CITAT (labarradepan @ 17-04-2006, 20:01)
Jag försökte söka på nyttig mat, men hittade inte så mycket. Ni kanske har skrivit om nått liknande nån annanstans.
Men jag o min sambo behöver äta nyttig mat nu, ni får gärna komma med bra tips tack. Jag försöker skriva matsedlar i några veckor framöver, men jag har ide´torka och sen är det så svårt med vad som är bra mat. ( maten måste vara så man ka ha i matlåda )

Prova några recept från
Hälsomålet också. Recepten är framtagna av Centrum för folkhälsa (landstinget).
Lite exempel:
Provensalsk korv med oliver
Ingredienser
Till 4 port behövs:
400 g mager falukorv
1 gul lök
½ msk rapsolja, gärna KRAV-märkt
400-500 g krossade tomater, KRAV-märkt eller tetraförpackning
2 vitlöksklyftor
1 msk körvel
1 msk timjan
1 tsk salt
1 krm svartpeppar
½ dl skivade svarta oliver
Tillagning
1. Skiva korven och skär den i bitar. Skala och hacka löken. Fräs löken i oljan tills den blir genomskinlig.
2. Tillsätt krossade tomater, pressad vitlök, körvel, timjan, salt och peppar. Låt koka på svag värme ca 5 min.
3. Lägg i korv och oliver. Låt koka upp och smaka eventuellt av med mer kryddor.
Tillbehör:
Servera korvgrytan med en stor portion pasta (ca 2 dl okokt vara/port), kokta amerikanska grönsaker eller sommargrönsaker (75-100 g/port) och lantbröd med lättmargarin. Avsluta måltiden med en saftig apelsin.
* 350 g bandspagetti
* 250 g rökt skinka eller kassler
Ost - och paprikasås:
* 3 paprikor i olika färger
* 3 msk vetemjöl
* 3 dl mjölk
* 2 dl riven ost
* 1 krm svartpeppar
* ev salt
Tillagning
1. Sätt ugnen på 225ºC.
2. Koka pastan enligt anvisningar på förpackningen. Låt pastan rinna av väl i ett durkslag och bred ut den i ett smort ugnssäkert fat.
3. Skär skinkan eller kasslern i strimlor och lägg ovanpå pastan.
4. Skölj, kärna ur och hacka paprikorna i mindre bitar.
5. Vispa ut mjölet i lite av mjölken i en kastrull. Häll i resten av mjölken. Koka upp under omrörning. Låt koka på svag värme i ca 5 min.
6. Ta av kastrullen från värmen och rör ner ost och paprikahack. Låt osten smälta ner. Krydda med peppar och ev salt.
7. Häll såsen över pastan. Gratinera i 10-15 min
Tillbehör
Servera pastagratängen med kokt broccoli (75-100 g/port), grahamsbröd med lättmargarin och avsluta måltiden med ett saftigt päron.
1 grön paprika
1 röd paprika
1 liten squash, ca 300 g
2 vitlöksklyftor
1 msk flytande margarin
3 dl ris
5 dl vatten
1 burk krossade tomater, KRAV-märkt eller tetraförpackning
½ tsk salt
1 tärning höns- eller fiskbuljong
ev några droppar tabasco
250-300 g räkor, motsvarar ca 100 g skalade
½ grillad kyckling
Hackad persilja eller citronskivor till garnering
Tillagning
1. Skala och hacka löken. Rensa paprikorna och strimla dem. Skär squashen
i cm- stora tärningar.
2. Hetta upp margarinet i en stor kastrull eller gjutjärnsgryta. Fräs grönsakerna
och pressa ner vitlöksklyftorna.
3. Tillsätt riset, vattnet, de krossade tomaterna, saltet och smula i buljongtärningen. Krydda ev med tabasco. Rör om och lägg på lock. Låt koka under lock på svag
värme 20- 25 min.
4. Rensa räkorna och bena ur kycklingen. Skär kycklingköttet i mindre bitar.
5. Blanda försiktigt ner räkorna och kycklingen när riset kokat klart.
Värm så att alltsammans blir genomvarmt.
6. Garnera den färdiga rätten med persilja eller citronskivor.
Tillbehör:
Servera jambalajan med en grovbulle eller ett rosenbröd med lättmargarin. Morotsstavar och blomkålsbuketter (ca 100 g/port tillsammans) är gott att knapra på.