Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lojakten gör mig så ledsen
          Jill-Ulrika
          Inlägg 02-03-2006, 20:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

Såg ett nyhetsinslag på TV där stolta herrar visade upp det lodjur de just skjutit. De hade visst sett fram emot att få skjuta lodjur i över 3 år och nu äntligen.

Jag blir bara så ledsen. sad.gif sad.gif sad.gif

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          silos
          Inlägg 02-03-2006, 20:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 297
          Medlem nr: 6 292

Mycket ledsamt är det sad.gif

Citera
          Sirpa
          Inlägg 02-03-2006, 22:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 4 725

Ja det är rent bedrövligt sad.gif

Hoppas vi får det omprövat så det blir ändring.

Hörde att det överklagats ända upp i EU..

--------------------
          Pelargon & Lilje freak i zon5

Citera
          netaave
          Inlägg 02-03-2006, 22:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Men måste inte den stammen också skjutas av för att förhindra för stor spridning?

--------------------

Citera
          Pirum
          Inlägg 02-03-2006, 23:17
          Länk hit: #5

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Nja, man kan väl låta i huvudsak sjukdomar, bilar, svält begränsa stammen. Tror inte jakt kan bli en lösning förutom i de fall då lodjuren blivit allt för "tama". Lodjuren kan förhoppningsvis göra något åt överpopulationen av rådjur också, de tar rätt många rådjursungar. Så vitt jag vet håller de även nere antalet "vildkatter", men jag är osäker på det. Skulle dock inte förvåna mig om jägare hävdar att de bör få skjuta lodjur med motiveringen att de dräper jakthundar.

--------------------
          zon2.5

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-03-2006, 23:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Fast det är väl så att på vissa håll så tar lodjuren så många rådjurskid att stammen av rådjur hotas i de områdena, tror jag läst att lodjur på vissa håll kan ta uppåt 60% av alla kid.

Sedan kan man ju faktiskt lägga till att man inte skjuter lodjur hursomhelst, lodjuret är fridlyst sedan 1991 men är det så att det visar sig bli för många lodjur i ett område så kan man i sällsynta fall få tillstånd att skjuta någon enstaka individ.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Leia
          Inlägg 03-03-2006, 07:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag har just avslutat min jägarexamenskurs och är därför lite insatt i ämnet.
          Till alla som förfäras över att ha en "jägare" med i forumet: lugn bara lugn! Jag har bara gjort teori delen på jägar examen eftersom jag är intresserad av djur och natur och ville ha kunskapen! Jag har inte tagit någon vapenlicens och ska inte ut och skjuta några djur!
          Jag kan dock säga att jag har fått en helt annan förståelse för jakten.
          Tillbaka till ämnet:
          Lodjursjakten är hårt reglerad. Det har inte varit tillåtet över huvudtaget att skjuta lo utanför renskötselområdena på 2 år. Nu har stammen dock ökat och länsstyrelsen har tex i uppsala län (där jag bor) givit tillåtelse till att man får fälla [I]högst 2 stycken lodjur på reglerade områden i länet. Och bara under tiden 1 mars-31 mars.
          Det där med rivna jakthundar gäller nog snarare vargarna...
          /Leia

Citera
          Gåsis
          Inlägg 03-03-2006, 09:00
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 2 524
          Medlem nr: 5 050

Det gör mig ledsen med att man skjuter dessa djur. Mannen på TV som sa dom var otyg var ju inte kul. Inte lät det som om de som skjöt heller tänkte på stammen utan bara på hur exlusivt det var att just skjuta lodjur. Hade inte lodjursstammen minskat med nästan 1000 djur på 10 år och ändå tycker man det behövs mer avskjutning. Låter jägarförbund tycker jag...
          Fast jag kan förstå att man beskattar en stam när antalet djur blir alldeles för stort, även om naturen egentligen klarar sånt själv men det var innan vi började lägga oss i.

/Åsa

Citera
          Lady Hamilton
          Inlägg 03-03-2006, 09:54
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 435
          Medlem nr: 3 363

Här där jag bor finns det många lodjur........
          De flesta av oss har sett dem och t.o.m. hållit på att köra på Lo-djur.
          Och det är inte normalt eftersom Lo-djuren är skygga av naturen.
          I allafall så sköt de "fullkvot" redan första dagen av jakten............

--------------------
          Bor och Odlar i zon4-5 ...tips hur man sår penseér finns i mitt album.....
          Penseé album

Citera
          KURT
          Inlägg 03-03-2006, 09:57
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Målet är framförallt att lodjuren skall sprida sig mera söderut, det är därför man har varit restriktiva med jakten i mellansverige, även om det finns gott om lodjur där. Men när man nu äntligen fått en lodjursföryngring på gränsen mellan Blekinge och Småland så visade ett nyhetsinslag arga jägare som inte ville ha lodjur där. I detta fall rör det sig alltså om ren konkurrens från jägarnas sida, precis som om markägaren skulle ha någon äganderätt till viltet.

Citera
          Jill-Ulrika
          Inlägg 03-03-2006, 11:24
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 505
          Medlem nr: 3 819

CITAT (Gåsis @ 03-03-2006, 09:00)
          Det gör mig ledsen med att man skjuter dessa djur. Mannen på TV som sa dom var otyg var ju inte kul. Inte lät det som om de som skjöt heller tänkte på stammen utan bara på hur exlusivt det var att just skjuta lodjur. Hade inte lodjursstammen minskat med nästan 1000 djur på 10 år och ändå tycker man det behövs mer avskjutning. Låter jägarförbund tycker jag...
          Fast jag kan förstå att man beskattar en stam när antalet djur blir alldeles för stort, även om naturen egentligen klarar sånt själv men det var innan vi började lägga oss i.

/Åsa

Gåsis: Då såg du samma inslag som jag. Kan inte ungå den känslokalla tonen i hans uttalande. Om det är så jägare i allmänhet tycker om sina byten kan ingen intala mig att dessa jägare jagar som ett sätt att hjälpa samhället eller lodjursstammen i allmänhet utan för mest för sitt eget blodtörstiga nöje.

Är fullt medveten om att all jakt har sina begränsningar och tur är väl det! Anledningen till behovet av jakt är ju främst för att vissa djur nästan inte har några naturliga "fiender" kvar, förutom jägaren.

--------------------
          Sävedalen zon I-II
          Min trädgårdsblogg

Citera
          Leia
          Inlägg 03-03-2006, 12:56
          Länk hit: #12

Medlem

Håller fullständig med om att många jägare bara ser till sin egen jakt och vill inte ha konkurens av "andra rovdjur".
          Men man ska inte dra alla över en kam (rötägg finns inom alla grupper).
          Min kursledare tex (som var jägare) hade inte alls den inställningen att rovdjur inte skulle få finnas. Han tyckte tvärt om att det ska få finnas mångfald bland våra vilda djurraser. Dock ska bestånden hållas nere så att vi inte får för stora problem med att någon djurart "tar över", och då menade han inte bara rovdjuren utan tex älgen som ofta skapar svåra trafikolyckor och ibland orsakar stor skada på skog.
          Jag har varit lite som er andra förut med inställningen att jägare bara är grymma och skjuter för sin egen skull osv. Men nu har jag mera kunskap om bestånden och en större förståelse för avskjutningen. (Även om jag aldrig skulle klara av att göra den själv)
          Och handen på hjärtat; jag tror nog alla som har varit med om att nära och kära har dött eller blivit svårt skadade i en vilt olycka önskar att en jägare hade skjutit den älgen tidigare.
          Självklart är det inte älgens "fel" att olyckan hände, men med för stora bestånd ökar olyckorna...
          Nu låter jag som någon "jägarförsvarare" och nästan lite blodtörstig själv, men så är inte fallet! Alla i min närhet blev ytterst förvånade när jag valde att gå på jägarexamen.
          Mina djurs veterinär är också jägare och han är hur gullig som helst med mina djur, och har ett stort hjärta när det gäller djur. Så alla jägare är inte blodtörstiga odjur!
          /Leia

Citera
          Biggan_
          Inlägg 03-03-2006, 13:17
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Eftersom kattdjur lär vara extra känsliga för fågelinfluensaviruset så finns det väl en risk att lodjursstammen reduceras naturligt s.a.s

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Leia
          Inlägg 03-03-2006, 14:34
          Länk hit: #14

Medlem

Hu, hemska tanke. Hoppas verkligen inte att det blir så... Hur är det med ni som har katter, törs ni ha dem ute nu?
          /Jea

Citera
          noora
          Inlägg 03-03-2006, 15:23
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Kan rådjursstammen verkligen hotas i Sverige som helhet, bara för att det blir fler lodjur på något ställe? Borde inte rådjuren sprida ut sig då och "jämna ut sig"? Här i trakten tycks det i alla fall vara överskott. Om någon får slut på rådjur kan dom få komma och hämta i vår trädgård tongue.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          MB1965
          Inlägg 03-03-2006, 16:14
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

i tätort/trädgård är en sak, i skogen en annan. Det finns inga fiender till rådjuren i villaträdgården- utom Runar förstås. Jag tycker att det är ett bra beslut att jaga rovdjur som blir oskygga eller decimerar annat vilt.

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 03-03-2006, 16:21
          Länk hit: #17

Gäster

Leia, du och jag har tydligen en del gemensamt. smile.gif Jag tog jägarexamen (både teori- och skjutdelen) som tillvalsämne när jag läste vilt- och naturvård på folkhögskolan i Stöllet, men har inte skjutit på något levande och tänker inte göra det heller. Att man inte ska dra alla jägare över en kam håller jag fullständigt med om. Många är mycket kunniga och har en vettig syn på viltekologi, samtidigt som det finns de som vill ha bort rovdjuren till varje pris. Det stämmer också att vissa djurstammar inte bör växa sig alltför stora - då borde rovdjuren snarast vara en hjälp eftersom de antagligen ser bättre än vi vilka djur som är försvagade och lättare att ta. Tidningsuppgifter om rovdjur ska alltid tas med en nypa salt, men det påstås att lodjur är på väg att etablera sig här i Stenungsundstrakten också. För min del är de mycket välkomna och bör inte få jagas (utom möjligen skyddsjakt vid direkt angrepp på tamdjur) innan de är väl etablerade - tycker jag som är landsbygdsbo och nyss har haft besök av en varg i hemmamarkerna.

Olle

Citera
          kristerh
          Inlägg 03-03-2006, 16:21
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

Jag tycker att det är synd att "beskatta" lodjur som de säger wink.gif
          Om det blir för många lodjur på ett ställe flyttar några på sig, hit är de välkommna, jag jagade precis bort 2 st rådjur från grannens tomt,
          en bock och en hona wink.gif då lär det väl bli fler till våren...
          jag har inte haft problem med råddjur på flera år, men nu verkar de iaf tillfälligt hittat hit.
          Är överhuvudtaget emot avskjutning av både lo och varg, tror att naturen sköter rensning av ev överskott själv, vi människor behöver inte hjälpa till med det wink.gif
          Och de som säger att de är rädda att deras jakthundar ska bli ett byte får väl räkna med det om de släpper ut dem i skogen, jag tycker att rovdjuren har större rätt till naturen än jägarna och deras hundar...
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Sirpa
          Inlägg 03-03-2006, 16:22
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 101
          Medlem nr: 4 725

CITAT
          Jag tycker att det är ett bra beslut att jaga rovdjur som blir oskygga eller decimerar annat vilt.

Men det "lustiga" är att de nästan aldrig är dessa problemdjur som skjuts sad.gif
          Utan det blir första bästa djur som siktas i kikarsiktet wacko.gif

--------------------
          Pelargon & Lilje freak i zon5

Citera
          Leia
          Inlägg 03-03-2006, 18:11
          Länk hit: #20

Medlem

Kul att någon mer är intresserad utan att vara "skjutgalen"! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
          /Leia

Citera

6 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon