Medlem
Antal inlägg: 1 057
Medlem nr: 1 309
I min gamla koloniträdgård, som jag rustar upp med varsam hand, har vi i en rabatt något rosa, ganska vackert som torde vara flox av något slag. Men detta något är inte lätt att tas med. Det sprider sig hit och dit. Sticker upp här och där. Jag har försökt att ge det en bestämd plats, men det går inte, så jag funderar på att utrota det helt.
Samtidigt har jag sett bilder på vacker flox som jag skulle vilja ha. Frågan är: Är det typiskt för flox att sprida sig ogräsartat eller vågar jag satsa på den nya sorten jag sett?
Medlem
Antal inlägg: 14 536
Medlem nr: 14
Jag undrar om det inte är Mjölkört/Rallarros som du har i din koloniträdgård... Här finns en bild. http://linnaeus.nrm.se/flora/di/onagra/epi...lo/epilang.html. Flox sprider sig inte så ogräsartat som du beskriver. Jag tycker absolut att du ska våga satsa på den flox du blev så förtjust i.
Medlem
Antal inlägg: 30
Medlem nr: 808
Såpört sprider sig på samma sätt som du beskriver. Kväver allt och är inte speciellt kul... Har ingen bild dock. Ska man promt ha den kvar är gräsklippare bästa sättet att hålla den på plats. Själv föredrar jag dock kvickrot, dem kan man åtminstone mata kaninerna med!
Medlem
Antal inlägg: 5 656
Medlem nr: 834
Jag har en Floxplanta som sprider sig,jag har grävt upp den flera gångar,men den vill står där.Den kanske fröså sig?men hur?den står i en rabatt och Rådjuren äter upp blommorna.Ingen av mina många flox beter sig så,de ungår till och med Rådjuren. mvh Renate
Medlem
Antal inlägg: 15 282
Medlem nr: 18
I gamla forumet svarade Åsa Stoltz så här på en fråga om rallarros:
"De förädlade mjölkörtarna ´Album´ och ´Isobel´ sägs inte sprida sig lika aggressivt. Vill man ha någon av dessa så tror jag man bör söka efter någon firma inom EU som säljer växter via postorder det är nog svårt att få tag på dem i sverige.
Här är en bild på den vita mjölkörten Epilobium augustifolium ´Album´"
--------------------
----<--<-@Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål.@->-->----
Medlem
Rallarros är det absolut inte. Fast den vita såg onekligen vacker ut. Jag ska se om jag hittar en bild på såpnejlika. Kanske är det lösningen. Är det en såpnejlika jag har så tänker jag skaffa den flox som jag förälskat mig i !!! Och den andra ska jag försöka utrota.
Medlem
Tack för bilden! Det liknar onekligen den växt jag har! Den kryper in i allt annat. Såg i kväll att den försöker störa en ny pion som jag har. Nu ska jag börja jaga!
Såpnejlikan finns som fylld variant också! Den är väldigt fin men som sagt var ett ogräs som man måste plantera i ett djupt sementrör el. dyl. om man vill ha den i sin trädgård. Linda