digitalkarin skrev :Visst är det väl konstigt... Ta till exempel svampar. Toppslätsskivling är förbjuden. För den är narkotisk. Flugsvamp är jättegiftig, men den är det ingen som går och FÖRBJUDER, för den blir man inte "rolig" på. Det verkar som om det är lagligt att förgifta sig, så länge man inte har roligt[QUOTE]
Ledsen att jag 'rotar runt' i en gammal tråd men jag är ny här och ville bara säga att den röda flugsvampen ( Amanita muscaria ) inte är 'jättegiftig' och går utmärkt att 'bli rolig på' , riktigt rolig tillochmed..
Att flugsvamp är jättegiftig får vi lära oss redan som små
och den har nästan blivit till sinnebilden för dödlig svamp.
Detsamma gäller cannabis som i jämförelse med i princip alla andra droger är lika farlig som saft .
Att alkohol är ett utmärkt lösningsmedel är det väl ingen som säger emot men ändå dricker man alkohol utan att oroa sig för att dö av förgiftning vilket ju är fullt möjligt.
Det finns så vitt jag vet inte ett enda dokumenterat fall av cannabisförgiftning och att överdosera sig till döds är omöjligt i praktiken.
Varför får vi då hela tiden höra motsatsen från våra folkvalda och varför vägrar folk att tänka själva och bara stirra sig blinda på vad som är lagligt/olagligt istället för att undersöka vad som är bra för en själv.
Exempel på lagliga droger i sverige : Alkohol (etanol) , tobak (nikotin) , kaffe ( koffein ) , choklad (innehåller en mängd , komplext sammansatta ämnen som reagerar på samma ställe i hjärnan som cannabis - choklad är tillvänjande) .
Lägg till det alla receptbelagda droger som är statligt subventionerade och säljs med vinst på Apoteket ; riktigt tunga droger såsom Benzodiazepamer , opiater , SSRI-preparat (antidepressiva) som ofta skrivs ut slentrianmässigt till människor som aldrig skulle komma på tanken att medicinera sina nervösa besvär med välbeprövade tetrahydrocannabinol eftersom det är 'knark' men utan vidare tar sobril och rohypnol , om vilka vi vet mycket lite , för att kunna sova och för att orka gå upp - vilka vilseledda stackare ! Missbrukare som ogillar knarkare...
Ursäkta svadan ! Jag skulle bara kommentera flugsvampen..

men nu fick jag ur mig lite galla också och det är ännu inte narkotikaklassat om någon bryr sig.