Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Död gran!
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 12-04-2006, 20:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 439
          Medlem nr: 19

I går sågade min sambo ner en gran som var stendöd, inte ett barr kvar! Vi upptäckte i höstas helt plötsligt (?) att alla grenar och kvistar var helt kala, alla barr var borta! Det borde ha legat en hel stack av barr under trädet men där växer bara skogsgräs. Visserligen gick en myrväg förbi förra året men kan myrorna ha burit iväg med alla barr? Kan det vara något annat djur, insekt eller liknande som har ätit upp barren på trädet? Granen var stor och jag räknade till 91 årsringar och veden var helt frisk rätt igenom hela trädet! Barken på stammen var bitvis sönderhackad och det kan väl tillskrivas stora hackspetten som har sitt revir där. Inget av de andra träden, vare sej granar eller tallar verkar ha drabbats. Någon som hört/sett något liknande?

undrar Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 12-04-2006, 21:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Barren dör nog efterhand och sen när det blåser sprids dom över ett stort område. Varför granen dog vet jag inte, inte av ålderdom iaf. Kanske något svampangrepp på rötterna. Hade det varit vid min sommarstuga hade jag direkt sagt honungsskivling. sad.gif

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 13-04-2006, 07:34
          Länk hit: #3

Medlem

Vi kan bara hoppas att det inte är honungsskivling som gått in i trädet men det som talar emot är att en annan gran i samma storlek som står två meter ifrån har alla barr kvar och om det varit honungsskivlingen så skulle väl något synas på den. Andra träd som står i närheten och som ser helt friska ut är ek och tall och så ett litet bestånd av unggranar.

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          KURT
          Inlägg 13-04-2006, 07:39
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är vanligt att barrträd dör p g a torka på våren, marken är frusen men luften är varm och vatten avdunstar. Detta är dock vanligast när marken är sank, och det drabbar främst yngre träd.

Citera
          Cilla
          Inlägg 13-04-2006, 09:19
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Granbarkborre och en svamp på rotsystemet osm jag glömt namnet på ger de symptom du beskriver och är vanliga orsaker till plötslig grandöd.

Min mäktigaste gran på tomten dog precis på det sätt du beskriver av granbarkborre och det tog två månader efter att jag upptäckte de första barrfällningen. I vintern har fåglarna skalat av all bark. Nu får den stå kvar ett tag som insektsmatare till fåglarna.

--------------------

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 13-04-2006, 09:56
          Länk hit: #6

Medlem

Jag skall ta mej en närmare titt på barken i eftermiddag, det lutar nog åt att det kan vara granbarkborren när jag tänker på hur barken såg ut. Läste på nätet att den ger sej på även träd med frisk ved och i så fall kan det nog stämma. Jag skall se om jag lyckas ta en bild av barken som visar om det kan vara granbarkborren som är boven. Återkommer efter helgen. Glad Påsk!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Gunvor Nilsson
          Inlägg 18-04-2006, 21:08
          Länk hit: #7

Medlem

Jo, nog var granen angripen av något kryp! Den här bilden (tyvärr suddig) visar hur trädet såg ut uppe vid toppen - gångarna syntes tydligt på stammen. Förmodligen granbarkborren som är den skyldige och man kan bara hoppas att fåglarna ätit sej mätta så skadan begränsats till bara den här granen. Tack för hjälpen!

/Gunvor

--------------------
          user posted image

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 18-04-2006, 22:11
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Ett litet problem i sammanhanget är att det kan vara svårt att se om barkborreangreppet är orsaken till trädets död eller en följd av denna. Så fort en gran är försvagad eller död kommer barkborrarna lika säkert som självdeklarationen. Tror det är ovanligt att barkborrarna ger sig på ett helt friskt träd, trädet kan försvara sig med kådan.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-04-2006, 23:09
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Ja det är sant, det är svårt att se om barkborren är sekundär eller ej. Men på senare år har jag sett många granar som till synes inte haft andra skador som dukat under av barkborren. Till synes friska alltså, vilket naturligtvis kan betyda att de hade någon försvagning innan iallafall.

Kollade på Skogssveriges hemsida om de hade några senaste rön. Det har de säkert men jag fördjupade mig inte. Den som gör det får gärna berätta här!

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-07-2025, 04:19

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon