Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sommarsådd, dahlia och luktärt., Risk för ruttnade frön?
          MariaM
          Inlägg 06-05-2003, 20:01
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 1 214

Jag har läst de senaste dagarnas frågor och återknyter till vad Ninni frågade om sådd av sommarblommor; jag bor i Västerås och har en hel del lerjord såklart. Jag sådde en del blommor såsom ringblomma, solros, lin, salladslök, stor blåklocka, malvor, gladiolus den 21/4. Nu har det varit blött och regnigt igen och då alla mina påskliljelökar och en hel del krokuslökar ruttnade i den blöta jorden i vintras är jag orolig att jag satte mina frön för tidigt och att de ska råka ut för samma sak. Jorden som lökarna ruttnade i var dock mycket lerigare än där jag nu satt mina frön. Vad tror ni, är det stor risk för ruttna frön om man planterar 21/4?? (Ingenting av de jag sått har synts till ännu.)

Jag frågade lite om dahliaknölar för ett tag sedan och fick bra svar. Nu har min dahlia börjat komma upp ur krukan, det är verkligen underverk som kan komma ur de små, bruna knölarna!

Luktärter hade en del diskuterat, själv så har jag aldrig vare sig lagt de i blöt innan eller sandpapprat dem, de har kommit upp i stor mängd ändå. Att vattna lagom är nog en konst och där har jag lärt mig ett och annat den här vinternm på mina lökar - tulpanerna och pärlhyacinterna kommer dock men trögt går det.

Citera

Inlägg i den här tråden

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon