Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V  < 1 2  
          Skriv svarNytt inlägg
          > järnvitriol på utemöbler, Funkar det?
          ewa zon 3
          Inlägg 19-04-2006, 09:32
          Länk hit: #21

Gäster

Ingen fara Leia inget illa ment smile.gif Det har varit svårt att hitta info om behandling med vitriol på liggande ytor typ möbler. Allt jag hittar när jag Googlar är info om panel el liknande så jag blev väl lite otålig wub.gif

/Ewa

Citera
          Leia
          Inlägg 19-04-2006, 09:53
          Länk hit: #22

Medlem
          Antal inlägg: 3 145
          Medlem nr: 7 103

CITAT (ewa zon 3 @ 19-04-2006, 10:32)
          Ingen fara Leia inget illa ment smile.gif Det har varit svårt att hitta info om behandling med vitriol på liggande ytor typ möbler. Allt jag hittar när jag Googlar är info om panel el liknande så jag blev väl lite otålig wub.gif

/Ewa

Ok! smile.gif wub.gif

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 19-04-2006, 10:24
          Länk hit: #23

Gäster

CITAT (Eva 33c @ 18-04-2006, 22:09)
          Vi använde oss inta av någon silverbets, för de små ytor som vi behandlade var det lätt att se vad som var "målat" (=blött) och inte. Vi köpte en förpackning med pulver som rymde ungefär en halvliter på färghandeln och expediten skrev på ungefär hur mycket vatten som hela förpackningen skulle blandas ut i. Vi behövde inte så mycket så vi tog ungefär hälften av förpackningen till halva mängden vatten. Man kan inte spara järnvitriol färdigblandat, den liksom "rostar"! Och sedan målade vi med "vattnet"! Resten av förpackningen användes ett par år senare. Båda husen har samma gråa färg. Billigt och enkelt tyckte i allafall vi!  :) (Om det inte var så mörkt ute nu skulle jag kunna ta ett kort!)

Vad var det för träslag på panelen? Hyvlad furu? Allt jag har behandlat förr spalje mm har blivit snyggt grått men har läst när jag Googlat runt att det kan bli en grön nyans. Vi har väl haft tur som bara blandat, slaskat på och inte vetat bättre laugh.gif
          Och ta ett gärna ett kort skulle vara kul att se

/Ewa

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-04-2006, 15:26
          Länk hit: #24

Gäster

Nu har jag lagt in lite bilder på våra järnvitriolbehandlade småhus. Fasaden är av ohyvlad furu, jag tog en bild på takfoten också där vi "stänkt" lite vitriol mera av misstag på det hyvlade virket. Det grånar på samma sätt, fast det tar lite längre tid eftersom solen inte kommer åt på samma sätt.
          Ja, kanske har vi haft tur med färgen, vi har en bekant som behandlade hela sin villa förra året och hans hus är också snyggt gråfärgat utan grön ton. Och jag känner ytterligare några som uppenbarligen haft samma tur. smile.gif
          Bilderna finns i mitt album!

Citera
          ewa zon 3
          Inlägg 19-04-2006, 17:13
          Länk hit: #25

Gäster

Ser jättefint ut. Tack för titten smile.gif

/Ewa

Citera
          Frellan
          Inlägg 26-05-2006, 18:38
          Länk hit: #26

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 7 797

Det här med järnvitriol verkar gränsa till magi, det kan bli brunt och grönt men blir till slut grått med tiden. Men vill man kolla på något fult i fem år? Ett tips jag har fått är att blanda diskmedel i. Jag har fått tips på en nyans som man kan blanda i lasyr som blir samma färg som järnvitriol. Ska måla hus. Återkommer om det blir så!

Citera

2 sidor V  < 1 2
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 14:39

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon