CITAT (renate @ 09-04-2006, 11:32)
Det var en himla tur att smällarna förjböds,det är ändå nästan bara ungar som slänger smällar kors och tvärs.Jag är inte mycket för förbud men smällare till påsk?aldrig i livet.Jag tror Sverige var ensam om detta otyg.
Påskeldar är trevliga där man samlas och sjunger eller bara omgås.
Ja, speciellt här i staden verkar ju ungar ha svårt för att fatta saker, ute på landet sprängde vi mestadels leksaker, små grushögar, grenar och annat harmlöst i luften.
Smällare till påsk tycker jag själv är en självklarhet, när jag växte upp var det påsk som var fyrverkerihögtiden. Ungar tävlade om vem som kunde bygga störst påskeld. Fast den seden var väl ännu större förr i tiden när ungarna användes för att släpa ut ris från skogen så att det blev bättre bete i skogen för djur och bättre växt av träd.
Valborg var i mina trakter främst en tradition som akademiker tyckte var bra, och fick aldrig samma folkliga engagemang eftersom det känns som att påskeldar, det ordnar folk "själva", medan valborg, det fixar "någon annan" (=kommun etc).
Nyår har jag själv aldrig varit förtjust i som fyrverkerihögtid, det är för koncentrerat till några få minuter, och folk är fulla och dumma och bör inte hantera fyrverkerier (det är ju alltid någon som skadas svårt när de lutar sig över raketer eller "bomber")
På påsken tänder man elden vid ljusets bortgång, smäller av raketer och smällare (förr då) under ett par timmar i den takt man känner för, och så kan den som vill supa gå in och göra det efteråt.
Ojdå, svamligt värre. Men kan avsluningsvis säga att målade ägg är fina, och att PÅSKMUST måste man ha!