Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Rabatter eller gräsmatta,, vilket är lättast att sköta tycker ni?
          Leia
          Inlägg 29-03-2006, 09:04
          Länk hit: #21

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (carren @ 28-03-2006, 21:08)
          Gräsmatta är mest lättskött-för den klipper sambon. rolleyes.gif Rabatterna får jag ta hand om själv.

Samma här biggrin.gif Men förra året tröttnade han och köpte en åkgräsklippare istället så nu är det inte värst betungande för honom.

Citera
          MB1965
          Inlägg 29-03-2006, 09:10
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 1 067
          Medlem nr: 4 792

En tät rabatt med täckbark eller marktäckarduk + grus med hål för buskar och planterade saker är mycket lite arbete. Mina är ganska täta och även fall täckbarken börjar ta slut så rensar jag kanske 1 gång per månad. En vanlig svenssonrabatt med en hel del bar jord blir mycket rensa. Så svaret är det beror på hur man planerat det.

Och var det är- på sommarstugan är det JOBBIGT att behöva åka upp och klippa var 14e dag elelr så när vi inte bor där. Rabatterna vid stugan klarar sig bra en månad utan tillsyn under växtsäsongne.

Så mitt svar är- planera det rätt, så blir det FÅ insatser per säsong i rabatter. Gräsmattan vill ha klipp helst en gång i veckan- många insatser per säsong.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 29-03-2006, 09:10
          Länk hit: #23

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

CITAT (Powerowic @ 29-03-2006, 08:52)
          klipper gräset 3-4 h i veckan

Det är för att ni gödslar som ni måste klippa så ofta. rolleyes.gif
          Slutar ni med det så blir gräsmattan mycket lättsköttare! Jag kom undan med 4 klippningar på hela förra sommaren! Har aldrig gödslat mitt gräs. Förutom en gång med Stroller p.g.a. ogräset. Men det ångrade jag, för det blev en onaturligt blåaktig färg på gräset som tog flera år innan det gick bort.

Grus, föresten. Jag hatar skyffla ogräs på grusplan. Så nu ingår även grusplanen i de ytor jag kör med gräsklippare. Snart har det blivit gräsmatta även där, helt av sig självt!

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          kerstin z5-6
          Inlägg 29-03-2006, 09:20
          Länk hit: #24

Medlem
          Antal inlägg: 21 879
          Medlem nr: 559

Skulle aldrig falla mig in att gödsla gräsmattan ! men med den midnattssol vi har är tre ggr klipp / v för lite ibland .. blääää

Det är bara kor som blir lyckliga av så mycket gräsmatta som jag fortfarande ,trots alla försök till utrotning , har kvar blink.gif biggrin.gif

--------------------
          Kerstin

Ut sementem feceris, ita metes
          (Cicero)

Citera
          noora
          Inlägg 29-03-2006, 12:09
          Länk hit: #25

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Jag kan hålla med om att det går fortare att "rensa" kirskål i gräsmattan än i rabatten. I gräsmattan är det bara att köra över med gräsklipparen. Det går även fortare att klippa en kvadratmeter gräsmatta än att rensa ogräs i en kvadratmeter rabatt som blivit invaderad av ogräs, men t.ex. fick vår dagliljerabatt (3 kvm) ungefär fyra plantor ogräs under hela sommaren, vilket tog mig sammanlagt sisådär tre minuter att åtgärda smile.gif

Vid en sommarstuga som man besöker ett par-tre ggr om året är vildväxande äng det allra lättaste att sköta. Då behöver man bara klippa ut en rundel med gräsklipparen där man vill ställa sina trädgårdsmöbler.

Mossmatta är annars en kompromiss. Vi låter mossan frodas på de ställen den trivs på, så blir det mindre gräs att klippa smile.gif Jag anser att en "gräsmatta" ska vara grön, platt och inte stickas för mycket, sen spelar det ingen större roll vad exakt det är som växer där. Vår "gräsmatta" är en blandning av gräs, mossa, groblad, klöver och små oidentifierade blålila blommor biggrin.gif

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          Powerowic
          Inlägg 03-04-2006, 09:48
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 389
          Medlem nr: 3 489

har aldrig gödslat klipper en gång i veckan, gräset växer mellan 5 och 20 cm beroende på vilken gräsmatta

Citera
          lyckero
          Inlägg 03-04-2006, 10:10
          Länk hit: #27

Medlem
          Antal inlägg: 352
          Medlem nr: 3 011

Det viktigaste är väl inte vilken tid det tar, utan vilket man tycker är roligast. Om man njuter blir det ju inget jobb, utan bara härligt. Sedan håller jag med om att det är planeringen av rabatterna och underarbetet från början som gör om det blir mycket eller lite att göra i fortsättningen. En plan gräsmatta utan buskar, träd, stenar och annat avbrott som sköts med åkgräsklippare är ganska enkel att hålla i ordning, men jag undrar hur många som har det så?
          Må var och en söka en lösning som den trivs med!
          Lyckero

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2026, 20:56

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon