|
|
  |
Feng Shui, Någon som praktiserar? |
|
|
|
27-02-2006, 12:32
|

Medlem
Antal inlägg: 209
Medlem nr: 119

|
Det finns mycket sunda genomtänkta idéer i Feng Shui, det bästa är nog att ta till sig det som passar en själv. Läs om Feng shui och låt er inspireras av det som känns användbart. Det finns också olika inriktningar inom Feng shui. Självklart ska man inte slänga för slängandets skull, saker som GER energi ska man behålla. Och man bör väl ändå sätta sig in i Feng shui innan man förkastar det, tycker jag. Saker som tar energi är aldrig bra att ha hemma utan behåll dem som ger energi. Likaså finns det bra idéer om hur ett hem ska möbleras och färgsättas inom läran.
--------------------
Katarina
|
|
|
|
|
27-02-2006, 13:05
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
CITAT (Katarina H @ 27-02-2006, 12:32) ---Likaså finns det bra idéer om hur ett hem ska möbleras och färgsättas inom läran. Och jag färgsätter som jag tycker är snyggt och möblerar som jag tycker är bekvämt eller ändamålsenligt - och när jag gör det så mår jag bra. Skulle vara intressant att se hur mitt hem ska möbleras och färgsättas inom läran...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-02-2006, 13:13
|
Medlem
Antal inlägg: 8 694
Medlem nr: 4 012

|
CITAT (Berith @ 27-02-2006, 13:05) Och jag färgsätter som jag tycker är snyggt och möblerar som jag tycker är bekvämt eller ändamålsenligt - och när jag gör det så mår jag bra. Jag håller med där. Jag tycker att jag känner ganska väl om jag trivs eller inte med färger och möblering, kallas det feng shui så må det väl göra det. Det är inget jag tänker på iallafall. Jag känner också helt klart att jag inte mår bra när det är rörigt och ligger en massa gammalt rat överallt. Men det behöver jag inte läsa några böcker om, det överlåter jag till andra!
|
|
|
|
|
27-02-2006, 13:15
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
Precis!  Eller amen om man så vill.
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
27-02-2006, 16:14
|

Medlem
Antal inlägg: 295
Medlem nr: 4 123

|
Inte så insatt i Feng Shui - är däremot ingen samlare, jag älskar att rensa ur och få ordning (har turen att ha många "ekorre-släktingar" som tar det jag inte vill ha  ). Har läst att man alltid ska ha spisen ren för annars mår inte själen bra, eller nåt. Det stämmer ju iallafalll, avskyr smutsiga spisar och köksbänkar.
--------------------
Alla såg äpplen falla, men det var bara Newton som frågade sig varför" B Baruch
|
|
|
|
|
27-02-2006, 16:34
|
Medlem
Antal inlägg: 586
Medlem nr: 1 371

|
Jag tycker det är jätteintressant men kan inte påstå att jag aktivt praktiserar det. Men som vissa av er redan skrivit, det känns när saker är "rätt" eller "fel". Det finns ju böcker för trädgårds Feng Shui också...kanske något för skeptikerna?
|
|
|
|
|
27-02-2006, 17:23
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Har väl inte nån större kunskap om ämnet men tror fullt och fast på att energier flödar runt oss hela tiden och att vi påverkas....positivt och negativt... Praktiserar väl inte direkt men nog finns det mycket som är rätt självklart om man tänker på det...
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2006, 17:38
|

Medlem
Antal inlägg: 5 047
Medlem nr: 3 958

|
Bodde i Hong-Kong i början av 90-talet. Våra grannar pratade ofta om hur viktigt det var att sova i "rätt" riktning och att skrivbordet också stod "rätt" annars fick man ingen kraft till varken det ena eller andra Att man sedan måste ha en vindflöjel i dörröppningen och att den löser alla vardagliga problem vet ni väl!!! Visst är Feng Shui intressant!
--------------------
Det är dumt att slänga bort en hel cykel för att det kommit in ett gruskorn i kedjan...
|
|
|
|
|
27-02-2006, 18:28
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Varför vi som inte lever enligt ett visst koncept ändå dristar oss att skriva kommentarer är kanske att vi ser galenskaperna från ett annat håll. För det mesta är dock inte allt galet utan det finns guldkorn att hämta för alla. Att skapa harmoni är inte helt fel, ofta kan det vara lite som behövs för att man skall må bättre. Men när man börjar prata om att vissa vädersträck är bättre än andra och att vissa material stjäl eller tillför energi börjar man närma sig humbug, och när slagrutemän hittar kraftlinjer som ingen annan märker eller som går att mäta fram närmar man sig bedrägeri. På tal om väderstreck, har norr och syd samma egenskaper på båda sidor ekvatorn? En annan sak är plast, tillför eller stjäl sånt energi? Plast fanns ju inte för 3000 år sen. Lite lustigt när jag kollade en av Hanneles länkar och såg att man i öster har 5 element, vatten, trä, eld, jord och metall. Här i västerlandet har vi bara 4, luft, eld, vatten och jord. Hmmmm, vem har rätt? Mycket av det som förekommer i olika strömningar finns bara i människans fantasi, men precis som helt verkningslösa piller hjälper om man tror på att dom hjälper är det väl ok att tro på det. Risken är dock bara att man kan gå på ordentliga blåsningar av bedragare som utnyttjar okunnigheten.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-02-2006, 18:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag har en bok om Feng shui iträdgården och skall skicka den till en trädgårdskompiss i Schweiz.
Jag köpte den eftersom en av mina döttrar pratade så mycket om det. Men när jag läste det så tyckte ja mycket stämde i min trädgård.
Feng shui i huset ellre lägenheten tycker jag är krångligare. Läste en gång en bok om detta också, men då skulle man ju bygga om halva huset/lägenheten för att få det att stämma. Mycket tycker jag går inte att göra.
Jag har alltid min säng i öst-väst Läge.
Om slagruta är bara humbug, varför slår den ut då?
Elisabeth
|
|
|
|
|
27-02-2006, 19:59
|
Medlem
Antal inlägg: 696
Medlem nr: 5 207

|
CITAT (Katarina H @ 27-02-2006, 12:32) Det finns mycket sunda genomtänkta idéer i Feng Shui, det bästa är nog att ta till sig det som passar en själv. Läs om Feng shui och låt er inspireras av det som känns användbart. Det finns också olika inriktningar inom Feng shui. Självklart ska man inte slänga för slängandets skull, saker som GER energi ska man behålla. Och man bör väl ändå sätta sig in i Feng shui innan man förkastar det, tycker jag. Saker som tar energi är aldrig bra att ha hemma utan behåll dem som ger energi. Likaså finns det bra idéer om hur ett hem ska möbleras och färgsättas inom läran. I lördags började jag med badrummet. Fick ihop så där 6 plastkassar med sånt som kunde kastas. Gamla halvfulla burkar och flaskor, make up och hårrullar som jag ALDRIG kommer att använda. Det här är saker som bara tagit energi (samlat damm... tagit plats... städning). Sen fortsatte jag med hallen. I ett skåp hade jag minst 20 (!) väskor, en del nya och fina men aldrig använda på kanske 10 - 15 år. För varje sak jag kastade ställde jag mig frågan: "Kommer jag att sakna det här?" och "har jag någon känsla till det här?" Vid "ja-svar" åkte det inte iväg, men det blev mest "nej-svar", så jisses vad mycket plats jag har nu! Nästa steg blir en bokylla som säkert kommer att bli svårare att rensa i! Böcker kan man ju ha en speciell relation till! Men där finns också en "trave" gamla AoT och AoM. Någon som är intresserad? Jag är jätteglad att jag köpte den här boken, jag blev verkligen inspirerad av ideérna!
--------------------
Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???
|
|
|
|
|
27-02-2006, 20:11
|

Medlem
Antal inlägg: 4 869
Medlem nr: 4 761

|
Vad härligt för dig att du fått inspiration till att rensa. En del behöver det, däribland jag....
|
|
|
|
|
27-02-2006, 20:13
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2006, 18:45) Om slagruta är bara humbug, varför slår den ut då?
Elisabeth Slår den ut då? När man gör tester på om slagrutemän verkligen kan hitta t.ex vatten så blir resultatet oftast nära slumpmässighet.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:07
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (bikiv @ 27-02-2006, 19:59) Jag är jätteglad att jag köpte den här boken, jag blev verkligen inspirerad av ideérna!
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:16
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2006, 18:28) En annan sak är plast, tillför eller stjäl sånt energi? Plast fanns ju inte för 3000 år sen. Plastsaker du tycker om, ger dej positiv energi. Gäller alla saker. En ful tavla av svärmor får dej inte att må så bra. Släng! Jag rekommenderar att läsa en modern ny feng shui bok. Man behöver inte läsa allt, man kan hoppa över det som inte känns ok.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:21
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 27-02-2006, 22:16) CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2006, 18:28) En annan sak är plast, tillför eller stjäl sånt energi? Plast fanns ju inte för 3000 år sen. Plastsaker du tycker om, ger dej positiv energi. Gäller alla saker. En ful tavla av svärmor får dej inte att må så bra. Släng! Jag rekommenderar att läsa en modern ny feng shui bok. Man behöver inte läsa allt, man kan hoppa över det som inte känns ok.  Är inte det lite grann som att påstå sig va´religiös och bara följa bibeln i det man gillar?
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:26
|

Medlem

|
CITAT (Reserv @ 27-02-2006, 22:21) Är inte det lite grann som att påstå sig va´religiös och bara följa bibeln i det man gillar?  Nu vill jag inte börja med en religionsdebatt under den här tråden, men alla religioner gör väl sin egen tolkining av bibeln (och till och med krigar om "fel" tolkning).
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:31
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 27-02-2006, 22:26) CITAT (Reserv @ 27-02-2006, 22:21) Är inte det lite grann som att påstå sig va´religiös och bara följa bibeln i det man gillar?  Nu vill jag inte börja med en religionsdebatt under den här tråden, men alla religioner gör väl sin egen tolkining av bibeln (och till och med krigar om "fel" tolkning). Okay, håller med dig, vi skiter i religionen. Men om man säger att det är som att plocka russinen ur kakan då  Vissa kanske bara vill ha just russinen, och andra bara kakan, själv äter jag det jag blir serverad. Om man ska följa nåt sånt där så ska man väl följa det? Annars så va´det juh ingen vits med det. Då är det juh bara att göra en röjning i hemmet så va´det bra med det.  Jisses sicket påfund, och att folk går på det också
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:33
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
CITAT (Gossen Ruda @ 27-02-2006, 20:13) CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 27-02-2006, 18:45) Om slagruta är bara humbug, varför slår den ut då?
Elisabeth Slår den ut då? När man gör tester på om slagrutemän verkligen kan hitta t.ex vatten så blir resultatet oftast nära slumpmässighet. Min svärfar är slagrutegubbe och har nog aldrig misslyckats med ett uppdrag ännu... Själv känner jag absolut INGENTING när jag går över samma åder...tyvärr  ...men om svärfar eller min egen gubbe som också "känner" håller mig i armarna så vrider slagrutan sig ur händerna på mig.. Vet inte om jag vill mera bara för att nån håller i mig då eller?? Jag VET att det funkar!
--------------------
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:43
|

Medlem

|
CITAT (Tesa @ 27-02-2006, 22:33) Min svärfar är slagrutegubbe och har nog aldrig misslyckats med ett uppdrag ännu... Själv känner jag absolut INGENTING när jag går över samma åder...tyvärr  ...men om svärfar eller min egen gubbe som också "känner" håller mig i armarna så vrider slagrutan sig ur händerna på mig.. Vet inte om jag vill mera bara för att nån håller i mig då eller?? Jag VET att det funkar! Jag fått förklarat att det är lite som ett instrument, man måste "kalibrera" den och framför allt veta, vad man söker. Ungefär, som ge mej en saxofon, inte åstadkommer jag så mycket med den. Jag har fått en slagruta av plast (!!) och tänkte börja träna..
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|