| |
|
  |
Minns du vad du gjorde den 28 februari 1986, när Olof Palme mördades? |
|
|
|
|
27-02-2006, 19:13
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Jag lekte i mitt rum. Min morbror ringde mamma och berättade och mamma blev jättekonstig. Sen pratade hon med pappa om att Olof Palme var skjuten och jag undrade vem det var. Var 8 år.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 19:17
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
Jag sov över hos ett par kompisar i tumba,vi hadde varit på Stinsen och kom hem på små timmarna, min sovplats var i soffan och jag kunde inte sova så jag satt på tv och där var det sorg musik, möjligt att det var texremsa med det kommer jag inte ihåg.
Det är en händelse som jag aldrig glömmer
En annan händelse som är mera stark är när Martin luther king blev mördad, då var jag bara barnet och jag kommer så väll ihåg hur dom vuxna pratade om att det fanns risk för ett raskrig i USA.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 19:21
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Det var en lördag och jag glömmer aldrig det uppvaknandet Dan innan hade jag kommit hem från sjukhuset efter en relativt stor operation. Vaknade efter en orolig natt och tog mig stapplande till tv:n för att se God morgon sverige. Istället för den vanliga testbilden, stod det från texttv med stora bokstäver...ALLA SVERIGES GRÄNSER STÄNGDA...Ganska snabbt byttes den texten till den resterande texten om ...Statsminister Olof Palme...... Men jag, svag som jag redan var hann ju med att kvida riktigt högt........Herre gud, det har hänt nåt förskräckligt...Är det krig! Min man kom naturligtvis rusande i tron att jag blivit dålig Så var tyvärr inte fallet /Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 20:56
|

Medlem
Antal inlägg: 3 590
Medlem nr: 4 227

|
För ung för att minnas men syrran fyllde 15 då så antagligen firade vi henne skulle jag gissa på.
--------------------
Hälsningar, fru Berglund"Just remember in the winter, far beneath the bitter snows lies the seed that with the sun's love, in the spring becomes the rose!"Min trädgårdshemsida (hemsidan är nere för tilllfället men kommer snart tillbaka med ny och förbättrad design!)
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 21:38
|
Medlem
Antal inlägg: 7 909
Medlem nr: 4 848

|
CITAT (andersen @ 27-02-2006, 19:17) Jag sov över hos ett par kompisar i tumba,vi hadde varit på Stinsen och kom hem på små timmarna. Stinsen? Ölhaket? Med det ryktet......
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:22
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Hamilton @ 27-02-2006, 21:16) Jag jobbade på ett sjukhem..........
Nästan alla pensionärer grät, även de som inte röstade -S Tänk, det gjorde jag också, skulle man inte kunnat tro innan. Det var så mycket, man var inte så van vid sådan våld, stadsministrar behövde inte livvakter på den tiden.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:24
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Hannele @ 27-02-2006, 22:22) Det var så mycket, man var inte så van vid sådan våld, stadsministrar behövde inte livvakter på den tiden. Men det hade han, han hade bara avböjt att ha dom med på bion.
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 22:35
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
Jag vaknade av att min man kom in i sovrummet med tidningen i handen och sa "Dom har skjutit Palme"
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
27-02-2006, 23:02
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
Borde väl skämmas antagligen för jag har inte en aning om hur jag fick reda på det eller vem som sa vad. Fast det gör jag inte....... Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 07:28
|

Medlem
Antal inlägg: 2 643
Medlem nr: 579

|
Jag skulle som vanligt lyssna på "Ring så spelar vi" på lördagsmorgonen. Tyckte först det var jättekonstig musik någon hade önskat. Riktig sorgemusik. När radiorösten berättade vad som hade hänt kändes det som en radioteater. Det kunde bara inte vara sant!!
--------------------
Bättre sänt än aldrig!Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton! Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader. Elton, 10 veckor
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 08:37
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Det var på morgonen, och jag hade precis satt på TV:n för att titta på ngt morgonprogram, och var lite halvsömnig. Kvällen innan var jag och sjöng i en gospelkör som jag var med i då, och stämmningen där hade varit lite speciell: Vi hade sjungit sånger om fred och vänskap människor emellan, och lite av den stämmningen fanns kvar i mig när jag vaknade. Först trodde jag att TV visade en dåligt gjord deckare på TV... En mördad statsminister i Sverige, hur kan någon hitta på och skriva i hop något sådant? Sedan för stod jag ju, att det var sant, det dom sade på TV:n, och jag fattade ändå inte detta faktum, och ändå... Helt plötsligt blev Sverige ett helt annat Sverige, och världen en helt annan värld.Så var det!
hälsn
AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 1 477
Medlem nr: 6 145

|
Jag kommer otroligt nog inte ihåg något av det alls.  Var knappt året då.
--------------------
//Linda
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:01
|

Medlem
Antal inlägg: 4 132
Medlem nr: 51

|
CITAT (Scrollan @ 27-02-2006, 21:38) CITAT (andersen @ 27-02-2006, 19:17) Jag sov över hos ett par kompisar i tumba,vi hadde varit på Stinsen och kom hem på små timmarna. Stinsen? Ölhaket? Med det ryktet......  Ja men det är tjugo år sedan, och jag var väll den som fick hålla ordningen på minna vänner, för jag drack ingen alkohol ens på den tiden. Ursäkta sidospåret.
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 448
Medlem nr: 3 314

|
Det var en lördagmorgon. Jag gick upp för att sätta på TV för att se Gomoron Sverige. Jag möttes av texten "Gomorron Sverige är inställt pga mordet på Olof Palme". Jag minns att jag tänkte "Vadå mordet, han är väl inte död". Jag sansade mig lite och gick ut efter mogontidningen (GP), och fick läsa att det var sant. Barnen var då 6, 9 och 12 år, jag väckte dem och berättade vad som hänt. Hade väl behov av att säga det till någon antar jag. Senare på dagen klädde barnen och jag oss fina och gick ner till Folkets Hus och skrev i kondoleans böckena. Alla barnen skrev sina namn.
Jag minns även mordet på JF Kennedy 1963. Jag var väl sju år då. Minns nog mest mammas reaktion. Jag och min bror satt framför TV på våra TV kuddar. Mamma höll på med något i köket. Plötsligt ropar hon "Herregud vad har hänt".
--------------------
Annika i Mölndal Zon 2
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:07
|

Medlem
Antal inlägg: 1 140
Medlem nr: 5 846

|
Jag var sju år och gick i lekis. Vi var på studiebesök på lokaltidningen och fick se papperet från teleprintern typ. Det är ungefär det jag minns.
--------------------
Hälsningar Karin, Zon 3 (4)
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:47
|
Medlem
Antal inlägg: 18
Medlem nr: 6 869

|
Jag var tolv år då och skulle liksom många andra titta på God morgon Sverige. Det blev ingen God morgon. Jag rusade in till mina sovande föräldrar och skrek att Olof Palme var mördad. Vi var alla mycket chockade.
Jag minns fortfarande en del av de känslor av olust och oro som händelsen framkallade. Även om jag var för ung för att förstå riktigt hur stort och allvarligt det var så förstod jag ändå att sådant här våld var något helt nytt i det svenska samhället.
Någon som däremot mer förstod vidden av händelsen var en lärarkandidat vi hade på skolan. Han gav oss i uppgift att skriva ett brev till oss själva där vi beskrev just vad vi gjorde och kände då i fick beskedet. Vi fick sedan lägga det i ett kuvert, klistra igen och gömma det tills vi blev vuxna. Jag har faktiskt inte öppnat det ännu. Det är kanske dags att leta reda på det där kuvertet nu...
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 494
Medlem nr: 4 410

|
CITAT (netaave @ 27-02-2006, 22:35) Jag vaknade av att min man kom in i sovrummet med tidningen i handen och sa "Dom har skjutit Palme" Så minns jag också. -Se vad som hänt medans vi sov! Lite sömndrucken tänkte jag på Refat El saed för det var mycket tubulens om honom och hans doktorhattar då. -Vad har han gjort nu då? Men det var som om Sverige förlorade oskulden. Det är väl sen dess de sänder nyheter varje timme även på natten.
--------------------
MVH / Malvia - södra Uppland - zon 4 (3) ******************************************** ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥Be om råd men bestäm själv 
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:19
|

Medlem
Antal inlägg: 1 113
Medlem nr: 4 545

|
Minns det kristallklart. Hade haft fest på kvällen och somnat sent. Vaknade tidigt ändå, slog på TVn och fick en chock. Är ingen S-anhängare, men gillade Palme som debattör. Minnsockså mordet på Kennedy. Då var jag 13 år, ensam hemma och visste inte var jag skulle ta vägen med alla känslor.
--------------------
Marianne, zon 3
När man står med båda fötterna på jorden har man oftast bilen på verkstaden
|
|
|
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:42
|

Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18

|
"Minns du vad du gjorde den 28 februari 1986, när Olof Palme mördades?"Jaa, jag såg på TV sent på kvällen den 28 och la mej att sova i en av barnens sängar (kommer inte ihåg varför, antagligen var min säng upptagen) och blev väckt den 1 mars på morronen av mannen som sa att "nån har pluggat Palme". Kanske inte det "värdigaste" sättet att meddela nåt sånt på men han var väl lika chockad som alla andra. ---------- det blev en siffra fel...
--------------------
----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----
|
|
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|