Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Sömnsvårigheter.
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 01:40
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 447
          Medlem nr: 7 210

Jag brukar få massa energi efter kl 21 på kvällen, oavsett om jag har jobb eller inte på dagarna.

Nu är jag ju arbetslös å då är det ju väldigt lätt att man vänder på dygnet å det spelar ingen roll hur mycket jag än försöker vända tillbaka på dygnet. Det blir ändå att jag är vaken halva eller hela natten.

Ibland kan jag somna runt 2 å sedan vakna igen efter ett par timmar å inte kunna somna igen, innan tyckte jag att det var jobbigt, men nu är jag så van så det känns som om det kvittar att försöka göra nåt åt det.

Men den dagen då jag får ett svar ifrån något av alla hundratals jobben man söker som är positivt, en provanställning eller liknande.
          Då är det ju inte så kul längre, vill ju inte komma till jobbet som en zombie eller försova mig än massa.
          Så jag måste ju få rätt dygnsrytmer igen.

Någon som är som jag, eller har nåt tips?

Vill helst inte börja käka sömnpiller.

Mvh/Danne.

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 05:54
          Länk hit: #2

Medlem

Har sovit till och från inatt. Jag mår lixom många andra inte lika bra under vinterperioden.

Har lidit av deppression varje höst och vinter sen första klass och detta är en orsak till sömsvårigheter.

Denna vinter har jag mått som bäst, då jag nyligen gått en utbildning som man jobbar mycket med sig själv. Så jag är starkare inombords nu än vad jag någonsin har varit.

Men vissa dagar finns det helt enkelt ingen trötthet å det är därför jag fortarande sitter här å skriver.

Jag håller även på att skriva en självbiografi som aldrig tycks bli klar, den kommer nog att sluta som en triologi smile.gif

Att skriva får mig att känna mig tillfredställd inombords, så vaknar ni å undrar vad det är för nån tokig jäkel som svarar på allt, så är det bara jag som inte kan sova och tilfredställer mig inombords. wub.gif

Mvh/Danne.

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          mamamaggan
          Inlägg 17-03-2006, 06:28
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15 810
          Medlem nr: 2 558

Skriv på du!

Välkommen hit! Du verkar var en trevlig prick med framför allt ett otroligt stort lager av roliga historier.

--------------------
          Mälardalen zon 2 - 3

Att känna skuld är att vara human

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 07:10
          Länk hit: #4

Medlem

wub.gif Tack!!! smile.gif Ett gott skratt förlänger ju livet, har jag hört å eftersom jag är en person som bryr mig mycket om andra och mig själv
          (ja jag skrattar åt mina egna skämt rolleyes.gif ) så tycker jag att ni ska leva ett långt å lyckligt liv.

Så varsegod, här har ni ännu ett skämt! :

- Vakna pappa! du har glömt att ta dina sömntabletter!

smile.gif biggrin.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif rolleyes.gif tongue.gif wub.gif wub.gif

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          Hum
          Inlägg 17-03-2006, 07:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Hmm, jag var lite likadan då jag studerade och hade en rätt "ledig" tidtabell. Njut av det då du kan, natten kan vara en kreativ tid. Nu då jag jobbar har jag en väldigt fast dygnsrytm och klarar sällan av att hålla mig uppe efter 11.

Vintermörkret äter nog på en, där har du rätt. Men nu börjar det vara så pass soligt att jag känner hur jag har bara mer energi för varje dag.

Förr i tiden sov folk längre på vintern och mindre på sommaren, då det fanns mycket arbete. Inget dåligt system

-jb- tongue.gif

Citera
          adrianne
          Inlägg 17-03-2006, 07:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 2 604

Hej Rhodoskillen.

Rhodoskillen. Härligt! Där är det fint och för ungdomarna fullt ös.

Ja du det där med att inte kan sova skulle jag kunna skriva flera böcker om.
          Men några råd är svårt att komma med. Vi är ju så olika.
          Har bara dom förhållningsregler som jag tror är viktiga och dom kan jag dela med mig Här är vad jag tror på...

Sov aldrig på dagen. Att säga ” Jag måste gå och sova en stund, för jag sov så illa i natt” Tror jag är helt förkastligt.. Man kommer in i en karusell, där man sover på dagen och ligger vaken på natten och plötslig har man fått en helt ny dygnsrytm.
          Att inte äta mycket och tung mat på kvällen, så magen måste göra ett hästjobb på natten.
          Att ha en fast rutin för sovdags, att lägga sig klockan 11 en kväll, klockan 12 nästa och 3- på natten tredje kvällen är ingen smart livsföring för en bra sömn.

Tror att det är bättre att ta på sig en extra filt än att ha det för varmt i sovrummet.
          Jag får kopparslagare på morgonen om jag sover varmt.

Att ligga och vrida och vända sig krampaktigt försök att tvinga fram sömn, bara har motsatt effekt, man blir istället klarvaken.
          Ta en bok och läs, klapp katten, slå på TV och ligg inte och rotera som en propeller i loppkassan..

Nog undrar du, men om dessa regler nu är så bra, varför sover inte människan då?
          Jag kan inte sova på grund av värk, kan inte äta hur mycket tabletter som helst. Kroppen vänjer sig snart och till slut hjälper inget Tabletter är aldrig någon utväg i längden. Naturligtvis kan man inte helt utesluta all medicinering, men allt måste ske med måtta..

Hoppas att det ordnar sig för dig med både sömnen och jobb.

Ann.

Citera
          Hum
          Inlägg 17-03-2006, 08:05
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 187
          Medlem nr: 7 086

Det där med att inte äta tungt på kvällen är förresten så sant..! Inte för mycket socker heller.
          Jag har också märkt att jag personligen är väligt sensitiv för kaffe och te för sent. Men det är väldigt individuellt.

Att motionera (speciellt ute) är den bästa sömnmedicin jag vet. Pröva ta en lång kvällspromenad eller gå och jogga en timme eller två innan du lägger dig.

-jb-

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 08:23
          Länk hit: #8

Medlem

Jag går minst en mil varje dag och jag äter jämna tider, klart att det nån gång ibland kan skifta.

Jag försöker vara vaken hela dagen om jag har varit uppe en hel natt, för att sedan gå till sängs på kvällen, men ibland kan jag inte somna då heller, jag har sovit sammanlagt 4 och en halv timme på två dygn nu och jag är fortfarande inte trött.

Jag sover som bäst på sommaren, när man kan lägga sig på balkongen å sova å sedan vakna upp av morgonsolen. Enligt min mamma så har jag alltid varit en nattmänniska, spelade tydligen ingen roll hur hon än försökte när jag va liten.

Men på sommaren har jag skiftat som en kameleont skiftar färg. Sommaren och ett jobb är nog det som saknas för att få mig att sova rätt tider.

Kom just att tänka på, att när jag ej är singel utan sover med en tjej så är det betydligt lättare att få en jämn sömn, man kanske tänker för mycket å gör så att kroppen harsvårt att slappna av när man är själv utan jobb m,m.

Men tack för tipsen! Mvh/Danne wub.gif

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-03-2006, 08:23
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

håller med adrianne där... smile.gif
          och vill tillägga....hur sent du än somnade, gå upp vid en bestämd tid. varje dag!!! smile.gif smile.gif
          gå också och lägg dej vid en bestämd tid, samma där..... wub.gif wub.gif
          det tar ett par dagar, sen kommer rytmen tillbaka wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          birgitek
          Inlägg 17-03-2006, 08:29
          Länk hit: #10

Gäster

Tror inte att du behöver oroa dej, själv vände jag på dygnet under en period av arbetslöshet och hade inga problem att vända tillbaka när jag började jobba igen.
          Birgit Ek

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-03-2006, 08:30
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (mamamaggan @ 17-03-2006, 06:28)
          framför allt ett otroligt stort lager av roliga historier.

Historierna är de sämsta.. sad.gif
          Finns det inga inga bra historier nu för tiden?

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Hannele
          Inlägg 17-03-2006, 08:33
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 01:40)
          Någon som är som jag, eller har nåt tips?

Använd sängen bara som sovplats, inte dåsa där hela dagn... så att när man lägger sej, säger kroppen direkt "Nu ska det sovas!"

Ett glas varm mjölk (med honung är lugnande).
          Varva ner.

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Reserv
          Inlägg 17-03-2006, 09:30
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 6 877
          Medlem nr: 5 537

Har du testat valeriana från hälsokost? Det funkar rätt bra som insomningsmedel.

Citera
          marigt
          Inlägg 17-03-2006, 09:31
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 226
          Medlem nr: 2 382

Har också haft svårt med sömnen, ibland fortfarande, tankarna bara far omkring.
          Skrev ner eller av mig på kvällarna, ibland funkar det med intensiv sömn;
          somnar sent går upp tidigt.
          inga mardrömmar eller tankar utan bara nästan medvetslös sömn.

Känner att jag behöver bli kroppsligt trött längtar till våren när man kan gräva i jorden igen och ta ut kroppen så den blir trött av hårt arbete.

Bara sitta stilla kan man bli "tokig" av,
          Sitter nästan hela dagen framför en dator och jobbar och det bara kliar i kroppen att få röra på mig.
          sen finns det trevligare "avslappningsövningar" att göra.
          Jag sover lite bättre nu efter jag blev sambo, Kan slappna av och inte behöver vara på min vakt på samma sätt som tidigare.

Citera
          Annlo
          Inlägg 17-03-2006, 10:01
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 1 244
          Medlem nr: 2 003

CITAT (Reserv @ 17-03-2006, 09:30)
          Har du testat valeriana från hälsokost? Det funkar rätt bra som insomningsmedel.

Kan jag också rekommendera!

Har använt det vid tillfällen i livet som varit besvärliga. Jag har då en tendens att ligga och fundera när jag lägger mig... tar tabletterna bara en kort tid och sedan har det vänt av sig självt. rolleyes.gif Det är ju hälsokost som säljs i mataffären så de är inte så starka! sleep.gif

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 10:25
          Länk hit: #16

Medlem

Jag har valeriana hemma, men dom verkar inte fungera på mig, tror att det enda rätta är att jag får något vettigt att göra å det brukar alltid titta fram något när man kan börja gå ut i shorts å t-shirt.

Jag har nog helt enkelt på tok för många tankar och idéer som snurrar runt i skallen, så många att kroppen glömmer bort att slappna av oavsett om jag dricker kamomillte, går på nattklubb å tar fram danstassarna, läser en bok m,m.

Jag vet att detta problem brukar försvinna när jag har ett jobb som jag trivs med m,m.

Men känner ändå att det är ett bra ämne att prata om då fler än jag har samma problem.

Mvh/Danne.

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 14:20
          Länk hit: #17

Medlem

Börjar bli fruktansvärt trött nu, har ju varit vaken i 2 och ett halvt dygn nu med endast runt 4 timmars sömn sammanlagt

Vad tycker ni? Ska jag vänta med å sova tills ikväll eller ta siesta nu å sova ut å gå ut å roa mig med mina vänner ikväll, sjunga karaoke å sedan kanske gå på stadt å bli kung på dansgolvet som vanligt? Och sedan gå hem å somna till något nattprogram på tv!

Mvh/Danne

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera
          pejori
          Inlägg 17-03-2006, 14:24
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 19 528
          Medlem nr: 2 682

CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 14:20)
          Börjar bli fruktansvärt trött nu, har ju varit vaken i 2 och ett halvt dygn nu med endast runt 4 timmars sömn sammanlagt

Vad tycker ni? Ska jag vänta med å sova tills ikväll eller ta siesta nu å sova ut å gå ut å roa mig med mina vänner ikväll, sjunga karaoke å sedan kanske gå på stadt å bli kung på dansgolvet som vanligt? Och sedan gå hem å somna till något nattprogram på tv!

Mvh/Danne

gå ut oh ta en promenad... smile.gif
          sover du nu, så är det kört i kväll igen wub.gif wub.gif
          håll dej vaken wub.gif

--------------------
          Den grövsta form av mobbning är, att kalla sina meningsmotståndare mobbare.
          Bor i zon 2

Citera
          Biggan_
          Inlägg 17-03-2006, 14:24
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 35 147
          Medlem nr: 5 447

CITAT (Rhodoskillen @ 17-03-2006, 14:20)

Mvh/Danne

Ta du en siesta nu så du orkar med allt det roliga! biggrin.gif

--------------------
          Biggan
          Systematik är att sätta den ena foten framför den andra när man går och inte tvärtom.
          Eyvind Johnson

Citera
          Rhodoskillen
          Inlägg 17-03-2006, 14:34
          Länk hit: #20

Medlem

Fast risken är ganska stor att jag inte vaknar förrens nån gång sent ikväll å blir vaken hela natten igen. sad.gif

--------------------
          Mvh/Danne.

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-01-2026, 04:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon