Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V  « < 2 3 4  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Darwinism-förnekare
          *Felix matte*
          Inlägg 22-04-2006, 21:54
          Länk hit: #61

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

Den hade jag missat... Håller med i allt smile.gif
          Grubblar inte för mycket fast tanken slår en ibland... Det är som det är
          vare sig jag börjar studera Darwinism eller Evolutionsteori (heter det så?)
          Det enda vi kan vara säkra på ... det är att ingen kommer att hundraprocentigt säkert kunna säga att så här är det. smile.gif

Citera
          niklaswik
          Inlägg 22-04-2006, 22:12
          Länk hit: #62

Medlem
          Antal inlägg: 809
          Medlem nr: 4 547

Darwinism = Evolutionsteori. Eller har jag fel? Nån som vet bättre får väl rätta mig isåfall. smile.gif

Ja, det kan vi nog vara helt säkra på.. smile.gif Men det är klart, för 100 år sen trodde ingen att människan skulle kunna flyga (annat än med ballong då) och se hur det gick med det. smile.gif

--------------------
          //Niklas

Citera
          Pirum
          Inlägg 22-04-2006, 22:15
          Länk hit: #63

Validating
          Antal inlägg: 3 808
          Medlem nr: 5 448

"Naturligt urval" och evolution pågår i högsta grad fortfarande, fast kanske på lite olika sätt än tidigare. I stora delar av världen är sjukdomar i tidig ålder en stor dräpare. I vår del av världen är det en smula annorlunda, och de flesta når fertil ålder och ynglar av sig. Men alla ynglar inte av sig lika mycket. Det går säkert att visa att "framgångsrika" män (dvs, sådana som attraherar många kvinnor av diverse skäl) får fler barn än män som av diverse skäl inte anses lika "framgångsrika". Kanske är det till och med vanligare nu än för 200 år sedan att man har barn med fler än 1 partner?

Alltså, när det gäller sjukdomar så har vi ändrats mycket mot tidigare. Och kanske är det också så att vi idag har större frihet att välja partners. Detta kanske innebär att vi väljer partner mer lika oss själva? Akademiker väljer akademiker, långa väljer långa, sportintresserade väljer sportintresserade. Även tidigare valde man såklart personer man kom överens med och blev kära i, men vi var inte indelade i lika många fack då som nu.

Hur som helst, svårt att säga något om evolutionen. En stor population som får så få avkommor utvecklas mycket långsamt. Och saker som TV, bil, har inte hunnit påverka oss mycket än. Men kanske blir det en mindre fördel att vara stark och en större fördel att "se bra ut".

För andra djur i vår värld kan det vara tuffare. Vi har ändrat miljöerna så mycket för dem att de inte hinner med att anpassa sig. Deprimerande ibland.

--------------------
          zon2.5

Citera
          niklaswik
          Inlägg 22-04-2006, 22:20
          Länk hit: #64

Medlem

Det behöver inte längre vara så att "framgångsrika" får fler barn. Nu är det ju så vanligt att man helt enkelt struntar i att skaffa barn och hellre har ett bra jobb eller så.

Troligen lika bra (om inte bättre) med tanke på överbefolkningen av jorden.

--------------------
          //Niklas

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 08:35
          Länk hit: #65

Medlem
          Antal inlägg: 1 884
          Medlem nr: 7 335

jag tror ju både på darweismen och gud.....
          jag tror bara att gud var väldigt smart som kom på evolution..

och på tal om "maraton löpande barn" så kan man med vilja ändra sina gener/förutsättningar lite
          om alla i flera generationer vill och tränar mkt
          så om nån får för sig 'jag ska kunna flyga utan maskin'
          så kanske hans/hons
          barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnabrnsbarn
          kan flyga om alla har tränat och velat väääldigt mkt

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          niklaswik
          Inlägg 23-04-2006, 09:46
          Länk hit: #66

Medlem

CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 09:35)
          och på tal om "maraton löpande barn" så kan man med vilja ändra sina gener/förutsättningar lite
          om alla i flera generationer vill och tränar mkt
          så om nån får för sig 'jag ska kunna flyga utan maskin'
          så kanske hans/hons
          barnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnbarnsbarnabrnsbarn
          kan flyga om alla har tränat och velat väääldigt mkt

Vi människor har redan förutsättningarna för att kunna springa, inte för att kunna flyga.
          Att "träna och vilja" räcker inte för att utveckla vingar, det går bara om det är helt nödvändigt.

--------------------
          //Niklas

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 10:33
          Länk hit: #67

Medlem

jag tog det mest som ett exempel

--------------------
          If you don't think you can defeat your opponent because your short, just remember, paper cuts hurt too.

Citera
          forget-me-not
          Inlägg 23-04-2006, 12:24
          Länk hit: #68

Medlem
          Antal inlägg: 691
          Medlem nr: 6 813

CITAT (Rapchic @ 23-04-2006, 09:35)
          jag tror ju både på darweismen och gud.....
          jag tror bara att gud var väldigt smart som kom på evolution..

Gör jag också. smile.gif

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-04-2006, 18:12
          Länk hit: #69

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Mycket har skrivits under helgen, här kommer lite svar och kommentarer.

Beträffande min egen relation till kristendomen så växte jag upp i ett ganska avkristnat hem. Kyrkan var bra vid dop, giftermål och begravningar. Förutom detta har varken jag eller mina föräldrar bevistat en normal gudstjänst. Jag är dock konfirmerad, det bara skulle man göra på den tiden.

Sen talar en del om att man respektera och vara ödmjuk gentemot kristendomen. Varför? Om det är något som kyrkan representerar så är det brist på ödmjukhet och respekt mot alla som inte följer kyrkans bud. Häxbål och bannbullor tillhörde vardagen förut. Galilei ställdes inför domstol som kättare för att han hävdade Copernicus´ världsbild att jorden snurrade runt solen. Han tvingades till avbön och hamnade ändå i husarrest. Nu är det knappast nån som hävdar motsatsen.

Darwin hånades när han försökte förena bibeln och utvecklingsläran. Nu börjar man prata om Intelligent Design som faktiskt är samma sak. Kyrkan vänder kappan efter vinden så småningom men det måste blåsa orkan innan det sker.

Just ID är det många som förespråkar, både här och på andra ställen. Förstår inte riktigt varför, evolutionsteorin räcker gott själv. Den teorin har egna bevis som duger, ID och också bibeln saknar helt och hållet bevis. Inte så konstigt eftersom dom grekiska prästerna som skrev bibeln och dom teologer som verkar nu oftast saknar praktisk erfarenhet utan är och har varit teoretiker.

Det enda verkliga hindret på väg till en fullständig evolutionsteori är just livets tillblivelse. Vi kommer aldrig att få reda på exakt hur det gick till eftersom det är ett par miljarder år sen men även den gåtan kommer säkert att lösas. Utan guds hjälp.

En del förspråkar att livet kom på nåt sätt genom världsrymden från nån annan planet men det flyttar bara livets ursprung nån annan stans. Problemet kvarstår. Just denna tanke på att det inte skapades här liknar andra teorier om tingens otillräckande. T.ex det som framförts här att enbart evolutionen inte räcker. Eller att okunniga negrer absolut inte kunnat skapa byggnaderna i Stora Zimbabwe, att byggnaderna i Peru skapades med hjälp av rymdfolk, pyramiderna också. Nån sorts letande efter annan orsak.

Så till ett annat spörsmål som varit uppe. Det kan inte räknas som evolution om man tränar nån att bli sprinter. Möjligen om man tar alla som springer bra och låter dessa skaffa barn och sen låter man dom bästa barnen skaffa barn tillsammans osv. Till slut har man en grupp sprinters. Fast hur många generationer det behövs kan man bara spekulera i.

För övrigt vet man nu varför Kenyanerna är så bra långdistanslöpare. Dom har lite klenare fötter än andra folkslag. Pga detta förbrukar dom lite mindre energi när dom springer eftersom mindre massa behöver förflyttas vid varje steg. Förmodligen är det nån form av evolution, deras förfäder har haft en liten fördel av att kunna springa långt.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 18:52
          Länk hit: #70

Medlem

mmen det är ju skilnad mellan kristna och kristna
          vissa är kristna för att utöva makt eller ha ursäkter til att göra som man gör
          och vissa är kristna för att dom älskar jesus och gud
          (och så finns det ju andra grupper tex dom som är hjärntvättade)

och vad är ID

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 23-04-2006, 19:10
          Länk hit: #71

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

ID=Intelligent Design, dvs att utvecklingen styrs av Gud.

Jo, man skall skall inte dra alla kristna över en kam. Det är därför jag skriver kyrkan eller kristendomen. Jag menar instutitionen kyrkan, inte alla dom som på något sätt kallar sig kristna. På sätt och vis är även jag kristen eftersom jag delvis är anhängare av den kristna etiken, men jag är ingen slav under kyrkan för jag tänker själv också och förkastar vad jag vill. Gudstanken t.ex. Jag anser inte att någon är dum bara att h*n säger sig vara kristen, det är svårt och ibland omöjligt att helt avfärda något så invant som det är hos en del.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Rapchic
          Inlägg 23-04-2006, 19:18
          Länk hit: #72

Medlem

nu brukar jag vilja välja själv vad jag tror....
          därför vet inte jag om ID är nått jag tror på men jag tror att gud gjurde i allafall starten (typ snöbollseffeckten)
          eller det kanske är ID

--------------------

Citera
          Kakaduan
          Inlägg 27-04-2006, 15:11
          Länk hit: #73

Medlem
          Antal inlägg: 790
          Medlem nr: 2 733

Orkar inte läsa alla inlägg, men tyckte mig se något om att nyfunna sidor ur bibeln funnits men förstörts. Var hittar jag fakta om det? Vill gärna läsa mer eftersom jag aldrig hört talas om det.

Kakaduan

Citera
          yla
          Inlägg 27-04-2006, 15:17
          Länk hit: #74

Medlem
          Antal inlägg: 5 649
          Medlem nr: 208

CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 16:11)
          Orkar inte läsa alla inlägg, men tyckte mig se något om att nyfunna sidor ur bibeln funnits men förstörts. Var hittar jag fakta om det? Vill gärna läsa mer eftersom jag aldrig hört talas om det.

Kakaduan

nyt ljus på judas
          här finns de

--------------------
          lev idag imorrn kan de vara försent
          min hemsida
          yla oldwolfie

Citera
          pisanggoreng
          Inlägg 27-04-2006, 16:13
          Länk hit: #75

Medlem
          Antal inlägg: 1 900
          Medlem nr: 3 535

CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 17:11)

Kakaduan

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/

--------------------
          Zon 1, Skånes västkust

Besök gärna Buxus.se

Citera
          KURT
          Inlägg 28-04-2006, 08:07
          Länk hit: #76

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (pisanggoreng @ 27-04-2006, 17:13)
          CITAT (Kakaduan @ 27-04-2006, 17:11)

Kakaduan

http://www9.nationalgeographic.com/lostgospel/

Sök efter "Judas evangelium" DN har t ex skrivit om det. Även National Georaphic Sverige.

Citera

4 sidor V  « < 2 3 4
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 03-01-2026, 03:28

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon