CITAT (Bettson @ 07-03-2006, 11:53)
Jag tycker också de ska få leva fritt i naturen.
Men jag tycker likaså att det är människorna som bor där rovdjuren finns som ska få bestämma deras antal.
Jag menar så här. Om man noggrannt följer tex varg och lo låter dom finnas men till ett litet antal, så kommer det att finnas gott om mat för dom.
Man sköter regleringen av antalet rovdjur lokalt genom jakt.
På det viset så visar rovdjuren inget intresse för att skada varken människor eller tamdjur. Finns det gott om ätbart vilt så håller dom sig till den maten.
Genom reglering av rovdjur via jakt så försäkrar man sig om att det fortsatt finns god vilttillgång. Detta är i mina ögon den bästa samexistensen för människa och rovdjur.
Men att det i Stockholms innterstad eller för den delen i Bryssel ska sitta byråkrater och bestämma över rovdjursjakten, innebär bara att människor i den del av landet som har rovdjur får ett rovsjurshat eftersom de känner sig utsatta och hjälpslösa.
Måste säga att du har en sund inställning Latmask
Med lokala beslut om jakt så finns det många idag fridlysta djur, som man kommer att få jaga, pga att lokala opinioner tvingar fram sådana beslut.
Tranor skadar nyuppkommen säd och potais, bönder vill jaga.
Kungsörnar tar mindre jakthundar och renkalvar, det förekommer redan idag illegal jakt på kungsörn.
Uttrar tar fisk i fiskodlingar och utsatt fisk i åar.
Havsörnar tar sjöfågel och konkurrerar med jägare.
Sälar och skarvar konkurrerar med fiskare, man vil jaga båda.
Korpar tar uppfödda andungar och kan skada nyfödda får som föds utan uppsikt, på gotland vill man jaga korp.
Pilgrimsfalkar tar brevduvor, vaktlar och rapphöns, det finns säker folk som vill jaga dem.
Duvhökar tar frigående höns och importerade uppfödda fasaner, godsägarna vill jaga.
Järvar tar renar, i Norge jagar man redan järv. I Sverige förekommer illegal jakt.
Lokalt jagar Norge, Island och Japan valar, och hävdar att andra länder inte skall ha åsikter om vad dee gör lokalt.
Djuren finns inte lokalt utan rör sig över stora områden. Naturvårdsverket har ju också tillåtit skyddsjakt på två vargar som rivit får och jakthundar i Ovanåker.