Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Fler golfare på forumet?
          karro
          Inlägg 10-02-2006, 13:53
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 188

Såg som hastigast att det fanns någon tråd om golf och undrar därför om vi är fler golfare här på forumet?

Jag fastnade i golfträsket förra sommaren och väntar nu otåligt på säsongsstart. Jag har bokat in mig på "grönt-kort"-kurs och hoppas kunna klara av att komma upp till hcp 36 i år.

Ett dilemma är ju bara att försöka hinna med både trädgård och golf... Går det?
          Visserligen menar vissa att golf är en typ av primitivt jordbruk biggrin.gif

/Karro

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-02-2006, 13:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 855
          Medlem nr: 3 584

Jäpp, jag är också nybliven golffantast! Gick nybörjarkurs ifjor somras och hoppas kunna spela ner mig till hcp 36 i år. Maken gick kurs ifjor våras och han kom ner till 36 snabbt som tusan. Så nu är han min fadder!

Vi har stor trädgård som kräver MYCKET jobb men vi trycker in golfen i alla fall! Det lär bli i alla fall två rundor i veckan framöver! Vi är medlemmar i en jättefin golfklubb med härlig utsikt över den skånska nejden! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Ewa L
          Inlägg 10-02-2006, 14:04
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Jag har spelat golf i många år, men valde att ge upp den när jag blev med trädgård. För mig finns inte en chans att hinna med. Spelar typ 2 rundor per säsong numera.

Ibland när abstinensen blir stor brukar jag plocka med mig lite luft-bollar och ett par klubbor ut på tomten. biggrin.gif

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-02-2006, 14:05
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (Ewa L @ 10-02-2006, 14:04)
          Ibland när abstinensen blir stor brukar jag plocka med mig lite luft-bollar och ett par klubbor ut på tomten. biggrin.gif

Ha, ha! Det gjorde jag också i julas!

Tack Ewa, förresten, för att du har hjälpt mig med lite support när det gäller golfen!

Men visst går det att kombinera golf och trädgård. I alla fall för oss som inte har barn. Jag har en arbetskamrat som har tre barn OCH trädgård och han skulle återuppta golfandet i sommar! (Hur det sen går får vi ju se ....) smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-02-2006, 14:08
          Länk hit: #5

Medlem

Glömde ju att nämna att jag även är en aktiv tävlingsbowlare och även om bowlingen ligger nere under ett par månader på sommaren så kolliderar ändå golfen, bowlingen och trädgården under flertalet månader. Tufft, men det går om man tycker att det är kul!

Jag minns i våras när vi var ute och spelade till halvelva på kvällen! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          karro
          Inlägg 10-02-2006, 14:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 4 188

Kul,

jag trodde väl aldrig att jag skulle bli golfare men vilka oförklarliga lyckokänslor man kan få av att gå omkring o försöka träffa en boll på rätt sätt.

Vi har inte så stor trädgård vilket jag ibland kan känna är lite synd, men i detta fall kan man ju se det som en fördel.

Min sambo är lika fast som jag o ska också gå kursen i vår. Vi har tur som bor nära en pay and play bana, så ifjol kunde vi "spela på riktigt" utan att ha körkort. smile.gif Fördelen med att komma ner i hcp är ju att kunna spela på andra banor också. Vi har redan spanat in lämpliga semestermål för framtiden.

Lite avundsjuk blir jag allt på er i Skåne som får en sån lång säsong. Själv bor jag i mellanSverige. Det hade förstås varit än värre om man var bosatt i Pajala eller liknande, även om det kan ha sina fördelar på andra sätt. (Alltså inget ont om Norrland och norrlänningar. wub.gif Är själv "utvandrad" Västerbottning)

/Karro

Citera
          Ewa L
          Inlägg 10-02-2006, 14:11
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Det är klart att det går att kombinera, det är en fråga om prioritering. Har man sedan heltidsjobb, barn, husdjur, vänner... jag vill inte känna någotdera som en belastning. Har dessutom sett mer än en vän gå i väggen. Inte roligt!

Men som sagt, en och annan runda. Vi får gå en sväng på någon bana vid tillfälle!

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-02-2006, 14:15
          Länk hit: #8

Medlem

Ewa! Jag har full förståelse för att tiden inte räcker till alla gånger! Det finns ju så mycket kul man vill göra! (Och ett annat MÅSTE också ...)

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Rossi
          Inlägg 10-02-2006, 14:17
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (karro @ 10-02-2006, 14:11)
          Fördelen med att komma ner i hcp är ju att kunna spela på andra banor också. Vi har redan spanat in lämpliga semestermål för framtiden.

Lite avundsjuk blir jag allt på er i Skåne som får en sån lång säsong.

När du väl har fått ditt blåa märke (motsvarande grönt kort som det hette förut) och du blir medlem i en klubb så får du lov att spela på "riktiga" banor under förutsättning att du spelar med någon som har officiellt hcp.

Jag har ju inte officiella hcp än men eftersom min man har det och vi är medlemmar i en golfklubb så får jag spela med honom på en riktig bana.

Ja, vi har det bra i Skåne! smile.gif Massor med fina golfbanor runt omkring och en lång säsong.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          ninnisky
          Inlägg 10-02-2006, 14:19
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 5 047
          Medlem nr: 3 958

Jag är en ex spelare! Spelade golf i nära 25 år. Sedan kom ett tufft arbetsliv, barn, hus, sommarstuga och periodvis båt wub.gif wub.gif och när hela denna perioden nu är över så har det inte blivit av att ta upp det igen. Mina svullna händer och armar hindrar mig.

Så jag får leva efter principen att var sak har sin tid - men visst sjutton, tittar jag gärna på golfmatcher och går t o m caddie några gånger året
          när jag blir tillfrågad smile.gif smile.gif

--------------------
          Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...

Citera
          LarsV
          Inlägg 10-02-2006, 16:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 196
          Medlem nr: 597

Ja, jag spelar också. Inte just nu ( smile.gif ) men när solen börjar skina så är det dags. Vad man kan bli biten...

Citera
          Anki V
          Inlägg 12-02-2006, 20:14
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Jag kallar mig "golfspelare" sedan 10 år tillbaka. laugh.gif
          De senaste tre åren har jag bara spelat 15-20 rundor/säsong pga. att jag prioriterat andra saker.
          Första 7 åren var jag som tokig, skorna han aldrig torka mellan rundorna så på slutet av säsongen gick dom inte att ha inne tillsammans med folk.wacko.gif

I år då ska jag försöka att satsa lite och få ner hcp lite mer.

Jag är ingen jägare av hcp, men handicapet är ju en mätare på hur man har utvecklats. Jag brukar inför varje säsong sätta ett hcpmål som ska uppnås före hösten, målet nås sällan sad.gif

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-08-2006, 07:55
          Länk hit: #13

Medlem

Hur går det för alla golfspelare här på forumet? Är ni ute och spelar i de sköna sommarkvällarna? Själva är vi rätt flitiga. Jag lyckades få mitt officiella hcp i början av sommaren så jag har fritt fram att spela överallt. Skönt! Jag drog på mig en muskelinflammation förut i sommar och fick göra uppehåll i över en månad men nu är jag igång och spelar igen.

På torsdag börjar ju Scandinavian Masters i Barsebäck. Vi har biljetter dit till helgen och det ska bli kul att se alla proffsen. När man själv vet hur svårt det är så blir man imponerad över hur lätt de kan få det att verka! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 01-08-2006, 08:04
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

Sååå himla svårt kan det väl inte vara?! -Jag såg en tvååring på TV svinga iväg bollen 50 meter! biggrin.gif laugh.gif

(Och näe, jag spelar inte golf själv. Men kan stolt meddela att jag puttat 23 ett par gånger på den där minigolfsidan som Felix Matte tipsade om! Å de ä ganska bra, eller hur!? tongue.gif)

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera
          Rossi
          Inlägg 01-08-2006, 08:07
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Månskensbonden @ 01-08-2006, 09:04)
          Sååå himla svårt kan det väl inte vara?! -Jag såg en tvååring på TV svinga iväg bollen 50 meter! biggrin.gif laugh.gif

(Och näe, jag spelar inte golf själv. Men kan stolt meddela att jag puttat 23 ett par gånger på den där minigolfsidan som Felix Matte tipsade om! Å de ä ganska bra, eller hur!? tongue.gif)

laugh.gif

Hade du själv spelat så hade du trott mig när jag säger att det är svårt! smile.gif Men desto roligare när man börjar behärska bit för bit. Synd bara att man inte började när man var liten. Då har man mycket bättre förutsättningar att bli riktigt bra!

Jag hör många som säger att de ska börja spela golf när de blir pensionärer. Ärligt talat - då är det i princip för sent. I alla fall om man har några som helst ambitioner. Det krävs rätt mycket träning för att få officiellt hcp. Man har två år på sig och det finns väldigt många som börjar nybörjarkurser men som inte håller ut/inte lägger ner så mycket träning som krävs för att få sitt officiella hcp så de slutar till sist. Och när man väl har fått sitt officiella hcp så vill man klättra neråt och sänka sitt hcp förstås! smile.gif

--------------------
          Skåne zon 1

Citera
          Månskensbonden
          Inlägg 01-08-2006, 08:20
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 359
          Medlem nr: 6 499

Tror säkert att det är en underbar hobby, att promenera runt i fina 'naturanläggningar', få både motion och ett 'lättsamt' tävlingsmoment! Skulle inte ha något emot att pröva på egentligen, men jag bor åtskilliga mil från närmsta golfbana, och framför allt, jag har deffinitivt inte det tid över som krävs! sad.gif
          Antar att många säger "när jag blir pensionär så..." just av den anledningen. Tidsbrist. (Om dom bara visste...hehe....efter mångårig iaktagelse av mina egna pensionerade föräldrar inser jag att man får ÄNNU mindre tid efter pensionen! tongue.gif Dom har TUSEN saker dom skall hinna med hela tiden! laugh.gif )

-Så för egen del skulle jag nog hellre ha en trädgårdstraktor än en golfbil för tillfället... tongue.gif

--------------------
          Zon 5, i hjärtat av Dalarna.

"Avsluta alltid vad du har påbörj "

Citera
          Anki V
          Inlägg 01-08-2006, 08:56
          Länk hit: #17

Medlem

Tyvärr så har det inte varit så mycket tid för golf som jag skulle önska, jag tror att jag hunnit med 10-12 rundor på hela sommaren.

Det är ju så mycket annat roligt som tar tid och det fina vädret har krävt sitt. laugh.gif laugh.gif

Min "rosgrop" har faktiskt högre prioritet ärn golf just nu hur konstigt det än låter wink.gif

Förhoppningsvis så kommer jag att åka "utomlands" i slutet av oktober (om jobbet tillåter) och få golfbehovet tillfredställt inför vintern.

Hcp står kvar där jag började på försommaren

Swinga lugnt/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          MrNorth
          Inlägg 02-08-2006, 00:46
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 491
          Medlem nr: 2 831

SJälv har jag stannat på 36 i hcp, spelade mycket under plugget men när jag började jobba (för 5 år sen) så har jag nog bara varit på golfbanan (pay and play) 3 ggr + att jag lärt grannens ungen att pitcha o chippa. Fast mycket golfsnack blir det iofs på jobbet, man får väl nöja sig med det wub.gif

väldigt synd då golf är en härlig sport som tränar både kroppen och psyket...

/henrik

Citera
          Anki V
          Inlägg 02-08-2006, 20:31
          Länk hit: #19

Medlem

Nyss hemkommen från golfbanan......28 p blev det och 5 strukna hål sad.gif jag spelade helt värdelöst!
          Det är inte lätt det här! Jag har hamnat i en "swingkris" tongue.gif

/Anki

--------------------
          Zon 4-5

Citera
          Rossi
          Inlägg 03-08-2006, 06:31
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Anki V @ 02-08-2006, 21:31)
          Nyss hemkommen från golfbanan......28 p blev det och 5 strukna hål sad.gif jag spelade helt värdelöst!
          Det är inte lätt det här! Jag har hamnat i en "swingkris" tongue.gif

/Anki

Det går upp och ner och hinner man inte träna regelbundet så är det svårt. Du kanske ska ta en privatlektion. Jag får alltid en kick av det. Det är otroligt vilken blick tränaren har. (I alla fall min.) Jag slår ett par slag och sen går han direkt in och rättar till det som är fel.

--------------------
          Skåne zon 1

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 06:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon