Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Feng Shui, Någon som praktiserar?
          Berith
          Inlägg 28-02-2006, 15:07
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 13:52)
          Trådskaparen startade faktiskt tråden så här:
          CITAT
          Finns det nå´n här som är Feng Shui anhängare?

Jag tolkar det som att hon var intresserad av att diskutera med andra som upplevde Feng Shui positivt och att hon inte alls ville ha en massa åsikter om hur fel hon har som tror på Feng Shui.

Jag hoppas att jag inte nånstans sagt att jag anser att bivik har fel, däremot har jag sagt ett par gånger att jag försöker förstå hur boken "resonerar".

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 28-02-2006, 15:17
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag kan inte förstå varför det är så farligt att kommentera Feng Shui om man inte är anhängare av "läran".

I GI-tråden frågas i starten "Finns det ngn som har erfarenheter/har provat på GI-dieten?"
          Där framförs negativt om metoden men ingen reagerar på samma sätt mot dem som kommer med kritiken eller ifrågasätter.

Citera
          yenny
          Inlägg 28-02-2006, 15:49
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:03)
          CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 12:17)
          Har iallafall försökt att få harmoni i sovrummet och ordnat bort "relationsförstörarna" såsom blommor med vassa blad och udda saker.

Fascinerande unsure.gif fast jag förstår iaf inte... Vad spelar det för roll om blommorna i sovrummet har vassa blad? Man ska väl inte ha dom i sängen heller? Jag försöker faktiskt förstå, men nu börjar det bli rörigare och rörigare...

Jag förstår att du tycker det är rörigt... det tycker jag med biggrin.gif wub.gif
          Feng shui är hur stort som hälst och hur mycket som hälst.

Jag fattar inte hälften och då har jag ändå läst en hel del.
          Mycket är intresant... mycket är också väldigt logiskt, som det här med att städa tex.. medans annat känns invecklat.
          Skall man leva helt efter läran är det massor att sätta sej in i.

Jag har läst böcker om feng shui för att jag tycker det är intresant.. men sedan kan jag inte påstå att jag lever efter det.
          Men jag tyckte mycket om delen att rensa... för den inspirerade mej att göra av med saker som jag behållit bara för att.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Berith
          Inlägg 28-02-2006, 15:52
          Länk hit: #64

Medlem

biggrin.gif Tack Jenny för dina förklaringar och ditt tålamod att få mej att förstå.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          yenny
          Inlägg 28-02-2006, 15:54
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:52)
          biggrin.gif Tack Jenny för dina förklaringar och ditt tålamod att få mej att förstå.

Det var så lite så biggrin.gif

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          Tesa
          Inlägg 28-02-2006, 16:17
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

CITAT (Gossen Ruda @ 28-02-2006, 08:52)
          Träna på Tesa, du kanske klarar det. I så fall kan du kanske ansöka om att få James Randis dollarmiljon som han har lovat den som har krafter utöver det vanliga. Lite märkligt att ingen har lyckats sno åt sig pengarna än, så många människor det finns med speciella krafter.

Ska jobba på det...den där miljonen hade suttit fint.... laugh.gif fastmin slagrutakommer nog inte vara av plast som Hanneles...trormer på naturens krafter så jag använder
          färsk rönn eller sälg...

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          bikiv
          Inlägg 28-02-2006, 20:52
          Länk hit: #67

Medlem
          Antal inlägg: 696
          Medlem nr: 5 207

CITAT (Berith @ 28-02-2006, 15:07)
          CITAT (forget-me-not @ 28-02-2006, 13:52)
          Trådskaparen startade faktiskt tråden så här:
          CITAT
          Finns det nå´n här som är Feng Shui anhängare?

Jag tolkar det som att hon var intresserad av att diskutera med andra som upplevde Feng Shui positivt och att hon inte alls ville ha en massa åsikter om hur fel hon har som tror på Feng Shui.

Jag hoppas att jag inte nånstans sagt att jag anser att bivik har fel, däremot har jag sagt ett par gånger att jag försöker förstå hur boken "resonerar".

Ja, det blev en intressant tråd! Många som är initierade och många som bara "tror". Men så är det väl i de flesta diskussioner.

Jag blev väldigt nyfiken på budskapet i boken och inspirerades att börja rensa "på riktigt" bland allt som jag samlat på mig för "bra att ha". Det jag bl a fastnade för är tankarna om fattigdoms- kontra välståndsmedvetande.

Citat:
          "Om jag gör mig av med det här, kanske jag aldrig har råd att köpa nytt" eller "Bäst är att snåla man vet aldrig vad som händer"

Hellre vill jag tänka:
          Citat: "jag har kapacitet att skapa det jag vill i livet" eller "jag tror på att jag förtjänar att ha det bra", "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta".

Det är så´nt jag tror utvecklar en positiv energi, medvetet eller undermedvetet.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, den har i alla fall satt igång en massa tankar som jag aldrig tänkt tidigare och som kanske inte är så tokiga i alla fall
          rolleyes.gif

--------------------
          Birgitta i Sthlms-området zon 2 / 3 / 4 ???

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2006, 07:05
          Länk hit: #68

Medlem

CITAT (bikiv @ 28-02-2006, 20:52)
          Jag blev väldigt nyfiken på budskapet i boken och inspirerades att börja rensa "på riktigt" bland allt som jag samlat på mig för "bra att ha". Det jag bl a fastnade för är tankarna om fattigdoms- kontra välståndsmedvetande.

Citat:
          "Om jag gör mig av med det här, kanske jag aldrig har råd att köpa nytt" eller "Bäst är att snåla man vet aldrig vad som händer"

Hellre vill jag tänka:
          Citat: "jag har kapacitet att skapa det jag vill i livet" eller "jag tror på att jag förtjänar att ha det bra", "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta".

Det är så´nt jag tror utvecklar en positiv energi, medvetet eller undermedvetet.

Jag rekommenderar verkligen den här boken, den har i alla fall satt igång en massa tankar som jag aldrig tänkt tidigare och som kanske inte är så tokiga i alla fall
          rolleyes.gif

smile.gif Släpper det här ämnet eftersom jag ju egentligen inte är intresserad av det, blev bara nyfiken av det du skrev i början.

Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte. Sorry, om det verkar som om jag nervärderar din uppfattning, inte meningen alls. Men som jag sa i ett annat inlägg, det blir bara rörigare och rörigare fast jag försöker förstå. rolleyes.gif

--------------------

Citera
          Leia
          Inlägg 01-03-2006, 08:56
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag har läst massor av litteratur om Feng shui. Jag följer det absolut inte slaviskt (jag har tex tv i sovrummet som man absolut inte ska ha...) Men jag har det ofta lite grann i bakhuvudet om jag ska inhandla någon ny sak. Det finns olika "grenar" i ämnet. Vissa "grenar" är väldigt strikta medan andra är mer "tillåtande".
          Agneta Nyholm Winqvist som bla har skrivit boken "Feng shui för svenska hem" tillhör den mer tillåtande "grenen". Jättebra bok tycker jag för den som är intresserad.
          Då min syster har utbildat sig till Feng shui konsulent på Agnetas skola, så vet jag att även Agneta anser att om man har något som man bara älskar men som är "fel" ur feng shui synpunkt, så ska man ändå behålla det/den ändå, för då är den rätt för dig!
          Kort kan man väll säga att man ska omge sig med saker/växter som man älskar och mår bra av och göra sig av med det andra.
          Det jag försöker följa är att ha det någorlunda städat runt mig, och nu för tiden rensar jag med jämna mellanrum bort saker jag inte använder. Och för mig känns det bra och upplyftande när jag kör iväg en kartong med kläder/grejor till tex röda korset.
          Eller skänker en kasse romaner till en granne som jag vet älskar böcker men har lite för dålig ekonomi för att kunna köpa så många själv.
          Jag kastar aldrig något om det inte är trasigt, vill jag inte ha det skänker jag bort det till någon annan som kan glädjas av det.
          Boken "rensa i röran" är en helt fantistisk som hjälp när man vill ha hjälp att komma igång att rensa. Men ta vissa delar med en nypa salt. (de delar där människor berättar om vilka fantastiska saker som hänt dem för att de har rensat ut saker..)
          Som sakt, jag är ingen fanatiker men jag har plockat ur vissa delar av feng shui tänket som passar mig. Jag tror inte alls på att man tex blir rik för att man sätter "rätt" sak i "rikemanshörnet". Men jag tror att alla kan må bra av lite "feng shui tänk", men till er som är rädda för att omgivningen ska tycka att ni är flummiga så kan vi väll kalla det sunt förnuft!
          /Leia

Citera
          birgitek
          Inlägg 01-03-2006, 09:42
          Länk hit: #70

Gäster

Är inte så värst intresserad, är ganska klar över hur jag vill ha det i mitt hem, men självklart kan jag bli inspirerad av vissa saker och tycka om estetiken i Feng Shui.
          Läste härom dan att det är jätteviktig att stänga toalettlocket så att den goda energin inte försvinner ut den vägen, det tillämpar jag i tjat på maken.
          Birgit Ek

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 01-03-2006, 10:19
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Jag har praktiserat Feng Shui i sovrummet. Tyckte att jag blev så pigg o pratsugen när jag la mig för att sova. Men som med resten av livet så förändras ju allt hela tiden o nu är det andra saker som pockar på uppmärksamhet...

För är det nåt livet inte är, så är det statiskt.

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-03-2006, 11:57
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Berith @ 01-03-2006, 07:05)
          Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte.

Kanske du fastnat i något ord... Du kanske blandar ihop kvalité = pengar, vilket inte alls behöver vara synonymt. Du kanske redan har ett vackert hem? Man behöver inte läsa och lära något om feng shui.

Men jag som hela mitt liv levt med udda, kantstötta och trasiga saker, förstår precis vad Agneta Nyholm Winqvist menar. Under lång tid i mitt liv har jag varken haft tid, intresse eller pengar för att göra något vackert i mitt hem. Att slänga sex udda kantstötta muggar och köpa sex nya (billiga på ikea?), i den färgen jag valt själv och som passar i mitt eget kök, det är kvalité!

Att byta ut alla udda utnötta tunna badhandukar till nya (billiga går lika bra) i den färgen, som passar i mitt badrum och som jag valt själv (och inte fått av faster, vars smak jag inte delar...) det är kvalité och kan nog få en att vakna lite biggare på morgonen. smile.gif
          Självklart för många, men lite nytt för mej.

Dessutom har det varit lite tabu för mej att slänga presenter och minnessaker, så Rensa i röran har gett mej idéer, hur någon annan kan få mer glädje av mina saker, som jag inte gillar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Leia
          Inlägg 01-03-2006, 12:45
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Du har fattat galoppen! Saker man omger sig med måste inte vara dyra, utan vara saker man tycker om!

Citera
          Magdis
          Inlägg 01-03-2006, 12:51
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 8 694
          Medlem nr: 4 012

Den där boken "Rensa i röran" måste jag ge till min svärmor i present! biggrin.gif Hon samlar på sig precis allt så både lägenhet och sommarstuga + lada är fullproppat med bråte. Hon säger själv att det är synd om oss som måste rensa upp sen när de är borta men trots det har hon en massa förhållningsregler, t.ex att hon inte vill att vi ska göra oss av med alla hennes triljoner påbörjade men ej färdigställda handarbeten. Hon och några fler i makens släkt har haft för vana att ösa sånt som de inte vill ha kvar över min make istället. Numera sitter det en envis bromskloss vid namn Magdis i vägen. biggrin.gif

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2006, 12:59
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Hannele @ 01-03-2006, 11:57)
          CITAT (Berith @ 01-03-2006, 07:05)
          Men det är sånt här som jag absolut inte förstår - "det är bättre att ha sex handdukar av fin kvalitet än trettio nötta och uttjänta" - i min "värld" ligger inte kvaliten på handdukarna till grund för om jag är lycklig eller inte. Sorry, om det verkar som om jag nervärderar din uppfattning, inte meningen alls. Men som jag sa i ett annat inlägg, det blir bara rörigare och rörigare fast jag försöker förstå.  rolleyes.gif

Kanske du fastnat i något ord... Du kanske blandar ihop kvalité = pengar, vilket inte alls behöver vara synonymt. Du kanske redan har ett vackert hem? Man behöver inte läsa och lära något om feng shui.

Men jag som hela mitt liv levt med udda, kantstötta och trasiga saker, förstår precis vad Agneta Nyholm Winqvist menar. Under lång tid i mitt liv har jag varken haft tid, intresse eller pengar för att göra något vackert i mitt hem. Att slänga sex udda kantstötta muggar och köpa sex nya (billiga på ikea?), i den färgen jag valt själv och som passar i mitt eget kök, det är kvalité!

Att byta ut alla udda utnötta tunna badhandukar till nya (billiga går lika bra) i den färgen, som passar i mitt badrum och som jag valt själv (och inte fått av faster, vars smak jag inte delar...) det är kvalité och kan nog få en att vakna lite biggare på morgonen. smile.gif
          Självklart för många, men lite nytt för mej.

Dessutom har det varit lite tabu för mej att slänga presenter och minnessaker, så Rensa i röran har gett mej idéer, att kanske någon annan kan få mer glädje av mina saker, som iag inte gillar.

Neej jag blandar inte ihop kvalite med pengar, blandar väldigt sällan in pengar öht i mitt liv. Missförstå mej rätt, men jag har dom bara till att köpa mat och annat som verkligen är nödvändigt i livet.

Och neej, jag har inte nåt vackert hem - eller snarare, jag har inte ett icke-vackert hem. *ser mej omkring* Visst, jag blir inte lyckligare av att se mej omkring, men jag blir inte olyckligare heller. Blir liksom ingenting... rolleyes.gif Svårt att förklara, men saker är för mej bara det - saker. Visserligen tycker jag/man ju om en del saker mer än andra men jag har aldrig varit olycklig pga en sak. Det är väl det som gör att jag inte förstår en del som ni pratar om. Vassa blommor i sovrummet t.ex. Har en skärmbilbergia som står i hallen, men den skulle vara lika fin i sovrummet. wink.gif

Och gardinerna här i rummet har jag fått. Passar jättebra i färgen både till soffan, mattan, tavlorna och dom gröna växterna. Jag tycker det är snyggt, och om andra tycker att jag borde vara olycklig p.g.a att dom är fådda bryr jag mej inte om.

Vad spelar det för roll om man har 6 kantstötta muggar om sällskapet över en fika är det rätta? Neej... visst, det är väl roligt att ha 6 hela muggar i skåpet men som sagt... neej, för mej är det bara muggar ändå.

Men jag kan ändå förstå hur du menar Hannele, att det är kvalite för dej att få bestämma själv vilka handdukar du ska ha. smile.gif

--------------------

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2006, 13:03
          Länk hit: #76

Medlem

Kom förresten just nu att tänka på dom där TV-programmen där det kommer nån snubbe/snubba och rensar ut en massa saker hos (för dom!) olycklig person. Personen som drabbas skrattar och pratar i början av programmen men gråter när den "allvetande" programledaren förklarar att h*n är såååå olycklig för att det är fullt med prylar överallt. Jösses! huh.gif

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-03-2006, 13:04
          Länk hit: #77

Medlem

CITAT (Berith @ 01-03-2006, 12:59)
          Men jag kan ändå förstå hur du menar Hannele, att det är kvalite för dej att få bestämma själv vilka handdukar du ska ha. smile.gif

biggrin.gif Precis, inte mosters gamla.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          anna_rispan
          Inlägg 01-03-2006, 13:10
          Länk hit: #78

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

Mm, o som det står i Feng Shui för svenska hem så kan ingen gå in i någon annans hem o säga att det där o det där är dåligt. För som redan nämnts så är det ju din egen relation till dina egna prylar som är viktiga!

Så jag bryr mig om mina egna saker. Om mina vänner trivs med saker jag aldrig skulle valt så är det inte min grej.

Mhm, programmet ja.. Intressant i bland, en del saker säger ju personen att de inte orkar ta tag i för det känns jobbigt när dåliga minne poppar upp. Sånt är väl bra att få hjälp att bli av med??

Citera
          Hannele
          Inlägg 01-03-2006, 13:14
          Länk hit: #79

Medlem

CITAT (Leia @ 01-03-2006, 12:45)
          Du har fattat galoppen! Saker man omger sig med måste inte vara dyra, utan vara saker man tycker om!
          Min mamma tex har en förmåga att överösa mig med gamla saker som hon har minnen av.

Ja, och delvis därför köper jag ingenting till mina vuxna barn.
          De ska få planera tilsammans med sina flickvänner, det är ju det som är kul! sleep.gif
          och förhoppningsvis ska de int ebehöva städa så mycket efter mej..
          Ja, man ska tycka om de saker man har, det ger energi. wub.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Citera
          Berith
          Inlägg 01-03-2006, 13:32
          Länk hit: #80

Medlem

CITAT (birgitek @ 01-03-2006, 09:42)
          Läste härom dan att det är jätteviktig att stänga toalettlocket så att den goda energin inte försvinner ut den vägen, det tillämpar jag i tjat på maken.
          Birgit Ek

laugh.gif

--------------------

Citera

5 sidor V  « < 2 3 4 5 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 05-09-2025, 04:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon