Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Tips om att få i sonen medicinen!, Snälla någon...
          anna_rispan
          Inlägg 27-02-2006, 13:37
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 4 869
          Medlem nr: 4 761

jag fick krossade tabletter med lingonsylt. mest för att jag inte kunde svälja tabletter (knappt nu heller)

Citera
          lena:-)
          Inlägg 27-02-2006, 13:43
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 440
          Medlem nr: 3 110

Fast tydligen har man inte så många alternativ vad gäller medicinen. Det kostar även att hålla på att byta, och tid tar det med.
          Jag antar att det även är viktigt att ge rätt sorts
          penicillin och inte "övermedicinera" .
          Ger man inte medicinen blir barnen inte friska, så jag tycker nog att milt tvång inte är något övergrepp. Att snabbt ge medicinen och sen vara av med bekymret är nog tusen gånger bättre än att truga, övertala, tjata osv.
          En förklaring,-du måste ha medicin för att bli frisk, ett stadigt tag, barnets ena arm bakom ens rygg, fast tag om den andra armen och huvud, sen ger man medicinen lugnt och säkert.
          Tårarna efteråt tröstar man, och vill man kan gott ge lite glass för att mildra den beska eftersmaken.
          wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          ”Saliga äro de som inte väntar sig något alls av livet, ty de skola icke bli besvikna.”
          citat från "farmor Levengood"

Citera
          virrevarv
          Inlägg 27-02-2006, 14:32
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 205
          Medlem nr: 5 247

Jag har precis pratat med hans husläkare, vi ska få en annan sort, vars namn jag så klart har glömt. rolleyes.gif Sen antar jag att det bara är att kämpa på. Tack alla!!!

--------------------
          Välkommen att titta in på min Blogg; Humlans Trädgårdsblogg!

Citera
          netaave
          Inlägg 27-02-2006, 14:53
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Lycka till!
          För det första så finns även antibiotika som stolpiller, jag har fått Imacillin stolpiller till vår lissjänta och till Elle också. Det är ett antibiotika med brett spektra som kan ges till allt.

För det andra så tvinga aldrig i ett barn medicin, det kan sluta i att ni aldrig någonsin får i någon medicin. Diskutera med en 2-åring går ju naturligtvis inte, ta hjälp av Bvc som snabbt kan få berörd doktor att skriva ut nytt.

Det som smakar absolut minst är att krossa tabletterna mellan två skedar och ge med något, men luras aldrig någonsin tala om att det är medicin. personligen tycker jag flytande kåvepenin är något som skulle tas ur sortimenten det smakar urk.
          Imacillin finns även flytande och kan ges vid öroninflammationer och lungdito. Smakar fruktsallad enligt mina döttrar, som också vägrat kåvepenin.

--------------------

Citera
          Tesa
          Inlägg 27-02-2006, 15:26
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Har en unge tillräckligt svår lunginflammation så finns inget val...man får i ungen medicin med våld...annars går det åt helsike...
          Har suttit grensle över en 2-åring och sprutat in penicillin i munnen medan barnafadern håller ungens huvud och armar...
          Hellre det än att han nånsin skulle hamna i det stadiet han var i innan han fick medicin...dvs nästan medvetslös..

Har också hört senare att det skulle gått att få somstolpiller...vilket hade varit himmelriket..
          Ungen är stor nu och verkar inte ha tagit alltför stor skada av "övergreppen"..

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Eva i Skåne
          Inlägg 27-02-2006, 17:21
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 24 744
          Medlem nr: 110

Nu är det en del år sen mina barn var små, men nog minns jag fasorna med detta vedervärdiga penicillin, men jag minns också att det kom någon minitablett-variant som var ganska lätt att svälja ner även för de mindre barnen.
          Smaken av det flytande går inte att dölja i någon dryck, men små tabletter eller tablettkross i t ex en sked sylt har jag för mig funkade bäst hos oss.

Citera
          Kaa
          Inlägg 27-02-2006, 18:12
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 4 388

Jag har hafta ett öronbarn, nu ångrar jag att jag sprang till Vc varje gång han fick ont i öronen. Har hört på Nyhetsmorgon på tv4 av en läkare att dom inte behöver Pencelin alla gånger. Det tar någon dag extra innan dom blir friska.
          Och med tanke på hur mycket Pencelin han har ätit och kanske inte behövat alla gångeri blir jag arg.

Citera
          pejori
          Inlägg 27-02-2006, 18:15
          Länk hit: #28

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Kaa @ 27-02-2006, 18:12)
          Jag har hafta ett öronbarn, nu ångrar jag att jag sprang till Vc varje gång han fick ont i öronen. Har hört på Nyhetsmorgon på tv4 av en läkare att dom inte behöver Pencelin alla gånger. Det tar någon dag extra innan dom blir friska.
          Och med tanke på hur mycket Pencelin han har ätit och kanske inte behövat alla gångeri blir jag arg.

jag VAR öronbarn.. ohmy.gif ohmy.gif
          varje dag utan smärta är guld värd... smile.gif
          VC så fort det bara går...alla gånger det han värka hål, ledde till bestående hörselskador sad.gif sad.gif
          det unnar du väl inte ditt barn..Kaa unsure.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Kaa
          Inlägg 27-02-2006, 18:21
          Länk hit: #29

Medlem
          Antal inlägg: 21
          Medlem nr: 4 388

Så fort min sån fick ont fick han en skivad lök mot örat och tro det eller ej det hjälper mot det onda. Jag menar att det är läkarens sak att se om det ska vara pencelin eller inte.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 27-02-2006, 18:38
          Länk hit: #30

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Imacillin , Amimox är samma substans-de förekommer i fass som
          tablett från
          250 mg -1g
          dragee
          kapsel för oralt bruk
          samt oral suspension -numera indragen Imacillin -finns kvar som Amimox
          Eftersom denna typ av antibiotika ger retningar i tarmslemhinnan (tjocktarmsinflammation (pseudo-membranös kolit),
          redan vid oral tillförsel finner jag det osannorlikt att det skulle kunna ges som stolpiller . Inga sådana beredningsformer finns upptagna på något av de närliggande preparaten.
          Däremot finns filmdrageerade tabletter och Kapslar avsedda för oralt bruk -via munnen , som inte smakar så illa om man sväljer dem snabbt.
          Dessa är de vanligaste antibiotika som ges till barn -iget finns ännu i stolpiller form
          Amimox
          Amoxicillin Scand Pharm
          Bioclavid
          Diclocil
          Heracillin
          Imacillin
          Kåvepenin
          Pondocillin
          Selexid
          Spektramox
          Tikacillin

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          virrevarv
          Inlägg 27-02-2006, 19:54
          Länk hit: #31

Medlem
          Antal inlägg: 205
          Medlem nr: 5 247

Det var Amimox som Melvin fick den här gången. Ikväll var han lite skeptisk men med muta (så får ni säga vad ni vill, bara han tar sin medicin så..) så hoppade han upp i mitt knä och smakade i alla fall, då sa han: Mmm, faft (=saft)!!! Och tog sen utan större prut resten av medicinen. biggrin.gif Man tackar!!!! Jag smakade själv på den och den smakar lite åt hallonhållet. Mycket bättre än Kåvepeninen. Jag begriper inte att det, år 2006, inte kan göras medicin som inte smakar fy f*n, för jag håller med Melvin, den är verkligen vidrig!!

Läkaren sa oxå att man kan, på barn över två år, låta det läka ut av sig själv. Om inte febern håller i sig och det inte rinner från örat, vilket det gör på Melvin. På frågan om stolpiller så sa hon att man i de flesta fall har gått ifrån det eftersom det inte var 100% säkert att allt togs upp innan det kom ut i gen så att säga.

Hur som helst ville bara lämna lägesrapport! Tack för alla era tips, man har mycket kvar att lära som första gångs mamma, det förstår jag!!

Ha det så gott, sköt om er!!

--------------------
          Välkommen att titta in på min Blogg; Humlans Trädgårdsblogg!

Citera
          pejori
          Inlägg 27-02-2006, 19:56
          Länk hit: #32

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

underbart att det löste sig för dej och lillkillen wub.gif wub.gif
          mutor är bra, när dom har blivit misstänksamma smile.gif smile.gif
          hellre mutor än "milt våld" smile.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          SaraS
          Inlägg 27-02-2006, 20:02
          Länk hit: #33

Medlem
          Antal inlägg: 317
          Medlem nr: 5 540

1979 var jag 3 år och hade kikhosta. Jag kan fortfarande framkalla smaken av flytande Kåvepenin. Helt fruktansvärt, hur i hela friden kommer det sig att det inte har hänt mer i produktutvecklingen??? mad.gif Tre år senare hade jag dubbelsidig påssjuka och fick krossad tablett på sylt. Mycket bättre och enklare.

Hoppas det löser sig. Jag är också för milt tvång i ett sånt här läge, bättre med ett ordentligt grepp och en snabb kur en en evig konflikt och tusen uppjagade tårar, som ju blir ännu värre av den uppjagade situationen.

MUTOR ÄR ALLTID BRA! framförallt till sjuka barn. Det är piska som är dåligt... laugh.gif

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-07-2026, 13:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon