Några dagar i Sorrento låter underbart! Jag har bott en längre period i Vico Equense som ligger bara några tunnebanehållplatser bort.
Har tyvärr inga tips om Capri, kom ju som sagt inte längre än till hamnen. Några kompisar till mig gjorde dock en deal med en taxichaufför som körde runt dem på Capri och de var helnöjda. Ett bra sätt att se hela ön.
När du åker till Pompeji kan jag dock tipsa om att besöka det kvarter som svenskarna gräver i. Det är kvarter 1 i region 5. Vid entrén till Pompeji har de ljudguider som man kan hyra. De brukar vara populära eftersom man får en bra tur genom stan då. Annars tycker jag det är mysigt att bara ströva omkring i Pompeji. Om ni kan så undvik den stora cafeterian vid forum, maten är både dyr och trist. Fast å andra sidan finns det inte så många matställen att besöka. Jag brukar ha mat med mig och så brukar jag sätta mig på kullen utanför Vesuviusporten. Där har man bra utsikt över stan och områdena runt omkring. Kan också tipsa om att förra året så invigdes en kopia av den berömda Alexandermosaiken, den kan du titta på i Faunens hus. Är du riktigt intresserad av arkeologi kan ett besök på arkeologiska museét i Neapel vara kul.
Om du har tid så besök även Herculanum. Det är något mindre stad som också begravdes år 79. 6 kvarter är utgrävda. Herculanum ger en helt annan upplevelse än Pompeji, eftersom det är olika typer av föremål som överlevt i de två städerna. I Herculanum har mer trädetaljer överlevt, staden täcktes av ett tjock lavaflöde. Arkeologerna har på sina ställen fått ta sig ner genom 20-24 meter förstenad lava.....
Oplontisvillan är också värd ett besök, tyvärr minns jag inte just nu vad hållplatsen heter. Villan ligger dock i ett skumt område och det gäller att hålla i sina värdesaker när man tar den korta promenaden från stationen.

Vy över forum

Utsikt från mitt lunchställe