Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Konpostering
          Aggi
          Inlägg 28-02-2006, 14:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 7 024

På landet har vi 2 olika komposter, ser ut som 2 stora gröna plastkärl med lock.

Min fråga är jag har 4 katter som går och gör sina behov i sina lådor där det ligger varmpellets. Kan man ha en kompost där det enbart är nerkissat spån och kattbajs, eller måste man ha något annat också?

Skulle vara så bekvämt att tömma allt från katterna där och det blir en hel del speciellt på vintarn men det blir inte så mycket annat att kompostera då vi äter mycket snappmat.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-02-2006, 15:46
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Ingen kompost brukar bli bra ifall man bara slänger ner samma sak hela tiden man brukar behöva varva en massa olika material för att den ska bli bra och hålla rätt temperatur. Med tanke på att det är avföring från katter är det nog bra om man får upp temperaturen man borde ju kunna ta död på ev. toxoplasmos ifall det blir tillräckligt varmt.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Aggi
          Inlägg 28-02-2006, 16:04
          Länk hit: #3

Medlem

Va synd att man intge bara kan ha en sådan kompost. Den ena komposten är nog en så kallad varmkompost. Kan jag då ha i lite av kattsågspånet med kiss och bajs eller bör jag undvika det överhuvudtaget?

Hur mycket kan jag ha i i så fall och hur länge kan det stå i en kompost. Kan det vara ca. en fjärdedel eller är det för mycket tro?
          Hur varmt bör det vara i komposten om det finns kattbajs i?

Ja som du hör så är jag en glad amatör men som har som mål att med tiden nu när jag äntligen har en egen tomt lära mig mera.

Värkar som man kan få snabba och bra svar här. rolleyes.gif

Citera
          Aggi
          Inlägg 28-02-2006, 16:06
          Länk hit: #4

Medlem

Vad är Toxoplasmos föresten

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 28-02-2006, 16:12
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Om du varvar hela tiden med annat material borde 1/4 avföring funka. Jag är osäker på vid vilken temperatur parasiten toxoplasmos dör men det är kanske någon här på forumet som vet vid vilken temp. parasiter dör.

Toxoplasmos är en parasit som även vi människor kan få från kattavföring, är man en vanlig frisk person så är det inte så farligt, men gamla människor, små barn eller människor med nedsatt immunförsvar kan bli rejält sjuka. +Hos gravida kan den orsaka missfall eller fosterskador det är därför gravida kvinnor rekommenderas att inte göra rent kattlådor utan överlåta den sysslan till någon annan i familjen ifall det finns katter i hemmet.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 28-02-2006, 16:22
          Länk hit: #6

Gäster

Jag skulle vilja ge några synpunkter också. Är ditt främsta syfte med komposten att ha ett bra ställe att göra dig av med innehållet i kattlådorna på så kan du naturligtvis använda en kompostbehållare till det. I tidens längd kommer det att förmultna och sjunka ihop. Precis som vilken gödselstack somhelst. Själva har vi en mulltoa tex och den innehåller enbart det som en toalett är till för plus mald bark som vi ströar med. Det tog någon säsong innan nedbrytningen kom igång riktigt. Numer tömmer jag den varannat år ( vi är tre personer i hushållet) och då är innehållet nerbrutet till en jordliknande massa utan lukt. Men jag använder det inte i grönsakslandet precis, känns som ett för kort kretslopp. Istället lägger jag det runt rosbuskar och pioner tex.
          Om ditt syfte istället är att åstadkomma en fin trädgårdskompost att använda till jordförbättring och gödsling av dina odlingar så är det som Åsa skriver bäst med en blandad kompost, som blir varmare och bryts ner fortare.
          Ämnet har disskuterats tidigare här på forume,t prova att använda sökfunktionen och se om du kan hitta något mer.

Citera
          Aggi
          Inlägg 28-02-2006, 17:00
          Länk hit: #7

Medlem

Jag tänkte på det du sa med mulltoa, vi har också en mulltoa och det blir ju jord efter ett tag. Det är ingen jord jag hade velat använda till grönsaker precis men den går väll att använda om man blandar ut den med vanlig jord?

Jag har två komposter och syftet är båda delarna, dels att göra mig av med katt pelletsen och dels lära mig hur man bär sig åt för att få en bra och näringsrik kompost. så mad adra ord så skulle jag kunna använda den ena som dumpning och inte använda till grönsaker.

Är det kanske någon annan som vet hur varmt det bör vara i komposten för att masken skall dö?

Tack för era svar, jag ska även titta på tidigare inlägg!

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 28-02-2006, 17:57
          Länk hit: #8

Gäster

En googlesökning gav följande information om toxoplasmos parasiten:
          "Parasiten dör vid uppvärmning över 65 grader och nedfrysning under -20 grader. "
          Länken
          Innehållet från mulltoan ser ut som jord efter två år och jag använder det under buskar tex.

Citera
          Aggi
          Inlägg 01-03-2006, 17:40
          Länk hit: #9

Medlem

Med tanke på graderna som behövs för att parasiterna ska dö vilket inte är troligt att det blir så kallt eller varmt i en kompost så är det kanske inte lämpligt alls att använda kattavföring utan kanske är bättre att bränna i en tunna och använda askan i stället.

Är inte aska bra för komposter?

Citera
          Whiskuchi
          Inlägg 01-03-2006, 19:48
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 911
          Medlem nr: 6 274

Lägg kattbajset i eran egen toa (mulltoan) och det kissade spånet i komposten smile.gif
          För jag antar att ni inte lägger jorden ur mulltoan direkt på grönsakslandet heller, då får kattbajset samma karenstid. Toxoplasmos är för övrigt ganska ovanligt att man får av katter, vanligaste smittkällan är rått kött.

--------------------
          Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.

Citera
          Aggi
          Inlägg 02-03-2006, 20:09
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för alla utförliga svar!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 16:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon