Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Slut med frispringande katter?
          *Felix matte*
          Inlägg 09-03-2006, 10:13
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Varför vara rädd för något som inte ens existerar?
          Och när det nu visat sig att katter kan tillfriskna från smitta kan vi kanske hoppas på lite mer balanserad info hädanefter i olika media.

Så här står det på socialstyrelsens sida ang den som drabbar människor.

Den årliga influensan uppträder i norra Europa varje vinter, ungefär från november till mars under ett par månader.

Hur allvarlig är den för människor?

Den kan vara allvarlig för personer som har dålig motståndskraft, tex på grund av sjukdom eller hög ålder. Flera hundratusen människor i Sverige insjuknar årligen, och upp till 3000 personer dör av vanlig influensa varje år

Upp till 3.000 människor på så kort tid som 2 månader bara i vårt lilla land. ohmy.gif
          och inte har jag någonsin sett stora rubriker ang den "flunsan"... inte heller några ministrar som ställt upp i direktsänt utfrågnings och upplysningsprogram på tv.

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-03-2006, 10:21
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Detta är taget från smittskyddsinstitutet.

Hur stor är risken att bli smittad av fågelinfluensa?
          Risken att blir smittad av fågelinfluensa är nästan obefintlig om personen ifråga inte har mycket tät kontakt med sjuka fåglar. Av alla miljontals människor i Asien som dagligen hanterar fåglar har bara cirka 200 personer hamnat på sjukhus och fått diagnosen fågelinfluensa sedan 1997. Det krävs sannolikt att en person utsätts för mycket stora mängder virus för att han eller hon ska bli sjuk.

Hur dödlig är fågelinfluensa för människor?
          Hälften av alla patienter som fått diagnosen fågelinfluensa har avlidit. Men många fler kan eventuellt ha blivit smittade, fått en lindrig sjukdom och återhämtat sig utan att ha fått någon diagnos.

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2006, 10:25
          Länk hit: #63

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif sad.gif
          jag ser det som så...nått ska jag dö av...men vilken dag, vet jag inte smile.gif wub.gif
          och som sagt...den vanliga influensan skördar mer liv varge år, än H5N1 gjort sammanlagt smile.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-03-2006, 10:32
          Länk hit: #64

Medlem

CITAT (pejori @ 09-03-2006, 10:25)
          fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif sad.gif

Det är väl inget svårt att fatta heller rolleyes.gif Dom vill juh sälja lösnummer, och juh smaskigare det låter desto mer lösnummer säljer dom. rolleyes.gif

Citera
          kristerh
          Inlägg 09-03-2006, 11:27
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 10:32)
          Det är väl inget svårt att fatta heller rolleyes.gif Dom vill juh sälja lösnummer, och juh smaskigare det låter desto mer lösnummer säljer dom. rolleyes.gif

Just därför har jag slutat köpa AB och Expressen.
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          Pirum
          Inlägg 09-03-2006, 11:28
          Länk hit: #66

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

Hörde på nåt sånt där frågeprogram att en expert sa att en människa i genomsnitt får 2 influensor i livet. Övriga gånger vi tror oss ha influensa så är det egentligen förkylningar eller annat.

Jag tycker att 2x i livet låter lite. Känns som att jag redan haft det och med lite tur så har jag bara levt en tredjedel av livet än. Nån som vet hur många som smittas av influensan varje år i Sverige?

--------------------
          zon2.5

Citera
          Reserv
          Inlägg 09-03-2006, 11:34
          Länk hit: #67

Medlem

CITAT (kristerh @ 09-03-2006, 11:27)

krister

Jag köper inte heller dom tidningarna, bara TV bilagan på onsdagarna........hmm unsure.gif men vete tusan varför jag gör det, jag sitter juh här på kvällarna rolleyes.gif

Citera
          yenny
          Inlägg 09-03-2006, 12:02
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 5 336
          Medlem nr: 5 411

CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 11:34)

krister

Jag köper inte heller dom tidningarna, bara TV bilagan på onsdagarna........hmm unsure.gif men vete tusan varför jag gör det, jag sitter juh här på kvällarna rolleyes.gif

och dessutom kan du ju hitta tv programmen på nätet.. så inte behöver du tv tidningen längre biggrin.gif tv.nu

--------------------
          Mvh Jenny Zon 2-3 sthlm

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2006, 12:10
          Länk hit: #69

Medlem

krister

samma här... laugh.gif laugh.gif
          det behövs inte längre...det är bara till att öppna odla, så står allt där laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          pejori
          Inlägg 09-03-2006, 12:12
          Länk hit: #70

Medlem

fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif  :(

AHA!!! man kan skrämma sig till ett lösnummer... rolleyes.gif rolleyes.gif
          okay...då vet jag det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

--------------------
          Bor i zon 2

Citera
          Betty
          Inlägg 09-03-2006, 12:36
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Reserv @ 09-03-2006, 11:34)

krister

Samma här! laugh.gif
          Fast jag försöker att inte sitta så mycket här på helgerna... så inte maken ska känna sig utkonkurerad... rolleyes.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Biggan_
          Inlägg 09-03-2006, 13:10
          Länk hit: #72

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (pejori @ 09-03-2006, 12:12)
          fattar inte varför tidningarna envisas med att skrämma upp folk hela tiden sad.gif  sad.gif

AHA!!! man kan skrämma sig till ett lösnummer... rolleyes.gif rolleyes.gif
          okay...då vet jag det laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif wub.gif

ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif unsure.gif unsure.gif unsure.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Floppy
          Inlägg 09-03-2006, 14:41
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 1 730
          Medlem nr: 5 838

Det var någon här som skrev nått om diskriminering mellan hundar och katter...

Jag är både hundvän och kattvän...har haft katt och nu har jag hund...vem vet det kan bli en katt igen... wub.gif ...mina katter var innekatter....

Jo, det jag tänkte på när hon / han skrev om diskriminering var att jag som hundägare måste plocka upp efter mig men inte de som har katt som är lös ute...jag vill inte stoppa handen i katt kiss eller bajs i mitt trädgårdsland...vilket hände mig flera gånger där jag bode tidigare...grannen här brevid fick påhälsning förra sommaren av en katt som smet in och gjorde sina behov i soffan utan att de såg att den hade smitit in...(alltså måste vi ha dörrarna stängt sommar tid, jag ska anpassa mitt hem efter grannens katt)... wink.gif ...de vet fortfarande inte vems katten var så deras soffa var bara å kasta, gick inte å få bort....

Sen har jag en kompis som är livrädd för katter (hon blev både riven och biten i ansiktet när hon var liten av en lite sjuk katt).... hon vågar knappt sitta ute på sin altan på sommaren för där springer någons katt/katter och har som hem....

Man får gärna ha katter lösa men man måste även se till att kunna ha ansvar över dem... jag måste det med min hund...jag får ju inte ha den lös hur som helst...skulle inte vilja det heller för jag vet att det finns de som är hundrädd....

Bara min åsikt...*du* har säker en annan...men det är bra att vi har olika åsikter...hur skulle världen se ut annars... tongue.gif

--------------------
          Kladdar och kletar i zon 4

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 06-12-2025, 18:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon