Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lojakten gör mig så ledsen
          LadyG
          Inlägg 06-03-2006, 17:06
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

Eftersom jag inget vet om hur farliga vargar är för människor skulle det vara intressant att se någon statistik på hur många som blivit bitna av varg de senaste åren.

Har fått för mig att det är betydligt vanligare att människor blir slagna av björn.

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Tesa
          Inlägg 06-03-2006, 17:06
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 3 397
          Medlem nr: 2 483

Ja exprätter inte mycket att lita på...det är mest antaganden och troenden och sedan upptäcks nåt nytt och gamla "sanningar" blir plötsligt helt orimliga.. rolleyes.gif

--------------------
          Tesa
          zon 3-4
          Här finns min blogg: Uti vår hage...

Citera
          Bettson
          Inlägg 06-03-2006, 18:43
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (LadyG @ 06-03-2006, 17:06)
          Eftersom jag inget vet om hur farliga vargar är för människor skulle det vara intressant att se någon statistik på hur många som blivit bitna av varg de senaste åren.

Har fått för mig att det är betydligt vanligare att människor blir slagna av björn.

I modern tid finns inga angrepp på människor.

Det är därför det sägs att vargar är ofarliga. VIssa vargförespåkare påstår dessutom att varg aldrig har angripit människor. Fat det är väl ungefär lika korkat som att påstå att förintelsen aldrig ägt rum. gamla kyrkböcker kjuger inte. Inte gamal släkthistorier heller.

I slutet av artonhundratalet och strax efter sekelksiftet finns det gott om dokumenterade fall där framför allt barn blivit angripna. Situationen var då att det inte fanns så gott om vilt för vargarna att äta (typ rådjur och älg).

Därför gick vargen på tamboskap. Den kunde till och med ta sig in i ladugårdarna. Och barn och småvilt var ingen större skillnad.

Vargen kunde ta mindre byten om den jagade ensam. Större byten kunde bara jagas av vargar i flock. De gick så tillväga att de högg efter buken så att tarminnehållet kom ut. Sedan kunde de i lugn och ro avsluta pga av att bytet inte kunde rymma med hela tarmpaketet på marken.

Att vi i dagens läge inte har angrepp från varg på människa beror just på att än så länge finns det andra intressantare byten.Typ rådjur och älg. Men när dessa tar slut kan man förvänta sig att vargen styr sin hunger åt annat håll.

Dessutom så tror jag alldeles bestämt att antalet vargar har med "farligheten" att göra. OM vargstammen skulle tredubblas mot dagens siffror så skulle jag nog inte känna mig säker.

Sedan är det detta med små byten också. Litet barn i barnvagn. Näe, skulle inte tro att det skulla vara säkert om antalet varg var stort.

Det enda skyddet människan hade mot anfallande varg var eld.

Björn finns dock i modern tid som slagit människor. Bästa sättet när manmöter en björn är att spela död. Den leker inte med sitt byte till skillnad från kattdjuren utan vill endast döda.

Björnen har ju inte kommit så långt söderut som varg och lo. Det är jag tacksam för. Tom min man skulle vara rädd för en björn.

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 06-03-2006, 19:01
          Länk hit: #64

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Jaha... här är gott om björn -ser den ibland på långt avstånd på vårarna .
          Konstigt nog är de enda de verkar ogilla gevär ..laddade sådana
          -Om någon blir attackerad av björn är det alltid en person med laddat gevär Lika ofta har denne person, först skadeskjutit samma björn.
          Tanter med blåbärskorgar verkar inte alls vara utsatta -nog är väl det underligt?
          Varg har jag haft lyckan att få se en gång i frihet -den var inte stor
          Ska försöka besöka dem i Lycksele där man kan gå in till flocken vintertid efter valpningen.

Fö är även min släkt full av glada jägare -med sina uppstoppade "trofeer "i vardagsrummet -Hur kan man vilja ha döda djur på väggarna ?
          och den ena historien om vilda djurs farlighet värre än den andra

Men vi vill att lejon tigrar och elefanter ska finnas kvar på andra kontinenter.

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          LadyG
          Inlägg 06-03-2006, 19:15
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 8 260
          Medlem nr: 6 231

CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 18:43)
          Att vi i dagens läge inte har angrepp från varg på människa beror just på att än så länge finns det andra intressantare byten.Typ rådjur och älg. Men när dessa tar slut kan man förvänta sig att vargen styr sin hunger åt annat håll.

Då kanske det vore en god idé att minska älg- och rådjursjakten istället? Och bara hålla efter vargstammen så den inte flödar över åt alla håll?

Ash, jag är ingen viltvårdare, så jag ska inte gissa så mycket tongue.gif

Dessutom så tror jag alldeles bestämt att antalet vargar har med "farligheten" att göra. OM vargstammen skulle tredubblas mot dagens siffror så skulle jag nog inte känna mig säker.

Det tror jag med, men av lite andra skäl kanske.

Ju fler vargar, dessto större risk att människa och varg träffas.

Effekten skulle bli ungefär den samma om hela sverige plötsligt bestämde sig för att börja orientera tre dagar i veckan.

Björn finns dock i modern tid som slagit människor. Bästa sättet när manmöter en björn är att spela död. Den leker inte med sitt byte till skillnad från kattdjuren utan vill endast döda.

Björnen har ju inte kommit så långt söderut som varg och lo. Det är jag tacksam för. Tom min man skulle vara rädd för en björn.

Ush, björn är jag rädd för och jag bor i Stockholm! De är så stora, för att inte tala om klorna, och om den skulle få för sig att "peta" på "liket" skulle jag antigen dö av hjärtinfarkt eller fara upp skrikande - och då vet ingen vad som kan hända... wacko.gif

--------------------
          "Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi

Citera
          Latmask
          Inlägg 06-03-2006, 19:43
          Länk hit: #66

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Jag lägger mig inte alls i debatten pro/anti jakt eftersom jag inte vet tillräckligt mycket. Läste bara ett intressant debattinlägg i vår lokaltidning för några veckor tillbaka där just detta diskuterades.

Det stod att i de gamla rapporterna där det sades att varg hade tagit människor så stod det även att troll hade tagit människor.

Vet ej hur sant det är, om det är sant alls. Men jag tyckte det lät jätteroligt. biggrin.gif

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Pirum
          Inlägg 06-03-2006, 19:46
          Länk hit: #67

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Ibland när man trodde det var trollen som tagit barnen så var det nog egentligen vargar... wink.gif

Tror inte rovdjur är så farliga generellt sett. Men en svår svältvinter så är det självklart att ulvar som vant sig bort med rädsla för människor tar både katter och småbarn om de kommer åt. Så tror jag iaf.

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 06-03-2006, 23:17
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Nu har jag inte läst något mer än rubrik och första inlägg men som den jag är så kan jag inte "knipa käft"
          och därför vill jag tala om för alla som bor så fint att de är förskonade från rovdjursangrepp... att det tyvärr måste ske en avskjutning för att balans ska hållas.
          Inte är det naturligt alls att älgarna och rävarna kommer in i våra trädgårdar, totalt orädda trots att man står och hötter med sopkvast och de tvärsom försöker anfalla människorna.
          Vi har haft ett antal härutanför på parkeringsplatsen.
          Vi har också haft björn bara några hundratal meter från huset.. det är inte heller normalt beteende.

Citera
          Leia
          Inlägg 07-03-2006, 09:32
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

Jag, som har vargen som ett av mina favorit djur (på samma sätt som någon annan kanske har lejon eller tigrar som "favoriter"), tycker inte heller att det ska få finnas för många av dem. Jag tror att det är då de kan bli farliga.
          Det har varit lite diskutioner om storleken på dem här i forumet. Jag sätter därför in ett par bilder. Flickan på bilderna är 11 år, så då kan ni få en uppfattning om hur stora de är. Denna flock var 5 st unga hannar.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-03-2006, 09:48
          Länk hit: #70

Medlem

Som bara lite kuriosa angående trofé-jakt.

De flesta "riktiga" jägare i Sverige lever med den gamla kulturen att man skjuter inte ett vilt som man inte tar till vara. Man hedrar djuret genom att se till att dess död ger många föremål man kan ha användning för, så att dess liv inte gått till spillo i onödan.

Utomlands finns en annan jaktkultur. I europa tex så hedras det fällda bytet genom att man hanterar det varsamt (utländska jägare kan bli verkligt chockade att se älgar lastas på lastbil för transport till slakteriet) Utländska jägare pryder djuret och lägger upp fint och rakt på gårdsplanen. Sedan hålls en hederscemoni där man i horn blåser tapto för djuren.Hur noggrann man är vid tillvaratagandet av bytet vet jag inte. Det är större andelen förmögna jägare i stället för vanligt folk utomlands.

Det många stöter sig på när jägare intervjuas efter en jakt är glädjen över att de dödat djuret. Man uppfattar det som att jägaren främst ser glädje i dödandet.

Inifrån jaktkretsar så har jag nog en annan bild. Själva skottet är en så liten del i jakten. Den omfattar så mycket annat. Men det jag uppfattar som glädje är många gånger mera en glädje över att man fällt bytet utan att skadskjuta, man lyckades på en gång.

Jag har väldigt många gånger tagit emot jägare hemma som inte fällt ett enda byte och som kommit hem med kommentaren att det varit en jättefin jaktdag. Vädret var bra, jakten var god men man lyckades inte fälla något vilt. Viltet överlistade både hundar och jägare. OCh man gläds över att man inte hade någon skadskjutning.Ändå skiner dom som solen och säger: Vi har haft en underbar jaktdag. Visserligen finns en och annan nybliven "stadjägare" med i ledet och är lite murkna, men de får lära sig att jakt är just jakt och inte slakt. Slakt skulle det vara om man alltid fick ett jaktbyte. Och ingen riktig jägare ställer upp på begreppet slakt.

Och det där med djur på väggarna. Vill inte jag heller ha, inte för att de stör mig eller för att de är fula.Utan mest för att jag vet att många tycker de är otäcka. Men om man träffar en jägare som har sina troféer på väggarna så kan de oftast berätta i detalj hur jaktdagen var när just det djuret fälldes. De har inte sin jakt-trofé som någon macho-grej för att de är stolta för att de döda djuret. Mot bakgrund av deras kultur att alltid ta tillvara djuret så är inte trofén så konstig. Det är deras souvenir för att minnas en god jakt. Precis som att en turist köper en souvenir för att minnas sin semester.

Men så till tillvaratagnde av skinn osv. Något som berör oss nära kan ändra på de mest djupa principer vi har inom oss.

Jag tänker på en utav mina gamla lagårsförmän jag jobbat med. Han levde för sina kossor. Pysslade om dom hur mycket som helst. Och om en gammal trotjänare skulle gå till slakt, så var han otröstlig i flera dagar.

Men kossan Rosa, hon satte minne efter sig. Hur bra hon än mådde och hur mycket omvårdnad hon än fick så var hon kort och gott en elak jävel. Redan som kalv stångades hon värre än tjurarna på tjurfäktning. Som kviga kalvade hon ute och hon håll på att ta livet av både sin egen kalv och personalen. När vi mjölkade in henne så sparkade hon inte varken fram eller bakåt som en "normal" ko. Inte slutade hon med det heller som en normal ko skulle göra. Hon fortsatte hela sitt liv att sparka som om hon hade en vidvinkelväxel inoperad.

Ladårsförman älskade denna ko lika högt som alla andra kossor. När så till slut ko-skrället hade sparkat av en kollega armen gick övrig perosnal till arbetsgivaren och sa att denna ko skulle till slakt pga av arbetsmiljöskäl.
          Vi hade helt enkelt inte lust att riskera vår hälsa pga av henne.

Lagårsförman grät bittra tårar när vi lastade henne på slaktbilen. Ända tills kossan Rosa placerar en väldigt hård spark på ett ställe på lagårdsförman där herrar helst inte vill bli sparkade.

Lagårdförman fick en stel blick jag aldrig sett hos honom. Jag hade aldrig ens en gång sett karlen arg, men nu var han det. Vänta ett tag, sa han. Så gick han in och gjorde papper klara för återtag av huden.

Jag undrade lite vad han skulle ha en kohud till.

Jo du, sa förman. Den huden skall jag göra en matta av i TV-rummet.

Jag tycke det hela var lite konstigt men fällde väl någon deltagande kommentar om att han ville ha ett fint minne av henne. Lagårdsförman var ju lite känslig med sina kor.

Jo du, sa förman. Efter den sparken så ska det bli mig ett nöje att kunna trampa på henne varje dag.

Så det kan gå när vi blir träffade på ett känsligt ställe

wink.gif

Citera
          pejori
          Inlägg 07-03-2006, 09:51
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
          då är man arg.. laugh.gif laugh.gif
          WB... Bettson smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2006, 09:54
          Länk hit: #72

Medlem

Kul att se dig här igen Bettson wub.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-03-2006, 10:40
          Länk hit: #73

Medlem

Tack wub.gif

Ska försöka sköta mig och var en snäll flicka

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 07-03-2006, 10:49
          Länk hit: #74

Medlem

CITAT (Bettson @ 07-03-2006, 10:40)
          Tack wub.gif

Ska försöka sköta mig och var en snäll flicka

är du väl redan biggrin.gif

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-03-2006, 11:20
          Länk hit: #75

Medlem

CITAT (Leia @ 07-03-2006, 09:32)
          Jag, som har vargen som ett av mina favorit djur (på samma sätt som någon annan kanske har lejon eller tigrar som "favoriter"), tycker inte heller att det ska få finnas för många av dem. Jag tror att det är då de kan bli farliga.
          Det har varit lite diskutioner om storleken på dem här i forumet. Jag sätter därför in ett par bilder. Flickan på bilderna är 11 år, så då kan ni få en uppfattning om hur stora de är. Denna flock var 5 st unga hannar.

Vilka fina bilder. Måste varit en häftig upplevelse att se varg på så nära håll.

Jag har också sett varg i hägn men aldrig klappat. Fast det jag sett utav frilevande varg är att jag förstått att djurparksvargarna är små. Så här beskrivs varg hos jägareförbundet:

En varg mäter 60-85 cm i mankhöjd. Hanarna väger 35-50 kg, medan tikarna väger 30-40 kg och är något lägre än hanarna. Ett spåravtryck är ca 9-12 cm långt om man inte mäter klorna. Framtassarna är lite större än de bakre och steglängden är normalt 120-160 cm, men varierar beroende på vilken hastighet och gångart vargen rör sig i.

Jag de är ändå ganska modesta i sin beskrivning. Jag har sett uppgifter om vikt på skandinavisk varg på uppemot 65 kg.

Mankhöjd uppemot 85 cm så är vargen stor som en shettlandponny ungefär. Den jag såg var större än min shettis. Det var det jag var så tagen av, förutom att den rörde sig med sådan kraft.

Jag har intresserat mig en del för varför vargarna i hägn är så mycket mindre. Jag menar de har gott om mat och borde växa sig stora.

Jag tror det beror på naturens urval. Ensast de kraftigaste överlever i naturen, i djurparken de flesta.

Vargarna i hägn lider brist på motion. En frilevande varg rör sig på 800- 1000 kvadratkilometer. Dvs vandrar mycket. Alla vet att en kropp som används utvecklas till att klara omgivningens krav. En tennisspelare tex kan få sin slagarm att bli nästa dubbelt så tjock som den andra armen.

Sedan så har det med maten att göra. En frilevande varg äter i två steg.
          Eftersom den äter kött så måste den få i sig mineraler och annat. Till viss del kan den få det genom att gnaga på ben. Men där är inte hela förklaringen.

Det första en varg äter när den fällt sitt byte är att äta av maginnehållet. Detta har två syften. Dels så är byten ofta gräsätande djur och deras maginnehåll kan bestå av örter och gräs. Detta att äta ett stort antal olika örter samlade från ett stort område är gräsätarnas naturliga minerlafodertillskott. Vargen tillgodogör sig deras mineraler i maginnehållet.
          Brist på mineraler djuret kan smälta kan vara en storleksbegränsande faktor.

Syfte nummer två är att eftersom bytesdjuret halv-vägs brytit ner en del av sin föda så har det bildads aminosyror i maginnehållet som vargen behöver för att smälta köttet.

Alltså gör vargen så att den i vilt tillstånd först fäller ett byte och äter av maginnehållet. Han väntar sedan något dygn för att återvända till bytet någon eller några dagar senare för att äta sig mätt av köttet den nu fått möjlighet att smälta. Oftast behöver en varg 2-3 kg kött omdagen. Men i naturen äter den mera i omgångar och kan ta uppemot 8-9 kg i ett enda mål. för att sedan vila magen några dagar.

Det här är inget specifikt för just varg utan för köttätande djur. Hunden är ju besläktad med vargen och alla hundägare vet ju att hundar rätt gärna sätter i sig snusk som spyor och annat. De söker just den frilevande hundens bytes maginnehåll.

Intressant är det i alla fall.

Citera
          Leia
          Inlägg 07-03-2006, 11:29
          Länk hit: #76

Medlem

Det var min 30-års present, att få träffa vargarna på Kolmården. Det var en jätte häftig upplevelse som jag delade med systerdottern.
          Men jag åkte därifrån med en otrolig respekt, jag trodde nog innan vi åkte att de skulle kännas lite mer "hundiga".
          Vargskötaren var först väldigt tveksam till att släppa in en 11-åring, han var rädd att de skulle slå omkull henne. Men han gick som stöd bakom henne fram till en stor stock som hon fick ha som stöd bakom sig, och då gick det bra.
          Jag lägger in fler bilder för den som är intresserad i mitt album lite senare idag!

Citera
          Latmask
          Inlägg 07-03-2006, 11:38
          Länk hit: #77

Medlem
          Antal inlägg: 572
          Medlem nr: 5 267

Dom ser fantastiskt häftiga ut!!!!!!!

Jag älskar varg och björn - på bild. Har argumenterat friskt för att de ska få leva fritt i naturen, men den krassa sanningen är att jag gärna ser att de lever fritt i naturen, så länge som det inte är där jag bor. Så jag inser att jag inte har rätt att yttra mig i frågan, vill jag inte ha dem här, så varför ska jag tycka att nån annan ska stå ut med att riskera att möta dem i skogen? Jag vill inte riskera att mina barn möter varg eller björn om de leker i skogen. Jättesorgligt men sant. sad.gif sad.gif

--------------------
          Murphys lag:
          Om något kan gå snett kommer det att gå snett, och vid sämsta möjliga tillfälle.

Murphys femte lag:
          Om någonting absolut inte kan gå snett, gör det det ändå.

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-03-2006, 11:53
          Länk hit: #78

Medlem

CITAT (Latmask @ 07-03-2006, 11:38)
          Dom ser fantastiskt häftiga ut!!!!!!!

Jag älskar varg och björn - på bild. Har argumenterat friskt för att de ska få leva fritt i naturen, men den krassa sanningen är att jag gärna ser att de lever fritt i naturen, så länge som det inte är där jag bor. Så jag inser att jag inte har rätt att yttra mig i frågan, vill jag inte ha dem här, så varför ska jag tycka att nån annan ska stå ut med att riskera att möta dem i skogen? Jag vill inte riskera att mina barn möter varg eller björn om de leker i skogen. Jättesorgligt men sant. sad.gif sad.gif

Jag tycker också de ska få leva fritt i naturen.

Men jag tycker likaså att det är människorna som bor där rovdjuren finns som ska få bestämma deras antal.

Jag menar så här. Om man noggrannt följer tex varg och lo låter dom finnas men till ett litet antal, så kommer det att finnas gott om mat för dom.

Man sköter regleringen av antalet rovdjur lokalt genom jakt.

På det viset så visar rovdjuren inget intresse för att skada varken människor eller tamdjur. Finns det gott om ätbart vilt så håller dom sig till den maten.

Genom reglering av rovdjur via jakt så försäkrar man sig om att det fortsatt finns god vilttillgång. Detta är i mina ögon den bästa samexistensen för människa och rovdjur.

Men att det i Stockholms innterstad eller för den delen i Bryssel ska sitta byråkrater och bestämma över rovdjursjakten, innebär bara att människor i den del av landet som har rovdjur får ett rovsjurshat eftersom de känner sig utsatta och hjälpslösa.

Måste säga att du har en sund inställning Latmask

Citera
          Leia
          Inlägg 07-03-2006, 12:57
          Länk hit: #79

Medlem

Så, nu finns det lite vargbilder i mitt album! wub.gif

Citera
          yenny
          Inlägg 07-03-2006, 13:26
          Länk hit: #80

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Leia @ 07-03-2006, 12:57)
          Så, nu finns det lite vargbilder i mitt album! wub.gif

wow! va stora dom är... det måste ha varit en upplevelse att sitta där mitt ibland dom.

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera

6 sidor V  « < 2 3 4 5 6 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 04-09-2025, 10:07

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon