|
Galen ko bekräftad, Första i Sverige |
|
|
|
06-03-2006, 11:32
|
Medlem
Antal inlägg: 8 016
Medlem nr: 3 244

|
CITAT (birgitek @ 06-03-2006, 08:11) För min del kommer jag att fortsätta äta nötkött, brasilianskt, irländsk, svenskt...... Birgit Ek Smaklig måltid!
--------------------
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:52
|
Medlem
Antal inlägg: 2 745
Medlem nr: 882

|
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32) CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30) Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!?  För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut krister För det första för att det inte är samma sjukdom. För det andra att det har pågått ett häslopprogramm i många herrans år angående den sjukdomen. Det är ett långsiktigt pågående provtagning ute i besättningarna. Alla anslutna besättningar ( dvs de flesta som är yrkesverksamma`) är väldigt noggranna med att hålla sina besättningar fria. De har lagt ner mycket pengar på att vara en sk frittsmi djurbesättning. Det största hotet för hå¨lla den sjukdomen vid liv är sommartorparna och gränavågarna som har en liten besättning på 2-5 djur coh som dessutom gärna köpern en söt get till barnen. Getter bär nämligne på ungefär samma sjukdomar som får och där har man inte samma hälsoprogram i och med att man inte äter getter i samma utsträckning. Att det inte pratas om det inneber egentligen bara att det inte är några problem för konsumenterna eftersom de inte riskerar att smittas.
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:52
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32) CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30) Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!?  För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut krister Fast scrapie är tydligen en egen variant, och tros vara ofarlig för oss. Har funnits i Norge länge exempelvis, utan att folk där fått Creutzfeld Jacobs. Får hoppas att det är så, får och lamm är ju bra mat ur ekologisk synvinkel. Har funderat på att börja äta får, men inte kommit mig för. MEN, när det gäller "BSE", så har ju tydligen kor en inkubationstid på några år. Vad är det som säger att exv grisar inte kan få sjukdomen, men ha inkubationstid på 30 år, eller ha tysta symptom? Grisar är ju rätt lika oss, och vi kan ju få Creutzfeld Jakobs. BSE har trots stor spridning i Storbritannien inte orsakat många dödsfall (sett till hela befolkningen). Tror andra sjukdomar som sprids via djur/insekter kan bli större hot. Eller ÄR redan större hot såklart, i fjärran delar av världen. Tyvärr struntar väl läkemedelsföretag i det ända tills det kommer till "våra" delar av världen. Känns underligt att man ska behöva fundera på TBC, Malaria, med mera, men så blir det väl i framtiden, med ökat okynnesresande  Usch om det kommer in dvärgbandmask etc i Sverige pga insmugglade hundar osv. Ett virus som sprids via myggor på Reunion och andar öar tros även kunna sprida sig i Europa, får fästingars borrelia att framstå som rätt harmlöst verkar det som. http://www.aftonbladet.se/vss/resor/story/...,785701,00.htmlEtt under att folk vågar resa utrikes med tanke på alla larmrapporter man läser, tur att riskerna trots allt är små
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
06-03-2006, 11:59
|
Medlem
Antal inlägg: 6 646
Medlem nr: 3 128

|
CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 11:52) För det första för att det inte är samma sjukdom. Men är det inte samma symptom ursäkta en okunnig storstadsbo krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:14
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:59) CITAT (Bettson @ 06-03-2006, 11:52) För det första för att det inte är samma sjukdom. Men är det inte samma symptom ursäkta en okunnig storstadsbo krister Du är så ursäktad så. Jag är väl lite vass idag. Blir bara så hjärtinnerligt trött på att man alltid misstänkter bönder, jägare mm som någon mer eller mindre ond person som för egen vinnings skull eller mordlystnad dödar djur och dessutom skadar konsumenterna. Helst plågar dom lite också och skjuter vilt omkring sig så att det låter som rena Clondyke. De enda som jag sett skjuter vilt omkring sig är faktiskt storstadsbor med nyförvärvad jägarexamen som tror de är jägare. De blir allt vanligare numera att man är lite rädd för dom som han den skjutglade i Robin Hood. Framförallt eftersom det blir allt vanligare att folk inte gjort sin värnplikt. Men RIktiga jägare skickar hem den här sorten. Gärna med hälsningar kom inte tillbaka. Jag känner massor med bönder och massor med jägare coh jag känner inte igen den bilden som "storstadsbor" beskriver dom. Dom kan känner äger massor med kunskap. Tillämpar den. Tjänar mindre med pengar än vad de skulle kunna göra på annat. De har valt sitt liv för att de gilla jorden, skogen, djuren och naturen. De omfattas av ett regelverk som skulle få vilken iso-ansvarig som helst på ett industriföretag att tycka att hans jobb var rena lugna gatan. Så det jag reagerar på ar den misstänksamhet man alltid tar fram i diskussionen vad gäller jordbruk, jakt och fiske.
|
|
|
|
|
06-03-2006, 12:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Det är väl så att köttätare som grisar och höns är skapta för att kunna äta andra djur...men det är inte kor och får..de är rena växtätare.. CJD och svamphjärna hos kannibalstammar är samma sak har jag förstått men det hör man aldrig nåt om.. Det är väl så att det blir galet om man äter nåt som är helt emot det man naturligt bör äta...man kan helt enkelt inte bryta ner det på rätt sätt.. Tänk om människan kunde sluta försöka sträva mot naturen helatiden..
--------------------
|
|
|
|
|
07-03-2006, 17:14
|

Medlem
Antal inlägg: 101
Medlem nr: 4 725

|
CITAT (Pirum @ 06-03-2006, 11:52) CITAT (kristerh @ 06-03-2006, 11:32) CITAT (Annlo @ 05-03-2006, 20:30) Då blir jag ju osökt att undra... hur många "galna grisar" och "galna höns" har man ätit i sina dar!?  För att inte tala om alla lamm, får mm, de har ju sin egna variant av galna kosjukan, tror den kallas för scrapie eller nåt, (stavningen är säkert fel, men det bjuder jag på) undrar varför det talas så lite om den sjukan förmodligen för att de djuren äts upp innan sjukdomen brutit ut krister Fast scrapie är tydligen en egen variant, och tros vara ofarlig för oss. Har funnits i Norge länge exempelvis, utan att folk där fått Creutzfeld Jacobs. Får hoppas att det är så, får och lamm är ju bra mat ur ekologisk synvinkel. Har funderat på att börja äta får, men inte kommit mig för. Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986) Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE.
--------------------
Pelargon & Lilje freak i zon5 
|
|
|
|
|
07-03-2006, 17:37
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (netaave @ 05-03-2006, 19:48) Människan har ätit kött i urminnes tider, vår kropp är byggd för att äta det. Skulle aldrig acceptera att något av mina barn byter ut kött mot bönor, linser eller annan protein i stället. Däremot behöver man inte äta kött varje dag, men kroppen mår bara bra av att äta det 2-3 ggr/vecka! Vissa djur föds för att bli mat, andra för att bli sällskapsdjur, en del för att leva fritt, inget konstigt med det. Känner många som kallar sig både vegitarianer och veganer men som ändå äter både fisk och kyckling. Har skinn och läder i kläder,skor och inredning. Är så himla trött på dessa dubbelmoralister. Människans kropp är byggd för mycket som nutidsmänniskan vanligtvis inte gör. Motion till exempel. Så länge jag kan må fantastiskt bra utan att behöva äta lik så gör jag det (10 years and counting). Kroppen mår precis lika bra av att leva vegetariskt, kött 2-3 ggr i veckan är inte ett dugg nödvändigt. Och nej - innan någon hinner fråga - jag äter inga tillskott och ja, mina värden är jättebra. Min mamma var väl inte heller helt överförtjust när jag blev vegetarian, men vet du vad? Det var - och är - min kropp och jag som bestämde vad jag stoppade i den, accepterat eller ej. Tvångsmatning är knappast ett val, även om barnet är under 18. Är man vegetarian äter man inte fisk och kyckling. Punkt. Möjligen kan man kalla sig demivegetarian.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
07-03-2006, 23:21
|

Validating
Antal inlägg: 3 808
Medlem nr: 5 448

|
Kan man äta ägg och mjölk och ändå kalla sig vegetarian?
--------------------
zon2.5
|
|
|
|
|
08-03-2006, 08:13
|

Medlem
Antal inlägg: 3 397
Medlem nr: 2 483

|
Det ärväländå skillnad på veganer och vegeterianer... Veganer har ju en moralisk invändning mot att utnyttja djur medan vegeterianer bara valt att inte ha kött i sin kost.. Likaväl som att nån kanske bestämt sig för att inte äta vitt mjöl..
--------------------
|
|
|
|
|
08-03-2006, 09:16
|

Medlem
Antal inlägg: 1 244
Medlem nr: 2 003

|
CITAT (Tesa @ 06-03-2006, 12:18) Det är väl så att köttätare som grisar och höns är skapta för att kunna äta andra djur...men det är inte kor och får..de är rena växtätare.. CJD och svamphjärna hos kannibalstammar är samma sak har jag förstått men det hör man aldrig nåt om.. Det är väl så att det blir galet om man äter nåt som är helt emot det man naturligt bör äta...man kan helt enkelt inte bryta ner det på rätt sätt.. Tänk om människan kunde sluta försöka sträva mot naturen helatiden.. Det var en intressant tolkning... Det tycker jag, som lekman, låter väldigt rimligt! Då kan jag fortsätta äta min kyckling o fläskfile då...
|
|
|
|
|
08-03-2006, 11:05
|
Medlem

|
CITAT (Sirpa @ 07-03-2006, 17:14) Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986)
Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE. Det var det jag försökte komma fram till men blev raskt nerröstad men eftersom de djuren äts upp innan sjukdomen bryter ut är det väl inte intressant att varna för den. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
08-03-2006, 11:38
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 11:05) CITAT (Sirpa @ 07-03-2006, 17:14) Även i Sverige har fall av Scrapie hittats. (1986)
Scrapie tillhör samma grupp "smittsamma spongiforma enkefalopatier" som BSE. Det var det jag försökte komma fram till men blev raskt nerröstad men eftersom de djuren äts upp innan sjukdomen bryter ut är det väl inte intressant att varna för den. krister Att den tillhör samma grupp innebär inte att det är samma sjukdom. Man har bara hittat ett fall av scrapie i Sverige.Det var 1986, men sjukdomens symptom finns beskrivet sedan 1700-talet. Man har i flera studier kontaterat att scrapie inte smittar till människa. Det fall som hittades 1986 slaktades hela besättningen och marken fick inte användas till får på många år. Man hade inte så stor kontroll 1986 som idag och lyckades därför inte spåra smittkällan. Det pågår ett program inom Eu för utökad kontroll av Scrapie. Efter 1986 har inga nya fall hittats För övrigt om du vill vara riktigt orolig så finns det en sjukdom med liknande neurologiska symtom på höns. Kycklingarana drabbas av någon sorts nerryckningar och kan inte gå annat är i cirklar.Jag har faktiskt glömt vad den sjukdomen heter ( beror väl på alzheimers eller så har jag blivit smittad av något eftersom jag glömmer) men den är ganska självsanerande. Främst förekommer den hos gamla lantraser typ Hedemorahöna. Det diskuteras om det skulle vara ett resultat av inavel eftersom rasen är utrotningshotad. Andra tror eller att det skulle vara en smittsam sjukdom. Själv gjorde jag mig av med rasen efter att ha sett symtomen. Vilket det än var så ville jag inte hantera det vidare. Annars tror man ju att de gamla lantraserna skal vara extra friska eftersom man inte utsatt dom för manipulation dvs avel. Men i detta fal är det tvärtom. Ingen modern hönsbesättning har någonsin haft något liknande.
|
|
|
|
|
08-03-2006, 11:58
|

Medlem
Antal inlägg: 1 244
Medlem nr: 2 003

|
Olika typer av sjukdomar kommer väl och går inom de flesta djurgrupper, även hos människan... Men rent allmänt, undrar jag, går det att säga, att så länge man steker köttet eller kokar det så det blir helt genomstekt, är man garderad från alla dessa smittor då? eller får man det ändå om köttet är smittat?
|
|
|
|
|
08-03-2006, 16:51
|

Medlem
Antal inlägg: 2 911
Medlem nr: 6 274

|
CITAT (Pirum @ 07-03-2006, 23:21) Kan man äta ägg och mjölk och ändå kalla sig vegetarian? Ja, men då är man lakto-ovo-vegetarian (lakto = mjölk, ovo = ägg) Veganer äter inget animaliskt alls.
--------------------
Don't argue with idiots, they will drag you down to their level and beat you with experience.
|
|
|
|
|
08-03-2006, 16:54
|
Medlem

|
CITAT (Annlo @ 08-03-2006, 11:58) Men rent allmänt, undrar jag, går det att säga, att så länge man steker köttet eller kokar det så det blir helt genomstekt, är man garderad från alla dessa smittor då? eller får man det ändå om köttet är smittat?  Om jag har förstått det rätt så förstörs inte det som ger galna kosjukan vid upphettning, däremot virus och salmonella och andra bakterier o virus. krister
--------------------
kristerh zon 2-3
|
|
|
|
|
08-03-2006, 17:03
|
Medlem

|
CITAT (kristerh @ 08-03-2006, 16:54) CITAT (Annlo @ 08-03-2006, 11:58) Men rent allmänt, undrar jag, går det att säga, att så länge man steker köttet eller kokar det så det blir helt genomstekt, är man garderad från alla dessa smittor då? eller får man det ändå om köttet är smittat?  Om jag har förstått det rätt så förstörs inte det som ger galna kosjukan vid upphettning, däremot virus och salmonella och andra bakterier o virus. krister Ungefär så har jag nog också uppfattat det. Dessutom så skär de bort själva rygggraden som innehåller ryggmärg för att säkra mot galna ko-sjukan eftersom det är hjärna och ryggmärg som skulle kunna innehålla virus typ BSE Fast jag har inte kollat det ordentligt.
|
|
|
|
|
20-03-2006, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 101
Medlem nr: 4 725

|
"Undersökningar av djur från besättningen i Västmanland där Sveriges första fall av BSE-smitta konstaterats visar inte på någon ytterligare smitta. En äldre ko samt en kalv till den smittade kon har avlivats och undersökts för BSE vid SVA, båda med negativt resultat."  Måste kännas skönt för djurägarna.
--------------------
Pelargon & Lilje freak i zon5 
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|