Jag bor i Norrköping så det lär väl vara zon 2 om jag inte minns fel. Det borde alltså finnas ett ganska gott utbud att välja på men det gör ju inte valet lättare direkt. Det finns ju hur många sorter som helst som tål zon 2.
New Dawn är väl knappast en tråkig ros utan mer en pålitlig och vanlig (om det nu är tråkigt). Dessutom ser jag i de flesta beskrivningar att den inte har så hemskt mycket problem med sjukdomar och insekter så det är faktiskt en viktig faktor. Att köpa en häftig ros enbart p g a bedårande sköna blommor är alltför lätt och sen står man där med en ros som bara ger problem.
Ni som har New Dawn, vad säger ni? Och ni som har något annat (gärna med rosa blommor) som ni är nöjda med vill jag också att ni svarar. Själv står jag med en uppsjö med tänkbara förslag: John Cabot, Wrams Gunnarstorp, Alchymist, Chinatown, Constance Spry, Maidens Blush och Zephirine Drouhin. Kan det vara något?
Beträffande Flammentanz så skall man inte förakta denna förnämliga ros som är svårslagen i härdighet och rikblommighet. Förstår att det är en nybörjarros för den är väldigt tuff och ger oftast bra resultat. Har själv en sådan som varje år ger en överdådig blomning. Se gärna själva på min sida om rosor:
KGs rosor