. Gäller även andra husdjur. Men jag är faktiskt skeptisk till den mesta djurhållningen vi ägnar oss åt men jag är inte för förbud. Möjligen då om djuren kan orsaka skada på egendom eller oss. I det ingår t.ex. kamphundar, giftspindlar och giftormar. Själv skall jag nu avveckla mitt sista akvarium. Det är inte okunskap att bli rädd om grannens spottkobra rymmer in ventilationssystemet eller nån annanstans.

--------------------

Citera
          amaira
          Inlägg 09-02-2006, 11:22
          Länk hit: #51

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (little.lunatic @ 08-02-2006, 23:20)
          Det har ingenting med respekt att göra över huvud taget, ordet respekt har en mycket djupare mening än vad som ryms i en ormbild av jpg-format.

Vad är då "respekt"? Om den inte utgår från att ha en viss inlevelseförmåga i situationer, och andra människors reaktioner?

CITAT
          Jag har inte med att göra om det finns människor med en eller annan specifik fobi, som också är medlem på denna sida.
          Är det inte DU som exponerar - utan hänsyn? På en plats där ingen är förberedd, och på ett vis så ingen har möjlighet att förebereda sig?

Är inte "repsekt" och "hänsyn" två ord vars betydelse är nära släkt?

Fast, det angår ju inte dig, du kan det här med verklig respekt.

I mina öron skär det sig. Sorry.

CITAT
          ...behåller verklighetsförankringen...

Vems "verklighetsförankring"? I mina ögon verkar även denna verklighetsförankringen vara mycket subjektiv, mer grundad på "uppfattningar" och "känsla" än på verkligheten.

CITAT
          Som vanligt när det gäller Herpetologi får både djur och ägare utstå spott och spe för den verksamhet som gör OSS lyckliga, bara på grund av okunskap och fördomar hos andra människor.
          och
          CITAT
          Visst kan man införa varningar i trådnamn eller ha olika kategorier för olika djur, men kom inte och säg att det bara ska gälla för vissa djurgrupper då detta skulle utgöra hyckleri på högsta nivå.

Sorry, än en gång, men jag tycker det verkar som om okunskapen ligger hos dig...

Ormfobi - handlar varken om okunskap eller fördomar!!!
          Det är något som sitter i GENERNA (dispositionen för)!!! Och har en utvecklingshistoria lååångt in i förhistorisk tid.

Detta gör också att just fobier för ormar och spindlar, är mycket vanligare än fobier för t.ex. hundar och katter!

Läs gärna t.ex. här.

Som Ruda redan skriver, så har vi andra kommit överens om (som en handling av RESPEKT och HÄNSYN) att skriva en varning i rubriken när vi visar orm- och spindelbilder.

Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt får respekt av andra människor, om man inte själv kan ge respekt.

Att ormägare har din respektlösa intällning till människor med ormfobi -
          skadar i slutänden ormens ställning som husdjur, och det skadar andra ormägare, som är seriösa i sitt ansvarstagande.

I slutänden gör det att "spott-och-spe" ökar, inte minskar.

Är det så fruktansvärt jobbigt att skriva "orm" i rubriken?
          Vad är det som tar emot så fruktansvärt? *förstår inte*

Det här är ett trädgårdsforum i första hand, och en avdelning för husdjur, visst. Men ormen tillhör inte det allra vanligaste som man tänker på, när man säger "husdjur", så det är lätt att bli "vilseledd" och "inlurad" i ett obehagligt inlägg, om man inte visar allmän hänsyn.

Själv är jag "sanslöst lycklig" av ormars MAT biggrin.gif rolleyes.gif = möss wub.gif
          Kanske inte heller det vanligaste husdjuret, men ett utomordentligt trevligt ett. Men, det är ju "subjektivt" det med.

Spindelbilder har jag också bidragit med på det här forumet, älskar alla slags småkryp.

Och ormar - gillar jag helskarpt! wub.gif

Din gröna palmhuggorm är sanslöst vacker wub.gif !! Jag tittar med nöje på flera bilder på den. (skriver du bara "orm" i rubriken, så är hela den här diskussionen ur världen - enkelt, eller hur? Och inte en enda människa här, kommer att "spotta" åt dina ormar)

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          amaira
          Inlägg 09-02-2006, 11:40
          Länk hit: #52

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

Jo, en sak till ...

Skriver du "orm" i rubriken, så kommer garanterat JAG att öppna inlägget och titta och läsa! wub.gif

Om jag tror att det är ännu en hund- eller kattbild, så är risken stor att jag missar dina fina ormbilder. Det vill jag ju inte ...

(inget ont om hundar eller katter, men jag har inte "behov" av att titta på alla bilder av dem, tycker det är roligare med lite mer "ovanliga" djur)

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 09-02-2006, 11:54
          Länk hit: #53

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 09-02-2006, 10:12)
          Möjligen då om djuren kan orsaka skada på egendom eller oss. I det ingår t.ex. kamphundar, giftspindlar och giftormar.

Kamphundar... Sporter där djur slåss är olagligt i sverige.... Ordet kamphund är väldigt förvirrande... En ras gör inte hunden till kamphund, det är ägaren som gör det. Vilken hund som helst kan få ett kamphundstemperament vare sig den heter pudel eller sangt bernard eller pitbull.. För övrigt är de två gladaste hundarna jag vet två pitbulls... Allt beror på ägaren..

Ordet giftspindlar är även det väldigt förvirrande... Alla spindlar är giftiga...

Giftormar..Detta tänker jag inte kommentera... Att vilja förbjuda giftormar består endast i okunskap genom att säga att det kan skada folk... Det kan hästar och hundar och katter med och det sker väldigt mycket oftare att en häst eller hund skadar människor...Grymt mycket oftare..

"Dessutom, min erfarenhet är, att man inte direkt får respekt av andra människor, om man inte själv kan ge respekt."

Det har du helt rätt i..Jag respekterar väldigt många människor och deras tyckande..Vem som helst får tycka om vilka djur som helst enligt mig... Men de ska acceptera andras tyckande...

mvh // Johannes *voff voff* biggrin.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 09-02-2006, 14:02
          Länk hit: #54

Medlem

Hej Amaira. Roligt att du tittade in, vi är på samma våglängd ser jag. wub.gif

Precis som Amaira är jag fascinerad av dom flesta djur, inklusive ormar och ödlor. Min bakgrundbild på jobb-pc:n är en närbild på ett huggormshuvud. Fotat av mig själv på ca 40 cm avstånd.

Men jag har den största respekt för att människor har fobier för olika saker och skulle aldrig drömma om att tvinga nån att konfronteras med detta. Min första upplevelse av fobier var under gymnasiet när klassen var på en lägerskola. Jag hade fångat en stor kärrspindel och hade den i en burk. En av tjejerna blev nyfiken på vad jag visade runt och tittade ner i burken utan att veta vad var. Några sekunder senare stod hon skrikande i andra änden av rummet. Dom kan inte hjälpa det.

Det finns många fobiorsaker, spindlar, ormar, torg, celler, sällskap, höga höjder mm. Sen finns det småtöntiga och trendiga modeord som islamofobi och homofobi men där rör det sig mer om personliga tyckanden som inte är politiskt korrekta.

Johannes, du fattar säkert vad jag menar med kamphundar, giftspindlar och giftormar, du behöver inte försöka vara okunnig. Beträffande hundar som anfaller och även dödar människor så är det oftast just kamphundar.

--------------------

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 09-02-2006, 14:09
          Länk hit: #55

Medlem

Jag tror att det var golden retriever stog för mest bett.... Är det en såkallad kamphund?

jag har även jag respekt för fobier..Men då får det vara en fobi..Folk som säger dom har fobi för något men aldrig undersökt saken, eller på annat sätt att det märks att de bara tycker något är äckligt av någon anledning har jag ingen respekt för... Att tycka saker är äckligt är en sak, men att kalla det för fobi och säga att de djuret bör utrotas är en helt annan sak... (menar inte att någon här säger så)

Jag tror egentligen att alla här är någorlunda på samma linje fastän vi misstolkar varandra och vill ändå ha sagt vad vi tycker och tänker i frågan smile.gif

mvh // johannes

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-02-2006, 14:22
          Länk hit: #56

Medlem

Näe Jonte, jag tror inte vi är på samma linje, inte mer än att vi diggar ormar då. Vem är du att avgöra va´en fobi är eller inte? Det är bara den som själv har fobin som känner av bilderna som kan uppröra, hur bilderna upplevs är så oändligt olika från person till person. Det kan va´en lätt fobi, det kanske är där du tror att dom bara inte gillar ormen, eller en mycket svår fobi som kan resultera i att dom inte får åt sig andan, panikångest, svettningar och andra otrevliga effekter. Att öppet säga att du inte känner respekt för dessa som är drabbade ställer juh inte dig i bättre dager. Jag tycker om ormar och spindlar, men jag har full förståelse och största respekt för dom som inte gör det. Man blir juh bara utmattad när man ska försöka diskutera med nån som inte vill fatta att en fobi är verklighet i allra högsta grad för den som är drabbad. huh.gif

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 09-02-2006, 14:27
          Länk hit: #57

Medlem

Jag förstår inte hur en fobi är att ha att göra med, då jag inte har någon fobi..

Jag har respekt för dom med fobi... Förstår inte varför du tror att jag itne har det... Jag har respekt för att människor även får tycka lika och olika... Det är ju det som frihet är...

Jag tycker om ormar och har förståelse för folk som inte gör det..Men många tycker inte om dom pga okunskap..De säger dom är slimiga och äckliga bara... Jag vet hur många tillfällen som helst där folk har sagt de inte skulle röra en orm och rätt vad det är så kommer dom hem till någon med ormar och har dom i handen...

mvh // johannes som inte tror vi kommer nån vart.... Men jag har respekt för dom med fobi....

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-02-2006, 14:36
          Länk hit: #58

Medlem

CITAT (Jonte_rm @ 09-02-2006, 14:09)
          jag har även jag respekt för fobier..Men då får det vara en fobi..Folk som säger dom har fobi för något men aldrig undersökt saken, eller på annat sätt att det märks att de bara tycker något är äckligt av någon anledning har jag ingen respekt för...

Frågan är fortfarande då, vem är du att döma vad som är en fobi eller vem som har den? En fobi är inget man behöver ha ett läkarintyg på, det är ens innersta känsla, och den bör respekteras inte ifrågasättas.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-02-2006, 14:38
          Länk hit: #59

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Reserv @ 09-02-2006, 14:36)
          Frågan är fortfarande då, vem är du att döma vad som är en fobi eller vem som har den? En fobi är inget man behöver ha ett läkarintyg på, det är ens innersta känsla, och den bör respekteras inte ifrågasättas.

så sant...*säger getingfobikern * smile.gif smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Jonte_rm
          Inlägg 09-02-2006, 14:48
          Länk hit: #60

Medlem

Jag dömmer inte vem som har fobi eller inte..

Trodde att man kunde få läkarintg osv på det men om jag hade fel så ber jag om ursäkt då jag faktiskt kan erkänna jag har fel smile.gif

mvh // johannes

Citera

7 sidor V  < 1 2 3 4 5 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-10-2025, 06:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon