Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintrad Änglatrumpet...
          babben1
          Inlägg 18-03-2006, 12:22
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 7 240

Hej. Kanske en dum fråga men nybörjare i blomsterlandet som jag är så kommer det en & annan fundering i bland. I slutet på Februari tog jag upp mina Änglatrumpeter från garaget där dom haft det ganska mörkt under vinterns månader. När jag ställda ner dem där var jag av oliak skäl tvungen att klippa ner dem ganska hårt & nu undrar jag hur lång tid det brukar ta för dem att komma i gång igen efter att man tagit fram dem & omplanterat dem. Eller kan do helt enkelt ha dött??

Hälsningar Babben

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 9)
          Caprice
          Inlägg 18-03-2006, 12:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 245
          Medlem nr: 43

Du märker på stammen om de dött... den är antingen mjuk och nästan geleáktig, eller så är den väldigt torr och beigefärgad... Vattnade du dem ngnting alls under garagetiden? Liiite vatten vill de ha... Att du klippte ned dem gör ingenting.
          Hoppas du inte klippte dem umder Y-bildningen bara, då tar det betydligt längre tid innan de blommar....

Börja med att försiktigt vattna dem i början, så vaknar de så småningom till liv... olika hur lång tid det tar, men räkna med två veckor ca... använd ingen gödsel i början, endast vatten...

Det går säkert bra, de är ganska tuffa rackare! wub.gif

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image
          Vita non est vivere sed valere vita est

Citera
          babben1
          Inlägg 18-03-2006, 14:29
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar. Ja, dom fick lite vatten undertiden men det är möjligt att dom fick för mycket då jag såg lite mögel på jordytan vit omplantering. Dom är inte mjuka alls, det var just därför jag klippte ner dem innan vintern för dom stod ute länge och blev "geleiga". Den delen klippte jag bort då. Ett par hade noginte hunnit med sin ybildning men jag har ett par som är riktigt stora i stammen men inga blad. Och visst rä dom väl beiga i färgen & ganska torra.... Tror du det är kört då? Har väl haft dem omplanterade i ca 3veckor och än ser jag inte en tillstymmelse till skott på dem. Står nu i rumstemperatur i lägenhet. Pelargonerna stod på samma ställe & såg lika tråkiga ut dom men där her den ena börjat skjuta små skott igen :-)

Hälsningar Babben

Citera
          Caprice
          Inlägg 18-03-2006, 14:37
          Länk hit: #4

Medlem

Hmm, tre veckor och inget har börjat hända...?
          Vänta några veckor till, man vet aldrig...

Om det sedan inte hänt något efter det får du göra en test: Klipp av en bit av stammen och se hur det ser ut... ser den fin och levande inuti stammen, då lever den och är bara lite tjurig... biggrin.gif
          Är stammen ihålig och torr ser prognosen dyster ut... unsure.gif

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image

Citera
          babben1
          Inlägg 18-03-2006, 14:49
          Länk hit: #5

Medlem

Ok, ska göra så så får vis e vad som händer. Det är två stycken större trumpeter men sen är det 4 små som endast är ca 1-2dm höga. En av dem är mycket torr på utsidan av stammen och har liksom ömsat "bark" om man får säga så. Om jag tar bort det från stammen så är den grönare under. vad tror du om det? wacko.gif En av de andra fick jag klippa ner precis vid y bildningen så stammen på den är kort. Vid snittet har det torkat och se lite ihåligt ut men längre in är det oxå grönt... biggrin.gif Förstår om det låter idiotiskt men som sagt.... jag är ny på det här och är såååååå tacksam för din hjälp
          Babben

Citera
          Caprice
          Inlägg 18-03-2006, 15:31
          Länk hit: #6

Medlem

Så länge det finns grönt bakom barken så finns det liv... !

Då tar de sig..!

Det värsta som kan hända är väl att de övre stambitarna är döda, det är inte värre än att du tar bort de när du ser att det inte kommer ngt upptill på stammen...
          Vänta ett tag, sedan är det viktigt med myyycket vatten och myyycket näring... dock är dränering viktigt!
          Jag kör med Chrysan och / eller Blåkorn till mina änglar, och ha gärna ett lager kogödsel i botten av krukan....

Grattis! smile.gif wub.gif

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image

Citera
          Carex
          Inlägg 18-03-2006, 15:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 189
          Medlem nr: 6 174

lånar tråden lite baar om ingen har ngt emot det. När ska man ta fram ängeln då? Jag har en balkong som kan bli ganska kall men alltid är frostfri, är det för tidigt att ta fram ängeln som står helt mörkt, inget vatten och rumstempererat? (vet att den lever) det är meningen att den ska stå på balkongen tills den kan flytta ut.

--------------------
          Zon II Stockholm. Min blogg om passionen till odlandet Green Thumbs

Citera
          babben1
          Inlägg 18-03-2006, 15:58
          Länk hit: #8

Medlem

Så om jag klipper/beskär den & ser att den är vit/träig innuti så är den död, kan den vara grön under det överasta lagret av "bark" men död i alla fall. Klippte lite för att se och den är snus torr innuti :-(

Babben

Citera
          Caprice
          Inlägg 18-03-2006, 16:05
          Länk hit: #9

Medlem

Du får klippa längre och längre ned på stammen, tills du ser grönt...
          Den dör lixom uppifrånochnedåt...
          blink.gif

Om du klipper i stammen och den är beige och ihålig, då är den med största sannolikhet död... men som sagt, fortsätt och klipp nedåt...

Jag har haft en som var kanske 180cm hög, tog in den alldeles försent en höst... på vårkanten fick jag klippa och klippa, tills det var kanske 30cm kvar... men där levde den...!

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image

Citera
          Caprice
          Inlägg 18-03-2006, 16:14
          Länk hit: #10

Medlem

Carex:

Har du inte vattnat den alls under vintern..?
          Lite vatten måste de ha... kan funka om du har tur och den har haft mkt vatten i stammarna när du tog in den... unsure.gif
          (vilket den egentligen inte ska ha..)

Du får inte ställa ut ängeln innan det är absolut riskfritt för att temp går under nollan...!

Ta fram den ca 5 veckor innan den ska ut, ställ i rumstemp, vattna långsamt tills du ser att den vaknar till liv... plantera om den, gärna med kodynga i botten, se till att krukan är väldränerad. Beskär den endast om du själv vill, eller för att det behövs. Sedan ger du den mycket näring under hela sommaren, och slutar inte förren ca 5 veckor innan det är dags att ta in den! Dra ned på kväverik näring mot slutet...

--------------------
          Caprice
          Stockholm zon 2-3
          user posted image

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 06:12

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon