|
GI-dieten |
|
|
|
28-02-2006, 08:47
|

Medlem
Antal inlägg: 3 435
Medlem nr: 5 307

|
Hej!
Finns det ngn som har erfarenheter/har provat på GI-dieten?
Hälsn
AnnA
--------------------
|
|
|
|
|
28-02-2006, 09:03
|

Medlem
Antal inlägg: 1 123
Medlem nr: 250

|
Jag har inte slaviskt följt GI-metoden men försöker välja livsmedel med lågt GI och jag tycker det är ett alldeles ypperligt sätt att äta bra, hålla sig mätt länge samt hålla vikten. jag har inga problem med vikten egentligen men märker att med åren blir det allt svårare att hålla den stabil. Det är lätt att dra på sig extra kilo om man inte är vaksam. Jag har gjort så att jag dragit ner på kolhydraterna och ökat proteinmängden. Jag äter mkt bönor och linser, kyckling, fisk, ägg, grönsaker och frukt. När jag äter pasta så använder jag dinkelpasta eller fullkorn och tar inte så mkt som jag gjorde tidigare. Potatis skippar jag i princip men rotfrukter som palsternacka, morötter, selleri äter jag. Jag håller mig mätt länge på det jag äter men samtidigt föröker jag äta ofta, mellanmål regelbundet och ordentlig frukost, lunch och middag. Det är väldigt viktigt att hålla igång ämnesomsättningen.
--------------------
Lena
|
|
|
|
|
28-02-2006, 09:26
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
Lena beskriver fördelarna, man håller sej mätt länge, nyttig bra mat, men klart jag fuskar... en semla i dag blir det nog. Väldigt bra länk här.
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
28-02-2006, 09:47
|
Medlem
Antal inlägg: 10 260
Medlem nr: 5 642

|
Jag har gått ner drygt tio kilo sedan 9/1 med GI-mat. Har 5 kg kvar till målvikten, 60 kg. Kortfattat äter jag massor med kött, fågel och fisk, massor med grönsaker, ganska mycket mejeriprodukter men inga spannmål, pasta, ris och socker. Har aldrig mått så bra som nu när jag slipper blodsockertoppar och fall.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 09:59
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Får man inte äta bröd alls? Inte ens fullkornsbröd?
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 10:12
|
Medlem

|
CITAT (Latmask @ 28-02-2006, 09:59) Får man inte äta bröd alls? Inte ens fullkornsbröd? Det får man, men jag gör det inte. Jag väljer att äta mer av feta ostar och sådant istället. Om man vill äta fullkornsprodukter måste man dra in lite på fettet, det vet jag genom att jag testat. Alltså, jag fungerar så att äter jag kolhydrater och mycket fett lägger jag på mig det direkt. Äter jag mycket fett men nästa inga kolhydrater går jag ner i vikt. Fullkornspasta äter jag ca 1ggr/v. Ca 1 1/2 dl kokt. Det enda jag saknar från min tidigare kost är potatis. Jag tänker vänta till färskpotatisen och då kommer jag att äta det!
|
|
|
|
|
28-02-2006, 12:21
|
Medlem

|
Här! GI-metoden Har inte själv använt mig av denna sida, så kan inte ge någon som helst uppfattnig av om den är bra eller dålig, men den är gratis!
|
|
|
|
|
28-02-2006, 12:53
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 12:21) Här! GI-metoden Har inte själv använt mig av denna sida, så kan inte ge någon som helst uppfattnig av om den är bra eller dålig, men den är gratis!  :wub: Tack! Jag tänkte det kan vara bra att börja med något som är gratis bara för att se om metoden är något för mig. Behöver gå ner ca 15 kg till min längd (177 cm) men vill göra det på ett sätt som är bestående och som min kropp och knopp mår bra av.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 12:58
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Jag tycker det är jättesvårt att skippa bröd, flingor och "bulkmat" som potatis/ris/pasta. Annars verkar ju mesta maten i GI-menyer rätt ok. Förutom fisken, äter i stort sett endast fisk jag själv fångat. Hur som helst, det verkar som att potatis får mycket bättre GI efter att den kallnat  Får den sämre GI om man värmer den igen?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:25
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Men det finns ju läkare som varnar redan för GI maten och redan finns det kosttillskott till GI maten.
Men vad skall alla dessa tusentals människor göra som har problem med mage och tarm? Det skrivs så mycket im GI methoden i alla veckotidningar men inte ett ord om att det kan ge mera besvär i tarmarna.
Elisabeth
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:28
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv. Mår man sämre efter att ha gått över till GI-mat så ska man såklart inte plåga sig själv mer. Jag tror man kommer långt bara genom att strunta i "vitt mjöl", "socker" etc, och bara välja fullkorn och produkter utan tillsatt socker. Tror inte fullkornsris är "dåligt", trots högt GI.
Själv får jag huvudvärk om jag äter för mycket ost eller lök, så många av recepten som inkluderar ost, lök (för att inte tala om vitlök), måste jag anpassa eller strunta i.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:55
|

Medlem
Antal inlägg: 572
Medlem nr: 5 267

|
Jag äter inte kött, så jag vågar inte riktigt ge mig in i dietdjungeln. Det känns som en liten vetenskap bara att äta rätt i dagsläget och att krångla till det ytterligare känns nästan übermäktigt... Men jag har några kilo att gå ner. Det får bli efter amningen som jag tar ett rejält tag.
--------------------
Murphys lag: Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.
Murphys femte lag: Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.
|
|
|
|
|
28-02-2006, 13:59
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Latmask @ 28-02-2006, 13:55) Jag äter inte kött, så jag vågar inte riktigt ge mig in i dietdjungeln. Det känns som en liten vetenskap bara att äta rätt i dagsläget och att krångla till det ytterligare känns nästan übermäktigt... Men jag har några kilo att gå ner. Det får bli efter amningen som jag tar ett rejält tag.  Klokt att du inte börjar med konstiga dieter när du ammar. Bebben behöver mat den också så du måste ju äta rejält näringsriktigt och regelbundet.  Jag tänker inte lägga om kosten, jag tränar istället. Då kan jag äta det jag vill, med lite sunt förnuft och eftertanke förståss. Mycket lättare att hålla ordning på träning än "mat schema", "innehållsdeklarationer" och "energi tabeller". Fast var och en blir nog salig på sin fason
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:21
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:28) Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv. Det är klart att vi alla är olika. Men det är inte det jag menar. Jag älskar ju grönsaker och vi försöker att ät så mycket grönt det går. Men har man besvär med tarmar så skall man undvika bönor linser och sånt. Kan ge stora problem. Och när man väl har blivit liggande med svåra krämpor då testar man inte heller flera gånger Elisabeth
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:24
|
Medlem

|
CITAT (Pirum @ 28-02-2006, 13:28) Eller så kan det ge färre. Tror att människor är olika, en del mår inte bra av bröd och sädesslag, andra tål inte hög fetthalt i maten, den tredje tål inte fiber från grönsaker eller frukt speciellt bra. Man får nog känna det som är bäst för en själv. Mår man sämre efter att ha gått över till GI-mat så ska man såklart inte plåga sig själv mer. Jag tror man kommer långt bara genom att strunta i "vitt mjöl", "socker" etc, och bara välja fullkorn och produkter utan tillsatt socker. Tror inte fullkornsris är "dåligt", trots högt GI.
Själv får jag huvudvärk om jag äter för mycket ost eller lök, så många av recepten som inkluderar ost, lök (för att inte tala om vitlök), måste jag anpassa eller strunta i. Precis som jag tror. Man måste själv känna efter vad som är bra för en själv. Jag har hittat något som fungerar för mig, jag är piggare, gladare och smalare! Har förut gått ner på vanlig lågfettmat. Det var för mig mycket svårare och jag var trött och sur. Dessutom gick jag upp massor i vikt när jag inte kunde träna längre, fast jag åt likadant. Nu mår jag prima och äter god mat varje dag utan att träna mer än vad jag kan. Jag har en kompis som provade Gi, hon fick jättemycket problem med magen så det var inget för henne. Alla är vi olika. Det som jag tycker är skönast är att jag helt och hållet tappat sugen efter sötsaker. Smakade på en godisbit häromdagen, den var rent ut sagt äcklig! Jag som alltid ätit minst ett halvt kilo smågodis i veckan...
|
|
|
|
|
28-02-2006, 14:52
|

Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834

|
Jag tycker en varierat kost är det mest sunda sätt att äter.Jag älskar potatis,ris och pasta.Skulle aldrig klara av GI metoden.(vet tyvärr knappt vad det innebär,sorry att jag blandar mig i) Jag är och har alltid varit smal,visst är det lättare att ökar i vikt när man är lite äldre.Motion och sund kost är det bästa sättet att håller vikten,säger en som inte har viktproblem.
--------------------
MVH Renate zon 4
|
|
|
|
|
28-02-2006, 15:30
|

Medlem
Antal inlägg: 263
Medlem nr: 4 464

|
Jag har kört GI metoden i drygt 5 veckor och tycker att den är bra. Det är lättare att laga GImat än V.V till en familj med barn. Barnen äter i princip samma som mig och min man fast de får potatis/pasta/ris ochså. När jag har provat viktväktarna har det varit besvärligare att laga mat, det ska vägas hela tiden. Dessutom mår jag så bra nu. Det bröd jag äter är surdegsbröd och magen mår bra. Jag känner mig inte uppsvälld. Jag trodde aldrig att jag skulle fixa frukosten utan rostatbröd, men det går faktiskt bra. Vi äter god mat varje dag och dessutom har både jag och min man gått ner i vikt. Kul. Ikväll ska vi tex äta: Lax med ädelostsås och sparrissallad, barnen får då potatis. Gott gott
--------------------
Hälsningar Helen 
|
|
|
|
|
28-02-2006, 16:11
|

Medlem
Antal inlägg: 9 732
Medlem nr: 22

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21) Men har man besvär med tarmar så skall man undvika bönor linser och sånt. Kan ge stora problem. Det är inte nödvändigt att äta bönor och linser, om man följer GI-metoden. CITAT (Anne R @ 28-02-2006, 09:47) Jag har gått ner drygt tio kilo sedan 9/1 med GI-mat. Har 5 kg kvar till målvikten, 60 kg. Tio kg på mindre än 2 månader!!?! Grattis!
--------------------
Carpe Diem. Fånga dagen.
Ta ingen skit, tjejer! Grynet
|
|
|
|
|
28-02-2006, 17:27
|
Medlem
Antal inlägg: 691
Medlem nr: 6 813

|
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 28-02-2006, 14:21) Men vad skall alla dessa tusentals människor göra som har problem med mage och tarm? Det skrivs så mycket im GI methoden i alla veckotidningar men inte ett ord om att det kan ge mera besvär i tarmarna. Får jag fråga vilken typ av besvär som kan bli värre?
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|