|
|
  |
Lojakten gör mig så ledsen |
|
|
|
07-03-2006, 13:56
|
Medlem
Antal inlägg: 82
Medlem nr: 5 535

|
Jag måste bara kommentera Pirums inlägg på den första sidan här:
Visst kan man låta trafikolyckor och sjukdomar låta begränsa lodjursstammen, det enda problemet med detta otroligt väl genomtänkta förslaget är att det begränsar den mänskliga stammen också! Vad är det för mening med en nollvision i trafiken om vi offrar några civila för att hålla lodjursstammen i schack? Och varför tror du virus som H5N1 (Fågelinfluensan) uppstår? Jo av en eller två anledningar; Djurstammen och/eller människostammen har blivit för stor så en del måste "dödas av" för att inte vi ska utrota varandra eller skada jorden/livet på en massa andra sätt. Det är helt enkelt naturens sätt att slå tillbaka MOT OSS! Såhär har det varit i hundratals miljoner år och helt plötsligt dyker vi människor upp och säger: "Vi tar över härifrån". Skulle inte tro det...
Skulle H5N1 utvecklas till en pandemi så har vi ingen annan att skylla på än oss själva. Det är surt jag vet och det känns inte som att man aktivt gått ut för att överbefolka jorden, men om vi rannsakar oss själva lite noggrannare så ser vi nog det... Någon som håller med? Det gäller att tänka rationellt och inte känslomässigt - Inte alltid så lätt med andra ord...
Klart att jag tycker om lodjur, men allt går i ett kretslopp, man skulle kunna säga att vi är för många som tycker om dem. =)
Pirum, tänk i lite större perspektiv än "Synd om de söta lodjuren", snälla.
--------------------
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
07-03-2006, 15:29
|
Gäster

|
Den citerade siffran i följande inlägg är fel - det är antalet allvarligare fall i Europa, inte Sverige. Jag måste verkligen be om ursäkt - tänk vad ett litet felantecknat ord på ett föredrag kan ställa till med!  I Sverige orsakar "tamdjur och keldjur" (främst hundar) skador på ca 13-15 000 personer varje år. Under 2003 vårdades 265 personer på sjukhus i Sverige för angrepp/bett av hund. Olle
|
|
|
|
|
07-03-2006, 15:32
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-03-2006, 15:29) Intressant i vargsammanhang kanske är att 70 000 svenskar varje år blir så svårt bitna av hundar att de måste söka läkare. Tänk om EN av dessa hundar hade varit en varg - jösses vilket liv det skulle bli!
För bara ett par veckor sedan fick en bonde i min kommun flera får rivna av två löskomna hundar. Flera liknande fall var det i somras inte så långt bort. Varför ger detta inte några braskande rubriker i kvällspressen? Eller krav på avskjutning?
Olle Därför att tamhundarna inte decimerar rådjurs- och älgstammen...
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
07-03-2006, 15:40
|
Gäster

|
CITAT (Betty @ 07-03-2006, 15:32) Därför att tamhundarna inte decimerar rådjurs- och älgstammen... ...annat än när de hjälper till under jakten! Olle
|
|
|
|
|
07-03-2006, 15:42
|

Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-03-2006, 15:40) CITAT (Betty @ 07-03-2006, 15:32) Därför att tamhundarna inte decimerar rådjurs- och älgstammen... ...annat än när de hjälper till under jakten! Olle Precis!
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|
|
|
|
|
07-03-2006, 15:44
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
lunatic, håller med dig om det mesta du skriver, fast när det gäller trafikolyckor så är rådjur och såklart älg mycket "värre" än lodjur. Med tanke på trafiken är jag rätt förvånad att vi accepterar en så stor älgstam som vi ju faktiskt har nu. Fler lo och varg skulle innebära klart mindre rådjurs- och älgstam. En av poängerna med mitt inlägg var att om människan inte jagar så blir det sjukdomar och svält som tar kål på många djur istället, och det är inte alltid trevligare, om än mer "naturligt". Jag skrev nog lite slarvigt kanske. Tycker för övrigt inte att lodjur är speciellt söta, de flesta vuxna kattdjur ser rätt elaka ut enligt min mening
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
07-03-2006, 15:50
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 07-03-2006, 15:29) Intressant i vargsammanhang kanske är att 70 000 svenskar varje år blir så svårt bitna av hundar att de måste söka läkare. Tänk om EN av dessa hundar hade varit en varg - jösses vilket liv det skulle bli!
För bara ett par veckor sedan fick en bonde i min kommun flera får rivna av två löskomna hundar. Flera liknande fall var det i somras inte så långt bort. Varför ger detta inte några braskande rubriker i kvällspressen? Eller krav på avskjutning?
Olle Oups så många som 70 000. Men svårt bitna är väl att ta i. Så fort huden har gått hål på, behöver ju inte vara speciellt allvarligt så åker man ju för att få en stelkrampsspruta. De flesta behäver formodligen inte sys en gång utan behandlingen stannar på den nivån. Sedan så tror jag nog inte att alla dessa bett är hundarnas fel. En hel del är faktiskt dålig uppfostran och en annan stor del är att man behandlar hunden illa. Den enda jag känner personligen som blivit biten förutom jag själv för 42 år sedan, är min brorson. Han kampade med sin hund om pinne ganska hårdhänt och tappade pinnen, kastade sig efter den samtidigt som hunden. Även det var ett lätt bett och helt och hållet hans eget fel. Och bonden som fått två får rivna av lös-springande hundar. En hundägare har strikt ansvar för vad hans hund ställer till med. Han är ersättningskyldig till lantbrukaren. Dessutom om lantbrukaren polisanmäler honom så har dessa hundar koppeltvång framöver.Förr så var det skäl för avlivning om det upprepades, vet inte hur det är idag. Och hunden är faktiskt släkt med vargen. Är egentligen ett rovdjur det också fast vi har tämjt det i så många generarationer. I en hund utan fostran kommer vilddjurets instinker i dagen. Jag tycker nog i så fall att det finns inga dåliga hundar, bara dåliga hundägare. Tittar på vår egen hund. Hon har behov av strikt sträng fostran för att vara lycklig. HOn är säker, snäll och helt underbar. Hade hon hamnat hos någon som inte fostrat henne hade hon förmodligen varit avlivad idag. Ju tuffare hund desto vikigare fostran.
|
|
|
|
|
07-03-2006, 23:56
|
Medlem
Antal inlägg: 82
Medlem nr: 5 535

|
Av nyfikenhet; Var kommer siffran 70.000 ifrån? Det är verkligen galet.... Att hundar inte blivit förbjudna än är för mig ett under. Inte för att jag hoppas på ett förbud, men 70 000 !!!
--------------------
If the grass is greener on the other side, water your own lawn.
|
|
|
|
|
08-03-2006, 02:02
|
Medlem
Antal inlägg: 218
Medlem nr: 5 434

|
Bettson snackar så mycket skit! En massa "fakta" som ska rättfärdiga jagandet som nödvändigt. Jag känner flera jägare av älg och rådjur, och inte sjutton jagar dom för att ställa till balansen. Det har väl aldrig funnits så många älgar och rådjur i Sverige som nu, eller?
Storvillt måste vi skuta av eftersom det inte finns något annat sätt att kontrollera bestånden, då vi skapat bra miljöer och skutit av alla hinder.
Jaga älg och rådjur är ett nödvändigt ont, massor av mat, och det behövs. Men varg och lodjurs jakt bedrivs av feta män med små k--ar som inte kan hävda sig någon annanstans. Vari ligger glädjen att sitta på pass i timmar för att skjuta en liten katt?
magnus
|
|
|
|
|
08-03-2006, 02:14
|

Validating

|
CITAT Vari ligger glädjen att sitta på pass i timmar för att skjuta en liten katt? Förmodligen samma mekanismer som får folk att stå i kallt vatten upp till låren en hel helg för att dra upp en blänkande fisk. Eller får folk att såga ner äppelträd och plantera en okänd sorts blommor. Eller får folk att springa hela dagen i klädbutiker, bara för att hitta "rätt kap". Eller får folk att sitta med en penna och dutta på bingopapper. Bakom allt detta ligger nog människans underliga längtan efter spänning och belöning. Tycker själv att "troféjakt" känns aningen otidsenligt, men av de jägare jag känner så är det nog ingen som ägnar sig åt det. Förknippar det mer med "jaktturister" som åker många mil för att jaga på "annans" marker. Ungefär som sportfiskare. Kanske man skulle kalla dem sportjägare. Jakt på varg och lo placerar jag nog in som jakt på lejon och elefanter. Sällan nödvändigt alltså, men ibland så behövs det. OBS, den där snubben som fick fängelse för att han sköt en varg gjorde det inte i en vargjaktssituation, han gjorde det för att skydda sina får. Hade han däremot haft fåren som bete för att få skjuta vargen, då hade han förtjänat tid i buren.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
08-03-2006, 02:18
|

Medlem
Antal inlägg: 8 260
Medlem nr: 6 231

|
"Naturvårdsverket har den 20 december 2005 beslutat om jakt på lodjur. ... För Västernorrlands län innebär beslutet bl a följande: Skyddsjakt Den del av länet som ligger väster om järnvägen (stambanan) från länsgränsen mot Västerbotten -Trehörningsjö-Mellansel-Långsele till länsgränsen mot Jämtlands län. Tilldelning: Ett (1) lodjur. Jakttid fällfångst: 1 mars - 31 mars 2006. Jakttid med vapen: 1 mars - 31 mars 2006. Avlysningsjakt Den del av länet som ligger öster om järnvägen (stambanan) utom området öster om Ångermanälven i Kramfors kommun. Tilldelning: Ett (1) lodjur. Jakttid med vapen: 1 mars - 31 mars 2006. Den del av länet som ligger öster om Ångermanälven i Kramfors kommun. Tilldelning: Ett (1) lodjur. Jakttid med vapen: 1 mars - 31 mars 2006. Den som vill jaga lodjur i vinter måste registrera sig som lodjursjägare i Jaktregistret. Registrering gäller bara innevarande säsong och kan göras fram till att lojakten för året är slut." http://www.y.lst.se/organisation/forvaltni...97fff15937.html
--------------------
"Start by doing the necessary, then the possible and suddenly you are doing the impossible." - St. Francis of Assisi
|
|
|
|
|
08-03-2006, 02:48
|
Medlem
Antal inlägg: 218
Medlem nr: 5 434

|
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 02:14) CITAT Vari ligger glädjen att sitta på pass i timmar för att skjuta en liten katt? Förmodligen samma mekanismer som får folk att stå i kallt vatten upp till låren en hel helg för att dra upp en blänkande fisk. Eller får folk att såga ner äppelträd och plantera en okänd sorts blommor. Eller får folk att springa hela dagen i klädbutiker, bara för att hitta "rätt kap". Eller får folk att sitta med en penna och dutta på bingopapper. Bakom allt detta ligger nog människans underliga längtan efter spänning och belöning. Tycker själv att "troféjakt" känns aningen otidsenligt, men av de jägare jag känner så är det nog ingen som ägnar sig åt det. Förknippar det mer med "jaktturister" som åker många mil för att jaga på "annans" marker. Ungefär som sportfiskare. Kanske man skulle kalla dem sportjägare. Jakt på varg och lo placerar jag nog in som jakt på lejon och elefanter. Sällan nödvändigt alltså, men ibland så behövs det. OBS, den där snubben som fick fängelse för att han sköt en varg gjorde det inte i en vargjaktssituation, han gjorde det för att skydda sina får. Hade han däremot haft fåren som bete för att få skjuta vargen, då hade han förtjänat tid i buren. Skuta en katt eller spela bingo??? Tycker Du det är samma typ av spänning så undrar jag hur Din vardag ser ut. Fiska som Du nämde sker oftast catch and release eller så äter man fisken. Grillad nyfångad abborre är underbart, men vem äter varg? Shopping av kläder / jaga varg? Härligt smart jämnförelse? magnus
|
|
|
|
|
08-03-2006, 08:15
|
Medlem

|
CITAT (shiva @ 08-03-2006, 02:02) Bettson snackar så mycket skit! En massa "fakta" som ska rättfärdiga jagandet som nödvändigt. Jag känner flera jägare av älg och rådjur, och inte sjutton jagar dom för att ställa till balansen. Det har väl aldrig funnits så många älgar och rådjur i Sverige som nu, eller?
Storvillt måste vi skuta av eftersom det inte finns något annat sätt att kontrollera bestånden, då vi skapat bra miljöer och skutit av alla hinder.
Jaga älg och rådjur är ett nödvändigt ont, massor av mat, och det behövs. Men varg och lodjurs jakt bedrivs av feta män med små k--ar som inte kan hävda sig någon annanstans. Vari ligger glädjen att sitta på pass i timmar för att skjuta en liten katt?
magnus Men snälla shiva. Om du läser ordentligt så ser du att jag också talat om att det finns nästan helt tomma områden i Sverige på rådjur och älg. Det är där som det finns gott om varg och lo. Det är inte jägarna som tömt skogen det är rovdjuren. Jägarna gick ifrån arrendet på jakten pga att de inte ville skjuta sänder de sista spillrorna av älg som fanns kvar. Rådjuren är helt borta. Detta bara för att rovdjuren inte har en naturlig fiende. Ska balans upprätthållas så behöver dom det. Sen att hålla debatten på en sådan nivå att snacka om feta gubbar med små k--ar det är väl att gå för långt. Jag kan tala om att jag bara sett k--en på en av dom. Den var inte liten och innehavaren var inte fet. Det borde finnas trevligare och mera relevanta argument i en debatt än att lägga sig på den nivån.
|
|
|
|
|
08-03-2006, 08:52
|
Medlem
Antal inlägg: 10 440
Medlem nr: 34

|
CITAT (little.lunatic @ 07-03-2006, 13:56) Jag måste bara kommentera Pirums inlägg på den första sidan här:
Visst kan man låta trafikolyckor och sjukdomar låta begränsa lodjursstammen, det enda problemet med detta otroligt väl genomtänkta förslaget är att det begränsar den mänskliga stammen också! Vad är det för mening med en nollvision i trafiken om vi offrar några civila för att hålla lodjursstammen i schack? Och varför tror du virus som H5N1 (Fågelinfluensan) uppstår? Jo av en eller två anledningar; Djurstammen och/eller människostammen har blivit för stor så en del måste "dödas av" för att inte vi ska utrota varandra eller skada jorden/livet på en massa andra sätt. Det är helt enkelt naturens sätt att slå tillbaka MOT OSS! Såhär har det varit i hundratals miljoner år och helt plötsligt dyker vi människor upp och säger: "Vi tar över härifrån". Skulle inte tro det...
Skulle H5N1 utvecklas till en pandemi så har vi ingen annan att skylla på än oss själva. Det är surt jag vet och det känns inte som att man aktivt gått ut för att överbefolka jorden, men om vi rannsakar oss själva lite noggrannare så ser vi nog det... Någon som håller med? Det gäller att tänka rationellt och inte känslomässigt - Inte alltid så lätt med andra ord...
Klart att jag tycker om lodjur, men allt går i ett kretslopp, man skulle kunna säga att vi är för många som tycker om dem. =)
Pirum, tänk i lite större perspektiv än "Synd om de söta lodjuren", snälla. Så du anser alltså att man skall skjuta av viggar och andra vilda fåglar (tranor, svanar mm), pga fågelinfluensan? Orsaken till fågelinfluensan är människans fabriker av tamfåglar, det har inget med vilda bestånd av fåglar att göra. Visst finns det fall när det blir alltför många individer av vilda djur, t ex har det ju under de senaste 30 åren funnits alltför mycket klövvilt. Men det beror ju på att människan tagit bort rovdjuren och gett dem obegränsat med mat pga alla hyggen. Älgar och rådjur dödar ca 20 personer/år, de senaste 100 åren har max 5 personer dödats av rovdjur (jägare dödade av björnar).
|
|
|
|
Lars-Olof Arvids
|
08-03-2006, 08:52
|
Gäster

|
Borttaget!
|
|
|
|
|
08-03-2006, 09:07
|

Validating

|
CITAT (shiva @ 08-03-2006, 02:48) Shopping av kläder / jaga varg? Härligt smart jämnförelse? Jag menar att det är samma mekanismer, och jag inser att jämförelserna är rätt provocerande, men det var också delvis meningen. Håller dock med att bingo kanske oförskyllt får sig en känga, och även äppelträdsskövlaren. Internationell klädindustri, blomsterproduktion, det ska jag bespara den här tråden mina åsikter om  Är själv inte jägare förresten, och om jag skulle bli det så hamnar rovdjuren längst ner på min lista över djur jag vill jaga.
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
08-03-2006, 09:41
|
Medlem
Antal inlägg: 6 877
Medlem nr: 5 537

|
CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 09:07) CITAT (shiva @ 08-03-2006, 02:48) Shopping av kläder / jaga varg? Härligt smart jämnförelse? Jag menar att det är samma mekanismer, och jag inser att jämförelserna är rätt provocerande, men det var också delvis meningen. Håller dock med att bingo kanske oförskyllt får sig en känga, och även äppelträdsskövlaren. Internationell klädindustri, blomsterproduktion, det ska jag bespara den här tråden mina åsikter om  Är själv inte jägare förresten, och om jag skulle bli det så hamnar rovdjuren längst ner på min lista över djur jag vill jaga. För att använda ett ord som inte är provocerande kanske  Alla nämnda saker oavsett om det är klädköp eller jakt ger åt vissa individer en tillfredsställelse , dom får sitt behov av tillfredsställelse tillgodosett när dom får skjuta vilt av alla de slag. Det ger en kick åt kroppen som faktiskt är jämförbart med den kick en knarkare får när han tar sina droger, det frigör ämnen i kroppen som människan känner sig tillfredsställd med. Låter lite sjukt kanske men så ligger det nog till för många av jägarna, och det va´inte alls fel att dra in bingon där heller, spänningen är densamma för bingospelaren som för jägaren. Jag tror inte att det bland sveriges jägarkår vimlar av sadister som jagar för att se nåt djur lida, men visst ger det väl en kick att få sikte på det man väntat på i så många timmar. Nu handlade juh inte om älgjakten utan om lodjursjakt  Där hoppas jag att dom bara skjuter undan dom som kommit för nära bostadsområdena, samma med vargar, så många finns det juh inte av dom så man måste ut och skjuta hej vilt. Men inte är det väl en öppen jakt på lodjur? Är det inte just bara specifikt dom som kommit för nära dom ska ha bort?
|
|
|
|
|
08-03-2006, 10:33
|
Medlem

|
CITAT (Reserv @ 08-03-2006, 09:41) CITAT (Pirum @ 08-03-2006, 09:07) CITAT (shiva @ 08-03-2006, 02:48) Shopping av kläder / jaga varg? Härligt smart jämnförelse? Jag menar att det är samma mekanismer, och jag inser att jämförelserna är rätt provocerande, men det var också delvis meningen. Håller dock med att bingo kanske oförskyllt får sig en känga, och även äppelträdsskövlaren. Internationell klädindustri, blomsterproduktion, det ska jag bespara den här tråden mina åsikter om  Är själv inte jägare förresten, och om jag skulle bli det så hamnar rovdjuren längst ner på min lista över djur jag vill jaga. För att använda ett ord som inte är provocerande kanske  Alla nämnda saker oavsett om det är klädköp eller jakt ger åt vissa individer en tillfredsställelse , dom får sitt behov av tillfredsställelse tillgodosett när dom får skjuta vilt av alla de slag. Det ger en kick åt kroppen som faktiskt är jämförbart med den kick en knarkare får när han tar sina droger, det frigör ämnen i kroppen som människan känner sig tillfredsställd med. Låter lite sjukt kanske men så ligger det nog till för många av jägarna, och det va´inte alls fel att dra in bingon där heller, spänningen är densamma för bingospelaren som för jägaren. Jag tror inte att det bland sveriges jägarkår vimlar av sadister som jagar för att se nåt djur lida, men visst ger det väl en kick att få sikte på det man väntat på i så många timmar. Nu handlade juh inte om älgjakten utan om lodjursjakt  Där hoppas jag att dom bara skjuter undan dom som kommit för nära bostadsområdena, samma med vargar, så många finns det juh inte av dom så man måste ut och skjuta hej vilt. Men inte är det väl en öppen jakt på lodjur? Är det inte just bara specifikt dom som kommit för nära dom ska ha bort?  Frågan är väl vad den sk tillfredställelsen beror på. En oerhärt fattig människa jag känner hörde jag göra följande uttalande en gång. Han var glad för att han kände sig så rik. När jag tittade lite förvånat på honom så förklarade han. Jag har hö på skullen till djuren för ett helt år. Jag har fodersäd också för ett helt år bärgad. Jag vet att hur stora skulder jag än har så behöver mina djur inte svälta. Jag har potatis och grönsaker i källaren.Jag fick en halva älg i jakten. Då vet jag att det inte behövs så mycket mer för att ha mat på bordet till familjen. Kaffe kan jag inte producera men det kan vi vara utan. Så jag känner mig så rik............ Det fick i alla fall mig att fundera en hel del. Jag har ofta när det har slaktats älg gått ut i slakteriet. Det har varit väldigt hög luft där ute och skämten har haglat tätt. Nu förstod jag vad det beror på. Jag tror det är en inbyggd instink vi har kvar sedan uråldriga tider. En glädje att veta att man har mat en bra tid framöver. Den instinkten tror jag sitter så djupt eftersom de förhållandena varit nån miljon år eller så att människan arbetar/ jagar för mat. Så det spelar ingen roll att vi kan gå till affären och göra matinköp. Ränderna går inte ur. Jag har själv känt ungeför samma sak fast jag inte jagar när man gjort saft och sylt. Just känslan av att skafferiet är fullt och kommer att vara det för en lång tid framöver. Eller hur är den moderna känslan som ersätter avslutad lyckad jakt.Vi får lön. Vem farao har inte känt sig lite piggare och gladare den dag man får lön. Det är precis samma mekanism som gjädje över en lyckad jakt. Attt sedan jakten innehåller ett moment av spänning är väl inget att sticka under stol med. Själv deltager jag ofta vid jakt utan bössa. Har varit observatör på jaktprov. Kan säga att jag tyckte det var oerhört spännande. Det jag överraskades av framförallt, var att viltet inte på något sätt var chanslöst eller verkade stressat trots hundjakt. Dom stannade till både nu och då och kunde stå långa stunder och kolla läget helt lugnt. Trodde faktiskt själv att hundarna skulle stressa mera och att det skulle vara en snabbare jakt än vad det var. Viltet hade också gott om möjligheter att lura upp hunden riktigt rejält.
|
|
|
|
|
08-03-2006, 10:35
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Reserv @ 08-03-2006, 09:41) Där hoppas jag att dom bara skjuter undan dom som kommit för nära bostadsområdena, Men inte är det väl en öppen jakt på lodjur? Är det inte just bara specifikt dom som kommit för nära dom ska ha bort?  Kan man inte skjuta bort andra djur som kommer för nära tex rådjur krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
08-03-2006, 10:37
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 10:35) CITAT (Reserv @ 08-03-2006, 09:41) Där hoppas jag att dom bara skjuter undan dom som kommit för nära bostadsområdena, Men inte är det väl en öppen jakt på lodjur? Är det inte just bara specifikt dom som kommit för nära dom ska ha bort?  Kan man inte skjuta bort andra djur som kommer för nära tex rådjur krister Jo visst kan man det..... Om det inte är tättbebyggt område, och du innehar jakträtten har löst jaktkort och har giltig vapenlicens. Försöker du göra det utan det så kommer du nog att få heta Runar som smeknamn
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|