Hallon,
Jag var hos Agrumi Voss förra veckan :-) och handlade lite ;-) kan Du och har plats så skaffa citronen 'Fino' - den har kortare mogningstid än de vanliga citronerna. De citron som är 'lite sötare' heter Lemonade :-) Köpte också en Volkamer lemon ;-) jag gillar egentligen itne Volkamer lemon(smaken) men det är ju en spännande och anrik sort. Och svårodlad - nåja :-/ jag får testa i alla fall. Jag tyckte han var rättså utplockad vid den här årstiden, så jag rekommenderar beställning i förväg - precis när vi kom hade han varit på en specialmarknad för samlare - stööö-ön-n. Nu skulle vi inte ha några apelsiner eller pomeranser, bara lime & citron(nån grape). Han har haft odlignssvårigheter med den asiatiska limen, med bladavfall etc etc - och tycker den är svårodlad själv, nått som vi inte upplevt, men å andra sidan dog vårt träd av frost en kall vinter( då alla dog stön) och tynade inte bort av misstrivsel. Och den var spänstig efter varje vinter. Hemligheten på det heter lime på egna rötter - alla Bernhards limer är ympade förresten. Vi köpte inte den lime av honom -----man kan ibland hitta citrus på egna rötter men då gäller det att ha PLATS. I Thailimens fall gör det inget att dne avr på egna rötter då det är bladen som är det roliga.
och kasta en flukt på hanses ljuvliga Poncirus i trädgården, speciellt dvärgsorten Flying dragon :-) och har han fått in sin bok shoppa gärna ett ex till mig och jag får be - den var SLUT när vi kom! Stor besvikelse!
Meyer hitade vi i ett garden center här i Gbg, men ack - jag tyckte den var svårodlad faktiskt. Nu skall det ju bli andra bullar med uterum, I hope!
SPRICKSKADOR beror på avsaknad av 'K'. Prova Hasselfors bevattningsgödning.
Limequat är ofta sorten 'Eustis' om man köper den i en affär -- är det frukt elelr planta? Det är en korsning då Du får intressanta avkommor firån den :-)
Glada citrushälsningar ifrån ingrid
|