Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sorkfest i bänken
          Kerstin
          Inlägg 17-04-2006, 09:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 63
          Medlem nr: 85

Jorden är lerig och hård på mitt sommarställe och jag har därför anlagt ett par lätt upphöjda bänkar med mylligare jord. Både mer fuktkrävande kryddväxter, ettåringar, perenner samt perennsmåttingar i krukor har trivts bra där men det visar sig att det gör sorken också. Redan i somras försvann en del lejongap men nu i vinter har det varit riktig fest. Piplöken som jag haft i många år och som brukar gå att skörda redan nu bestod av torra stjälkar som det bara var att lyfta upp och likaså gräslöken. Min frösådda vita strandiris, som jag vårdat i fem år verkar hårt åtgången och det grämer jag mig mest över. Förhoppningsvis har det som är krukodlat klarat sig!

I somras stoppade jag ner pinnar med Råodör i jorden och det hade viss effekt men nu inser jag att det måste till något annat. Min tanke är att lägga nät i botten av bänkarna för att hindra sorkuslingarna att ta sig in men vad ska det vara för typ av nät?

Kycklingnät? Är maskorna tilläckligt små eller kan odjuren ta sig igenom?
          Tål nätet att ligga i jorden flera år utan att rosta sönder? År det bättre med plastat nät som ju är mycket dyrare? Finns det andra typer av metallnät som är effektivare?

Funkar tätmaskigt spaljenät eller annat plastnät eller biter sorkarna sig igenom?

Funkar någon typ av markväv eller blir den sönderbiten? Att möss älskar att bygga vinterbo i fiberduk vet jag sedan tidigare!

Katt tål inte familjen och dessutom skulle katten nog inte vilja bo där själv på vintern...

muttrar Kerstin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 22-07-2025, 18:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon