Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Tidig körsbärstomat
          lobelian
          Inlägg 27-03-2006, 10:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 986

Det är första året jag tänkte jag skulle ge mig på att odla grönsaker.
          Jag vill gärna ha körsbärstomater, lök, rädisor, purjolök, dill, persilja och olika kryddor.
          Snälla kan ni ge mig förslag på goda körsbärstomater, ej växthustomater, som ger skörd omkring midsommar, om man förodlar dem?
          Kan ni även ge mig förslag på de övriga sorterna, om de ska förodlas osv.
          När tomaterna och de övriga sorterna har grott ska de då stå svalt eller varmt under ljus?
          lobelian

Citera

Nytt inlägg
          Svar (1 - 3)
          krukan
          Inlägg 27-03-2006, 12:27
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 291
          Medlem nr: 3 641

Hej!
          Jag satte mina tomatfröer i februari förra året (vilket jag senare insåg var alldeles för tidigt). Det var av sorten Tiny tim, som ger goda små körsbärstomater. Tiny tim ska bli (enligt påsen) ca 30 cm hög, men redan i maj var mina 50 - 60 cm höga och hade röda tomater. Då hade jag ännu inte kunnat skola ut dem!

Så jag tror att den skulle funka om du vill få tomater tidigt, men då får du genast peta ner dem i jorden. Det är bra att de inte blir så stora, men ju större kruka desto högre blir de och desto mer tomater får man. Under sommaren fick jag massor och de fortsatte ge tomater i klasar tills frosten tog dem.

Mina stod i stora krukor uppbundna mot ett plank, då de vuxit sig för stora för att klara sig utan stöd. De stod aldrig i växthus. Ju svalare de står när de grott desto mer kompakta plantor får du. Men de vill ha kanske 15 grader ändå och mycket ljus. Mina stod i fönstret bara och det gick bra det med, men de tog mycket plats!

Lök kan jag inget om, men rädisor kan man direkt peta ner i jorden när temperaturen är lagom.Jag tror inte det är bra att förgro dem, då man inte ska störa roten, det är ju den som ska bli rädisan.

Dill slänger jag bara ut fröerna på våren direkt i landet och det växer bra (se upp för bladlöss...)

Persiljan förgrodde jag, men jag tror det går lika bra att direktså dem också. Ju mindre man behöver förgro desto mer plats för det som faktiskt MÅSTE förgros.

--------------------
          zon 5, umeå

Citera
          noora
          Inlägg 27-03-2006, 15:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Persilja gror ganska långsamt, så det kan vara bra att förgro den inne. Det finns slätbladig och krusbladig att välja mellan. Den slätbladigare har kraftigare smak, medan den krusbladiga ofta anses dekorativare.

När du köper dillfrö kan du välja mellan krondill och bladdill. Krondill är en sort som fortare går i blom, så om du vill ha mycket blad och inte dillkronor ska du välja bladdillen. Den blommar också om den får slut på näring.

Bland övriga kryddor rekommenderar jag att du köper sådant som du faktiskt är intresserad av att använda. Det är svårt att peka ut någon specifik krydda eftersom alla tycker om olika saker, men bland favoriterna brukar man hitta basilika, timjan, gräslök, rosmarin, oregano, mejram och salvia.

När det gäller perenna kryddor (timjan, salvia, rosmarin, oregano m.fl) är det lättast att köpa färdiga plantor om du inte behöver massor av samma sort. När du shoppar plantor kan du ju även passa på och lukta på dem och se om det är något du tror att du vill ha, så slipper du köpa "grisen i säcken". Ettåriga kryddor som t.ex. basilika och mejram är däremot oftast billigare att själv. Många av dem ska helst förodlas inne.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          lobelian
          Inlägg 27-03-2006, 21:37
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 6 986

Tack för era svar! smile.gif Då ska jag genast gå och köpa frö till tomatsorten Tiny tim.
          Har ni även något förslag på bra plocksallad som är god och tidig?

Lobelian

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-06-2025, 17:33

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon