Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bra bok om beskärning?
          HelenaF
          Inlägg 15-03-2006, 16:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Hej! Jag har läst en del här och tycker det verkar trevligt, så nu har jag registrerat mig occh kommer skriva in lite info om mig själv snart, men det hinner jag inte just nu (dags att laga middag).

Min första fråga är: Vilken bok om beskärning ska jag köpa?

Vi bor i villa på ett helt nybyggt område, har bott här i fem år nu och anlagt trädgården själva. Alla träd och buskar vi har är alltså ganska så nyplanterade, inga stora gamla saker här tyvärr. Vårat eviga diskussionsämne är hur vi ska eller inte ska beskära. Vi har inga ovanliga sorter, utan det handlar om en del fruktträd och en hel massa buskar. I Karin Berglunds "Din Trädgård" finns det en del beskärningsanvisningar, men vi funderar på att köpa en bok om enbart beskärning, för att få lite mer ingående information.
          Jag tittade på en bok i bokhandeln som jag tyckte verkade bra, det var "Beskära träd och buskar" av Ingela Jagne. Tänkte köpa den på nätet, men hittade såklart en hel massa andra böcker också, så nu vet jag inte riktigt vilken jag ska välja.
          Vad tycker ni som kan det här?

Hälsningar
          Helena

--------------------
          Helena

Citera
          Henrik_
          Inlägg 15-03-2006, 18:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Den enda boken på svenska som är riktigt bra är Beskärnings boken av
          Klaus Voulbrecht, Gustaf Alm och Han Veltman.
          Dom flesta böcker om beskärning tar felaktig fakta, Beskärnings boken är den som är mest korrekt, även om det även där kan finnas vissa saker som man kan fundera över...

Citera
          Hannele
          Inlägg 15-03-2006, 19:53
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ingela Jagnes Beskära träd och buskar.
          Man lär sej förstå, för inte lätt, när ens egna träd aldrig liknar böckernas bilder.
          Hon har också en bra lista även över ovanliga och nya träd och buskar.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          HelenaF
          Inlägg 15-03-2006, 20:59
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 47
          Medlem nr: 7 226

Tack för tipsen . Och tack för länken till recensionen av boken, den lät ju bra.
          "Beskärningsboken" är tillfälligt slut hos både Bokus och Adlibris, måste väl betyda att den är slut på förlaget... så det får bli den andra. Såg just att den finns som välkomstbok i bokklubben Hem & Trädgård.

--------------------
          Helena

Citera
          CGB
          Inlägg 16-03-2006, 11:26
          Länk hit: #5

Gäster

European Tree WorkerDen här boken rekommenderas för beskärning och arbeten i och med träd.

Citera
          Betty
          Inlägg 16-03-2006, 11:35
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (HelenaF @ 15-03-2006, 20:59)
          Tack för tipsen . Och tack för länken till recensionen av boken, den lät ju bra.
          "Beskärningsboken" är tillfälligt slut hos både Bokus och Adlibris, måste väl betyda att den är slut på förlaget... så det får bli den andra. Såg just att den finns som välkomstbok i bokklubben Hem & Trädgård.

Nya Beskärningsboken finns på Akademibokhandeln. för 112:- Den skulle jag ha beställt om jag hade ansett mig behöva en beskärningsbok! smile.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-03-2006, 23:43
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Beskärningsboken eller "Nya beskärningsboken" av Klaus Vollbrecht, Gustaf Alm och Han Veltman är den bästa om man bara ska ha en. Jagnes är inte dålig men behäftad med fler sakliga svagheter och saknar det viktigaste som den förra iallafall har lite av - hur träden växer och är uppbyggda.

--------------------

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 17-03-2006, 08:08
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Ovanstående är de minst sämsta. Tyvärr råder det brist på riktigt bra beskärningslitteratur. Får man tag i ett exemplar av Klaus Vollbrechts "Träd-deras biologi och vård" är den oftast prisvärd, även om den innehåller mer djupgående fakta och kanske inte så konkreta beskärningstips.

Vill dock framhålla att den bästa lärdommen är övningen.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 17-03-2006, 09:44
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Jag måste säga att ju mera beskäringstips man läser dessto mer förvirrad blir man då instruktionerna skiljer väldigt mycket mellan de olika böckerna plus det som står på nätet. Dessutom så har jag aldrig i verkligheten stött på något träd som ser ut som de som finns avbildade i beskäringsböckerna.

Det verkar att man kan beskära rätt på väldigt många olika sätt och fel på ännu flera sätt. Huvudprincipen är att man skall TÄNKA och inte bara ge utlopp för driften att beskära !!

Håller om att Nya beskärningsboken är mest tillämpbar då den innehåller så många olika arter ink. tabeller med beskäringsperioder.

Vad gäller äpplen så tycker jag Cillas hemsida + det hon skrivit här på forumet är bättre än alla andra beskäringsböcker tillsammans !!!

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-03-2006, 19:42
          Länk hit: #10

Medlem

Tack Jan!

Om man vill ha en kortkurs i beskärning så är detta det bästa tycker jag:

1. Skär bort all hybris om träd, dvs alla tankar på att träden växer fel och att vi människor vet bättre. Det är vi som har att lära av träden, inte tvärtom.

2. Lär dig se hur ditt träd mår, dvs tillväxt, viktbalans, sjukdomar, reaktioner på tidigare beskärningar, osv. Den kunskapen gör att du inte behöver tänka i termer av "vilka grenar man ska ta", och det är bra eftersom inget träd ser ut som de i böckerna.

3. Jämför dina egna ambitioner med trädets. Ju bättre du förstår hur ditt träd lever, desto bättre ser du hur det vill leva, och ser vilka av dina ambitioner som är möjliga att genomföra. Kan också kallas att samarbeta med träden.

--------------------

Citera
          Henrik_
          Inlägg 18-03-2006, 20:15
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 340
          Medlem nr: 7 227

Många kloka ord sagda.
          Skönt att höra att nån tänker efter!
          Visst finns det många sätt att beskära på, men det finns vissa grundregler som alltid gäller och så länge man kan, på ett vettigt sätt, motivera det man gör så är det bra...

Citera
          arborator
          Inlägg 25-03-2006, 15:20
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 55
          Medlem nr: 7 035

Det är mycket viktigt att förstå trädets biologi. Om det får man mest information av Dr. Alex Shigo´s verk. Han är världsberömd och har skrivit många böcker, och har haft kurser över hela världen.
          År 1992 Klaus Vollbrecht och jag deltog hans Tree Laboratory i Danmark och det var värt prisen.
          Man kan klicka i Google Alex Shigo eller Tree biology, då får man mycket nyttigt kunskap om träden.

Citera
          Cilla
          Inlägg 28-03-2006, 12:33
          Länk hit: #13

Medlem

Jag håller med, att förstå trädens biologi är det viktigaste. Jag brukar kalla det för att kunna se hur träden lever, växer och mår.

Det saknas populärskriven litteratur på svenska om detta. Närmast kommer man med Vollbrechts Trädens biologi och vård och det korta inledande kapitlet i Beskärningsboken av Alm, Vollbrecht, men därefter är det i det närmaste stopp om man inte vill plocka ihop vidspritt material från universitet och andra källor och läsa engelsk och tysk litteratur.

--------------------

Citera
          Katarina H
          Inlägg 30-03-2006, 09:54
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 209
          Medlem nr: 119

CITAT (Cilla @ 17-03-2006, 19:42)
          2. Lär dig se hur ditt träd mår,
          3. Jämför dina egna ambitioner med trädets. Ju bättre du förstår hur ditt träd lever, desto bättre ser du hur det vill leva, och ser vilka av dina ambitioner som är möjliga att genomföra.

Håller förstås helt med Cilla ... smile.gif Jag vill bara tillägga att du ska ta god tid på dig att se in trädet. Studera det från flera håll och titta länge innan du beskär.

--------------------
          Katarina

Citera
          Jan af Lisö
          Inlägg 30-03-2006, 10:24
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 348
          Medlem nr: 122

Trädbeskärning är inget man gör rakt av på våren.... Jag tittar på mina träd under hela växtsäsongen innan och funderar hur de skall beskäras. När jag står där med sekatören i början på april så är det bara att verkställa det jag har funderat kring en hel säsong, även om vissa beslut fattas då....

Citera
          Cilla
          Inlägg 30-03-2006, 12:07
          Länk hit: #16

Medlem

Ja detta behöver man verkligen lägga till! Just att lära känna trädet, se hur det mår och reagerar på tidigare beskärningar är viktigt.

Jag spanar också mycket på mina och andras träd som jag beskär. Tar ofta bilen förbi träd som jag beskurit för att kika på hur de reagerat. Ju mer man lär sig om dem, desto mer intresserad blir man av at lära mer... Det är väl så man blir en trädtok!

--------------------

Citera
          arborator
          Inlägg 04-04-2006, 14:54
          Länk hit: #17

Medlem

Cilla, alldeles rätt! Man måste följa med och se vad händer när man har arbetat med trädet. Då kan man lära något nytt. Men tyvärr det finns "yrkesfolk" som vill tjäna extra pengar under högsäsong och kunderna är nöjda när tex. äppelträdet är färdigt "klippt" och man har en höge ris på marken. Kunderna kan inte kritisera själva metoden.

Jag har skrivit att svenska och finska är de två språk som har ordet träd i yrkesbenämningen. I andra språk det kan heta tex. gardener, jardinier, aetnik osv. Det finns så många trädgårdsmästare som odlar blommor, grönsaker osv, som inte vet tillräckligt om träden. Men den stora allmänheten tror att de vet. Därför är den nya titeln arborist bra, jag började använda den fina titeln år 1986, mest i syfte att få mera uppskattning för korrekt trädvård.

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-04-2006, 15:07
          Länk hit: #18

Medlem

Javisst vore det lätt att tacka ja till jobb under högsäsong. T ex att tacka ja till alla fruktträd som det efterfrågas beskärning om nu, trots att de flesta skulle må mycket bättre av att beskäras på sensommaren. Jag skär allt mindre på vårvintern, det blir stillastående och unga träd och hamlingsträd.

Arboristtiteln används lite olika. Jag kallar mig inte för arborist, för det tycker jag att man ska ha de särskilda arboristcertifikaten för.

--------------------

Citera
          arborator
          Inlägg 08-04-2006, 12:03
          Länk hit: #19

Medlem

Cilla, jag är nog inte officiell arborist, dvs. genomgått examet, som man nu kan göra även i Finland. Jag tror nog att jag kunde lätt klara förhöret, men inte praktiska delen, jag har aldrig lärt friklättring med sele, rep osv., för gammal.
          När jag började var det inte känt och kanske förbjudet av försäkerhets regler, på eget ansvar inte.
          Situation var kanske lik i Sverige, alla de första arboristerna hade fått sin skolning och erfarenhet utomlands. Jag har haft stor hjälp av två killar, en amerikanare som gifte en finsk flicka och en irländare, samma sak. Stephen Knapp var tvungen att flytta tillbaka och har nu egen firma i USA och över tio anställda, han var då, 1993 den första med ISA-sertifikat. Han kunde inte livnära sig här.
          Jag har också kommersiell skolning och vet hur viktigt är marknadsföring, SP och PR, det är därför jag tog den fina titeln. Och det har hjälpt, nu är titeln mera känt, det finns mera firmor, städerna anställer arborister och vi har egen förening för trädvård.

Citera
          CGB
          Inlägg 13-04-2006, 08:57
          Länk hit: #20

Gäster

I ISA's katalog för år 2006 ingår en mängd intressanta skrifter och CDn om trädvård och beskärning. Samtliga kan beställas via www.isa-arbor.com. Några exempel; Tree Biology, Tree Pruning, Diagnosis and Disorders, Plant Health Care, Tree Selection and Planting, Trees and their environment, Disease of trees and shrubs, Tree Doctor, Wood decay fungi, Evaluating Tree defects, Root Injury and Tree Health Booklet, osv. Till och med Jean Gionos ' The Man Who Planted Trees' finns på listan... den råkar jag ha på bokhyllan fast på svenska.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 07:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon