Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Klätterrosor för båge, Kan jag få lite sort-tips?
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 04-05-2003, 22:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Jag har införskaffat en rosenbåge som alltså skall fyllas med någon lämplig ros. Bågen är rätt liten, öppningen inunder är cirka en meter bred och höjden ungefär två meter. Vad kan passa för en sådan båge?

Har själv funderat på klassikern New Dawn (vill gärna ha en rosa ros) men undrar om inte den växer lite väl kraftigt för en såpass liten båge.

Är det någon som har några bra tips?

Självklart vill jag ha en så frisk och härdig sort som möjligt. Har ingen lust att göra om misstaget att köpa en sort som blir helt "naken" p g a rosrost (köpte sorten Heidelberg för många år sedan - mycket vackra blommor men ett elände var att bladen svartnade/gulnade och föll av).

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-05-2003, 06:36
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Först måste Du nog tala om vart Du bor d v s zontal.
          New Dawn är la helt ok - men attans tråkig i min värld :-D pålitlig och så är den ju smile.gif
          men bor man i zon 1-2 kan man välja på mkt :-) mindre i zon 4-5

Hälsar Ingrid

Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 05-05-2003, 13:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 175
          Medlem nr: 1 025

Hej

I förra veckan köpte jag min FÖRSTA ros. Sneglat på dem ett par somrar nu men det har inte blivit av. Hade ju alltså inte minsta egna idé om vad jag skulle har, förutom att den skulle klättra. Flammentanz blev det. Den skulle blomma mycket och var ok i zon 3-4. Har planterat den vid en pergola. Förmodligen också en (tråkig) ros eftersom växtfirman föreslog den till en total nybörjare. Jag skulle klippa den cirka 1 dm om ett par veckor sa de. Någon som har en aning om hur hög den blir första året och om den blommar. Eller om det är något annat speciellt att tänka på när det gäller rosor.

Jätteglad biggrin.gif för min första (men förhoppningsvis inte sista ros)

Kristina

Citera
          Ella
          Inlägg 05-05-2003, 15:09
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 517
          Medlem nr: 1 209

Jag har också precis planterat en flammentanz och den har redan haft löss och blitt kurerad mha såpvatten:)

Vi kan jämföra våra biggrin.gif rolleyes.gif wub.gif

Min var krukodlad eller den hade i alla fall stått ett tag i krukan, det såg man på rötterna även om jorden inte var så supergenomvuxen med rötter.

Undrar om den kommer att blomma redan i år smile.gif

Ella

--------------------
          Ella

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 05-05-2003, 21:05
          Länk hit: #5

Medlem

Jag bor i Norrköping så det lär väl vara zon 2 om jag inte minns fel. Det borde alltså finnas ett ganska gott utbud att välja på men det gör ju inte valet lättare direkt. Det finns ju hur många sorter som helst som tål zon 2.

New Dawn är väl knappast en tråkig ros utan mer en pålitlig och vanlig (om det nu är tråkigt). Dessutom ser jag i de flesta beskrivningar att den inte har så hemskt mycket problem med sjukdomar och insekter så det är faktiskt en viktig faktor. Att köpa en häftig ros enbart p g a bedårande sköna blommor är alltför lätt och sen står man där med en ros som bara ger problem.

Ni som har New Dawn, vad säger ni? Och ni som har något annat (gärna med rosa blommor) som ni är nöjda med vill jag också att ni svarar. Själv står jag med en uppsjö med tänkbara förslag: John Cabot, Wrams Gunnarstorp, Alchymist, Chinatown, Constance Spry, Maidens Blush och Zephirine Drouhin. Kan det vara något?

Beträffande Flammentanz så skall man inte förakta denna förnämliga ros som är svårslagen i härdighet och rikblommighet. Förstår att det är en nybörjarros för den är väldigt tuff och ger oftast bra resultat. Har själv en sådan som varje år ger en överdådig blomning. Se gärna själva på min sida om rosor:

KGs rosor

Citera
          Eva i Norrköping
          Inlägg 05-05-2003, 21:06
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 485
          Medlem nr: 316

Kanske New Dawn anses som lite tråkig, just för att den är vanlig, men jag vill i alla fall rekommendera den! Den är lättskött och härdig, och otroligt rikblommande. Jag tycker den är jättevacker! Har två stycken och tänker ev skaffa en till.... wub.gif

Citera
          Hannele
          Inlägg 05-05-2003, 21:30
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Ingen rosenbåge utan några klematisar!
          Själv har jag två olika sorters rosor och fyra olika klematis på min båge - blomnig från tidig vår till sen höst!

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 05-05-2003, 22:07
          Länk hit: #8

Medlem

Javisst, jag har nog tänkt på att komplettera bågen med klematis men då är vi där igen vad gäller sortval. Tror själv att en gul klätterros skulle trivas bra med en blå klematis men vad passar egentligen ifall man köper en rosa som New Dawn?

Och hur funkar det egentligen efter några år då rosen och klematisen med all sannolikhet lär ha trasslat till det ordentligt? Funkar det i alla fall?

Är trogen gäst hos Oves Floracenter i Motala där de har 250 rosensorter och 300 klematis så nog finns det en massa alternativ alltid. Det är därför jag vill ha tips.

Citera
          Betty
          Inlägg 05-05-2003, 23:08
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Karl-Göran Karlsson @ 05-05-2003, 23:07)
          Tror själv att en gul klätterros skulle trivas bra med en blå klematis men vad passar egentligen ifall man köper en rosa som New Dawn?

Mörkblå klematis!

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 06-05-2003, 08:05
          Länk hit: #10

Medlem

Vad kul att höra om rosor och Clematis. Brevid Flammentanzen planterade jag en Clematis (vit skogsklematis). Är ju inte alls säker på om de vill bo ihop, men i mitt huvud såg det fint ut. Därför är det jättekul att höra att du Hannele gjort samma sak.

Kristina

Citera
          Katrina
          Inlägg 06-05-2003, 21:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 129
          Medlem nr: 44

När man planterar klematis ihop med rosor, tycker jag att man för enkelhetens skull ska plantera en klematis som blommar på årsskotten. Då är det bara att kapa den 20cm från marken varje vår och sen blommar den från juli till långt in på hösten. Inget trassel inne bland rostaggarna!

Viticella t ex finns i flera olika färger, har mindre, klockformade blommor och rankorna drar iväg 2-2,5m under säsongen. Kanske mer, beroende på zon.

Klematis viticella

--------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...

Citera
          Louise i Götebor...
          Inlägg 07-05-2003, 08:42
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 772
          Medlem nr: 35

Karl-Göran!

Hur liten är en ganska liten rosenbåge? I en trång pasage är taggiga roser ingen hit (egen stickig erfarenhet).
          Håller med Katrina om beskärningsproblemet vid samplantering, men i övrigt är rosor och klematis ihop vad som gör sommarem till sommar biggrin.gif biggrin.gif

--------------------
          Lev väl, Louise

Citera
          Kristina zon 3
          Inlägg 07-05-2003, 14:12
          Länk hit: #13

Medlem

Hoppsan blink.gif Det tänkte jag inte alls på. Att plantera en Klematis som ska besköras, för att slippa slåss med taggarna. Man kan bli lite trött på sig själv. En sådan sak borde man ju ha kunnat räkna ut. Undrar hur det är med en skogsklemats jag har förmodligen 50%chans att det blev rätt.

Kristina

Citera
          Katrina
          Inlägg 07-05-2003, 20:57
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Kristina zon 3 @ 07-05-2003, 15:12)
          Hoppsan blink.gif Det tänkte jag inte alls på. Att plantera en Klematis som ska besköras, för att slippa slåss med taggarna. Man kan bli lite trött på sig själv. En sådan sak borde man ju ha kunnat räkna ut. Undrar hur det är med en skogsklemats jag har förmodligen 50%chans att det blev rätt.

Kristina

Du hamnar på de "rätta 50 procenten" smile.gif , Kristina!

Skogsklematis blommar på årsskotten, så det går bra att klippa ner rubbet på våren. Egentligen är det nog nödvändigt om den ska växa ihop med en ros - om man lämnar fjolårets grenar så blir det väääääldigt mycket klematis i rosen! sleep.gif

Risigt blir det också.....nä, fram med sekatören på våren!

--------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~
          Den som tror att ett väl utfört arbete inte behöver göras om, har aldrig rensat ogräs...

Citera
          Hannele
          Inlägg 07-05-2003, 22:51
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

"Klematis som ska besköras, för att slippa slåss med taggarna"

Jag knippsar bara av klematisstammen nära roten på hösten. No problem.
          Här på västkusten blåser överflödet bort!
          tongue.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Mariann
          Inlägg 08-05-2003, 10:05
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 733
          Medlem nr: 64

Titta igen på Balsgårdsrosorna sleep.gif de två första är ju klätter rosor ,o nr 2 rosa!. Kul att det är svenska rosor, annars är New Dawn väldigt vacker rolleyes.gif Har den själv.

--------------------
          Hälsningar Mariann, zon 3-4

En enda solstråle är nog för att driva bort många skuggor -St. Francis of Assisi

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 08-05-2003, 21:01
          Länk hit: #17

Medlem

Louise!

Jag var lite rädd för den kommentaren för det är klart att jag funderat på just denna detalj. Tyvärr hade jag just på detta ställe inte plats för en större rosenbåge än den minsta storleken (cirka 1 meter bredd och två meter hög) så visst var det en liten chansning. Nu får man väl se upp lite så att man försöker hålla det mesta av grenverket på utsidan av bågen och ansa så mycket som möjligt (utan att rosorna förlorar fästet i bågen) på insidan. Kanske Clematisen kan hjälpa till att 'klistra' fast rosen i bågen?

Jag vill gärna ha lite mer tips på lämpliga Clematissorter! Vill gärna skaffa några stycken för jag har fler rosenspaljeer där de också skulle kunna få plats.

Citera
          Katrina
          Inlägg 10-05-2003, 21:03
          Länk hit: #18

Medlem

Kaprifol och rosor går också....

--------------------
          ~~K A T R I N A, zon 3~~

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 10-05-2003, 21:34
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Clematis

ta en titt på denna clematis sida .. laugh.gif laugh.gif
          har precis planterat mina nya "rötter" därifrån tongue.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 12-05-2003, 21:10
          Länk hit: #20

Medlem

Nu har jag gjort mina val så nu behöver jag inte er hjälp längre. Men ni kan ju alltid kommentera ifall ni tycker att det blev rätt eller fel:

1. I rosenbågen låter jag den orangegula klängrosen Alchymist och den rödvita clematisen Cap Thuilleaux samsas. Klematisen kan klippas ner till 30 cm varje vår så det borde bli skapligt lättskött och inte så trassligt på sikt. Jag valde bort rosen New Dawn som var mitt förstaval, inte så mycket för att den var lite småtrist vanlig utan för att den helt enkelt verkade vara lite väl kraftigväxande för en såpass liten rosenbåge. Därför valde jag Alchymist som jag faktiskt tyckte var lite spännande med den rätt ovanliga färgen samtidigt som den verkade tillräckligt härdig (zon 4). Jag hoppas att inte färgkombinationen blir alltför chockartad.

2. Emot den ena väggspaljen satte jag den gula klängrosen Leverkusen tillsammans med den ljusblå klematisen Macropetala. Det borde bli snyggt tillsammans även om det faktiskt verkar som om klematisen nog har blommat färdigt då rosen börjar blomma.

3. Emot den andra väggspaljen satte jag den rödrosa klängrosen Constance Spry tillsammans med den klassiska mörkblå klematisen President.

Får jag godkänt för detta? Till saken hör att de båda väggspaljeerna vetter mot öster så det blir inte så hemskt mycket sol för varken rosorna eller klematisarna. Tror ni de växer och blommar bra i alla fall?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 18:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon