|
|
  |
Farliga fågelinfluensan i Sverige, Är du orolig? |
|
|
|
01-03-2006, 15:59
|
Medlem
Antal inlägg: 1 699
Medlem nr: 678

|
CITAT (kristerh @ 01-03-2006, 15:32) CITAT (noora @ 01-03-2006, 15:28) När flyttfåglarna börjar komma finns det väl risk att de sprider smitta till de "lokala" fåglarna vid fågelbordet? Jag skulle vilja veta vad som gäller, så att man inte i onödan orsakar "smitthärdar" för fåglarna. men flyttfåglarna äter väl inte vid fågelmatbordet? Dessutom säger alla xperter att småfåglarna inte kommer att drabbas, men vem vet krister Nej, inte insektsätarna, men en del blandätare som bofinken flyttar också söderut över vintern. Och ringduvan flyttar, den mumsar gärna i sig frö som fallit ner under fågelbordet. Det är inte direkt någon "småfågel" heller tycker jag
--------------------
|
|
|
|
birgitek
|
01-03-2006, 16:17
|
Gäster

|
CITAT (LadyG @ 01-03-2006, 10:49) Du är ingen fågel Birgit, men alla fåglarna då? Det vore väldigt synd om fler av de 20 000 viggarna som finns runt Ringhals drabbas, så gott om dem är det inte. Just nu håller de på att plocka döda fåglar därifrån, men smittan har förmodligen redan spridit sig till fler.
Alla bara tänker på sig och sitt, verkar det som... Nej, givetvis är jag ingen fågel, men jag känner större empati med de miljontals afrikaner m. fl som drabbas av AIDS. Visst kan vi i västvärlden skydda oss.men jag är inte säker på att en kvinna i trdeje världen har kunskap och möjlighet till det. Birgit Ek
|
|
|
|
|
01-03-2006, 17:32
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (birgitek @ 01-03-2006, 16:17) CITAT (LadyG @ 01-03-2006, 10:49) Du är ingen fågel Birgit, men alla fåglarna då? Det vore väldigt synd om fler av de 20 000 viggarna som finns runt Ringhals drabbas, så gott om dem är det inte. Just nu håller de på att plocka döda fåglar därifrån, men smittan har förmodligen redan spridit sig till fler.
Alla bara tänker på sig och sitt, verkar det som... Nej, givetvis är jag ingen fågel, men jag känner större empati med de miljontals afrikaner m. fl som drabbas av AIDS. Visst kan vi i västvärlden skydda oss.men jag är inte säker på att en kvinna i trdeje världen har kunskap och möjlighet till det. Birgit Ek Visst är det synd om lidande månniskor också, men är det ett hinder för att man ska få känna empati med fåglarna? Sen är det inte så mycket kunskap som intresse (hos männen) som brister: "According to UNFPA, only 4.9% of married women of reproductive age use condoms. Many women find it hard or impossible to negotiate with their partners to use condoms." Kampen mot HIV/AIDS, om du är intresserad. Fast om man ska hålla sig till vad tråden handlade om från början så är jag inte orolig för egen del, däremot tycker jag synd om alla fåglarna. Det finns inte så mycket man kan göra för dem heller, och det är nog det som är värst. Att inte kunna hjälpa.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
02-03-2006, 19:58
|

Medlem
Antal inlägg: 23 957
Medlem nr: 296

|
Jag fortsätter skratta åt influensahotet, idag inhandlade jag en söndagsmiddag i form av en färsk kronkyckling. Dags att köra igång lergrytan.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|
|
|
|
|
02-03-2006, 21:06
|

Medlem
Antal inlägg: 36
Medlem nr: 6 136

|
Jo, jag äter fortfarande kyckling och ägg.
MEN... När jag tidigare läste på livsmedelsverket ( tror jag ) så stod det att viruset dog vid 70 graders upphettning under 20 min.
Nu brukar jag ju inte koka mina ägg i 20 min. Men å andra sidan så har ju rekommendationen försvunnit under de senaste veckorna....
Det är ju inte farligt att spankulera runt i smittade områden, MEN de som jobbar där har ju piffiga skyddsutrustningar...
Ena EXPERTEN påstår att det är den torra dammiga fågelavföringen som dammar och smittar. Andra påstår att smittan avtar om den varit frusen.
Vissa säger att det smittar från vatten. Andra påstår att det späds ut så mycket i vatten så att det inte smittar...
Nääää Jag blir inte klok på detta, MEN.... Jag håller mig så uppdaterad som man kan. Jag har slutat mata fåglatr hemma.
Jag har katter och parakter. Katter jagar vid fågelbordet och jag vill inte ha in smittan.
Förr eller senare blir det en pandemi av detta. MEN... Det stora problemet är inte hur vi ska klara oss utan hur alla länder som har fågel som basföda och huvudinkomst ska fixa det här.
Vad jag är orolig för är hur ärliga myndigheter är. Ge mig information så jag kan fatta egna beslut.
|
|
|
|
|
02-03-2006, 21:10
|

Medlem
Antal inlägg: 6 847
Medlem nr: 3 723

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:58) Jag fortsätter skratta åt influensahotet, idag inhandlade jag en söndagsmiddag i form av en färsk kronkyckling. Dags att köra igång lergrytan.  Svenska fabrikanterna verkar redan ha börjat sänka priserna för att vi inte skall sluta äta kyckling!! Köpte 1 kg lår från Guldfågeln på ICA idag för 15:- Har Guldfågelns gårdsbutik tvärs över åkern - gissa om jag kommer att hålla koll på lockpriser där!! Anki
--------------------
Hundar och pelargoner....... sen är man sysselsatt året om :) Huserar på södra Öland mitt album
|
|
|
|
|
02-03-2006, 21:57
|

Medlem
Antal inlägg: 3 999
Medlem nr: 4 203

|
Jomen jag är nog lite orolig  Det kan ju inte vara lätt för alla ute-katts-ägare att hålla dem inne och tänk på alla vildkatter Staren är också en flyttfågel och många andra mindre fåglar som kommer tidigt och finns vid våra fågelbord .....
|
|
|
|
|
02-03-2006, 22:01
|

Medlem

|
Men det tycks mest vara sjöfåglar som drabbas vilket kanske beror på att dom söker föda och skiter i samma vatten. Sen drabbas också höns och liknade som vistas tillsammans med ankor och andra sjöfåglar. Risken är nog liten för våra småfåglar.
--------------------
|
|
|
|
|
03-03-2006, 16:56
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Smedsborg @ 02-03-2006, 21:06) Jag har slutat mata fåglatr hemma.
Jag har katter och parakter. Katter jagar vid fågelbordet och jag vill inte ha in smittan. Det verkar väl lite överilat  om du inte bor vid kraftverket förståss krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
03-03-2006, 16:57
|
Medlem

|
CITAT (Gossen Ruda @ 02-03-2006, 19:58) Jag fortsätter skratta åt influensahotet, idag inhandlade jag en söndagsmiddag i form av en färsk kronkyckling. Dags att köra igång lergrytan.  och jag åt kyckling igår, och förmodligen till helgen igen krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
03-03-2006, 21:56
|

Medlem
Antal inlägg: 9 608
Medlem nr: 2 237

|
Jag är allt orolig, men låter katterna gå ut o in, genom kattluckan! Våra höns o tuppar är ju inomhus nu, vintertid, så de ska väl, förhoppningsvis--ej råka illa ut!? Men; otäckt är det!
|
|
|
|
|
04-03-2006, 10:12
|
Medlem

|
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 21:49) Varför yvs många med att de äter kyckling  Inte farligt om man upphettar det till ett visst gradantal.... Det är ju inte det, det hela handlar om  Nej det är det inte, men väldigt många har inte förstått det, man ser raportage på tv o i tidningar om människor som säger "nu törs man ju inte äta kyckling längre" för man vet ju inte... tvärtom borde vi som har sansen i behåll äta mer av den svenska kycklingen, för att de stackare som har "fågelfarmar" inte ska bli lidande pga okunskap och onödig oro. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
05-03-2006, 10:06
|

Medlem

|
Vissa delar av Europa har drabbats av influensafrossa. Jag saxar lite ur GP som hade ett par artiklar idag om influensan.
I Österrike har man på ett sjukhus reserverat 20 bäddar för influensapatienter.
I Grekland har 75 % av konsumenterna slutat äta kyckling. I italien med 70 %.
I en fransk stad har borgmästaren förbjudit kyckling i skolmatsalarna.
Nog förekommer det panik här och var. Frågan är om inte media har en stort ansvar i saken. Det blir lätt överdrifter i reportagen, här i Sverige tycker jag det har varit ganska balanserat. men vissa tycks ändå ha drabbats av lätt panikångest.
--------------------
|
|
|
|
|
05-03-2006, 11:45
|

Medlem
Antal inlägg: 4 474
Medlem nr: 2 552

|
Är inte ett dugg orolig. Käkar fortfarande kyckling, ägg ohc spankulerar i naturen. Ska dock försöka hålla mig ifrån att leka med döda fåglar, dela mitt hem med ett otal fjäderfä och slicka på fåglar som är uppenbart sjuka.
|
|
|
|
|
06-03-2006, 18:36
|

Medlem
Antal inlägg: 4 131
Medlem nr: 51

|
Det värkar som att det drabbar katter flera fall har dykt upp.. fågelinfluensan
--------------------
Problemet är inte de onda människorna utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King. Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T. Att inte cykla är att gå för långt.
Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.
|
|
|
|
|
06-03-2006, 18:57
|

Medlem
Antal inlägg: 7 413
Medlem nr: 6 203

|
Än har jag inte drabbats av nån hysteri och tror det dröjer bra länge innan så sker. Inte för att jag inte tar det på allvar, utan för att jag inte anser att vi kan gömma oss för allt. Då är det ju lika bra att vi slutar andas och lägger oss ner och dör. Jag säger som ophelia, att jag låter bli att kela med dom små liven och inte tänker jag klappa eller slicka på dem heller /Gillan
--------------------
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4 De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!
|
|
|
|
|
06-03-2006, 19:05
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
CITAT (Snöflinga @ 03-03-2006, 21:49) Varför yvs många med att de äter kyckling  Inte farligt om man upphettar det till ett visst gradantal.... Det är ju inte det, det hela handlar om  Precis vad jag undrat också. Vad har matvanorna med fågelinfluensan att göra? Man ska hetta upp kyckling oavsett om fågelinfluensan härjar eller inte, för salmonella har väl ingen glömt hoppas jag? Inte slutar jag äta kyckling, ägg eller andra fågelprodukter för det här inte - om nu det har med saken att göra öht. Bara man har god hygien när man lagar maten, hettar upp den ordentligt och är normalt aktsam så är det fullständigt ofarligt. Nä, min oro när det gäller fågelinfluensan gäller fåglarna och djuren själva, för jag kan inte hjälpa dem hur gärna jag än vill.
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
06-03-2006, 19:06
|

Medlem
Antal inlägg: 921
Medlem nr: 2 397

|
Nej, jag är mer orolig för den BSE-smitta som man funnit hos en ko. Fågelinfluensan är inte farlig förrän den muterar o då tar jag den paniken den dagen.  Småfåglar smittas väl inte heller som ex änder o höns heller? Lagad mat sprider ju inte smittan, smittan finns ju i fåglarnas avföring o i det dammet kan vi smittas, inte av att äta fågelköttet. 96 personer har dött i världen av fågelflunsan, hur många dör inte av HIV o TBC?
--------------------
Ullet zon5
|
|
|
|
birgitek
|
07-03-2006, 08:25
|
Gäster

|
CITAT (Ophelia @ 05-03-2006, 11:45) Är inte ett dugg orolig. Käkar fortfarande kyckling, ägg ohc spankulerar i naturen. Ska dock försöka hålla mig ifrån att leka med döda fåglar, dela mitt hem med ett otal fjäderfä och slicka på fåglar som är uppenbart sjuka. Bra råd! Är inte heller ett dugg orolig. Birgit Ek
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|