Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V  < 1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > EMV - Egna MärkesVaror, -Vad tycker ni?
          Pirum
          Inlägg 10-03-2006, 16:24
          Länk hit: #21

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

CITAT (kristerh @ 10-03-2006, 16:20)
          CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
          och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

undrar varför receptet är hemligt wink.gif ohmy.gif
          krister

Haha, ja... de har kanske inte orkat skriva ihop en bra innehållsförtäckning än? rolleyes.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          kristerh
          Inlägg 10-03-2006, 16:26
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 6 646
          Medlem nr: 3 128

CITAT (Pirum @ 10-03-2006, 16:24)
          Haha, ja... de har kanske inte orkat skriva ihop en bra innehållsförtäckning än? rolleyes.gif

förmodligen inte, och hade de gjort det så skulle nog ingen våga äta;)
          krister

--------------------
          kristerh zon 2-3

Citera
          andersen
          Inlägg 10-03-2006, 16:28
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 4 132
          Medlem nr: 51

CITAT (Snöflinga @ 10-03-2006, 16:04)
          Har aldrig sett att de säljer matvaror på IKEA ohmy.gif Det är ju ett möbelvaruhus ..... och restaurang-köttbullarna är gjorda efter hemligt recept .....

Då skall jag tala om att IKEA är Sveriges största livsmedels expotör av bearbetade livsmedels varor.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-03-2006, 16:34
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Jag kan absolut inte äta köpta köttbullar, maken däremot har tyckt att en del smakat riktigt bra.
          Han brukar rulla 2 - 3 kg färs på en gång ... så har man färdigt i frysen.
          Riktig vispgrädde i smeten gör att de blir såååå mumsigt porösa och goda wub.gif

Citera
          Snöflinga
          Inlägg 10-03-2006, 16:38
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 3 999
          Medlem nr: 4 203

Tja, det var väl sisådär två år se'n jag var på IKEA laugh.gif

Citera
          Gillan
          Inlägg 10-03-2006, 16:40
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 7 413
          Medlem nr: 6 203

Jag som tillhör de där "petiga" som ska göra allt
          själv, börjar ju få kalla fingrar till att ens göra
          köttbullarna ohmy.gif wub.gif

Mamma scans köttbullar var de enda "färdiga" kött-
          bullar jag åt smile.gif

Men om jag nu inte kan lita, ens på köttfärsen jag köper,
          vem f*n ,kan jag då lita på? blink.gif

Och du Hannele: Litar du på produkten bara för att du
          ser ordet "KRAV" på den? blink.gif wink.gif

/Gillan

--------------------
          F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri /Gillan,zon 3-4
          De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 10-03-2006, 20:30
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Köper så gott som aldrig märkesvaror. Den butiken jag brukar handla i köptes av Hemköp för ett tag sen och nu börjar deras produkter synas mer och mer. Det enda jag alltid köper är deras småprinsar. Tidigare fanns bara Scans men dom smakar diskmedel.

Jag har köpt färdiga köttbullar ibland men tycker inte om dom. Dom är ofta sega och studsar om dom ramlar i golvet. laugh.gif Själv kan jag aldrig lära mig steka köttbullar, för det mesta blir dom svarta utanpå men fortfarande råa inuti. Jag har övergått till att göra frikadeller. Fö köper jag mycket sällan helfabrikat, eller halvfabrikat för den delen heller.

Dom flesta märkesvaror tycker jag är billigare men samtidigt sämre. Förutom Hemköps artiklar gäller det Eldorado. Dom tillverkar eller producerar inget dom heller i egen regi, bara köper in av underleverantörer. Upp till bojkott av EMV.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-03-2006, 20:50
          Länk hit: #28

Medlem

CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2006, 20:30)
          Köper så gott som aldrig märkesvaror. Den butiken jag brukar handla i köptes av Hemköp för ett tag sen och nu börjar deras produkter synas mer och mer. Det enda jag alltid köper är deras småprinsar. Tidigare fanns bara Scans men dom smakar diskmedel.

Jag har köpt färdiga köttbullar ibland men tycker inte om dom. Dom är ofta sega och studsar om dom ramlar i golvet. laugh.gif Själv kan jag aldrig lära mig steka köttbullar, för det mesta blir dom svarta utanpå men fortfarande råa inuti. Jag har övergått till att göra frikadeller. Fö köper jag mycket sällan helfabrikat, eller halvfabrikat för den delen heller.

Dom flesta märkesvaror tycker jag är billigare men samtidigt sämre. Förutom Hemköps artiklar gäller det Eldorado. Dom tillverkar eller producerar inget dom heller i egen regi, bara köper in av underleverantörer. Upp till bojkott av EMV.

Testa att göra "storkok" me köttbullar.. rulla bullarna och lägg dom i smord långpanna (bleck) Ugn 200° i 20 minuter... rör om ett par -tre ggr.
          Vispa ur pannan med lite vatten, sila och du har såsstomme smile.gif

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-03-2006, 22:29
          Länk hit: #29

Validating

CITAT (Evgeni @ 10-03-2006, 16:40)
          Och du Hannele: Litar du på produkten bara för att du
          ser ordet "KRAV" på den? blink.gif  ;)

Någon hundraprocentig garanti kan man såklart aldrig få, men jag litar då mer på Kravprodukter där ursprunget står beskrivet än på något som märkts "tillverkat för XYZ säljlager HB" smile.gif

Samma med rättvisemärkta produkter. Det kanske inte är en garanti för att alla arbetare jublar över sina villkor. Men förhoppningsvis innebär det åtminstone att bananerna man äter inte besprutats med olagliga gifter av barnarbetare eller gravida kvinnor.

Om en vara har en innehållsförteckning som snarare liknar innehållsförtäckning, då ska man iaf dra öronen åt sig. Står det "veg.olja" så får man nog utgå från att det är palmolja exempelvis, och knappast olivolja eller kallpressad rapsolja smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 10-03-2006, 22:36
          Länk hit: #30

Medlem

Jag köper inget som det står KRAV på... av den enkla anledningen att jag inte tror att de produkterna är det minsta hälsosammare än "vanliga"

Ingen odling undgår föroreningar... i luften finns sååå mycket som ramlar ner lika jämnt på ekologiska som traditionella odlingar.

Citera
          Pirum
          Inlägg 10-03-2006, 22:59
          Länk hit: #31

Validating

Jag köper KRAV eftersom jag inbillar mig att det i viss mån hjälper till att "hålla landskapet öppet", inte använder fossilt gödsel (om än fossilt bränsle i traktorer etc), och så tror jag det faktiskt är minimalt nyttigare pga minskad besprutning samt mer mångsidig gödning. Inte skadligare åtminstone. Och så är märkningen oftast bättre.

GP hävdar dessutom att KRAV-mjölk är godare, och det tror jag tvärhårt på smile.gif http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=280&a=204155

Men, var och en får bli salig på sitt sätt, går exempelvis att argumentera för att närodlat är bättre än långväga transporterade KRAV-märkta varor i en del fall.

"Egna MärkesVaror" och ekologiska/rättvisemärkta produkter är också intressant. Å ena sidan är det ju bra att ekologiska produkter får större marknad (tycker jag), å andra sidan sker det ju ofta i form av EMV. Om Nestlé, mot förmodan, snart erbjuder rättvisemärkta ekologiska frukostflingor, ska jag då välja dem istället för mina svenska (relativt) närodlade? Jag skulle inte göra det

--------------------
          zon2.5

Citera
          Pirum
          Inlägg 13-03-2006, 13:56
          Länk hit: #32

Validating

SvD testar falukorv. De flesta innehåller för mycket vatten, och sämst är som väntat de Egna Märkesvarorna (EMV),
          • 38 procent: Eldorados raka falukorv.
          • 36 procent: Coop x-tra.
          • 35 procent: Eldorado-ring och Willys.

Men även i övrigt är det dåligt med falukorvens kvalitet. Den enda som verkar ha fått godkänt är väl Jokkmokkskorven. Nån som smakat den?

http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_12077386.asp

--------------------
          zon2.5

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-03-2006, 14:04
          Länk hit: #33

Medlem

Vi äter korv väldigt sällan men visst har jag ätit Jokkmokkskorv, den är god... inte kladdig, mjölig och full med brosk som billigare korvar... som jag aldrig köper.
          Sedan så har jag sett på tv hur de gör korven, inga biprodukter eller annat äckligt has i den bara rena råvaror. smile.gif

Citera
          Biggan_
          Inlägg 13-03-2006, 14:08
          Länk hit: #34

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

Jag tror att det produceras mer och mer skit för folk vill handla billigt och får då vad dom betalar för. Den ena kedjan efter den andra startar upp med egna varumärken för att konkurera om kunderna. De som måste vända på varenda krona för att få det att gå ihop är ju hänvisade till den sämre kvaliten och tråkigt nog drabbar det ofta barnfamiljer sad.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-03-2006, 14:36
          Länk hit: #35

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 14:04)
          Vi äter korv väldigt sällan men visst har jag ätit Jokkmokkskorv, den är god... inte kladdig, mjölig och full med brosk som billigare korvar... som jag aldrig köper.
          Sedan så har jag sett på tv hur de gör korven, inga biprodukter eller annat äckligt has i den bara rena råvaror. smile.gif

Och vad är Jokkmokkskorv? Har nämligen en gubbe som älskar korv i alla des former...

Elisabeth

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 13-03-2006, 15:00
          Länk hit: #36

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 13-03-2006, 14:36)
          CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 14:04)

Och vad är Jokkmokkskorv? Har nämligen en gubbe som älskar korv i alla des former...

Elisabeth

Jokkmokkskorven är en "falukorv"....HÄR kan du läsa lite om den. smile.gif

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 13-03-2006, 15:30
          Länk hit: #37

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Det blir , tyvärr, lite för dyrt att åka till Stockholm för att köpa korv.

Edelweiss

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-03-2006, 10:20
          Länk hit: #38

Validating

Efter att ha gnällt på Eldorado och andra EMV så får jag väl ge en eloge till Eldorado för att de tydligen märker sina fiskpinnar bättre än en del andra producenter.

Aftonbladet har tittat på fiskpinnar, de fångas i Atlanten (då som "torsk"), fraktas till Kina för styckning, tillagas i Frankrike och hamnar efter ca 80 dagar i Sverige, efter 4400 mils resa. Sen ska de ut i butikerna. På Findus förpackningar står inget om detta, men Eldorado märker ut att deras stillahavslax är styckad i Kina. Men det känns mer naturligt, den fisken kommer ju redan från andra sidan jorden.

Nån TV-kock som intervjuas hävdar att fisk börjar härskna efter 3 månader i frys, och blir torr av att tinas&frysas för ofta. Tur man inte äter fiskpinnar :-S

http://www.aftonbladet.se/vss/matovin/stor...,800880,00.html

--------------------
          zon2.5

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 29-03-2006, 20:04
          Länk hit: #39

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

CITAT (pejori @ 10-03-2006, 15:45)
          mamma scans köttbullar, använder jag som godis till hundarna, när jag tränar med dom.. smile.gif smile.gif
          barnen däremot tycker dom är goda att äta, men jag vill ha hemlagade wub.gif

En hundinstruktör hade gjort en liten enket och fann att de godaste bullarna var dem från Scan - tyckte alltså de hundar som gick på kurs hos henne biggrin.gif

ingrid som köper när det är till halva priset och ger till de som går på fyra ben

Citera
          Pirum
          Inlägg 29-03-2006, 20:08
          Länk hit: #40

Validating

Aftonbladet gjorde igår en test på färdigköttbullar, bäst var Gudruns köttbullar, med ++++ i betyg, Änglamark och Dafgårds (tror jag) fick +++ och Scan, Coop, ICA, och kanske nån mer, fick ++.
          De bästa färdigköttbullarna, vad jag vet, Konsum Värmlands, testades tyvärr inte smile.gif

--------------------
          zon2.5

Citera

3 sidor V  < 1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-10-2025, 07:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon